Wat liever? Oren naar voren of op de ruiter gericht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Wat liever? Oren naar voren of op de ruiter gericht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:01

Ben benieuwd Lachen

Hier op bokt zie ik vaak staan: 'Goedzo, de oortjes staan mooi naar voren.' of 'Die oren mogen wel wat meer naar voren, hij/zij lijkt er geen lol in te hebben'. Die laatste hoor zie ik ook vaak als de oren alleen naar achter gericht zijn, en absoluut niet in de nek liggen.
Van mijn instructrice hoor ik altijd: 'Één oor moet op jou gericht zijn'. Dat omdat je paard dan op jou let, en dus ook op je hulpen.

Wie heeft er nou gelijk?

Mij lijkt eerlijkgezegd de redenering van mijn instructrice logischer. Bovendien is het niet zo dat als een paard de oren naar achter heeft gericht, hij/zij meteen in een pesthumeur is (in tegenstelling tot wat veel mensen onder ons (ja, ik ook Nagelbijten / Gniffelen) als beginners dachten Vork). Eigenlijk vind ik de bokt-redenering dus nergens op slaan, maar toch blijf ik het tegenkomen. Ben erg benieuwd wat jullie vinden Knipoog

Apple

Re: Wat liever? Oren naar voren of op de ruiter gericht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:03

Hangt een beetje van de situatie af.

Er zit verschil in 'geconcentreerd aan het werk oortjes' en 'oortjes plat naar achteren'

Hangt ook van de situatie af, tijdens een dressuurproef is het handiger als er een oortje op het baasje is gericht, maar bij een blij galopje buiten dan kunnen die oortjes ook best strak naar voor staan Lachen

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:04

oren moeten opzij staan laat maar zeggen betekend dat het paard op jou let en geconcentreerd(weet niet hoe je het schrijft) is
naar voren betekend dat hy er wel lol in heeft of ergens anders op zit te letten maar niet bepaald op jou.
dat merk je ook dan gaat het hoofdje ook meestal iets naar boven en dan letten ze echt op iets anders
mijn pony maakt het helemaal mooi, oren naar voren kop omhoog en stilstaan en ergens naar toe stappen of met spelen oortjes naar voren en gassen! Haha!

edit een oor naar voren en de andere naar de ruiter betekend toch dat ie iets niet begrijpt..?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:06

Oren naar de ruiter gericht en het mooiste is nog als de oren dan ook nog in het ritme ontspannen mee bewegen Haha!
Oren naar voren staat wel mooier.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:06

Oren opzij? Dat hangt ook van het paard af, heb dat bij die van mij nog nooit gezien.

Er is ook nog verschil tussen gewoon oren naar voor of oren strak gespannen naar voor zodat de oorpuntjes elkaar bijna raken.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:08

mij maakt het eigendlijk niet uit, zolang ze maar die plat in de nek liggen (dat gebeurt nog wel regelmateig want hij haat andere pony's)

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:08

nee ik bedoel er tussen in niet echt naar voren maar ook zeker niet naar achter zo plat dat die gaatjes een beetje naar de zijkant zitten ik weet niet hoe ik het uit moet leggen even een foto zoeken

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:09

Wat ik altijd ook wel goed vind trouwens, is als één oor naar achteren (mij) gericht is en één naar voren/opzij/waar ie ze dan ook wil hebben..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:13

doe mij maar de oortjes naar mij Lachen Lachen vind ik wel fijn Lachen

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:14

Afbeelding
sorry betere foto heb ik niet denkik maar zo ongeveer

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:17

ik heb tot nu toe altijd t idee gehad dat hij echt letten op wat ik deed en zei..oortjes gingen vaak flapperen zoals ik dat noem..vond em dan net een ezel..
maar o wee als t buiten was hoor dan stonden die oren maar wat naar voren gericht met enorme pretogen van ik ga echt wat flikken..
maar in dressuurproef heb ik altijd oren op mij gericht gehad..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:02

Mijn paard laat zijn oren opzij hangen als hij zich concentreert en ontspant (heel schattig) en let juist niet op wanneer hij zijn oren naar voren doet, want dan ziet hij iets. Lachen

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:05

Op en neer flappende oortjes Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:26

Het hangt ervan af wat de rest van het lichaam doet of het positief of negatief is: Als er veel spanning is en bv. de staart heftig zwiept en de oren zijn naar achteren, dan zou ik dat niet als positief zien.
Als echter het paard mooi ontspannen loopt en verder geen vezet vertoond, dan zou ik het zien als attentie aan de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:29

Naar de ruiter. Zogauw een paard zijn oren naar voren doet ziet ie dus iets wat hem intresseert. Daardoor letten ze meestal niet zo goed meer op je..... Als de oren rustig en ontspannen naar de ruiter gericht zijn is imo toch het beste.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:42

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:43

Het verschilt nogal per paard eigenlijk, mij maakt het in principe niet uit hoe het paard z'n oren staan maar het is een teken hoe het paard zich voelt. En dan betekent 'oren naar voren' niet altijd hetzelfde. Sommige paarden lopen in principe met hun oren naar voren en draaien ze vooral weg als ze boos zijn of zich verzetten tegen een hulp. Anderen lopen in principe met hun oren opzij of op de ruiter gericht en wordt 'oren naar voren' gereserveerd voor rottigheid :) Dan heb ik uiteraard liever niet dat ze hun oren naar voren steken :P
En inderdaad een paar waarbij je de ontspanning vooral ziet als de oren gaan meeflapperen :)

Ik zie uiteraard het liefst dat wat bij het betreffende paard betekent dat het happy, ontspannen en met z'n aandacht bij mij is.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:31

Bij mij paard is het zo, dat tijdens het springen de oren strak naar voren staan, hij vind dit spannend,leuk,en is vol enthousiasme...

Als hij tijdens de dressuur echt lekker loopt, hangen ze oortjes ontspannen opzei...

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:49

Saskiaatje schreef:
Mijn paard laat zijn oren opzij hangen als hij zich concentreert en ontspant (heel schattig) en let juist niet op wanneer hij zijn oren naar voren doet, want dan ziet hij iets. Lachen

jaa die bedoelde ik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:56

Over het algemeen is het zo dat wanneer de oren naar voren staat, het paard op iets anders let. Vooral kijkerige paarden
doen dit vaak. Dit is heeft te maken met concentratie.

Wanneer een paard de oren opzij heeft, zoals te zien bij de fjord hierboven, is dat een teken van ontspanning maar ook van concentratie.
Soms is een oor of 2 oren naar de ruiter gericht. Vaak gebeurt dit wanneer je een hulp geeft of je stem gebruikt.
Het prettigst is dus wanneer je paard zijn oren opzij heeft.

Mocht je een schrikkerige pony hebben, is het orenspel het eerste waar je op kunt letten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:00

mijn paard heeft tijdens ontspanne buitenritten allebei zn oortjes naar voren tenzei ik zit te praten tegen hem ofzo
tijden het echte werk zij ze naar achter/opzei dan is hij ook echt geconcentreerd met het werk bezig

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:02

mmmm als ik buiten rijd staan de oortjes van mijn merrie meestal flink naar voren en draaien ze regelmatig naar achter naar mij

met springen meestal naar voren zodra ze de sprong ziet, jippie jippie

dressuur verschilt de houding afhangend van hoe ze voelt, naar voren is ze meestal niet echt geconcentreerd, opzij of iets naar achter is aandacht voor mij, plat is boos

wanneer ik haar met de neckrope rijd gaan ze vaak flapperen door de ontspanning

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:03

Als onze merrie echt geconcentreerd aan het werk is, zijn haar oren op mijn dochter gericht. Daarmee bedoel ik niet, plat in de nek, maar ze wijzen wel naar achter. Als zij de oren gespitst naar voren heeft, dan is ze toch echt met andere dingen bezig Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:07

Ik zie het liefst, althans bij de paardjes die ik rij (geloof ook wel dat het, zoals Shadow0 schreef per paard verschilt), minimaal één oortje ontspannen naar achteren wijzend, om op te vangen van die doos op d'r rug wil. Bij buitenritten en écht spannende dingen als heuvels opcrossen gaan de oren meestal strak naar voren, waarbij dan wel weer één oortje af en toe even naar achteren wapperd om te horen of diezelfde doos er nog wel bij is (doet de oudste merrie ook buiten als ik te lang stil ben geweest, effe checken lijkt 't wel). Bij enge dingen staan de oortjes er ook wel op, maar dan erg gespannen en gespitst naar het enge. Soms is dat, als we bv over iets engs heen lopen, opzij, horizontaal en met de oorschelpen naar beneden, heel apart gezicht!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:11

Geloof dat die van mij het ongeveer hetzelfde aanpakt als die van Pluizebolpum Haha!. Oren naar voor en af en toe een oor naar achteren om te kijken of de baas nog aan boord is (zie diverse voorbeelden in mn profiel)