Jongpaard inrijden: Verlicht naar voren, of rechtop zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Jongpaard inrijden: Verlicht naar voren, of rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:08

Over de manier van inrijden van jonge paarden valt veel te twisten.

Naar aanleiding van een geplaatst topic op HaW (waar ik commentaar kreeg door dat ik iets voorover zat) kom ik op deze stelling.
Wat is jullie mening over het volgende:

Bij het inrijden van een jong paard dien je extra verlicht te zitten door je bovenlichaam iets voorover te kantelen.

Of

Bij het inrijden dien je rechtop te blijven zitten.

Joto

Re: Jongpaard inrijden: Verlicht naar voren, of rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:11

Mijn mening, is rechtop.. Maaaaaaar bij sommige paarden is het fijn om iets naar voren te gaan zitten..
Verschilt per paard en ruiter..
dat het jonge paard teveel belast zou worden met rechtop zitten is regelrechte rommel.. Aangezien het dier zijn hele leven moet werken.. Na een maand moet het ook harder aan het werk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:13

Ik vind het beide wel goed, bij sommige paarden kan het. maar bij sommige paarden is dit wel fijn natuurlijk, maar een paard moet zo zijn hele leven lopen en ons dus zo dragen, dan is het beter dat ze gelijk gaan wennen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:15

In stap zou ik gewoon rechtop proberen te zitten, en lichtrijden, doorzitten zou ik zeker niet doen op een jong paard. In de galop zou ik wel een beetje de verlichte zit aannemen, omdat jonge paarden meestal toch erg gespannen zijn in de galop en als je dan gaat zitten werkt dat natuurlijk niet mee aan de ontspanning.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:19

Ik ben op het moment ook bezig om mijn paard zadelmak te maken. Hij is nu 3.5 jaar. Ik zit in stap rechtop. Met draven lichtrijden iets verlicht in het begin, maar later rechtop. En van draf naar stap, zit ik nu ook al wat door. Galop zit ik nog wel iets naar voren. Zeker als ik voel als hij wat spant in de rug.
Ik vind het per paard verschillend, maar ik zou proberen zo snel mogelijk meer rechtop te zitten. Zodat je paard al snel went aan het volledige gewicht op zijn. Met je gewichtshulpen kun je natuurlijk ook je overgangen gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Ollie23 op 19-11-08 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:21

je kan er gewoon rechtop op zitten, maar niet helemaal naar achter hangen bijv.
Het belangrijkste is dat je stil zit en met evenwicht omdat jonge paarden zelf nog niet zoveel evenwicht hebben. En steeds iets harder/zachter lopen. En dan is t aan de ruiter dat op te vangen zonder het paard uit zn balans te brengen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:22

Waarom zeker niet doorzitten? Ligt heel erg aan de zit van de ruiter naar mijn mening. Wanneer de ruiter een goede zit heeft is het voor het paard prettiger wanneer er doorgezeten wordt omdat het dier dan veel beter zn balans kan vinden. Wanneer het doorzitten niet goed in de ruiter zit, zeg ik ook lichtrijden.

Rechtop ligt het zwaartepunt ergens anders en het is ook weer moeilijker om balans te vinden voor het jonge paard omdat hij het niet gewend is dat er zoiets hoogs boven hem uittorent wat hij ook nog in evenwicht moet houden.

Ik denk dat het per paard verschilt, goed kijken naar je dier is altijd van belang en voor elk paard is weer iets anders wat goed werkt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:28

BrittKitt schreef:
Waarom zeker niet doorzitten? Ligt heel erg aan de zit van de ruiter naar mijn mening. Wanneer de ruiter een goede zit heeft is het voor het paard prettiger wanneer er doorgezeten wordt omdat het dier dan veel beter zn balans kan vinden. Wanneer het doorzitten niet goed in de ruiter zit, zeg ik ook lichtrijden.

Rechtop ligt het zwaartepunt ergens anders en het is ook weer moeilijker om balans te vinden voor het jonge paard omdat hij het niet gewend is dat er zoiets hoogs boven hem uittorent wat hij ook nog in evenwicht moet houden.

Ik denk dat het per paard verschilt, goed kijken naar je dier is altijd van belang en voor elk paard is weer iets anders wat goed werkt.

Dat is ook zeker zo, maar aangezien de meeste ruiters niet geweldig kunnen doorzitten (dan bedoel ik echt goed, met losse teugels helemaal rechtop zonder ook maar een enkel moment het evenwicht te verliezen.) En, als ik goed wil doorzitten, heb ik de beugels wat langer dan dat ik ze moet heben om licht te rijden. Met kortere beugels heb je toch meer steun.

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:45

maakt niet uit wat jezelf prettig vindt maar houding is wel belangrijk! Pling Cool

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:51

Henkjan schreef:
In stap zou ik gewoon rechtop proberen te zitten, en lichtrijden, doorzitten zou ik zeker niet doen op een jong paard. In de galop zou ik wel een beetje de verlichte zit aannemen, omdat jonge paarden meestal toch erg gespannen zijn in de galop en als je dan gaat zitten werkt dat natuurlijk niet mee aan de ontspanning.

Wat je daar verteld over die galop, daar kan ik niet mee akkoord gaan. Als je verlichte zit aanneemt dan span je juist je spieren op, dat neem het paard gewaar. Je kan veel beter lekker ontspannen en zitten, meegaan met de beweging van je paard. Trouwens bij verlichte zit breng je je gewicht naar voren. Je zwaartepunt dus ook. Een paard (zeker een jong) zoekt zijn evenwicht en zal trachten onder de ruiter z'n zwaartepunt te blijven. Wat betekent dit: ruiter brengt gewicht naar voren, paard wil onder dat gewicht blijven, gaat dus harder lopen om onder dat gewicht te blijven. Extreem voorbeeld zijn de jockeys.

Ik zou wel lichtrijden met draf, maar eigenlijk mag het geen verschil geven of je nu lichtrijdt of doorzit voor de belasting van het paard.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:53

Uhm, t lijkt mij niet erg logisch verlicht te gaan zitten?
Als je naar voren gaat zitten 'leer je je paard toch aan' om op zn voorbenen te gaan lopen? e ndat lijkt me niet de bedoeling..
Nee ik zou zeggen zorg gewoon dat je paardje oud en sterk genoeg is en leer hem dan meteen dmv een Goeie zit zijn achterhand te gebruiken...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:55

Bolieke; Maar dat doet het altijd bij lichtrijden, zeker bij een paard wat weinig balans heeft. Je zwaartepunt komt anders boven het paard te liggen en je eigen balans ook.
Je merkt het wel heel goed met bijvoorbeeld bochten, mijn pony had ook een hele slechte balans en als ik doorzat kon ze wel de bocht om en met lichtrijden had ze daar erg veel moeite mee.

Maar het zwaartepunt van het paard ligt op de voorhand, daarom is het ook een heel proces voor het paard sterk genoeg is om op de achterhand te lopen. Als jij dan dus iets voorover gaat zitten leg jij meer gewicht op het natuurlijke zwaartepunt van het paard. In dat opzicht zou het toch juist goed zijn?

Wat ook als tegenargument gegeven wordt tegen voorover zitten is wanneer je in elkaar gedoken zit je een onzekere, bange indruk wekt waardoor het paard onzeker wordt omdat hij jou niet meer kan vertrouwen als leider (wat zeker in dat proces wel erg belangrijk is).

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:04

Ik ben juist wel voor iets verlicht zitten. Zo kun je veel sneller mee zijn als je jonge paard er eens een keer tussenuit schiet of opzij springt. Als je netjes rechtop zit blijf je sneller achter in de beweging en loop je de kans dat je paard een negatieve ervaring opdoet.
Al je paard eenmaal vertrouwd is met gewicht op zijn rug kun je langzaamaan steeds rechterop gaan zitten.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:38

Miriam schreef:
Ik ben juist wel voor iets verlicht zitten. Zo kun je veel sneller mee zijn als je jonge paard er eens een keer tussenuit schiet of opzij springt. Als je netjes rechtop zit blijf je sneller achter in de beweging en loop je de kans dat je paard een negatieve ervaring opdoet.
Al je paard eenmaal vertrouwd is met gewicht op zijn rug kun je langzaamaan steeds rechterop gaan zitten.

Je kan het ook anders zien. Als je paard dan opzij springt en jij zit niet mee in de beweging, dan weet hij gelijk dat rondspringen het niet makkelijker maakt voor hem.

Wat dat zwaartepunt betreft. Inderdaad in de beginstadium van je paard zit iets meer naar voren maar niet zoals ik sommige zie doen! Dus niet verlichte zit of dergelijke. Je zit gewoon iets meer naar voren en later ga je meer naar achter zitten zodat je je paard ook kan verzamelen.

Ik merk ook bij mezelf als ik oefeningen doe in draf dat ik dit makkelijker vind als ik doorzit, ook bij m'n jonge paard. Je kan je paard beter begeleiden en opvangen. Maar vooral bij het losrijden (lekker voorwaarts) dan rijdt ik licht. Da's gewoon makkelijker voor mezelf.

Ik vind als je een paard opleert dat je dan gelijk alles doet zoals het hoort, zo leert het paard gelijk het correcte. Verlichte zit is voor mij versnellen (of om over iets heen te gaan). Als ik m'n paard eerst leer rustig te rijden onder verlichte zit. Dan moet ik hem daarna leren ook rustig te lopen als ik gewoon neer zit en dan nog eens aanleren dat hij dan wel mag versnellen als ik verlichte zit doe. Nou doe ik wel western waarbij we dat zwaartepunt naar voren gebruiken voor speedcontrol (versnellen en vertragen dus). Maar het principe is in iedere rijstijl hetzelfde.
Dat het paard het moeilijk heeft om onder m'n zwaartepunt te blijven als ik diep zit, dat is normaal. Dat heet dan ook leren. Na enkele maanden gaat dat heel wat vlotter.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:52

Bolieke schreef:
Je kan het ook anders zien. Als je paard dan opzij springt en jij zit niet mee in de beweging, dan weet hij gelijk dat rondspringen het niet makkelijker maakt voor hem.

Over het algemeen hebben zowel jij als je paard dan een flinke tik in de rug te pakken en met een beetje pech lukt het dan ook niet helemaal om van de mond af te blijven. Hoe dan ook lijkt het me geen positieve ervaring.

Citaat:
Wat dat zwaartepunt betreft. Inderdaad in de beginstadium van je paard zit iets meer naar voren maar niet zoals ik sommige zie doen! Dus niet verlichte zit of dergelijke. Je zit gewoon iets meer naar voren en later ga je meer naar achter zitten zodat je je paard ook kan verzamelen.

Ik bedoel dus ook geen verlichte zit maar gewoon licht zitten. Dat is imo iets heel anders.

Citaat:
Ik vind als je een paard opleert dat je dan gelijk alles doet zoals het hoort, zo leert het paard gelijk het correcte. Verlichte zit is voor mij versnellen (of om over iets heen te gaan). Als ik m'n paard eerst leer rustig te rijden onder verlichte zit. Dan moet ik hem daarna leren ook rustig te lopen als ik gewoon neer zit en dan nog eens aanleren dat hij dan wel mag versnellen als ik verlichte zit doe. Nou doe ik wel western waarbij we dat zwaartepunt naar voren gebruiken voor speedcontrol (versnellen en vertragen dus). Maar het principe is in iedere rijstijl hetzelfde.

Toch denk ik wel dat er een verschil is in Engels en Western in deze. Mijn paarden moeten ook als ik licht zit rustig blijven lopen. Ook als ik erbij wijze van ondersteboven onder ga hangen zou dit geen effect moeten hebben op het tempo. Verlichte zit is dus zeker niet automatisch versnellen (dat zou wat zijn in het terrein... Clown )

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:58

Ik rijd mijn jonge paard ook niet in de verlichte zit maar wel met mijn bovenlichaam iets naar voren.
Omdat mijn paard nog niet constant in een tempo loopt en regelmatig weer eens wat versnelt is het voor mij nog niet handig rechtop te zitten.
Zoals hierboven ook al is aangegeven blijf je dan wat achter in de beweging als het paard weer wat naar voren schiet.

Laurens van Lieren vertelde mij dat je zelfs bij alle paarden je bovenlichaam iets naar voren moet plaatsen en dat de meeste ruiters te rechtop zitten.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:52

Miriam schreef:
Toch denk ik wel dat er een verschil is in Engels en Western in deze. Mijn paarden moeten ook als ik licht zit rustig blijven lopen. Ook als ik erbij wijze van ondersteboven onder ga hangen zou dit geen effect moeten hebben op het tempo. Verlichte zit is dus zeker niet automatisch versnellen (dat zou wat zijn in het terrein... Clown )

Ja daar was ik dus ook aan het denken toen ik mijn bericht postte. Knipoog Het is vooral omdat wij nooit verlichte zit gebruiken, alhoewel ik dit wel doe als er bv een boompje over de weg lig. Hij gaat er dan ook niet gelijk vandoor hoor. Een goed gereden westernpaard wordt heel gevoelig op de zit. Hij moet natuurlijk ten allen tijden rustig blijven, maar moet wel reageren op verandering van zwaartepunt (van de ruiter).
Ach, men roept steeds dat western/engels niet veel verschillen. Ik denk daar anders over Knipoog Al kunnen we wel veel leren van elkaar, zoals nu Haha! .

Oja, nog ever dat wegspringen in galop. Eerlijk gezegd blijft ik veel beter zitten als ik diep (en soepel) in het zadel zit, dan dat ik in verlichte zit ga zitten. Hetzelfde met lichtrijden. Ik ga niet riskeren dat ik er meteen afvlieg als m'n paard een sprongtje maakt (enkt . Hij moet trouwens al rare dingen doen vooraleer ik ga bonken in het zadel. Tja, zoveel mensen, zoveel methodes hé Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:08

Gewoon de balans aanvoelen per paard. Bij de ene zul je verlicht moeten gaan zitten, bij de andere iets naar voren en bij nog een andere rechtop. Dat kan ook nog per gang verschillen, ben momenteel met een merrie bezig en in stap kan ik rechtop zitten, in draf naar voren en in galop verlicht. De jonge hengst die ook op stal staat, verkrampte en stopte zodra ik ging lichtrijden, daar ben ik bij blijven doorzitten tot hij door had dat hij veilig door kon draven en toen ben ik pas gaan lichtrijden.
Ik vind het in dat stadium echt nog niet interessant of ze op de voorhand lopen (doen ze allemaal, achterbeen is nog niet sterk genoeg en balans is verstoord). Ik vind het fijn als ze vol vertrouwen onder me door durven lopen. Dat is voor een jong paard moeilijk zat. En dan merk ik dat het bijv. voor de merrie, groot/lang/slap nog moeilijker is dan voor de hengst klein/compact/sterkere rug. Dat dressuurgeneuzel, dat komt later wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:10

het ligt eraan Lachen als het een rillerig ding is wat snel aan de ren gaat of van kiet gaat, dan zit ik graag wat voorin Lachen

is een paard gewoon, dan zit ik ook gewoon Lachen

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:29

Ik denk ook dat het eventueel beide wel zou kunnen, maar omdat je eigenlijk als je paard volledig ingereden is ook gewoon rechtop zit lijkt het mij beter om rechtop te zitten.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:59

Ik zit meestal de eerste paar rondjes een beetje naar voren en dan ga ik rustig rechtop zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:49

Onze 3 jarige heeft nogal moeite met de linkerhand qua rijden, daar probeer ik ook wat meer 'verlicht' te zitten als op rechts. Ik zit niet echt 'naar voren gekanteld' maar geef iig genoeg vrijheid om tempo te houden etc. Op rechts zit ik zoveel mogelijk als normaal, dit omdat het hier allemaal goed op gaat etc, en zo wend ie gelijk. Lachen