Hoe leer je aan de teugel rijden als je het gevoel niet weet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Hoe leer je aan de teugel rijden als je het gevoel niet weet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:08

Hallo Haha!
Ik heb ongeveer 7 jaar op een manege gereden en naar mijn idee weinig geleerd. Stelling en aan de teugel rijden nee hoor. Mijn vraag luid Hoe leer je nou het beste een pony aan de teugel rijden als je het gevoel niet in je handen hebt zitten?

Marlyy

Re: Krijgt paard niet aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:09

zoiets leer je niet even 1-2-3..
je kunt het beste goede les nemen! Knipoog
succes!

Boktpony

Re: Hoe leer je aan de teugel rijden als je het gevoel niet weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:10

aan de teugel rijden is geen doel op zich. in een krul trekken kan iedereen... maar een paard op de juiste manier lekker door de rug en lekker laten buigen is een hele andere weg die je met veel ontspanning moet bewandelen Knipoog

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:13

rijden rijden rijden en dat onder goede begeleiding ! Ja

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:15

het komt wel vanzelf gewoon blijven rijden en geen druk opleggen

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:26

Ik heb op het vorig pension geleerd om een paard in de krul te trekken Verdrietig En op een gegeven moment zijn we verhuist en kreeg ik een harde hand. Ik nam les paardje kreeg beetje stelling en loopt in stap zowiezo al aan de teugel maar in draf nog neit helemaal. ik heb soms nog de nijging om te hard te zijn met mijn hand. Ik moet echt een soort verhaaltje in mijn hoofd hebben die steeds afspeelt sanne wees neit zo hard met je hand dan komt het wel! enzo maarja. Het is niet makkelijk, ik rijd haar wel eens aan de teugel maar dan komt ze heel sniekie weer omhoog want ik voel dat niet goed of ze nou aan de teugel zit of niet Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:30

ik denk dat je al een goed eind op weg bent. gewoon zo rustig door blijven gaan en je zult vanzelf merken dat je pony meer je hand op zoekt. een constante nette aanleuning heb je niet met een weekje oefenen...

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:41

Nee ben er al 1 jaar mee bezig helft van het jaar heb ik verprutst door het verkeerd aanleren

Ansel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:53

Het gegeven "aan de teugel gaan" betekend niets meer en minder dan aanleuning hebben. Dus het in de krul trekken heeft daar niets mee te maken. Als je dus gewoon een goede verbindng houdt, zonder te laten slobberen of te strak te trekken ga je de goede kant op. Het mooiste is wel als iemand je kan helpen om zeker te voorkomen dat je een te harde hand zpu gaan ontwikkelen. Het afbuigen van het hoofd moet zijn omdat het paard ontspant. Ik ben zelf helemaal voor deze manier van rijden en ik moet zeggen dat het prima lukt. het is zowel voor mijn paard als voor mij op deze manier leuk om te rijden.
Succes!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:57

Als ik jouw was zou ik les nemen,
als je zelf verder gaat leer je het je op een verkeerde manier en is het voor paard en jouw niet fijn!
en verkeerd geleerd is moeilijk af te leren Knipoog

heb het zelf ook gemerkt,
na 2 jaar privelessen op verschillende paarden nu gaat het echt super,
kan nu met bijna ieder paard wegrijden op de juiste manier!

Veel mensen zeggen oh kijk mijn paard loopt aan de teugel, maar er zijn veel manieren!
en niet iedere manier is de juiste Knipoog mij is het ook verkeerd aangeleerd aantal jaar geleden!
en vond het moeilijk om het anders te doen.

Groetjes Renée Haha!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:59

blijven oefenen het is een gevoel wat moet komen. Dat kun je niet zo even doen

Ikke2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:14

Ik zou (prive) les nemen als ik jou was. Mijn pard was het zelf niet gewend, en door mijn beperkte ervaring kon ik het hem onmogelijk leren, maar door de lessen zijn we nu allebei een stuk wijzer aan het worden.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:34

Ikke2008 schreef:
Ik zou (prive) les nemen als ik jou was. Mijn pard was het zelf niet gewend, en door mijn beperkte ervaring kon ik het hem onmogelijk leren, maar door de lessen zijn we nu allebei een stuk wijzer aan het worden.

Ja ik neem al les en mijn verhaal is precies hetzelfde allebij geen ervaring in. Maar gaat nu redelijk ik weet waar mijn fouten lagen. Ik verloop contact vandaar ging ze niet aan de teugel nou komt ze nog wat omhoog maar dat is een kwestie van gevoel.

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:23

leer het eerst zelf voordat je het goed aan je pony kan overbrengen, ga op les !

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:14

aan de foto s in je profiel te zien kan je goed rijden en kan je ook al best aan de teugel rijde .

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:32

Hallo, mensen ! Het gaat nu veel en veel beter dan eerst. Ik krijg het gevoel wel te pakken maar heb er nog wel moeite mee als ze omhoog komt. Dus bedankt voor de tips enzo =D

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:34

ik heb ook nooit goed geleerd hoe je aan de teugel moest rijden. maar sinds ik silly heb ik dat echt heel snel voor uitgegaan. en gaat het nu vanzelf Lachen

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:34

_lauraa schreef:
aan de foto s in je profiel te zien kan je goed rijden en kan je ook al best aan de teugel rijde .

Ja heb laatst nieuwe foto's gemaakt vandaar. alleen in het begin ging het wel goed maar heb het verkeerd aan de teugel gereden met kracht was du zeer zeker niet de bedoeling is. Ben nu erg vooruit gegaan. Ooh en er kan wel slotje op ! Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:00

les nemen van iemand die je goed kan helpen. je begint met het voelen van de beweingen, hoe beweegt mijn paard en hoe beweeg ik op het paard, welke delen van mijn lijf en wat heeft het voor invloed als ik een bepaalde spier aanspan pf wat verander in mijn houding. dan je been en teugelhulpen erbij. ook je haand gaat meebewegen maar wel net in een ander tempo als je lijf. Als je stelling wilt moet het paard enkel de hal iets buigen, maar buiging is in het hele lijf, wat doe ik met mij zit en gewicht en been en teugelhulpen om hem te buigen voor het binnenbeen. Maar dat is niet via een pc te beschrijven. Als je hetpaard kan buigen is aan de teugel vaak een logisch gevoel op het goed rijden, de achterhand komt er meer onder en doordat jij een lichte en meebewegende hand hebt kan het paard jou hand vertrouwen en nageven, je hand opzoeken.
succes

hiperagon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:01

zitte ''kruis aan trekken= bilspieren opspalnnen''benen lichte druk

ik ryd nu in de galop op een volte zonder teugels met myn paarden aan de teuge ik leg gwn stilletjes de teugel op zyn schoft en gwn ben buitenbeen achter de singel en binnebeen op de singel en blijve zitte weer krijs aan trekken !!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:34

Haalooo ! OMG rijden ging zo heerlijk net ! niet normaal de laatste tijd gaat het ook 10 miljoen x beter! lekker ontspannen! echt heerlijk kan er weer van genieten Haha! en mijn lieve haf ook ik krijg het onder controle heb nu bijna niks in mn handen echt fijn. en als ik dan beetje been geef en heel iets speel zit ze al . alleen galop niet maar is best logisch. steling gaat ook zowat automatisch echt heerlijk ze is echt lekker los geworden in haar lijf!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:35

Hier is een centraal topic over, ik tem even.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:49

het spelen is alleen denk ik niet helemaal juist. maar daar kun je idd heel veel over lezen in het centrale topic

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:32