Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bets schreef:Rechtrichten kan op zoveel manieren, je moet er ook beetje feeling voor hebben en anders goed in begeleid worden.
Bets schreef:Ik zelf werk niet met contrastelling.
Wat ik ga doen is op linkerhand paard op volte zetten en paard naar binnen sturen van voren en met binnenbeen het paard naar buiten drijven, voornamelijk de achterhand. Het linkerachterbeen is namelijk zwakke been bij rechtsgebogen paarden. Dus ik laat paard als ware van achteren uitzwaaien en van voor stuur ik het naar binnen met buitenteugel. Na diverse keren van ontspanning geef ik paard van voren de ruimte om nog meer lengte in de hals te gaan zoeken en naar juiste lengtebuiging te werken. Vervolgens ga ik rechtsom rijden en doe ik in begin beetje hetzelfde werk om lengtebuiging aan die zijde ook in orde te maken op volte. Na paar keer ontspanning ga ik van ene volte op ene hand naar volte op andere hand (kleine voltes voornamelijk) zodat paard kan wennen om op beide kanten soepel te worden.
Dus ik werk voornamelijk via mijn binnenbeen naar buitenteugel toe en zorg dat paard buigzamer gaat worden zodat deze losser in lijf kan worden en lekker gegymnastiseerd kan worden en juiste lengtebuiging kan gaan zoeken.
KDS schreef:het punt is dat ze linksom geheel niet te buigen is in het begin omdat der hele rug dan alsnog naar rechts is en ze der hoofd kantelt naar links en alles spant en wegdrukt en op tilt dreigt te slaan omdat je ze echt wel wil maar niet kan en nuja, ze is van nature nogal een chaoot...
Als ze eenmaal soepel is, is ze ook echt soepel dus dan gaan we inderdaad slangevoltes en alles rijden.
Equimotion schreef:Mag ik heel bot zijn?
Laat het gefixeerde idee van rechtrichten eens los en houd je bezig met goed leren paardrijden. Je paard aan beide kanten ontwikkelen en leren hoe je je paard van achter uit in balans op eigen benen kunt laten lopen.
Nu ben je zo gefixeerd op 1 aspect dat de rest er bij in schiet.
Waarom kies je voor lesjes van verschillende instructeurs? Heeft daar niemand bij gezeten waar je genoeg gevoel bij hebt om er structureel mee aan het werk te gaan? Elke instructeur heeft z'n eigen kijk op de dingen, als je continu wisselt zul je dus elke keer op een andere manier aan de slag moeten. Dat is alleen maar verwarrend voor jezelf. Werk eens een tijdje door met dezelfde trainer en kijk dan na verloop van tijd eens waar je staat.
Rechtrichten is niet iets heel bijzonders dat je alleen bij specifieke instructeurs kunt leren. Rechtrichten is onderdeel van de opleiding van ruiter en paard, nooit een doel op zich.
Daarbij, hetbotheids gehalte viel reuze mee.Bets schreef:Ik zelf werk niet met contrastelling.
Wat ik ga doen is op linkerhand paard op volte zetten en paard naar binnen sturen van voren en met binnenbeen het paard naar buiten drijven, voornamelijk de achterhand. Het linkerachterbeen is namelijk zwakke been bij rechtsgebogen paarden. Dus ik laat paard als ware van achteren uitzwaaien en van voor stuur ik het naar binnen met buitenteugel. Na diverse keren van ontspanning geef ik paard van voren de ruimte om nog meer lengte in de hals te gaan zoeken en naar juiste lengtebuiging te werken. Vervolgens ga ik rechtsom rijden en doe ik in begin beetje hetzelfde werk om lengtebuiging aan die zijde ook in orde te maken op volte. Na paar keer ontspanning ga ik van ene volte op ene hand naar volte op andere hand (kleine voltes voornamelijk) zodat paard kan wennen om op beide kanten soepel te worden.
Dus ik werk voornamelijk via mijn binnenbeen naar buitenteugel toe en zorg dat paard buigzamer gaat worden zodat deze losser in lijf kan worden en lekker gegymnastiseerd kan worden en juiste lengtebuiging kan gaan zoeken.
. elibeest schreef:weet niet of jullie het boek: het paard in beweging kennen, maar daar wordt heel duidelijk aangegeven hoe bepaalde hulpen (van b.v. je buitenbeen) inwerken op bepaalde spiergroepen en welke reflexen ze bij het paard teweeg brengen. Heel technisch, maar wel heel verhelderend. Voor iedereen die zich serieus met de training wil bezighouden en niet alleen maar wat wil doen, maar ook wil weten waarom iets zo moet is dit boek ook echt een aanrader.
de schrijfster is Sarah Wyche...ik vind het wel een lastig te lezen boek (en ik ben toch heel wat gewend), en de tekeningen zeggen me niet zo veel (misschien mis ik daar de hersencellen voor
). Sommige stukken vond ik wel goed, zoals idd het stuk over de hulpen en wat de logica er van is.
) en de hulpen komen vele malen beter door, waardoor ik veel minder hoef te doen. Als je dit ook hebt bereikt, (al is het maar 3 passen) dan denk ik dat je op de goede weg zit. Agnes75 schreef:de schrijfster is Sarah Wyche...ik vind het wel een lastig te lezen boek (en ik ben toch heel wat gewend), en de tekeningen zeggen me niet zo veel (misschien mis ik daar de hersencellen voor
). Sommige stukken vond ik wel goed, zoals idd het stuk over de hulpen en wat de logica er van is.
Ben het er wel mee eens dat je het gevoel moet leren ontwikkelen, vooral bij rechtrichten. Ik vind mijn paard zelf altijd de beste graadmeter, want als ze recht loopt, dan gaat ze heeeel anders lopen (en ook een stuk langzamer, omdat haar zwakke been ook mee moet werken), ze ontspant dan meer, wordt veel losser (gaat meer swingen en kauwen als een gek) en de hulpen komen vele malen beter door, waardoor ik veel minder hoef te doen. Als je dit ook hebt bereikt, (al is het maar 3 passen) dan denk ik dat je op de goede weg zit.
Bets schreef:Agnes75 schreef:de schrijfster is Sarah Wyche...ik vind het wel een lastig te lezen boek (en ik ben toch heel wat gewend), en de tekeningen zeggen me niet zo veel (misschien mis ik daar de hersencellen voor
Ben het er wel mee eens dat je het gevoel moet leren ontwikkelen, vooral bij rechtrichten. Ik vind mijn paard zelf altijd de beste graadmeter, want als ze recht loopt, dan gaat ze heeeel anders lopen (en ook een stuk langzamer, omdat haar zwakke been ook mee moet werken), ze ontspant dan meer, wordt veel losser (gaat meer swingen en kauwen als een gek) en de hulpen komen vele malen beter door, waardoor ik veel minder hoef te doen. Als je dit ook hebt bereikt, (al is het maar 3 passen) dan denk ik dat je op de goede weg zit.
Dat ben ik absoluut met je eens. Dat merk je onmiddelijk. Alles gaat veel gemakkelijker.
KDS schreef:Mijn paard is rechtsgebogen.
Ik begin op de linkerhand en probeer der in de rug los te krijgen (dan kan ze dus echt nog geen stelling linksom
Marei schreef:Het klinkt wel alsof jullie al een behoorlijke tijd bezig zijn met oefeningen om recht te richten,maw dit is dus het resultaat als je paard al wat rechter gericht is en daar dus z'n voordeel uit kan halen
Tinkerlady schreef:KDS schreef:Mijn paard is rechtsgebogen.
Ik begin op de linkerhand en probeer der in de rug los te krijgen (dan kan ze dus echt nog geen stelling linksom
Ik lees geïnteresseerd mee, kan me ook helemaal vinden in de reacties dat rechtricht oefeningen onderdeel uitmaken van het geheel aan training van ruiter en paard. Wat ik me wel afvraag, daarom ingevoegde quote, is dat meerdere reacties aangeven dat met een rechtsgebogen paard, linksom gestart wordt met werken. Dat bevreemd mij nou juist. Volgens mij begin je altijd op de 'goede' kant van het paard met loswerken en daarna zorg je dat je 50-50 verdeling houdt in je werk zowel rechts als linksom. Dat houden wij op stal eigenlijk altijd aan, ook met mennen, betuigen, longeren, dubbele lijnen en onder de man.
Lijkt me dat een paard op de moeilijke kant dus al meteen start met meer stijfheid en het veel meer ongemak oplevert om die delen te kunnen ontspannen, en dat als je het dier de warming up geeft op de goede kant, dit met meer plezier kan worden gedaan in lijf en leden. Om vervolgens de korte spierzijde (linkerzijde voor een rechtsgebogen paard en rechterzijde voor een linksgebogen paard) aan te gaan pakken als de doorbloeding van het spierweefsel al wat meer op gang is.....of ben ik nou gek?![]()
Vroeg het me toch echt af....
)KDS schreef:ben een beetje afzijdig geraakt in deze discussie laatste dagen (was aan het rijden in plaats van op de computer zeg maar)
Mij was uitgelegd dat, omdat ze op het linkervoorbeen wil vallen, men op de linkerhand begint met stelling naar rechts zodat ze der gewicht ten eerste gelijk verdeeld over de voorbenen.
Nu moet ik zelf toegeven dat ik zo misschien wel trouw begin, maar na een kwartier ben ik al ontzettend vaak gewisseld, ik vind het zelf niet prettig om telkens op dezelfde hand te rijden en af en toe te wisselen.
Moet daarentegen wel in de gaten houden dat ik nog weet op welke hand ik rij zodat ik precies ook weet wat hier de problemen zijn.
En ontzettend veel achtjes (mensen die met mij in de bak rijden worden er horendol van) en rij zelf ook veel voltes.
Eigenlijk wissel ik dus nogal veel van, nuja alles, recht, volte, hand, gang, en in de training in het algemeen eigenlijk nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde in de bak. Mijn paard wordt daar zeer ongelukkig van, wat inhoudt dat als je de volgende dag hetzelfde vraagt ze helemaal niets meer doet.