Ik zie...zweepslach of sporenprikkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Ik zie...zweepslach of sporenprikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:32

Huilen het klinkt heel sneu, die titel.... Ach gut Maar ik vond het wel passend...

oké genoeg over de titel. Ik zie veel soorten manieren van rijden,

* dressuur
*springen
*western
*voltige
*freestile
noem maar op!
Ik zie ook veel verschillende hulpmiddelen..,

*sporen
*zwepen
*slofteugel
*martingaal
*tiedeman
door zoveel hulpmiddelen,rijverschillen krijg je al gauw discussies...op een pensionstal bevoorbeeld...
De ene zegt Zwepen en dressuur, andere zeggen springen en martingaal en en weer anderen hebben het
over sporen en western.
*Ik ben erg benieuwd wat de bokkers hier van denken,
liever sporen rijden?
Liever met zweep?
Of misschien wel helemaal niks?
*En wat rijd jij?
Western, springen of dressuur?

ik hoor het graag!! Pling

moonfish13

Re: Ik zie...zweepslach of sporenprikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:36

Als je sporen gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn is er niks mis mee.
Martingaal ook niks mis mee in goed gebruik, slof ook niks mis mee in goed gebruik. Zweep ook niks mis mee mits goed gebruikt.
Zo kan ik nog wel even doorgaan..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:38

moonfish13 schreef:
Martingaal ook niks mis mee in goed gebruik, slof ook niks mis mee in goed gebruik. Zweep ook niks mis mee mits goed gebruikt.

Helemaal mee eens! Lachen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:41

vind ik ook

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:43

Ik gebruik helemaal niks! Haha! ben er erg trots op. Ik doe alles op mijn zit en eventueel met been/teugel hulp. Ik rij overrigens dressuur/ recreatief

Ik vind het ook helemaal niet nodig allemaal... Het wordt door vele mensen verkeerd gebruikt! Dan liever niet op de markt dan mensen die het verkeerd gebruiken en hierdoor de paarden verpesten..
Laatst bijgewerkt door arnjojo op 13-12-08 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:43

Bij mij is het afhankelijk van het paard dat ik rijd. Bij mijn merrie rijd ik met een zweep. Die heb ik nodig, omdat ik anders heel erg moet drijven zonder veel resultaat. Met een zweepje in mijn hand, loopt ze super en heb ik hem niet eens nodig. Vork

Bij mijn bijrijdhaf heb ik niks nodig. Hij is bang voor zwepen en sporen heb ik niet nodig. Hij is heel erg voorwaarts.

Qua hulpteugels gebruik ik ook niks. Ik vind dat je een paard ook kunt rijden zonder allerlei ingewikkelde teugels en hulpmiddelen. Het is een kwestie van geduld, maar dat vind ik niet erg. Ik rijd trouwens recreatief met een beetje dressuur. Ik ben niet iemand die wedstrijden rijd, maar vooral plezier wil hebben met het paard waar ik op rijd. Lachen

Ik rijd verschillende paarden en ben iemand die hulpteugels vaak in de kast laat hangen om eerst te kijken hoe een paard reageert zonder al die hulpteugels. Ik vind hulpteugels prima, mits ze goed gebruikt worden. Maar ik rij liever eerst zonder! Knipoog

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:46

ik rijd zonder iets.. lekker ontspannen en ik geloof ook het beste voor je paardje. (mits je hem wel lekker actief laat meelopen, achterhand erbij etc.)

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:47

ik rij een beetje recreatief dressuur en ik gebruik een zweep. We zijn momenteel erg bezig met reactie op het been en daar gebruik ik hem voor. Soms heb ik hem bijna niet nodig. Verder rijd ik op zit en beenhulpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:49

Ik rij dressuur, en ik heb niets nodig om mijn paard fatsoenlijk te laten lopen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:50

ik heb zelf altijd een zweepje in mijn hand maar de laatste tijd doe ik ook wel zonder...ik zie in de toekomst dat ik zonder niks kan rijden zonder dat ik vreselijk de achterhand bij moet drijven.., ben al best trots op mijn paardje dat ik nu ook al aardig zonder zweep kan rijden..waarom niet?

als ik zweep gebruik gebruik ik hem haast niet, ik durf denk ik niet te slaan...behalve als het echt nodig is!!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:52

Ik rijd elk paardje anders Lachen
Mijn dressuurpaardje met sporen om mijn hulpen te verfijnen. Mijn volbloed springpaard met martingaal, om haar meer bij me te hebben. En het kijkerig paardje van mijn zus waar ik mee spring met zweepje om haar alert te houden. Zolang je je hulpmiddelen goed gebruikt, niks mis mee. Vind ik toch persoonlijk. Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:55

zolang je het op de juiste maier gebruikt prima. maar je moet ook zonder kunnen rijden.

ik rij dressuur en recreatief met een zweepje. sporen helemaal niet.
zie wel op de wedstrijde mensen waarbij de sporen aan de laars nog totaal niet verdient zijn. eerst stille beenhouding dan pas sporen mits je ze nodig hebt. daar erger ik me vaak genoeg aan

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:37

Ik rijd (meestal) ook zonder alles, als het niet eens met halster is Knipoog! Zonder alles is echt lekker voor je paard!:D

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:45

Iemand moet de eerste zijn:
Dressuur met sporen en zweep. Dat je ze om en bij je hebt tijdens het rijden wil niet zeggen dat deze continue gebruikt worden. Drijven doe je namelijk met de kuit Lachen
De rest is voor indien nodig.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:47

Ligt bij mij totaal aan het paard... ik rijd op een manege namelijk... wel heeeel vaak op hetzelfde paard en daarbij heb ik in het begin altijd even een zweepje nodig om hem 'wakker te maken' daarna kan het zweepje over het algemeen wel weg Lachen

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:49

Ik rijd dressuur en altijd met zweep en soms met sporen. Sporen is ter verfijning van de hulp en als ik ze om heb gebruik ik ze heel weinig. Zweep gebruik ik meer, vooral als ze vervelend is, dan krijgt ze twee kleine waarschuwings tikjes snel achterelkaar.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:49

Blijf vooral zo in hokjes denken...
Ik rij wat ik leuk vind, wanneer ik dat leuk vind en ik gebruik hulpmiddelen die ik nodig vind... Lachen

Ik rij zowel dressuur, als bitloos, als dat is spring en freestyle. Ik gebruik een zweep maar geen sporen. Ook heb ik een martingaal gebruikt, maar die is niet meer nodig.

Welk hokje pas ik nu in? Bloos!

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:02

Ik rijd gewoon met allebei, anders krijg ik mijn pony echt niet vooruit!

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:03

ik rijd mijn pony met een zweep.

heel af en toe met sporen, maar het zit zo :

op sporen reageerd hij best goed, hij geeft meer stelling op de volte enzo.

maar als ik bijvoorbeeld wil wijken, reageerd hij echt niet op me spoor, maar als ik dan een tikje achter me kuit geef, dan doet hij het opeens wel.

dus ik rijd meestal met zweep Lachen

maar ik kan niet zonder zweep rijden.

eerst wilde hij nooit lopen zonder zweep, ik hoefde hem dan niet ermee te tikken ofzo, maar het ging om het idee dat ik er een in me hand had.

nu loopt ie wel gewoon zonder zweep (gelukkig) maar als ik een zweep vastheb loopt hij toch net even wat nagevelijker. Lachen

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:41

Ik rij western en ik rij met sporen. Zweep gebruik ik niet meer sinds ik western rij (ik reed eerst engels dressuur). En dat bevalt ons prima, aangezien mijn paard bokt op de zweep en het ons allebei alleen maar een hoop frustratie gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:21

Ik rij western en ik pas alles aan aan het paard. Dus zowel 'hulpmiddelen' als bv tuigage.
Zo rijd ik mijn jongste pony bitloos en zonder zweep en zonder sporen. Maar mijn oude rot in het vak rij ik met (scharen-) bit en met sporen (meestal), behalve als ik recreatief met haar rij, dan rij ik bitloos.
Onze kwpn'er rij ik met bit en zonder sporen/zweep als ik hem eens rij.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:23

recreatief, en ik gebruik soms een zweep en af en toe stompe sporen. Rij ook weleens met martingaal, legt aan het paardje! Maar toch het liefst niks.. Knipoog

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:50

moonfish13 schreef:

helemaal mee eens,
als je het goed gebruikt is er niks mis mee.Knipoog

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:57

Ik rij bijna altijd zonder zweep en sporen,
maar wel altijd met een martingaal.

En ik rij reactratie/ dressuur.

ik vind als zo als al eerder is gezegd als een
hulpmiddel goed gebruikt wordt is er niks mis mee. Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:58

Ik rijd eigenlijk altijd met een zweepje.
Mijn verzorgpoown opjutten met een tikje werkte wel. Maar ik heb sinds nov 2007 niet echt meer gereden (poon is weg).
Ik ben nergens op tegen eigenlijk, maar veel mensen gebruiken de 'hulp' middelen niet zoals ze gebruikt moeten worden. En aangezien ik bijna geen ervaring met hulpteugels heb ga ik dr ook niet mee rijden Haha!. (wel met manege hobbelen, thiedeman enz).
Imo moet je alleen er mee rijden als een probleem niet anders opgelost kan worden, nieto m het te verbergen. Sporen voor duidelijkheid&verfijnen, zweep om te corrigeren enzo Lachen

Mijn eigen paardje wil ik zonder zweepje rijden, tis toch al een hyperactief zenuwpeesje af en toe.