Hoevaak rijden jullie in de week en wat doen jullie dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Hoevaak rijden jullie in de week en wat doen jullie dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:52

Hallo,
Hoevaak in de week rijden jullie en wat doen jullie dan?
Mijn haf vind dressuur een half uurtje leuk maar daarna verliest hij snel zijn concentratie. Springen vind hij helemaal geweldig.
Eigelijk rijd ik maar 3 keer in de week en verder word hij lekker:..Losgegooit, Grondwerk, gelongeerd, vrijspringen en dat soort dingen. Sommige mensen die ik dit vertel vinden dat ik heel weinig rijd.
Daarom vroeg ik me af hoe vaak jullie rijden? Vinden jullie dat ik weinig rijd?
Van de 3 keer dat ik rijd spring ik zowieso 1 keer en de overige twee keer is dressuur.

Stel dat ik het aantal rijden in de week ga opbouwen hoevaak zou ik dan kunnen springen met hem zonder te veel van hem te vragen. (Alles word dan rustig opgebouwd) Maar hoevaak springen in de week is geschikt?
Groetjes

BiancaSLC

Re: Hoevaak rijden jullie in de week en wat doen jullie dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:32

Hey,

het is maar net hoeveel haast je hebt met je paard om verder te komen. Als je paard maar genoeg beweging krijgt is het geen probleem toch.

ik rij zelf ongeveer 4 keer in de week.. maar ben mn paard nog aan het inrijden.. hij moet nog een hoop leren. ik wissel het ook af met longeren en lekker stukken wandelen. langer dan 45 minuten in de bak houdt hij zowat niet vol. qua conditie is het geen probleem, maar fysiek is het erg zwaar.

over dressuur en springen kan ik weinig zeggen.. ik rij zelf western

succes met je paard!

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:55

Ik probeer nu ook 3 keer in de week te rijden, de andere dagen longeren, grondwerk of wandelen of een dagje rust.
Als hij wat ouder is wil ik meer gaan rijden.

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:22

Mijn paard is 6 jaar en ik rijd 4 keer in de week. ik zou vaker willen, maar dat lukt niet. Mijn paard staat wel elke dag in elk geval 8 uur buiten. Het is maar net wat bij je paard en jezelf past. Als je met 3 keer geen problemen ondervind...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 10:37

Hij staat zelf 10 uur overdag buiten als het redelijk weer is.
Hij is nu 9 jaar. Heb altijd al veel afgewisseld en weinig gereden. Maar valt me zo op dat mensen vinden dat ik weinig rijd

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:42

Elke dag anders is mijn pony veelste druk dat is ie nog als ik elke dag rij en , hij komt toch echt elke dag paar uur buiten. Hij steigert nu ook heel veel en gevaarlijk ook. Dus moet ik elke dag rijden we hebben hem laten nakijken konden niks vinden hij zal het wel leuk vinden ofso. Maar ik rij dus 7x soms doe ik ook is hem laten vrijspringen of los in de bak of longeren. Maar meestal doe ik 6x dressuur en meestal 1x springen. Heel soms 2x in de week licht er eigenlijk aan Knipoog

Ik vind dat je gerust vaker kan rijden als je het rustig opbouwt en als je toch maar een half uurtje rijd dan kan het makkelijk. Maar niet dt je in een keer elke dag heel intensief gaat rijden als je gewoon rustig opbouwt dan kan het makkelijk Knipoog

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:57

Ach, als je moet luisteren naar alles wat anderen vinden... Niets van aantrekken, want zolang het goed gaat en je geen haast hebt.

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:12

Ik rijd 3x in de week met Bruno.. dressuur longeren en springen...

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:15

Ik doe wat met haar 5 tot 7 keer per week(dubbele longe, bijzet, gewone longe, losgooien) , waarvan toch wel minstens vier keer rijden. Over het algemeen dressuur, als het weet het toelaat buitenrit voor de afwisseling. Springen zit er niet in Knipoog

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:18

Ongeveer 3x in de week. Voornamelijk dressuur. Ik rij veel overgangen en vraag stelling en buiging, puur voor de ontspanning en om hem beter te leren kennen. Rij dit paard nog niet erg lang. Tot nu toe ben ik dik tevreden.

Ook rij ik af en toe het paard van mijn oude stal, dit is alleen even los werken zodat daarna de eigenaresse er lekker mee weg kan rijden, zonder al te veel spierpijn. Dit doe ik ongeveer 2x in de week.

Dus al met al rij ik ongeveer 5x in de week, als het allemaal mee zit met school en het weer.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:25

Ik rijd ong. 6x in de week! In de vakanties elke dag.. Lachen
Ik denk dat het ongeveer 3x in de week serieus dressuur rijden is, voor de rest springen/buiten/crossen en spelen met mijn paardrijmaatje. Haha!

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:24

Ik rij 4 keer in de week omdat ik niet meer mag komen rijden met school, maar als ik vakantie heb dan train ik meestal elke dag Lachen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:32

Ik rij zelf 5 dagen per week, een dag wordt ze gereden door mijn bijrijdster en een dag in de week heeft ze vrij.

Op haar vrije dag ga ik vaak een eind met haar wandelen, gooi ik haar los o.i.d.

Mijn bijrijdster neemt haar meestal mee op een buitenrit.

Op de dagen dat ik zelf rij, heb ik een dag les, een dag is voor een buitenrit en de overige drie dagen oefen ik wat ik geleerd heb in de les, maak af en toe een sprongetje, balkjes draven, enz.
Eigenlijk probeer ik elke dag wat anders te doen.

Op dagen dat ik vrij ben, rij ik meestal 's ochtends en dan kom ik aan het einde van de middag nog een keer terug om haar mee te nemen voor een wandelingetje.

zoelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:29

ik rij 5 keer per week
waarvan 5 keer buitenrit
2 lange ritten van 1,5 tot 2,5 uur
3 ritten van 45 min a 1 uur
losse teugel geen druk en lekker ontspannen en ook lekker actief doorrijden

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:36

Ik rijd 6 keer per week.
1 keer op buitenrit: Lekke rlang teugeltje lange stukken drvane, stappen en af en toe een galopje
en 5 keer trainen: Altijd dressuur, laag en lang losrijden, oppakken en alle oefeningen t/m de Z. 1 keer in de week doen we alleen basiswerk.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:11

Ik rij 1 tot 2 keer in de week, en ik doe eigelijk alleen maar aan buitenritten Haha!

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:23

Ik rij mijn sportpony elke dag. En soms gun ik haar een dagje rust, maar dan gaat ze de volgende dag zo hangen aan de teugel. Ik spring ongeveer 1x per week en soms 2x per week, en de rest van de week dressuur ik. Of ik ben op concours. Of soms maak ik nog een buitenritje.

Mijn A pony die met pensioen is wil nooit stil staan, daar doe ik veel verschillende dingen mee:
Neefjes,nichtjes enzov. opzetten en leuk rondjes stappen, vrijspringen, longeren, lekker rondjes rennen door de bak, op buitenloop Tong uitsteken dus gewoon niet je hond uitlaten, maar je pony.

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:35

Rijd zelf ook 3 a 4 keer per week. En dan meestel ook nog 1 keer longeren en wat grondwerk. De rest van de dagen gooi ik haar even los of heeft ze vrij. Zodra ze wat ouder wordt wil ik wel graag meer gaan rijden. Ze is nu net 3.5 dus genoeg tijd nog.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:04

ik reed op mijn pony altijd 7 dagen per week en dan eigelijk altijd dressuur, en daar genoot hij van, beter kon je het hem neit geven, dit is zo door gegaan naar me paard, maar daar merkte ik na verloop van tijd dat hij het niet meer zo leuk vond, toen 2 dagen stil gezet, en toen was het allemaal weer koek en ei, en sinds dien krijgt hij 1 dag in de week rust en 1 keer in de 2 weken maken we een stap buitenrit van een uurtje. Verder rij ik alleen maar dressuur, een half uur à 3 kwartier hard aan het werk, en los daarvan nog 10 minuten in stappen en uitstappen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:37

Ehm ligt voornamelijk aan het weer.

Zoals nu, met dat *** weer, dan kan ik niet rijden in de bak. Dan longeer ik op het erf, en dan even erop stappen en draven. Of ik ga gewoon even stappen aan de hand, en natuurlijk poetsen.
Meestal ben ik er dan 3 keer in de week ofzo.

Als de bak wel droog is dan rijd ik 5 keer in de week. Daarvan soms ook eens longeren. En sowieso stap ik na het rijden wel eens uit op het erf of in de wei. En soms ook wel zonder dat ik erop zit gewoon stukjes wandelen en lekker laten eten aan de hand.

En nu de bak nat is gaan we niet springen. Dat vind ie ook nog erg eng.. dus daar wil ik als het droog is weer mee beginnen.
Ik rich me nu echt op de dressuur.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:40

Ik rijd in een "normale" week minstens 4x per week , maandag heeft ze menles , dus dinsdag rijdt ik altijd rustig wat los. voor de rest van de week wissel in buitenritjes en dressuur af. In het weekend heeft ze bijna altijd rust Lachen

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:46

Mijn 2 5jarige lopen 5 x in de week, dressuur werk, ene x wat meer schakelingen andere x meer proefgewijs.
Dan komen ze 3x in de week buiten in de paddock,
en worden ze 2x aan de dubbele longe gepakt, komen paar x in de week (ligt aan het weer) in de stapmolen,
En een bosritje

De 6jarige rijdt ik 4x in de week en wordt 1x meegesprongen wat ik niet zelf doe.
Omdat ze pas laat is in gereden doordat ze als fokmerrie is gebruikt wil ik niet overhaasten, losser in der lichaam en stuur moet der nog beter op in de galop

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:56

Het ligt bij mij eraan welk paard het is.
Nevada van mij rijd ik bijna elke dag, waarvan 1 keer buiten, maar van de rest dressuur. Dit paard heeft giga baat bij ritme en door het bijna elke dag doen gaat ze nu beter lopen. Wel probeer ik elke dag een andere oefening te pakken. De basis doe ik elke dag, en de ene dag werk ik aan het schouder binnenwaarts, en de andere aan het verzamelen en/of appuyeren.
M'n andere merrie Wickey rijd ik ook elke dag, maar de ene dag een beetje rond hobbelen, de andere trainen, en de volgende een buitenrit ofzo. Zij krijgt ook regelmatig een dagje vrij van me dat ze lekker kan rennen in de buitenbak enzo. Vind ze heel fijn.
M'n derde paard wordt gereden door iemand anders. Samen met haar komen we er achter dat hij dus baat heeft met 2 of drie dagen vrij in de week. 1 dag longeren en de rest trainen en 1 buitenrit. Te veel elke dag trainen gaat hij vechten enk om je niet verder met hem. Nu gaat hij met sprongen vooruit.

Of te wel. Het verschilt van paard tot paard. Net als bij mensen. De ene persoon houd van elke dag hetzelfde werk, terwijl de ander juist daar gek van wordt en graag heel veel afwisseling wilt hebben. Dit geldt ook voor paarden en andere dieren.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:59

Ik ryd ong 5 a 6 dagen in de week.. de overige dagen is `1 dag voor longeren , en 1 dag voor gezellig tuttebellen. Ik ryd veel dressuur omdat ze nog een hoop moet leren , ook concentratie gebrek is bij haar moeilijk, maar als ze een half uur echt goed aan het werk is geweest, stoppen we mag ze nog even los in de bak klooien , of gaan we uitstaprondje buiten doen. In de zomer ryd ik ook veel buiten aan het eind, als beloning omdat ze dat zo l euk vind! Ook probeer ik 1x in de 2 weken te gaan springen omdat ze dat erg leuk vind!
Je zou het ryden iets meer op kunnen pakken , maar stoppen zodra het echt heel goed gaat, dat zijn de momenten waarvoor je het doet! Je kan wel een uur willen ryden , maar als hij na een half uur loopt zoals jij dat wilt, waarom nog een half uur door gaan? Je kan wel eventjes doorgaan om het vast te houden , maar het houd een keertje op toch?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:07

Ik rijd ongeveer 4 á 5 keer in de week. Maandag rijd ik soms, en als ik rijd rij ik Beauty. Woensdags spring ik vaak met Ashley. Vrijdags rijd ik vaak in de zomer, in de winter minder omdat het vroeg donker is. In het weekend rijd ik elke dag op beide paarden. Dit kan verschillen tot bos, longeren, springen, dressuur of gewoon troetelen en poetsen. Verder staan ze lekker in de zomer 24/7 op het land en swinters snachts op stal en overdags op het land. Lijkt me een prima indeling denk ik Ja.

Maar het verschilt natuurlijk bij elk paard. Die van mij hoeven niet persee elke dag gereden te worden. Staan zo een paar dagen stil en dan weer rijden. Maar dat verschilt natuurlijk bij elk paard!