Achterhand eronder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Achterhand eronder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:42

Hallo!

Ik zie overal staan dat mensen de achterhand van het paard deronder willen krijgen en op foto's zie ik dit verschil ook wel echt duidelijk maar mijn vraag is nu: hoe krijg je zijn achterhand eronder?
Jullie bedoelen toch dat hij bergopwaarts gaat lopen zodat er meer gewicht op de achterhand komt?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes

edit: sorry verkeerde topic kan iemand dit verplaatsen naar rijtechnisch?

none

Re: Achterhand eronder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:09

Ik heb even voor je getemt (rode uitroeptekentje rechtsonderin)
Als het goed is word je topic nu zo snel mogelijk door een mod verzet.

Hier is al ooit eens een goed topic over geweest. Misschien helpt het als je even zoekt met de boktzoekmachine (rechtsbovenin)

Succes! Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:06

HAW---> RT-D

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:27

Je begint wel met de hamvraag Knipoog

Natuurlijk doet elke methode het weer anders, maar in de academische rijkunst (waar ik me mee bezig hou) wordt veel nadruk gelegd op verzameling (de achterhand neemt gewicht over van de voorhand en de passen worden meer verheven).

Eigenlijk is de truuk om een paard goed te gymnastiseren en recht te maken (hier ben je eigenlijk nooit mee klaar, maar er is wel een noodzakelijk niveau voordat je aan echt verzameld werk kan beginnen) en je te richten op het versterken van de achterhand van het paard, en dan met name de hurken. Die bestaan uit dijbeen, onderbeen en sprong. Die staan zó gehoekt ten opzichte van elkaar, dat ze kunnen werken als een springveer. De kunst is deze springveer in je voordeel te laten werken door hem sterker te maken zodat hij beter kan dragen.

Dit kan je doen op veel verschillende manieren, maar over het algemeen worden hiervoor verzamelende oefeningen gebruikt zoals schouderbinnenwaarts, travers etc. In de academische rijkunst wordt ook gebruik gemaakt van de zogenaamde half steps (zeg maar het verkorten en oprichten van het paard en zijn passen als voorbereiding op de piaffe) maar dit wordt verder niet zoveel gebruikt geloof ik. Omdat academische rijkunst zo gericht is op verzameling, komen deze oefeningen daarbij eerder aan bod dan bij andere methodes (bijvoorbeeld al voordat er gereden wordt in het grondwerk).

Om een paard dat dit al kan te laten verzamelen zijn ook verschillende methodes. Veel mensen doen dit door de impuls die vanuit het drijven in de achterhand opgewekt wordt, op te vangen in de hand om zodoende oprichting te krijgen. Aanleuning is daarom erg belangrijk.

In de academische rijkunst is het streven dit zo min mogelijk met de hand te doen, maar eerder door de zit. De aanleuning ziet er dan ook anders uit - eerder ietsje te losjes naar de smaak van iemand die van de eerste methode gebruik maakt.

Het werkt allebei. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:43

Ik wil even aanvullen op hierboven: academische rijkunst begint inderdaad met rechtrichten en verzamelen middels de zijgangen. Gangbaarder is echter de achterhand actiever maken middels veel (schijn)overgangen alvorens met de zijgangen aan de slag te gaan. Dit hangt echter sterk af van de manier waarop het paard beleerd is: Voorwaarts en vanuit de activiteit of verzameld middels de zijgangen. Ik denk dat de meest ideale methode sterk afhangt van het paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:07

Alicia2u schreef:
Ik wil even aanvullen op hierboven: academische rijkunst begint inderdaad met rechtrichten en verzamelen middels de zijgangen. Gangbaarder is echter de achterhand actiever maken middels veel (schijn)overgangen alvorens met de zijgangen aan de slag te gaan. Dit hangt echter sterk af van de manier waarop het paard beleerd is: Voorwaarts en vanuit de activiteit of verzameld middels de zijgangen. Ik denk dat de meest ideale methode sterk afhangt van het paard.

Waarbij wel opgemerkt moet worden dat ook in de meer "gangbare" rijstijlen laterale buiging van het paard - stelling, buiging, voltewerk - heel nuttige oefeningen zijn voor een actievere achterhand Lachen

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:26

nee niet bergopwaarts, op google kan je het ook vast wel vinden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:31

turbo_12 schreef:
nee niet bergopwaarts, op google kan je het ook vast wel vinden!

Ehm, volgens mij bedoelt ts juist wél bergopwaarts...

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:22

Mijn merrie had ook altijd de neiging om erachter te gaan lopen,
Ik heb haar eronder gekregen door heel veel overgangen te maken van stap naar draf en terug.

Eerst maak je de overgangen in een rustig tempo (neem je er de tijd voor ,je zorgt dat hij weg draaft zonder "huppeltje"
En zorg je dat hij/zij ontspannen is in de hals) daarna ga je de overgangen steeds sneller achter elkaar maken.

Ook heb ik gemerkt dat heel langzaam (maar wel actief) draven ook erg goed werkt, ik liet de mijne dan bijna weer terug in de stap.
(je moet het op het goede punt vast houden)

Ook helpen inderdaad de zijgangen heel goed, maar ik zou je wel aanraden dat als je dit nog niet kunt er hulp bij te vragen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:01

BBreedveld schreef:
Je begint wel met de hamvraag Knipoog

Natuurlijk doet elke methode het weer anders, maar in de academische rijkunst (waar ik me mee bezig hou) wordt veel nadruk gelegd op verzameling (de achterhand neemt gewicht over van de voorhand en de passen worden meer verheven).

Eigenlijk is de truuk om een paard goed te gymnastiseren en recht te maken (hier ben je eigenlijk nooit mee klaar, maar er is wel een noodzakelijk niveau voordat je aan echt verzameld werk kan beginnen) en je te richten op het versterken van de achterhand van het paard, en dan met name de hurken. Die bestaan uit dijbeen, onderbeen en sprong. Die staan zó gehoekt ten opzichte van elkaar, dat ze kunnen werken als een springveer. De kunst is deze springveer in je voordeel te laten werken door hem sterker te maken zodat hij beter kan dragen.

Dit kan je doen op veel verschillende manieren, maar over het algemeen worden hiervoor verzamelende oefeningen gebruikt zoals schouderbinnenwaarts, travers etc. In de academische rijkunst wordt ook gebruik gemaakt van de zogenaamde half steps (zeg maar het verkorten en oprichten van het paard en zijn passen als voorbereiding op de piaffe) maar dit wordt verder niet zoveel gebruikt geloof ik. Omdat academische rijkunst zo gericht is op verzameling, komen deze oefeningen daarbij eerder aan bod dan bij andere methodes (bijvoorbeeld al voordat er gereden wordt in het grondwerk).

Om een paard dat dit al kan te laten verzamelen zijn ook verschillende methodes. Veel mensen doen dit door de impuls die vanuit het drijven in de achterhand opgewekt wordt, op te vangen in de hand om zodoende oprichting te krijgen. Aanleuning is daarom erg belangrijk.

In de academische rijkunst is het streven dit zo min mogelijk met de hand te doen, maar eerder door de zit. De aanleuning ziet er dan ook anders uit - eerder ietsje te losjes naar de smaak van iemand die van de eerste methode gebruik maakt.

Het werkt allebei. Knipoog

Hier herken ik dingen in waarmee ik in de lessen mee bezig ben. Ja

Wat ik heb dikgedrukt gebruik ik inderdaad ook om de achterhand beter eronder te krijgen en beter mee te laten werken. En inderdaad zoals jij het al zegt, je moet denken richting de Piaff.
Eerst snapte het paard waar ik het mee oefen/train er geen drol van, maar na enig geduld wordt je werk echt wel beloond. Bij ons heeft dat zoveel effect!! Ja

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:30

Ik kan met het bovenstaande alleen maar instemmen. Ik werk eerst aan de ontspanning in stap, in een heel traag tempo op voltes. Zo moet het je paard zichzelf dragen en kan hij geen gebruik maken van de voorwaartse snelheid. Vanuit die ontspanning veel overgangen naar draf en galop en terug. Of de overgang op het juiste moment gebeurt is niet zo van belang, de kwaliteit is dat des te meer. Je paard mag er niet uitkruipen, maar moet netjes vanuit de ontspanning de overgangen rijden. Verder zijn natuurlijk schouderbinnenwaarts en travers uitstekende oefeningen. En dan kun je gaan combineren natuurlijk: schouderbinnenwaarts naar een appuyement, schouderbinnenwaarts en travers op volte, stelling houden en van hand veranderen. dit alles zonder dat het tempo verandert.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:16

Super bedankt voor alle informatie!
Ik ga er binnenkort zeker aan werken met mijn paard!