Te zwaar voor een D-pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michh

Te zwaar voor een D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:58

Mijn vraag is, hoeveel mag je wegen voor een D-pony van 1.45 precies. Lachen

Silence

Re: Te zwaar voor een D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:59

Ik denk niet dat daar een standaard maat voor is.
Hangt geheel af van de soort pony, maar ook van jouw lengte icm. je gewicht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:00

ligt aan de bouw van je D pony.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:00

hij is best smal gebouwd, hij is niet de pony van mij maar van een vriendin van mij, ik ben rond de 1.65 iets groter denk ik en weeg 59 ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:01

Niks van te zeggen. Ligt aan de bouw van het beestje, de africhtingsgraad en sterkte, maar ook aan jouw zit.
Sommige ruiters van 50 kilo zijn loodzwaar en schadelijk voor een paard, terwijl sommige ruiters van 80 kilo 'licht' rijden doordat ze goed meezitten en hun paard niet hinderen.

In principe zou jouw lengte en gewicht makkelijk moeten kunnen op zo'n maatje pony.

floorsil

ik denk zelf rond de 60 kg maar vind je lenkte ook een belangrijke factor die mee speelt.
ook de bouw en ras van je paard spelen mee, een haflinger kan meer hebben dan een welsh of een arabiertje.

fjordnina

Als richtlijn kun je max. 15% van het gewicht van het paard aanhouden. Een paard van 500 kg kan dan dus max. 75 kg dragen.

miss_lizje

Idd wat Silence zegt.
Je kan namelijk in mijn ogen een fjord niet met een new forest pony of een arabiertje vergelijken.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:02

Mijn zusje is rond de 65 kg, 1,65m en rijdt op een grote D, smal gebouwd, NRPS-je. Heeft nergens last van, kan daar prima op rijden.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:03

Het is een new forest, maar hij beweegt niet minder hard ofzo, weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:04

Inujojo schreef:
Mijn zusje is rond de 65 kg, 1,65m en rijdt op een grote D, smal gebouwd, NRPS-je. Heeft nergens last van, kan daar prima op rijden.

Ik heb ook het idee dat hij nergens last van heeft, maarja ik rijd er zo nu 1 keer in de 2 weken op ofzo, dus hoop dat dat geen kwaad kan, bedankt. Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:05

Het klopt wel dat mensen die goed mee zijn in de beweging, ondanks hun evt zwaardere gewicht minder belastend zijn dan iemand die 50 kilo weegt en constant in de weg zit.

Maar ik vind dat sommige mensen de grens niet zien.
Hier op bokt komen wel eens foto's voorbij van mensen die 100 kilo wegen en op een kleine fjord of haflinger rijden.
Koudbloef of niet, maar dat vind ik gewoon te zwaar.
Mede doordat een 18 of 19 inch zadel niet past op die korte rug, waardoor de derriere in een veel te krap zadel word geperst, en de druk zodanig ongelijk word dat pony nog meer last ondervind van het gewicht.

Dus ik vind het heel erg belangrijk om eerlijk naar jezelf en je gewicht te kijken.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:08

ik rijd af en toe (1 keer in de maand) nog op m'n d pony (zie foto in profiel tjitske) en ik ben 1,80m lang en 67,5 kilo zwaar en ik kan niet aan de pony merken dat ze er last van heeft...en reken maar dat ze het wel zou laten weten als dat wel zo was...rij dan wel in een voor mij aardig krap zadel (17,5 inch) maar het past nog net (mijn kont in dat zadel).
ik rij verder gewoon op jana en dat past perfect voor mij (zij is 1,60m) en daar heb ik een 18 inch zadel op liggen...

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:57

Lovers
Gaat het over Ro??
Jij kan nog wel op Rootje hoor. Want je zag dat Ro gewoon goed liep en je bent ook niet te lang ofzo dus ik denk wel dat dat kan. *LOL* En je moet maar een keer op Linda rijden Cool Dan ga je echt dood Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:47

crossmonster schreef:
Het klopt wel dat mensen die goed mee zijn in de beweging, ondanks hun evt zwaardere gewicht minder belastend zijn dan iemand die 50 kilo weegt en constant in de weg zit.

Maar ik vind dat sommige mensen de grens niet zien.
Hier op bokt komen wel eens foto's voorbij van mensen die 100 kilo wegen en op een kleine fjord of haflinger rijden.
Koudbloef of niet, maar dat vind ik gewoon te zwaar.
Mede doordat een 18 of 19 inch zadel niet past op die korte rug, waardoor de derriere in een veel te krap zadel word geperst, en de druk zodanig ongelijk word dat pony nog meer last ondervind van het gewicht.

Dus ik vind het heel erg belangrijk om eerlijk naar jezelf en je gewicht te kijken.

100% correct verwoord crossmonster....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:17

Kijk even op YRT. Daar staat een topic over hoe groot/zwaar je mag zijn. Bij deze een slotje hier.