zwaar op de hand !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sansan

zwaar op de hand !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 01:27

Hallo,

Heb net een lang onderwerp aan willen kaarten maar ben er even uitgeknalt???
Hou het nu dus even kort.

Ik heb een probleem met mijn 12 jarige ruin:
Vorrig jaar nog uitgebracht in het zz licht (absoluut goed sportpaard). Ik heb hem nu 5 maanden en ben rustigaan begonnen.

Ik ben zelf een handige ruiter op z niveau en heb meerdere paarden kunnen corrigeren. Dit paard hangt heel zwaar op de hand en ik lijk er geen oplossing voor te hebben.
Heb veel systeemen geprobeerd (ook les van de betere instructeurs). Hij is nagekeken door de fisio,2x flinke massage gehad (geen extreme problemen in het lijf),tandarts controlle etc....

Wat ik ook doe schakelen,met druk,zonder druk etc.... niets helpt!! hij wil niet door de kaak en hals pakt lichte druk al vast.

Heb nu de tip gehad hem eerst los te rijden aan een lange teugel,dan oppakken in stap ABSOLUUT nagevelijk door de hals vragen tot hij aan bijde kanten los laat. Dan aandraven en meteen als hij vast pakt weer terug naar de stap tot hij gaat begrijpen dat wat hij wil niet werkt. Verder alles aan de longe doen. Het gekke is dat hij geen onderhals heeft en aan de longe heel los is.

Ik wordt er inmiddels een beetje gek van maar wil dit paard niet alleen onder druk kunnen rijden (ben zelf van de klassieke manier los van de hand en op eigen benen).

Wat vinden jullie van deze tip (methode) en hebben jullie misschien een goede bruikbare tip/ervaring???

Hoop op een reactie,

Alvast bedankt San

_Denies

Re: zwaar op de hand !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 01:36

Ik heb dit zelfde probleem met mijn 6jarige merrie.
Die tip van jou ga ik zeker proberen.

Als ik nog een truucje heb gevonden zal ik hem melden Lachen

Winnetou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:09

Het kan er vroeger ook ingereden zijn, dat hij dus ook al met een lichte druk nagevelijk moest zijn. En omdat dit hem misschien aan is geleerd, weet ik niet of je het er nog goed uit kunt krijgen, maar volgens mij is dat wel een goed idee met dat stappen totdat hij het snapt.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:33

Ik heb dit probleem ook gehad en soms nog met mijn 5-jarige ruin .
Ik heb les gekregen van een duitse dressuurlerares , ik moest hem echt superhard vooruit rijden zodat hij niet kón hangen , en veel tempowisselingen . Toen hij hier goed op reageerde ging het echt beter , ik dacht steeds dat ik een harde hand hd , maar dit bleek niet zo te zijn . Hij was echt lui .
Haar tip was echt vooruit rijden , hij moet op zijn eigen benen lopen en niet op jouw handen .
Lichtjes contact houden en been eraan , hij buigt na een tijdje vanzelf en was heel licht in de mond .
Misschien ligt jouw probleem al wat dieper dan het mijne ?

Groetjes , x

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:29

het klinkt alsof dit paard verkeerd is ingereden, met krachtige hand gereden waardoor hij de steun zoekt van je teugels en dus jouw handen....Ik denk dat je op een goede manier bezig bent door hem laag te rijden vanaf het begin, wat ook nog weleens kan werken voor een kort moment is als hij hangt op dat moment in 1 keer je handen naar voren te gooien, zodat hij eigenlijk naar beneden duikelt met zijn hoofd en als hij dit onprettig vind dan zal hij zijn hoofd meer zelf dragen, maar ik vrees dat je het er niet helemaal uit zal krijgen (ik rijd op dit moment ook een paard met hetzelfde probleem, hij is niet zwaar in de hand, maar hangt net te veel)

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:35

Gevaar van het lang en laag rijden met zo'n paard is dat hij alsnog lekker op de voorhand kan kachelen, aangezien hij je hand als 5e been gebruikt zal hij toch meer moeten gaan zitten. Focus in ieder geval op de achterkant houden, schakelen als volgt; (zorg dat hij in arbeidsdraf altijd actief is) en terug naar de bijna stap, als je denkt dat je genoeg terug bent gereden nog iets verder terug. Dit terugrijden doe je op een korte ophouding, eerst wel heel duidelijk, in combinatie met je zit zodat je later kan terugrijden op alleen zit waardoor je al minder in de hand zal hebben. Dan hand openen, en heel licht been geven, niet teveel (!) want dat krijg je waarschijnlijk gelijk weer terug in je hand. Deze schakeling ook heel veel toepassen in galop (galop veel gaan gebruiken) en zorg steeds bij het eruit rijden dat je eigenlijk alleen je hand opent en een hele korte kuithulp geeft. Niet te dol eruit rijden dus, vervolgens in je verzamelde draf/galop goed aan je zit houden en gelijk weer deze schakeling inzetten. Dit zal je wel op elke zijde zeker een keer of 4 moeten doen, dan zal hij wel lichter worden. Helemaal licht zal waarschijnlijk niet lukken, sommige paarden geven nou eenmaal meer aanleuning als de ander.

Goede oefening is ook om hem te leren "klein" aan te draven/dribbelen. Op het moment dat hij echt gaat zitten voorzichtig je hand openen en hem volgen met je zit. Activiteit onderhouden met je been.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:52

mijne is soms ook wel even vervelend aan het hangen, maar dan rijd ik hem gewoon voorwaarts tot hij weer normaal doet.
ook niet blijven trekken, want daar kan ie tegen.
veel kneepjes maken met je hand en meegaan met je hand.
zorgen dat hij altijd voorwaarts is anders valt hij uit elkaar en gaat hij juist hangen.
ook veel tempowisselingen in draf. galop kan ook, het is maar net wanneer hij hangt.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:54

Denise_Perla schreef:
Ik heb dit zelfde probleem met mijn 6jarige merrie.
Die tip van jou ga ik zeker proberen.

Als ik nog een truucje heb gevonden zal ik hem melden Lachen

Mijn pony heeft dit ook> ik wil deze dan ook laten rijden door iemand bv mijn instructrice

sansan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:09

Mallodie schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad en soms nog met mijn 5-jarige ruin .
Ik heb les gekregen van een duitse dressuurlerares , ik moest hem echt superhard vooruit rijden zodat hij niet kón hangen , en veel tempowisselingen . Toen hij hier goed op reageerde ging het echt beter , ik dacht steeds dat ik een harde hand hd , maar dit bleek niet zo te zijn . Hij was echt lui .
Haar tip was echt vooruit rijden , hij moet op zijn eigen benen lopen en niet op jouw handen .
Lichtjes contact houden en been eraan , hij buigt na een tijdje vanzelf en was heel licht in de mond .
Misschien ligt jouw probleem al wat dieper dan het mijne ?

Groetjes , x
Ja klopt mallodie!!!
Hij is iid ook lui,heel moeilijk aan het been te krijgen

sansan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:16

Egni schreef:
Gevaar van het lang en laag rijden met zo'n paard is dat hij alsnog lekker op de voorhand kan kachelen, aangezien hij je hand als 5e been gebruikt zal hij toch meer moeten gaan zitten. Focus in ieder geval op de achterkant houden, schakelen als volgt; (zorg dat hij in arbeidsdraf altijd actief is) en terug naar de bijna stap, als je denkt dat je genoeg terug bent gereden nog iets verder terug. Dit terugrijden doe je op een korte ophouding, eerst wel heel duidelijk, in combinatie met je zit zodat je later kan terugrijden op alleen zit waardoor je al minder in de hand zal hebben. Dan hand openen, en heel licht been geven, niet teveel (!) want dat krijg je waarschijnlijk gelijk weer terug in je hand. Deze schakeling ook heel veel toepassen in galop (galop veel gaan gebruiken) en zorg steeds bij het eruit rijden dat je eigenlijk alleen je hand opent en een hele korte kuithulp geeft. Niet te dol eruit rijden dus, vervolgens in je verzamelde draf/galop goed aan je zit houden en gelijk weer deze schakeling inzetten. Dit zal je wel op elke zijde zeker een keer of 4 moeten doen, dan zal hij wel lichter worden. Helemaal licht zal waarschijnlijk niet lukken, sommige paarden geven nou eenmaal meer aanleuning als de ander.

Goede oefening is ook om hem te leren "klein" aan te draven/dribbelen. Op het moment dat hij echt gaat zitten voorzichtig je hand openen en hem volgen met je zit. Activiteit onderhouden met je been.

Beste Egni,
Hij geeft idd na als ik hem verzamel,hoe kleiner hij draaft de meer hij los van de hand komt. Dit paard heeft een heel fijne galop! daarin is hij super verzameld en blijft nadat hij los door het lijf is mooi rond zonder druk op mijn hand. Maar zodra ik de overgang naar de draf rijd hangt hij direct weer. Ik weet dat er nog veel geduld en werk in zit maar hoop dat het me gaat lukken. Jij zegt dus...klein blijven draven en steeds de lat verleggen???
Bedankt! hier heb ik wat aan

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:26

mijne heeft dat met periodes, nu weer, dus ik blijf dit even volgen.

overgangen doe ik al veel, het probleem is als ik een overgang terug rijdt, dus van galop naar draf, van galop naar stap, van draf naar stap of van stap naar halt gaat ie juist heel diep lopen en hangen.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:51

sansan schreef:

Beste Egni,
Hij geeft idd na als ik hem verzamel,hoe kleiner hij draaft de meer hij los van de hand komt. Dit paard heeft een heel fijne galop! daarin is hij super verzameld en blijft nadat hij los door het lijf is mooi rond zonder druk op mijn hand. Maar zodra ik de overgang naar de draf rijd hangt hij direct weer. Ik weet dat er nog veel geduld en werk in zit maar hoop dat het me gaat lukken. Jij zegt dus...klein blijven draven en steeds de lat verleggen???
Bedankt! hier heb ik wat aan[/quote]

idd de kleine draf steeds meer gaan uitwerken naar een meer swingender draf, en als hij zo fijn galopeerd, veel galopwerk doen en eindeloos blijven schakelen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:13

Egni schreef:
sansan schreef:

Beste Egni,
Bedankt! hier heb ik wat aan

idd de kleine draf steeds meer gaan uitwerken naar een meer swingender draf, en als hij zo fijn galopeerd, veel galopwerk doen en eindeloos blijven schakelen.[/quote]

Heb hier ook wel last van.
Klein draven dus, maar hoe voorkom je dan dat het een sukkeldrafje wordt?
Best een lastig stukje om doorheen te komen zeg, maar ik denk dat als je hier eenmaal doorheen bent, je ineens een heel stuk verder bent.

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:11

Nou dit probleem heb ik dus ook en heb al wat handige tips gezien. Het paard is paar jaar geleden nog in de Z uitgebracht en zo allemachtig zwaar op de hand zodat ik echt last heb van mijn armen, en dus niet lekker rij.
Ik ben nu bezig met mijn instructrice om hem eerst goed los te werken aan een wat langere teugel. Daarna redelijk kort oppakken en veeel schakelen en inderdaad de gangen verleggen. Hij heeft ook een super galop, erg verzameld en hj is dan minder zwaar op de hand. Ik ben ook geneigd om dingen sneller in de galop te doen dan de draf.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:57

Eyck schreef:
Best een lastig stukje om doorheen te komen zeg, maar ik denk dat als je hier eenmaal doorheen bent, je ineens een heel stuk verder bent.

Door dat kleine schakelen in je draf wek je steeds weer activiteit op. En als hij wacht en loslaat kan je natuurlijk snel meer activiteit en meer naar voren gaan werken, zolang hij dan maar los en licht blijft.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:10

Dit wil ik even volgen mijn paard heeft hier nl ook last van.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:29

Egni schreef:
Eyck schreef:

Door dat kleine schakelen in je draf wek je steeds weer activiteit op. En als hij wacht en loslaat kan je natuurlijk snel meer activiteit en meer naar voren gaan werken, zolang hij dan maar los en licht blijft.

Aha, dus dus zo voorkom je juist dat het een sukkeldrafje wordt..
Wat ik me nou afvraag; wat is acceptabel qua aanleuning? Dat is natuurlijk verschillend per paard.. Maar richtlijn?
Bepaal je die zelf?

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:39

Je moet je eigen schouders en armen laten meeveren tov de mond. De hoeveelheid aanleuning die je hebt is echt verschillend per paard, maar het moet in ieder geval te regelen zijn vanuit je zit en been. (driepunts verbinding) Dus je moet altijd vanuit zit en been je paard lang, laag, rond, opgericht kunnen instellen, net wat je wilt.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:03

Egni schreef:
Je moet je eigen schouders en armen laten meeveren tov de mond. De hoeveelheid aanleuning die je hebt is echt verschillend per paard, maar het moet in ieder geval te regelen zijn vanuit je zit en been. (driepunts verbinding) Dus je moet altijd vanuit zit en been je paard lang, laag, rond, opgericht kunnen instellen, net wat je wilt.

En nu nog in de praktijk brengen Vork
het klinkt altijd zo makkelijk, en het verschilt zo per paard,
soms rij je de sterren van de hemel en soms voel je je net een beginner Bloos

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:40

Ja precies issy, dat heb ik ook. Ik had gisteren een les waarvan ik dacht: Nou niks zwaar op de hand! En dan ga je vandaag rijden en dan denk je hm..1 malige actie gisteren?
Het is zo verschillende per dag, dus ik hoop dat er na een tijd ook wel enige vordering in zit!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:02

Maar als die stukker erin zitten, dan weet je dat het dus tóch kan, en dan is het een kwestie van uitbouwen of het gevoel vast blijven houden.
Wat ik ook moeilijk vind is het inschatten van mijn paard, hoe ze zich voelt.. De ene dag kan natuurlijk een we-reld van verschil maken met de andere dag..

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:16

ja precies, niet proberen zijn hoofd omhoog te trekken wat ik bij veel mensen zie, gewoon veel been geven en licht in je hand blijven..

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:21

Ik rij ook veel met de overgangen en dit werkt bij mij erg goed.
Soms rij ik dr terug naar "bijna" stap en rij ik weer veder in draf .