Sonja schreef:"Niet op de beugels steunen" vind ik geen correcte uitleg, daar ruiters dan het idee kunnen krijgen dat ze geen druk op de beugels mogen houden. Het is niet de bedoeling dat er 'vanuit' de beugels 'opgestaan' wordt met lichtrijden. Dát is wat er denk ik bedoeld wordt met 'niet steunen in de beugels'. Het is niet de bedoeling dat je er vol in staat en van daaruit de lichtrij-beweging maakt.
Het lichtrijden doe je door het paard je een beetje op te laten gooien, en daarbij het bekken naar voren te brengen, en daarna weer zachtjes te gaan zitten. De ruiter dient daarbij niet te klemmen met de benen, maar wél gewicht te houden op de beugels. Verder niet te ver uit het zadel komen, en de lichtrijbeweging zuiver naar voren zonder draai in de heupen naar links of rechts,f uitvoeren.
Zo heb ik ook uitgelegd gekregen. Het paard gooit je als ware naar boven en je gaat hier 'overdreven' mee in de beweging, als ik het nu goed omschrijf.
Lenneke_ schreef:Niet op je beugels steunen is imo wel heel belangrijk, maar dat kan alleen als je een goed zadel hebt. Ik heb daar nooit bij stil gestaan, totdat ik een fiks probleem in m'n scheenbenen kreeg door teveel druk op m'n benen met rijden. Daarna heb ik een tijdje met een andere zadel gereden waar ik echt goed op zat. Op dat zadel kon ik m'n onderbenen gewoon laten hangen, ook met lichtrijden. Op dat zadel was mijn balans zo goed (oa doordat de beugels echt onder m'n zwaartepunt zaten) Ik kon wel druk op m'n beugels houden, maar ik ging niet staan in de beugels om te kunnen lichtrijden.
Helaas paste dat zadel niet op mijn paard.
Een goed zadel is hier ook zeker weer erg belangrijk