Wat toevallig, ik heb het boek bij de bieb geleend en net uitgelezen. Ik had er meer van verwacht want eigenlijk alles wat er in staat weet ik al. Ik vond het eigenlijk jammer dat ze overal maar heel beknopt op ingaat, en dat er veel verwijzingen naar andere hoofdstukken staan zodat het onoverzichtelijk lezen is. Ook vind ik het niet echt geschreven op een manier die het makkelijk maakt om de theorie toe te passen op de praktijk. Ik heb hierin meer gehad aan het boek "wat beweegt de ruiter" (volgens mij geschreven door Anne Muller), daarin staat alles heel beeldend omschreven en word veel inzichtelijker gemaakt hoe je veel voorkomende fouten op kunt lossen en blijvend kunt werken aan een goede zit.
Enige echt goede vondst vind ik idd ook de equi-simulator. Eigenlijk alle maneges zouden een dergelijk apparaat moeten hebben, voorkomt een hoop "gestuiter" bij beginners, en je houdt daarmee ook langer je paarden heel. Jammer dat een dergelijk apparaat duurder is in aanschaf dan een paar pony's of paarden.