Friezen mogen niet springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Friezen mogen niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:06

Je hoort wel vaker van meerdere mensen op sites enzo, dat friezen niet mogen springen omdat het niet goed voor hun pezen is endergelijke. Maar is dat nou echt waar?

Ik vind dat alle paarden kunnen toch springen, waarom zouden friezen een uitzondering zijn. Iemand goede verklaring of mening?

nelly_555

Re: Friezen mogen niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:11

Friezen hebben wel een beetje typerende bouw... maar of dat nou een reden is om niet met ze te springen..? ik heb geen idee Verward

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:19

Ik heb zelf een fries en spring er regelmatig mee. Vorige week zelf onze eerst crossles in Renswoude gehad Haha!
Afbeelding

Paard heeft er zelf ook lol in dus ik zou niet weten waarom ze niet zou mogen springen.

Ik kan me wel voorstellen dat je ze niet over hindernissen van 1.40 laat gaan omdat ze over het algemeen toch wat zwaarder gebouwd zijn. Maar sprongen tot 1 meter lijkt me geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:22

De pezen van een Fries zijn niet anders dan van een ander ras en ik ken menig Fries die een leuke sprong kan maken. Alleen is het natuurlijk geen pur sang springpaard maar dat komt meer door de hoofd/halshouding.
Tuurlijk mag een Fries wel springen, een beetje afwisseling is alleen maar goed en het maakt ze lekker los.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:23

mooi! Knipoog
want ik rijd zelf ook een fries waar ik 1x per week mee spring.
Ze vind het fantastisch om te doen en heeft er de grootste lol in, maar ze kan het ook super! Ons record is rond de 1.10/1.15 Bloos Haha!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:51

Een fries van een vriendin van me ( is inmiddels wel overleden) en mijn merrie ( ook overleden) lieten we altijd vrijspringen in de bak. Het hoogst wat ze ooit hebben gesprongen was 1.20. Snap niet waarom een fries niet zou kunnen springen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:53

Waarom niet?

Maar of dat er zo parmant uitziet weet ik niet Nagelbijten / Gniffelen

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:54

Er zijn friezien die geel goed kunnen springen, en als je er zelf ook plezier in hebt. Tja.. Ik denk niet dat het heel erg veel kwaad kan eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:11

Hihi, ik maak af en toe ook wel eens een paar sprongetjes, en het is goed voor de achterhand van een Fries, verder heb ik het gevoel dat hij het wel geinig vindt. Hij heeft geen moeite om omhoog te komen en feilloos over een meter hoogte heen te komen, bovendien is hij gezegend met een mooie lenige lange hals. Maar het is en blijft een Fries, hij landt na een sprong als een kapotte Boeing 747, je lacht je dood, echt waar Haha!

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:34

tuurlijk kunnen friezen wel springen!! Knipoog
Zoals jij ook al zei: elk ras kan toch wel springen,
waarom een fries dan niet... Knipoog Tong uitsteken

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:41

sterker nog onze osteopaat (hoe schrijf je dat?) heeft ons aan geraaden met onze fries te gaan springen omdat ze zo vast zat en wat meer afwisseling moest hebben.. record met los springen..
1,50 ze vond dat ze wel over de omheining van de ponyhengste bak mocht...

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:45

Ik zie ook niet in waarom friezen niet zouden kunnen springen. Ik rij ook een fries en die vind het geweldig om te springen. Natuurlijk geen parcour van 1.40 maar wat sprongetjes van 60-80 cm gaat prima.

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:59

ik denk dat een sprongetje tot de 1.30 echt geen kwaad kan.Lachen

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 07:30

Oke mooi!
Mijn record met mijn fries is ongeveer 1.10/1.20.

xxdaphneexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:36

och elk paard kan springen
als je er maar niet te gek mee doet
vriendin vsn mij springt ook regelmatig met haar fries.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:58

Volgens mij is het geen probleem om te springen met een Fries. Vind het type paard alleen niet echt bij springen passen.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:03

Zou echt geen reden kunnen bedenken waarom een fries niet zou kunnen springen. Bij elk paard moet je om de pezen denken.
Die van mij vind er niet zoveel aan maar heb gister nog balkjes gelongeerd en toen nam ze een megasprong over die 2 balken terwijl ze moest draven veel makkelijker toch? Die van me moeder hebben we regelmatig los laten springen vind ze best leuk goed voor de afwisseling.

Aardbijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:34

Mijn vriendin die springt gewoon met haar fries 1m , heeft ze nog nooit last van gehad!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:37

Misschien dat de bouw maakt dat ze bij intsneif springen toch de pezen anders belasten? Denk dat de pezen hetzelfde zijn maar de belasting wel anders. Maar dat heb je volgens mij alleen met intensief springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:38

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:46

Veel friezen belasten hun benen inderdaad anders dan de meeste kwpn'ers. Ze gooien meestal hoog op, lopen van nature met een wat holle, gespannen rug, en daardoor komen ze (een beetje overdreven gezegd Knipoog ) met een plof op de grond neer waar kwpn'ers veerkrachtiger en soepeler neerkomen. In dat opzicht is het inderdaad niet zo goed voor de benen en rug om veel en hoog met een fries te springen. Maar een fries die wel leuk en ontspannen kan springen met een bolle rug zal volgens mij ook soepeler neerkomen en dan is het dus ook geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:48

Klopt deels wel Mystic Tinker, maar je hebt ook Friezen en Friezen, van die hele dikke brede ploffertjes met korte pootjes en de wat meer sportgefokte, die laatste zijn vele malen leniger. Het zijn gewoon geen springpaarden, dat is waar maar ach, ze hebben weer andere kwaliteiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:51

Ja Klopt, en bij elk ras heb je natuurlijk veel verschillende typen.. ik ken ook zat kwpn'ers die als een houten plank over een hindernis struikelen, en ik ken een belg die ruim een meter springt met goede techniek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:53

Mijn Friese ruin vloog achter huis over een omheining van rond de 1.70 heen en ik kan niet zeggen dat ik dat nou zo grappig vond!!!

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:56

Ik spring ook met de fries van me moeder. En wij springen een meter en een meter breed. Lachen! en het gaat der goed af. Nooit problemen met de peesjes enzo. Maar je moet er dan wel 1 hebben die wil springen. Maar ik vind dat ze wel kunnen en mogen springen. Maar ja ieder voor zich toch?!