wat is beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:27

Ik rijd op een Friese merrie van 4 jaar. Ze is nu net 5 maanden onder het zadel. Ik ben de laatste paar weken echt bezig met de galop. Op de linkerhand springt ze goed aan. Ze snapt goed de bedoeling als ik mijn been aanleg. Ze kan linksom ook vanuit een rustig drafje aanspringen. Rechtsom snapt ze er niet veel van. Als ik vanuit een rustig drafje wil aanpspringen, springt ze of verkeerd aan of ze gaat harder draven. Nu is mijn vraag: wat vinden jullie beter/ verstandiger om haar de rechtergalop aan te leren?

1. je paard vanuit een rustig drafje proberen te laten aanspringen. Dus op de volte doorzitten in een rustig ontspannen drafje en van daaruit haar proberen te laten aanspringen. Ze springt dan vaak verkeerd aan of ze gaat harder draven. Dan haar dus weer terug nemen en opnieuw proberen. Ook al springt ze elke keer niet goed aan (zelfs niet aan het einde van je 3 kwartier rijden geen enkele keer goed), deze methode vasthouden.

2. je paard richting de middendraf/ uitgestrekte draf rijden en haar van daaruit in de galop laten vallen (tijdens lichtrijden). Springt ze verkeerd aan dan weer terug nemen en op dezelfde manier opnieuw proberen.

vivian_ve

Re: wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:32

normaal gesproken zou ik zeggen; 1. maar aangezien dat niet helpt is (alleen in het begin) 2 toch misschien een betere optie. is het probleem niet dat ze gewoon vast zit rechts en daarom er zoveel moeite mee heeft?

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:35

Het is imo niet verstandig om je paard te gaan leren vanuit middendraf in de galop te vallen. Dan moet je dat straks allemaal weer gaan afleren. En het is voor een paard volgens mij ook veel moeilijker ivm de balans. Dus toch gewoon vanuit een rustige draf gaan trainen.
Tips die ik je daarbij nog wil meegeven zijn om vooral de buitenkant niet te vergeten, buitenteugel, buitenbeen. Als je te veel met je binnenbeen gaat drukken (met het gevoel dat je je paard dan helpt) maak je 'm scheef en is het aanspringen voor je paard nog moeilijker.
Probeer je paard van te voren ook goed aan de hulpen te hebben staan. Veel overgangen rijden zodat je paard scherp aan het been is, zodat als jij de galophulpen geeft, je paard ook meteen reageert en geen tussenpasjes maakt en zo in de verkeerde galop aan kan springen.
En als het lukt om in de juiste galop aan te springen niet te lang blijven galopperen, gewoon een stukje, goed belonen en dan stoppen. Dan blijft het voor je paard ook leuk. Als je het tot in den treure blijft oefenen, is dat voor je paard ook frustrerend (net zoals voor jou waarschijnlijk Knipoog).
En je zou ook eens kunnen proberen of het lukt om vanuit de stap aan te galopperen, wie weet gaat dat wel makkelijker.
Veel succes met oefenen!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:52

de eerste optie. vanuit een rustige en gecontroleerde draf aanspringen in galop.

Wat kan helpen zodat ze goed aanspringt, is aanspringen zodra je een gebroken lijn uit komt. Hier geeft ze namelijk al meer buiging dan normaal en bij veel paarden kan het een extra ondersteuning zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:00

Probeer het eens met aanspringen in een hoek van de bak door het paard juist wat naar buiten te stellen. Ik denk dat de rechterkant ook de "moeilijke kant" van het paard is? Als ie iets naar buitengesteld goed aanspringt dan kun je langzaam aan gaan rechtstellen en vervolgens met de juiste stelling en buiging aanspringen.

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:02

Mijn instructeur zei tegen mij (tijd geleden al) dat ik moest blijven lichtrijden en dan op het verkeerde been. Ik weet eigenlijk alleen niet meer of het hielp Clown.
En ik zou optie 1 kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:08

Dat op het verkeerde been lichtrijden kan helpen zodat je de druk op het binnenbeen zet als je zit, waardoor ze eerder geneigd zijn goed aan te springen.
Vanuit tempo aanspringen is zeker geen optie. Zoals hierboven genoemd wordt is dat slecht voor de balans.
Doet ze het met longeren wel goed?
Ik zou zeggen, of op de volte, of idd vanuit een gebroken lijn. Net zolang totdat ze het goed doet. Dan heel ruim belonen. Ook een klein tikje aan de binnenkant op de kont wil nog wel eens wonderen doen. Succes!

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:42

Ik heb vandaag consequent de galop geoefend via optie 1. Ze is bijna elke keer aangesprongen. Wel elke keer verkeerd.....maar dat maakte mij niet zoveel uit. Ze wist namelijk wel wat de bedoeling was. Ik kreeg wel de reactie waar ik om vroeg. Uiteindelijk wou ze alleen nog maar aanspringen. Dat deed ze uit zichzelf. Dat wou ik niet hebben, dus heb ik haar toen weer terug genomen en het op mijn commando nog eens geprobeerd. Wel elke keer verkeerd, maar ik ben wel blij dat de ontspanning er was en dat ik reactie kreeg.

Maar de rechter kant is de moeilijke kant wat betreft de stelling en buiging. De stelling is soms niet helemaal in orde als ze rechtsom aanspringt. Vaak heeft ze wel rechter stelling, maar op het moment van aanspringen kijkt ze vaak snel een fractie naar links. Is het dan wel verstandig om haar de rechtergalop aan te leren door haar iets naar buiten te stellen? Zou ze dan wel goed aanspringen?

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:37

ik denk dat optie 1 het beste is anders heb je dat er net in en moet je die middendraf eruit krijgen. DIe van mij had er in het begin ook heel erg veel moeite mee heb het ook op de manier van 1 gedaan en nu doet ze het super. De aanhouder wint! Haha!

shalana11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:49

ik dagt 1 maar aagezien dat niet helpt ga ik voor 2 Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:01

Saantje schreef:
Ik heb vandaag consequent de galop geoefend via optie 1. Ze is bijna elke keer aangesprongen. Wel elke keer verkeerd.....maar dat maakte mij niet zoveel uit. Ze wist namelijk wel wat de bedoeling was. Ik kreeg wel de reactie waar ik om vroeg. Uiteindelijk wou ze alleen nog maar aanspringen. Dat deed ze uit zichzelf. Dat wou ik niet hebben, dus heb ik haar toen weer terug genomen en het op mijn commando nog eens geprobeerd. Wel elke keer verkeerd, maar ik ben wel blij dat de ontspanning er was en dat ik reactie kreeg.

Maar de rechter kant is de moeilijke kant wat betreft de stelling en buiging. De stelling is soms niet helemaal in orde als ze rechtsom aanspringt. Vaak heeft ze wel rechter stelling, maar op het moment van aanspringen kijkt ze vaak snel een fractie naar links. Is het dan wel verstandig om haar de rechtergalop aan te leren door haar iets naar buiten te stellen? Zou ze dan wel goed aanspringen?

Ze heeft sowieso moeite op rechts, dat dacht ik wel. Je moet die stelling en buiging niet afdwingen, op het moment is je paardje ietwat scheef en moet je ervoor zorgen dat de spieren aan beide zijden van het paard langzaamaan even lang worden. Je kunt je paard hiermee helpen door haar niet te dwingen naar binnen te kijken en in draf licht te rijden op het verkeerde been. Daarmee ontlast je haar kortere rugspier een beetje en wordt het makkelijker voor haar die wat meer te ontwikkelen. Laat haar in den beginne maar gewoon naar n buiten kijken in de bochten, probeer die binnenteugel juist NIET vast te pakken aangezien ik het gevoel heb dat jij voelt dat het paard de binnenkant rechtsom vasthoudt klopt dat? Begrens wel goed de buitenkant. Op een gegeven moment, als jij consequent NIET vastpakt aan de binnenteugel, zal ze wat losser laten. Pas op het moment dat zij wat meer op twee teugels komt, kun je ook wat meer stelling en buiging gaan vragen. Je kunt haar gewoon aan laten springen in galop met stelling naar buiten. Probeer het maar vanuit draf en het op het verkeerde been licht rijden en van daaruit aanspringen in een hoek iets naar buiten gesteld. Kom niet aan de binnenteugel.
Na verloop van tijd zal ze steeds beter op twee teugels komen en kun je verder gaan met het ietsje meer naar binnen stellen van het paard. Mooiste zou zijn als je hierbij begeleid wordt door een goede instructeur.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:52

Saantje als ik jou verhaal lees, zou ik nog een tijdje wachten met de galop. Je paard is nog jong en ik denk dat hij nog niet sterk genoeg is rechtsachter. Probleem die vaker voorkomt bij Friezen (laatrijp). Gewoon een tijdje stap/ draf veel wendingen en overgangen correct rijden onder begeleiding van een intructeur. En dan over een tijdje weer proberen en ik zou voor optie 1 kiezen . Succes !!!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:51

Mijn nicht heeft dat ook met haar fries, alleen dan links kan ze niet zo goed aanspringen, ik zou is vragen wat hun tips zijn.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:23

Als ik het goed begrepen heb, rij je op een jong en onervaren paard. Pas 5 maanden onder het zadel. Het paard heeft dan vaak nog moeite om op eigen benen te lopen en zijn eigen balans te vinden.
Zelf rij ik ook op een jong paard, en hij heeft ook geen moeite met links aanspringen, maar dus wel met rechts!
Waar ik tijdens het rijden oplet, is dat hij zijn rechterachterbeen goed eronder blijft zetten, recht loopt en dat soort dingen.
Ik vind als ik heel eerlijk ben beide manieren niet echt helemaal super.
Je kan wel op ieder moment proberen aan te springen, maar je hebt meer kans op goed aanspringen op een juist moment, dus goed achterbeen gebruik+recht.
Verplaats je eigengewiht naar de buitenkant, dus leun meer op je linkerbeen, waardoor de schouder minder wordt belast.
Bij mij zt er op deze manier in ieder geval vooruitgang in!
Succes ermee

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:26

Als je perse wilt galopperen, begin dan vanuit een volte op de moeilijke hand, en eventueel een kleinere volte. Dan hebben ze de buiging al en is het makkelijker om op het goede been aan te springen.

Maar persoonlijk zou ik bij zo'n jong paard, en dan ook nog een Fries, nog lekker eventjes wachten met de galop.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:11

Een tip om een (jong) paard goed te leren aanspringen: Ga op het verkeerde been lichtrijden en laat het paard iets naar buiten kijken. (blijf gewoon lichtrijden tot het paard aanspringt) Geef vlak voor een hoek/bocht de galophulp. Meestal gaat het dan goed. Het klinkt een beetje tegenstrijdig, maar het werkt echt. Veel jonge paarden vallen wat over de buitenschouder weg/hebben teveel binnenstelling, waardoor er meer gewicht op het binnenvoorbeen komt, waardoor hij die automatisch minder goed naar voren kan brengen en dus in de verkeerde galop gaat.

Als ze iets versnellen voor het aanspringen is dat niet erg. Dat kun je later bijschaven. Als ze echt compleet uit elkaar denderen bij het aanspringen kun je beter even terugnemen en het opnieuw proberen. Het belangrijkste is dat je het paard op het juiste moment/juiste plaats aan laat springen. Vlak voor je een hoek in rijdt is dan het beste moment (in de bocht kunnen ze minder goed snelheid maken als op het lange eind)

Verder hoef je helemaal niet te wachten met galloperen tot een paard een x aantal weken/maanden onder het zadel is. Als je kan draven kun je ook galloperen. Lekker voorwaarts rijden! In draf of galop, maakt niet uit. Ik laat jonge paarden ook meestal direct al galloperen, komen ze vaak ook beter van over de rug.