Rijden jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

replaym

Rijden jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 01:50

Ik vroeg me af hoe andere hun jonge paarden rijden.... Waar zijn jullie met na het zadelmak maken mee bezig? Waar werken jullie naar toe?
Ik heb een drie jarige merrie. Rijd haar ongeveer om de dag en ben vooral bezig met ontspanning, tempo controle en rechtrichten, ook ongeveer in die volgorde. Bloos Ik werk vooral toe naar ontspanning van het paard, gaat nu redelijk.

ikenindi

Re: Rijden jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 03:51

4 jarige, nu aan de hand vooral conditie en afstanden maken. verder soepel maken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 03:52

ik heb er geen "draaiboek" voor............ ik pas het beleren aan, aan het paard en diens eigenaar

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:58

KiWiKo schreef:
ik heb er geen "draaiboek" voor............

dat snap ik maar hebt toch een doel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:03

het doel is altijd een fijn, eerlijk, zelfverzekerd, goed van vertrouwen, rechtgericht paard af te leveren.... die goed aan de hulpen staat, vrolijk is en zin heeft in het werk Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:18

ik heb 1 doel en dat is uiteindelijk een fijn paard hebben waar je lekker een rondje mee kunt rijden Clown
verder heb ik geen bepaald draaiboek of doel...
ieder paard is anders en iedere dag is anders Haha!
het ene paard loopt super makkelijk met de ruiter weg en het andere paard heeft veel langer nodig om z'n evenwicht te houden.
mijn eerste paard wat ik inreed (eigen paard) was een makkie... beest was slim en erg leergierig en was al snel niet meer bezig met het zadelmak maken maar met echt rijden. en het andere paard werkt niet mee en dan ben je om hetzelfde niveau te krijgen een maand langer bezig Ach gut
ik bekijk alles per paard en of ze er klaar voor zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:51

KiWiKo schreef:
het doel is altijd een fijn, eerlijk, zelfverzekerd, goed van vertrouwen, rechtgericht paard af te leveren.... die goed aan de hulpen staat, vrolijk is en zin heeft in het werk Lachen

Het doel is altijd hetzelfde, maar de weg ernaar toe kan dat niet zijn, omdat ieder paard anders is - en bovendien iedere mens die op zijn rug zit anders is.Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:54

per paard verschillend,bij de 1 moet je ergens meer aan werken dan bij het andere paard...op het been reageren,bij hele lichte druk,en verder naar het uiteindelijke doel....ontspanning,los door het lijf...

xMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:38

Een lekker paardje waar je gewoon de bak mee door kan is toch prima Clown

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:46

Ik heb mijn paard van de zomer ingereden, en ben nu bezig met doorrijden, waar ik naar toe werk is elke keer anders. Altijd is het iig de ontspaing, en zo fijn mogelijk rijden. Als ze in een goede bui is, lekker meedoet en soepel is ben ik echt al wat bezig met dressuur. Maar als ze heet en kijkerig werk ik ernaar toe om haar rustig te rijden. Zo ben ik soms wel 3 kwartier bezig in stap, om het laatste kwartier dan rustig en ontspannen een rondje te draven, terwijl dat een andere keer al na 5 minuten kan.
Maar het hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf hoe je paard in elkaar zit, en hoe jij zelf in elkaar zit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:49

xMANDYY schreef:
Een lekker paardje waar je gewoon de bak mee door kan is toch prima Clown

dan heb jij geen hoge eisen hahaha!!!

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:54

en wat voor oefeningen doen jullie dan bijv. bij het rechtrichten? of om ontspanning te krijgen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:54

Ik heb een 4,5 jarige merrie.
We gaan als ik het rijden weer ga oppakken (zit nu midden in osteopaat behandeling + we hebben geen goed passend zadel),
bezig met het rechtrichten, de ontspanning en correcte gangen. We doen het erg rustig aan en trainen niet hard. Lekkere buitenritjes vinden we heerlijk en af en toe een beetje trainen. Maar ik vind het gewoon het belangrijkste dat mijn paard en ik allbei met plezier kunnen rijden.
En dan gaan we later wel bezig met de dressuur. Ik wil gewoon de basis kunnen met haar en er voor zorgen dat ze goede balans krijgt, sterke rugspieren en een actieve achterhand. En met de passages en piaffes gaan we later wel bezig Haha!

Bloodyfairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:55

Na het zadelmak maken probeer ik vooral naar vertrouwen en ontspanning te werken. Een paard moet nageven omdat hij dit wilt, en omdat hij je vertrouwt en respecteert, niet omdat hij zich gedwongen voelt of dit gewoon doet uit angst voor zweep en andere vormen van geweld of brutaliteit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:55

Jet_Joey schreef:
en wat voor oefeningen doen jullie dan bijv. bij het rechtrichten? of om ontspanning te krijgen?

Daarvoor kan ik je niet echt speciale oefeningen geven. Maar een goede instructeur/instructrice doet wonderen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:57

Mijn eerste eis is reactie op de hulpen voorwaarts (overgangen en takt/regelmaat), daarna reactie op de hulpen zijwaarts (in de zin van: paard moet niet met buiging naar buiten door de hoeken en de voltes walsen) en daarna werk ik aan de aanleuning. Tegen dat dat echt voor elkaar is, is het echte jonge en prille er wel van af. Ik werk pas aan het rechtrichten als ze sterker zijn en meer in balans, eerder is het toch een hoop gezwabber en geslinger, dat kun je wel blijven corrigeren Clown

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 00:43

Sodeletuut schreef:
We gaan als ik het rijden weer ga oppakken (zit nu midden in osteopaat behandeling + we hebben geen goed passend zadel),
bezig met het rechtrichten, de ontspanning en correcte gangen.

Bij mijn merrie is de osteopaat ook geweest. Ze was wat scheef, waardoor het zadel ook wat scheef op haar rug lag... Heeft echt geholpen. Het zadel zakte eerst steeds naar links onder het rijden en na de behandeling deed hij dat al niet meer. Na de tweede keer liep ze echt gemakkelijker... maar waren we natuurlijk ook al verder met rijden.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 00:45

Urielle schreef:
Mijn eerste eis is reactie op de hulpen voorwaarts (overgangen en takt/regelmaat)

Ik ben ook echt bezig met reactie, maar mijn paardje is heel erg voorwaarts (soms te). Dus dit vind ik wel moeilijk, je moet haar eigenlijk steeds 'remmen'.
Hebben jullie dit ook? Bij de meeste andere jongkies hij ons op stal is het anders om, deze moeten voorwaarts gereden worden.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:19

Mijn 3.5 jarige loopt nu 1x in de week ongeveer 45 minuten.
We rijden altijd buiten (heb geen bak Clown ).
We stappen veel om conditie op te bouwen, reageren op been en stem, reageren op zit, inbuigen en natuurlijk wennen aan trekkers, vrachtwagens ed.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:30

mijn drie jarige neem ik mee het veld/bos/heide etc op,
zodat ze aan alle `gekke `dingen went,

thuis in de bak, vooral de ontspanning en het actief reageren.
dat vind ik het allerbelangrijkst.

en zo nu en dan neem ik dr mee naar vreemd terrein

een paard moet kilometers maken om aan dingen te wennen,
( hiermee bedoel ik natuurlijk niet zo vaak mogelijk rijdeN Haha! dat doen we rustig aan )

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:32

een jong paard is relatief
bij een 3jaarse heb ik andere doelen dan bij een 4jaarse natuurlijk Clown verder zoals ze al zeiden is de manier waarop altijd verschillend. Maar bij een 3jaarse vind ik medewerking, ontspanning en een rechtgericht paard belangrijk, bij een 4jaarse hangt dat af van hoe hij/zij reeds gevorderd is.
Een 5jaarse is ook een jong paard, maar daar wordt bij ons het doel al stilaan meer op de sport gericht.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:40

Ik heb in het najaar mijn 3 jarige ingereden. Ze kent de basis principe. Ik heb haar ongeveer 3 x in de week gereden, een half uur tot drie kwartier. Nu staat ze weer lekker in de wei en kan ze nog even doorgroeien. In het voorjaar pak ik haar weer op. En dan ga ik les met haar nemen om de dressuurbasis er in te brengen. En later is de bedoeling om te gaan springen of met de cross mee te doen, maar daar is ze nog te jong voor nu.

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:22

replaym schreef:
Ik vroeg me af hoe andere hun jonge paarden rijden.... Waar zijn jullie met na het zadelmak maken mee bezig? Waar werken jullie naar toe?
Ik heb een drie jarige merrie. Rijd haar ongeveer om de dag en ben vooral bezig met ontspanning, tempo controle en rechtrichten, ook ongeveer in die volgorde. Bloos Ik werk vooral toe naar ontspanning van het paard, gaat nu redelijk.

een beetje hetzelfde alles eerst bevestigen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 02:36

Als ik ze zover heb dat ze ontspannen lopen in alle gangen, kan sturen en remmen dan begin ik meestal eerst met rechtrichten en buiging om mijn been.
Als ze daar een beetje beter in worden ga je van zwabberend paard naar een die netjes recht loopt en stelling heeft in de hoeken. Meestal zijn ze dan ook al zover dat ze wat aanleuning zoeken en met een beetje meer moeite kunnen ze dan ook vrij snel een pasje wijken.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 03:57

Deel 1 is reactie op de hulpen maakt me dan nog niet eens zoveel uit hoe ze reageren maar been is vooruit en zit + een heel klein beetje hand is afremmen. T verfijnen van die hulpen en de correcte reactie komt vanzelf.

Deel 2 is op der eigen benen leren lopen en ontspanning en dat gebeurt ook vanzelf door km te maken liefst gewoon lekker buiten aan een los teugeltje. Heb een gruwelijke hekel aan t feit dat veel ruiters zo snel mogelijk aanleuning wil hebben waarbij je als gevolg hebt dat die paarden op je hand gaan lopen en wanneer je ze los(ser) laat ze haast op der bek gaan.

Deel 3 is aanleuning en (het begin van) rechtrichten . Het paard moet leren mijn hand op te zoeken zonder te gaan hangen op mijn hand daarnaast wil ik het paard in elke houding daar kunnen blijven houden. Lekker laag over de rug neusje op knie hoogte en daar ook kunnen schakelen zonder dat die aanleuning verloren gaat of ze over der eigen benen beginnen te vallen. Maar dat moeten ze net zo goed wat hoger in gesteld kunnen. Hoeveel jonge paarden kunnen niet gewoon lekker gelopperen lang en laag over de rug?! Ik ken zelfs genoeg Z beestjes die zodra je ze geen hand meer geeft om steun aan te zoeken niet meer kunnen lopen. Het rechtrichten zit m hier nog vooral in dat het op beide handen net zo makkelijk moet gaan.

Als van zelfsprekend lopen die delen wel in elkaar over tijd kan ik er ook niet opplakken Deel 1 duurt wat korter maar moet altijd onderhouden worden Deel 2 duurt wat langer maar kan je altijd op terug vallen Deel 3 duurt ook wat langer en moet altijd onderhouden worden. Een paard trucjes leren is makkelijk een correcte basis erin rijden maakt of breekt de carriere van een paard.

En tegen de tijd dat ze hier zijn heb je n 5 jarige en is dat hele jonge prille er wel vanaf. Hoevaak ik ze rij en per paard afhankelijk de ene vind t allemaal zo spannend die heeft met 2 keer in de week een half uurtje zat om over na te denken. De andere is zo ril daar moet je gewoon 6 dagen in de week 20min opkruipen en dan heb je na de rustdag weer n bommetje. En weer de andere pakt het zo fijn op de kan je fijn 4 keer in de week een half uurtje rijden. Bij mij lopen de 3 jarige max 2 uur per week de 4 jarige 3 uur per week en de 5 jarige 4 uur per week. En de rest van de tijd lopen ze lekker in de wei als t even kan, liefst ook nog met n vriendje en dan snachts binnen. Zodat je ze toch een keer of 3-4 per dag vast hebt. Ik vind die band op de grond namelijk ook zeer belangrijk! Als ze je op de grond 200% vertrouwen heb je onder t zadel al n hoop minder problemen.

Greetz