Goed paardrijden = tenen naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merensje

Goed paardrijden = tenen naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:24

Ik zit nu al geruime tijd rond te neuzen op bokt en wat ik tot mijn grote verbazing steeds tegen komt is dat rijdende bokkers op hun foto's zwaar worden afgerekent op de stand van hun voeten/tenen.
Er wordt altijd weer terug gekomen op die voethouding... Als iemand maar de voeten verkrampt naar z'n paard toeheeft is het prachtig.
Is het zo makkelijk om hier iets van te zeggen? Je kan niks beters verzinnen, oh gelukkig, tenen wijzen wat naar buiten, daar kunnen we op reageren?
Wel eens bij stil gestaan dat rij foto's bewegende beelden zijn (eeh, als het goed is)? Ook wel eens foto's van grand prix ruiters bekeken, in volle actie en training, dan vliegt er ook wel eens een voetje uit.
Teen volledig naar paard toe draaien is zelfs helemaal niet gewenst in veel gevallen. Ieder mens is anders gebouwd, voor velen levert het volledig naar binnen draaien van de teen een verkramping in bovenbeen en/of knie op.
De echte kapstokken buiten beschouwing gelaten, daar zit ook fout in de stand van bovenbeen en knie, daar moet je wat aan doen.
Het been van de ruiter moet op een natuurlijke, ontspannen manier langs het paard liggen, komt de teen er iets uit, dan is dat maar zo. Lees bijvoorbeeld Tineke Bartels er maar eens op na, zij noemt het "het houten klazen". De mensen die zo perfect op hun paard willen zitten dat het rijden er niet beter door wordt.
Dit is trouwens geen frustratie verhaal van iemand die houdingsproblemen heeft, mijn voet houding is zeer redelijk.
Het valt mij gewoon heel duidelijk op. (Te) lange beugels waardoor mensen op hun tenen komen te staan (hoe ontspannen ben je dan nog) is blijkbaar niet zo erg.
Maar oh,oh, die tenen.
Of ben ik de enige die dit eenzijdige commentaar opvalt?

Zesiram

Re: Goed paardrijden = tenen naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:34

Ik vind het niveau van het commentaar op HAW meestal sowieso om te janken, en mensen zoeken wat om te zeggen te hebben, en dat is vaak dan de tenen.
Ik ben het met je eens dat het functioneel rijden, voor het mooie zitten komt, maar naar buiten wijzende tenen is vaak toch een teken dat er ergens iets niet goed gaat. Dan is de stand van de voet eerder een symptoom, dan het werkelijke probleem, en eigenlijk zou je je daar dan ook niet op moeten richten.
Veel ruiters drijven verkeerd: ze drijven met de achterkant van hun kuit, of nog erger de hak ( zeker als ze een paard hebben dat flegmatiek is ). Dat geeft automatisch spanning in het bovenbeen, waardoor je en je paard in zijn bewegingen beperkt, en bovendien je eigen zitten ook in de weg zit. Ik vind dat als een ruiter zijn voeten verkeerd heeft staan, je er dus best wat van kan zeggen, maar die simpele constatering is eigenlijk niet nuttig. Je moet de hele lichaamshouding meenemen om een werkelijk idee te krijgen van wat er aan de hand is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:24

De tenen moeten zelfs licht naar buiten gedraaid zijn, de opmerking 'tenen naar binnen' is in het leven geroepen om kapstokjes tegen te gaan (helaas, het werkt verdraaide enkelbanden in de hand, omdat het been van bovenaf naar binnen gedraaid moet worden zodat het bovenbeen met de binnenzijde vlak tegen het zadel ligt)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:58

Mij valt het wel op dat als ik mijn tenen netjes naar binnen heb ik ook stabieler en rechter op zit. Ik bedoel met tenen naar binnen niet meteen dat je voeten naar de neus moeten wijzen (lijkt me heel slecht voor je spieren, gewrichten en pezen).

Als je goed zit gaan je tenen automatisch in de goede stand zodra je je hakken uitdrukt. Probleem is in mijn ogen vaak dat mensen de beugels te lang hebben en dan krampachtig proberen te blijven zitten. (heb toevallig zelf vandaag mijn beugels een gaatje korter gedaan en mijn zit verbeterde wonderbaarlijk volgens mijn instructiemens). Ik merkte meteen dat ik veel steviger en rechterop zat, netter kon drijven met mijn kuit in plaats van hiel (hiel hele tijd niet meer gebruikt!) en dat paardlief beter reageerde op mijn hulpen! En mijn teentjes kwamen er zelfs in verlichte zit niet meer uit!

Uit deze ervaring kom ik tot de conclusie dat tenen naar voren zeker invloed heeft op je rijden, maar vooral dat tenen naar voren automatisch gaat als je een goede zit hebt verkregen. Tenen naar voren is dus een gevolg van in mijn ogen en geen doel op zich.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:31

mij is altijd geleerd dat er geen zonlicht tussen knie en zweetblad mag komen. Knieën dus aangesloten aan het zadel houden, hakken naar beneden en voila, gevolg is dat de tenen niet naar buiten wijzen.

Het naar buiten wijzen van de tenen is dus een symptoom van een algeheel verkeerde beenhouding. De oplossing zoeken in de tenen is dan symptoombestrijding. De oplossing ligt bij de knieën en de hakken.

Overigens valt het mij ook op dat veel bokkers snel roepen dat de benen te ver naar achteren liggen wanneer ze een foto zien van iemand die zit zoals het hoort, met de schouder, heup en hak op 1 lijn. Blijkbaar denken deze bokkers dat een stoelzit normaal is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:48

Ik denk dat je verschil moet maken in 'tenen die naar buiten wijzen' en 'tenen die bijna recht naar voren wijzen'.
Ik zit zelf echt met mijn tenen heel ver naar buiten, mijn knieen draaien naar buiten, mijn beenligging veranderd en daarmee beinvloedt het eigenlijk mijn hele houding.
Ik kan er op mijn manier hulpen mee geven (wat klinkt dat dramatisch) en er mee rijden (geen superniveau ofzo) maar voor het plaatje is het verschrikkelijk en voor 'de puntjes op de i' eigenlijk ook...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:51

erleyne schreef:
Ik vind het niveau van het commentaar op HAW meestal sowieso om te janken, en mensen zoeken wat om te zeggen te hebben, en dat is vaak dan de tenen.
Ik ben het met je eens dat het functioneel rijden, voor het mooie zitten komt, maar naar buiten wijzende tenen is vaak toch een teken dat er ergens iets niet goed gaat. Dan is de stand van de voet eerder een symptoom, dan het werkelijke probleem, en eigenlijk zou je je daar dan ook niet op moeten richten.
Veel ruiters drijven verkeerd: ze drijven met de achterkant van hun kuit, of nog erger de hak ( zeker als ze een paard hebben dat flegmatiek is ). Dat geeft automatisch spanning in het bovenbeen, waardoor je en je paard in zijn bewegingen beperkt, en bovendien je eigen zitten ook in de weg zit. Ik vind dat als een ruiter zijn voeten verkeerd heeft staan, je er dus best wat van kan zeggen, maar die simpele constatering is eigenlijk niet nuttig. Je moet de hele lichaamshouding meenemen om een werkelijk idee te krijgen van wat er aan de hand is.

daar ben ik het mee eens ja, mensen willen vaak ook gewoon zeggen 'leuk setje. knap paard!' omdat ze dat vinden.. Maarja, zonder rijtechnisch commentaar erbij is dat niet toegestaan, dus dan krijg je de altijd blijvende kapstokjes, of de handen die nét een centimeter naar boven of dichter bij elkaar of gedraaid moeten..
Tsja, het ligt er een beetje aan, soms klopt het ook, sommigen hebben échte eendevoeten..

Ik moet zeggen, ik kan me er niet aan storen, sommige mensen vinden idd. dat het op die manier moet, als zij dat in hun commentaar willen verwerken.. Tsja, aan hen hè Knipoog
Als je het er niet mee eens bent, kun je dat denk ik het beste in een dergelijk topic zeggen op dat moment Lachen

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:56

ik vind het zelf ook niet makkelijk rijden als mn tenen helemaal naar het paard toegedraaid staan. dan krijg ik pijn in mn enkels.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:03

erleyne schreef:
Je moet de hele lichaamshouding meenemen om een werkelijk idee te krijgen van wat er aan de hand is.

Ik heb even ingekort, maar het vat aardig samen wat ik bedoel, maar wat IS er ook echt te zeggen over paardrijden op een foto????
Alleen nog maar poseer foto's in het vervolg?

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:54

Ik ben het wel met Merensje eens. Wat een gezeur! Ook vind ik dat je van een foto 'moment opname van bewegend beeld' niet echt wat kan aflezen.

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:02

Ik ben het ook met merensje eens. Ik ben nog niet zo lang op bokt maar het meeste commentaar zit vaak toch in de voethouding. Ik heb er met de dressuur minder last van als met springen en weet ook dat ik er dan op moet letten maar daar denk ik niet elke minuut aan!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:09

het ligt eraan. het hangt er eigenlijk vanaf hoe je met je heupen zit, die moet je openen en vanuit daar je benen om je paard heen draperen, als je je heup op slot zet, of op de verkeerde manier opent dan steken je knieen en dus ook je tenen naar buiten, je tenen wijzen iig altijd dezelfde kant op als je knieen. Mensen hebben het altijd over tenen te ver naar buiten, maar als je met een open heup it en een ontspannen bekken steken je tenen eigenlijk altijd ergens tussen vooruit en heel licht naar buiten en dat is prima, zolang je maar lekker je bekken, onderrug enheupen ontspannen kunt houden!!!!!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:11

Ik vind wel dat je je 'tenen naar voeren' moet houden, je ziet veel mensen met sporen rijden, waarom???, maar dat doet er niet toe, maar die mensen rijden dan ook echt 'met' sporen, bij het drijven gaat hup die spoor er in, nee niet met de kuit, een spoor is geen voorwaartse hulp. Daarom vind ik de opmerking tenen naar voren wel degelijk goed, want er zijn maar weinig mensen die het kunnen/ doen

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:17

Toevallig is dat iets wat ik nou net heb afgeleerd. mijn moeder had les van een nieuwe instructrice en vertelde dat ze haar tenen helemaal niet naar binnen moest houden want veel belangrijker was dat zij ontspannen zat! Nou vertelde mijn vriendin mij laatst dat mijn beenhouding niet helemaal correct was moest ze iets meer naar achter leggen zodat ze op 1 lijn liepen met me rug zeg maar me paardje reageerde direct op mijn nieuwe juiste houding en raad eens had automatisch me teentjes naar voren terwijl ik ontspannen zat heerlijk! Op HAW word idd altijd over de tenen gesproken

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:42

Ik heb het toevallig vanavond eens even in de gaten gehouden bij mij op stal en ook aan een paar mensen gevraagd wat ze fijner vinden rijden. De meeste hebben de tenen iets naar voren en niet overdreven naar binnen. Conclusie bij de meeste: Het zit veel ontspannender en dat merk ik zelf ook. Hoe kan je paard lekker lopen als je zelf je benen niet lekker hebt liggen.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:42

Ben zelf de grootste niet en heb een lekkere volle Fries, waarop ik mijn tenen redelijk voorwaarts heb, maar merk duidelijk verschil wanneer ik op onze D-pony rijd, die uiteraard ranker gebouwd is en waarbij mijn benen meer richting natuurlijke stand komen en waarbij het dus makkelijker is om je tenen echt naar voren te houden. Clown

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:44

Ach digitaal rijtechnisch commentaar geven gaat toch niet, als ik een foto plaats waar ik me handen meer moet dragen dan zie ik dat zelf ook wel. Lachen
Maarja waar moet je anders commentaar op geven?
Ik bedoel maar we moeten wel rijtechnisch commentaar geven, anders word je reactie verwijderd...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:22

Ik heb volgens mij scheve benen Clown Als ik mijn tenen echt recht naar voren probeer te forceren dan kantelt mijn voet naar binnen.. Dat werkt gewoon niet..
Nu zit ik wel extreem breed op mijn brede tinker met boomloze zadel.. Maar als ik gewoon rechtop sta, en met mijn voeten recht naar voren ga staan, dan wijzen mijn knieën naar binnen Tong uitsteken En dan moet je dan eens je voeten plat op de grond proberen te houden en je knieën uit elkaar bewegen en door zakken Nagelbijten / Gniffelen Au, dat kan toch nooit goed zijn om zo een uur lang te zitten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:33

Nee zeker niet.
Maar het is wel zo dat als je staat je gewicht hebt op je voet/enkel en als je rijd moet je dat deel juist helemaal ontspannen, is dus niet helemaal vergelijkbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:15

Maar als je ontspant van zakken je tenen vanzelf naar buiten..
Je moet toch constant een spanning houden.. Dat lijkt me gewoon erg slecht voor je gewrichten op lange termijn.
Zelfde trouwens met hakken omlaag duwen.. ook zo'n onnatuurlijke houding, kan ik ook niet.

MarchadorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:17

Kir_Ples schreef:
Ach digitaal rijtechnisch commentaar geven gaat toch niet, als ik een foto plaats waar ik me handen meer moet dragen dan zie ik dat zelf ook wel. Lachen
Maarja waar moet je anders commentaar op geven?
Ik bedoel maar we moeten wel rijtechnisch commentaar geven, anders word je reactie verwijderd...

Dit wilde ik ook schrijven. Je moet bij HAW rijtechnisch commentaar geven anders wordt je reactie verwijderd.
In de lessen leer ik om mijn tenen naar voren te laten wijzen, zolang het geen kapstokken zijn en ik ontspannen zit is het prima.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:39

ik heb ook m'n tenen naar buitengedraaid..
ik kan ze ook echt niet recht naar voren laten wijzen..
heb namelijk m'n knieën ook gedraaid, wat naar buiten dus..als ik gewoon sta. staan mijn voeten altijd naar buiten..als ik mijn voeten bewust recht ga neerzetten heb ik spanning op mijn knieën staan

ik heb ook wel eens commentaar gehad dat mijn voeten naar buiten wijzen...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:48

Ik denk dat het tenen naar binnen ook erg in de hand gewerkt wordt door het nieuwe hawregelement... Dan meot je wel iets zoeken om commentaar op te geven, al ben ik met iedereen eens dat het soms wel erg dramatisch is Tong uitsteken

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:54

ik vind het commentaar ook om te janken. ik zou heel erg graag mijn foto's van mijn jonge paard erop willen zetten maar ik doe het niet omdat ik van te voren al weet wat ze gaan zeggen!! het gaat alleen maar over tenen en naar achter zitten en als ze daar niets op aan te merken hebben dan hebben ze wel wat te zeuren over het "prachtige setje". Echt belachelijk...