Mijn vraag is hoe kun je het beste een ouder paard fit houden.
Vroeger heeft ze met de eigenaresse hoog gelopen in de dresseur sport. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ze daarom wat eerder oud geworden is(lichamelijk) (nu bijna 22 jaar) Helaas in der hoofd is ze nog 4 en dat geeft vaak problemen. Ze kan moeilijk alleen zijn (maatje pas laten inslapen), niet in het weiland staan (wordt de boer niet gelukkig van) en een stapmolen weet ze voor je terug te stoppen in de doos. Longeren is een gevecht en kan soms zelfs gevaarlijk worden. In de grote buitenbak alleen is geen succes. Als ze los gaat mag ze in de longeerbak, welke dicht bij haar box staat en dat gaat goed. Buitenrijden alleen konden we voor het eerst deze zomer. Nu (komt door het weer denk ik) een klein blokje om de stal (15 min) anders wordt het heel gezellig....(zelfs gevaarlijk). Je hoeft dus ook niet te proberen nog een rondje te doen, want thuis is thuis.
Ze komt in ieder geval iedere dag uit haar box. Er wordt op haar gereden, maar dus niet iedere dag. Als we rijden rijden we ongeveer 45 minuten. Op de dagen waarop ze niet gereden wordt, wordt er met haar gestapt (half uur ongeveer)en/of los gegooid (ongeveer een uurtje)
Mijn vraag is hoe kun je haar het beste fit houden. Ze hoeft geen kunstjes meer te vertonen met rijden. Als we nu rijden is het stap, draf en galop en wat figuren rijden om haar soepel te houden. Wanneer moet je gaan zeggen we gaan stoppen met rijden. Wat zal voor haar een goede verdeling zijn met rijden en stappen en losgooien.