Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BrittKitt schreef:Waarom zeker niet doorzitten? Ligt heel erg aan de zit van de ruiter naar mijn mening. Wanneer de ruiter een goede zit heeft is het voor het paard prettiger wanneer er doorgezeten wordt omdat het dier dan veel beter zn balans kan vinden. Wanneer het doorzitten niet goed in de ruiter zit, zeg ik ook lichtrijden.
Rechtop ligt het zwaartepunt ergens anders en het is ook weer moeilijker om balans te vinden voor het jonge paard omdat hij het niet gewend is dat er zoiets hoogs boven hem uittorent wat hij ook nog in evenwicht moet houden.
Ik denk dat het per paard verschilt, goed kijken naar je dier is altijd van belang en voor elk paard is weer iets anders wat goed werkt.
Henkjan schreef:In stap zou ik gewoon rechtop proberen te zitten, en lichtrijden, doorzitten zou ik zeker niet doen op een jong paard. In de galop zou ik wel een beetje de verlichte zit aannemen, omdat jonge paarden meestal toch erg gespannen zijn in de galop en als je dan gaat zitten werkt dat natuurlijk niet mee aan de ontspanning.
Miriam schreef:Ik ben juist wel voor iets verlicht zitten. Zo kun je veel sneller mee zijn als je jonge paard er eens een keer tussenuit schiet of opzij springt. Als je netjes rechtop zit blijf je sneller achter in de beweging en loop je de kans dat je paard een negatieve ervaring opdoet.
Al je paard eenmaal vertrouwd is met gewicht op zijn rug kun je langzaamaan steeds rechterop gaan zitten.
Bolieke schreef:Je kan het ook anders zien. Als je paard dan opzij springt en jij zit niet mee in de beweging, dan weet hij gelijk dat rondspringen het niet makkelijker maakt voor hem.

Citaat:Wat dat zwaartepunt betreft. Inderdaad in de beginstadium van je paard zit iets meer naar voren maar niet zoals ik sommige zie doen! Dus niet verlichte zit of dergelijke. Je zit gewoon iets meer naar voren en later ga je meer naar achter zitten zodat je je paard ook kan verzamelen.
Citaat:Ik vind als je een paard opleert dat je dan gelijk alles doet zoals het hoort, zo leert het paard gelijk het correcte. Verlichte zit is voor mij versnellen (of om over iets heen te gaan). Als ik m'n paard eerst leer rustig te rijden onder verlichte zit. Dan moet ik hem daarna leren ook rustig te lopen als ik gewoon neer zit en dan nog eens aanleren dat hij dan wel mag versnellen als ik verlichte zit doe. Nou doe ik wel western waarbij we dat zwaartepunt naar voren gebruiken voor speedcontrol (versnellen en vertragen dus). Maar het principe is in iedere rijstijl hetzelfde.
) Miriam schreef:Toch denk ik wel dat er een verschil is in Engels en Western in deze. Mijn paarden moeten ook als ik licht zit rustig blijven lopen. Ook als ik erbij wijze van ondersteboven onder ga hangen zou dit geen effect moeten hebben op het tempo. Verlichte zit is dus zeker niet automatisch versnellen (dat zou wat zijn in het terrein...)
Het is vooral omdat wij nooit verlichte zit gebruiken, alhoewel ik dit wel doe als er bv een boompje over de weg lig. Hij gaat er dan ook niet gelijk vandoor hoor. Een goed gereden westernpaard wordt heel gevoelig op de zit. Hij moet natuurlijk ten allen tijden rustig blijven, maar moet wel reageren op verandering van zwaartepunt (van de ruiter).
Al kunnen we wel veel leren van elkaar, zoals nu
.
als het een rillerig ding is wat snel aan de ren gaat of van kiet gaat, dan zit ik graag wat voorin