Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sporen worden in de Z gebruikt zodat je de hulpen kunt geven zonder dat dit overdreven duidelijk te zien is omdat je paard er meteen op reageert. Dát is verfijnen, al de rest zijn domme smoesjes. Een paard maak je beter aan het been door er ook een stemcommando op te plakken en desnoods een zweepje erbij. Dus hulp, geen reactie --> tik. Doe dat een paar keer en dan is je paard aan de hulpen. Blijft hij niet reageren dan voer je het gebruik van de zweep niet op maar de 'hardheid' van de tik. Dat is voor een paard heel duidelijk, vooruit geprikt worden niet. Dus nee, ben het net als jou niet met het meisje, noch haar (imo érg ondeskundige instructrice) eens.
sasika schreef:beetje onduidelijke titel misschien maar het ging als volgt.
Eeen meisje die ik ken die echt vooruitgang met haar pony heeft geboekt kan haar pony toch maar moeilijk voorwaartshouden. Nou heb ik vandaag met haar instructeur staan praten daarover en zij zegt als volgt: We doen volgende keer haar gewoon hele lange sporen om zodat ze hem effe goed wakker kan maken en dan zal hij sneller beter aan het been zijn.
Ik was het daar totaal niet mee eens!
wat vinden jullie er van lange sporen en echt een keertje hard en goed trappen of toch beter met je zweep en op de juiste timing beengebruik. waarom wel of niet?
ik ben benieuwd
(ps: ik weet niet of het hier goed staat hoor)

En nee, dan loop ik echt niet te schoppen oid. Alicia2u schreef:Sporen zijn niet voor voorwaarts, maar voor zijwaarts. Deze manier van spoorgebruik werkt alleen maar averrechts: Het paard is meestal niet voorwaarts omdat de ruiter teveel beenhulpen geeft en het paard daardoor desensibiliseert. hetzelfde als je zo'n ruiter sporen om doet: dat werkt even, maar omdat de hulp meestal continue blijft, reageert het paard meestal al snel niet meer (want er is geen release; wat het paard ook doet, de hulp blijft aanhouden).
Liever eerst de ruiter leren het been stil te houden en het paard eventueel corrigeren met de zweep op het moment dat er geen reactie komt als de hulp wordt gegeven, dan naar de sporen grijpen.
...
)
Citaat:oh en ilsedemontie (ofzo). Weet je, je hebt luie mensen, luie honden, luie katten, luie hamsters etc. En echt waar, het ene paard is ook luier dan het ander.
te onderhouden. Op het werk zullen zijn collega's hem misschien bestempelen als lui, terwijl hij na zijn werk en iedere vrije minuut hartstikke druk bezig is met zijn paard.IlseEnMonti schreef:Citaat:oh en ilsedemontie (ofzo). Weet je, je hebt luie mensen, luie honden, luie katten, luie hamsters etc. En echt waar, het ene paard is ook luier dan het ander.
Ben ik wel met je eens, maar als jij een lui mens iets te doen geeft waar hij wel interesse in heeft, zal de luiheid ook wat afnemen.
En ja, voor het behoud van het paard vinden zijn eigenaar en ik toch echt dat hij dressuurmatig ook wel eens aan de bak moet
want van dat op de voorhand rondsloffen wordt een paard ook niet beter. Urielle schreef:Er zit een verschil tussen willen lopen en aan het werk gaan. Ik rij ook een bepaald paard dat echt liever lui dan moe is, best een moeilijk paard om te rijden omdat hij niet heftig is, maar juist gewoon niks doet en heel stoicijns reageert op correcties. Buiten staat hij meer voorwaarts en is loperiger dan in de bak maar of het nu in de bak is of buiten: als je hem vraagt wat meer te dragen op het achterbeen moet je hem serieus overtuigen. Zonder hem eerst echt heel flink aan zijn broek te zitten, doet hij echt geen ene **** voor jeEn ja, voor het behoud van het paard vinden zijn eigenaar en ik toch echt dat hij dressuurmatig ook wel eens aan de bak moet
want van dat op de voorhand rondsloffen wordt een paard ook niet beter.
sasika schreef:deze pony is trouwens al heel lang manege pony geweest maarja daar moet geen verschil in zitten lijkt me!
sasika schreef:ze is nog heel onrustig met het been omdat de pony gewoon geen zin heeft om te lopen. ,
Urielle schreef:sasika schreef:ze is nog heel onrustig met het been omdat de pony gewoon geen zin heeft om te lopen. ,
Die snap ik even niet.
a) Is het verm. als ex-manegepony niet zo dat ze niet wil lopen, maar dat ze heeft afgeleerd wat beenhulp betekent. Het heeft dus geen enkele zin om zo'n pony te gaan rijden als 'luie pony'.
Geef toe: als jij vroeger hebt geleerd dat een kneep in je bovenarm betekent dat je naar de andere kant van het huis moet rennen, en je krijgt die kneep dan doe je dat. Maar als je tijdens je rennen naar de andere kant steeds geknepen wordt dan reageer je eerst geirriteerd, en vervolgens zul je besluiten niet meer naar de andere kant te gaan, want blijkbaar willen ze toch iets anders maar je weet niet wat, of hoort dat knijpen gewoon bij wat bepaalde mensen bij je doen. Dan kunnen mensen harder of vaker gaan knijpen maar je weet nog steeds niet wat je dan WEL moet doen. En dat is nu net hetgeen die pony terug aan moet leren.
en
b) Zelfs bij een luie pony moet je juist geen onrustig been hebben maar heel bewust je hulp geven. Been is naar voren, op geen enkel ander moment mag dat been aandrijven en er mag ook niet accoord gegaan worden met eender welke andere reactie dan voorwaarts gaan op exact dat tempo dat je vooraf in gedachten had. Het enige soort paarden wat je met erg veel beencontact moet rijden is het soort paarden dat juist heel vluchterig en paniekerig reageert op de benen. Maar ook daar nooit een onrustig been.
Het is trouwens inderdaad wel makkelijk om te weten dat het om een ex-manegepony gaat. Dat heeft inderdaad veel invloed op je trainingswijze.