Saantje schreef:Ik heb vandaag consequent de galop geoefend via optie 1. Ze is bijna elke keer aangesprongen. Wel elke keer verkeerd.....maar dat maakte mij niet zoveel uit. Ze wist namelijk wel wat de bedoeling was. Ik kreeg wel de reactie waar ik om vroeg. Uiteindelijk wou ze alleen nog maar aanspringen. Dat deed ze uit zichzelf. Dat wou ik niet hebben, dus heb ik haar toen weer terug genomen en het op mijn commando nog eens geprobeerd. Wel elke keer verkeerd, maar ik ben wel blij dat de ontspanning er was en dat ik reactie kreeg.
Maar de rechter kant is de moeilijke kant wat betreft de stelling en buiging. De stelling is soms niet helemaal in orde als ze rechtsom aanspringt. Vaak heeft ze wel rechter stelling, maar op het moment van aanspringen kijkt ze vaak snel een fractie naar links. Is het dan wel verstandig om haar de rechtergalop aan te leren door haar iets naar buiten te stellen? Zou ze dan wel goed aanspringen?
Ze heeft sowieso moeite op rechts, dat dacht ik wel. Je moet die stelling en buiging niet afdwingen, op het moment is je paardje ietwat scheef en moet je ervoor zorgen dat de spieren aan beide zijden van het paard langzaamaan even lang worden. Je kunt je paard hiermee helpen door haar niet te dwingen naar binnen te kijken en in draf licht te rijden op het verkeerde been. Daarmee ontlast je haar kortere rugspier een beetje en wordt het makkelijker voor haar die wat meer te ontwikkelen. Laat haar in den beginne maar gewoon naar n buiten kijken in de bochten, probeer die binnenteugel juist NIET vast te pakken aangezien ik het gevoel heb dat jij voelt dat het paard de binnenkant rechtsom vasthoudt klopt dat? Begrens wel goed de buitenkant. Op een gegeven moment, als jij consequent NIET vastpakt aan de binnenteugel, zal ze wat losser laten. Pas op het moment dat zij wat meer op twee teugels komt, kun je ook wat meer stelling en buiging gaan vragen. Je kunt haar gewoon aan laten springen in galop met stelling naar buiten. Probeer het maar vanuit draf en het op het verkeerde been licht rijden en van daaruit aanspringen in een hoek iets naar buiten gesteld. Kom niet aan de binnenteugel.
Na verloop van tijd zal ze steeds beter op twee teugels komen en kun je verder gaan met het ietsje meer naar binnen stellen van het paard. Mooiste zou zijn als je hierbij begeleid wordt door een goede instructeur.