Wanneer een scherper bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Wanneer een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:25

Wanneer zouden jullie overstappen op een scherper bit?
Vaak hoor je namelijk zeggen, zal ik een scherper bit nemen want hij reageert niet meer, en dan valt heel bokt daar over want je moet het rijtechnisch oplossen.

Daar ben ik het hartstikke mee eens natuurlijk, maar zijn er voor jullie ook uitzonderingen, behalve s&t wanneer je op een hoger niveau komt?

Voor mij is eigenlijk het enigste exuus veiligheid, zowel die van jou als je pony of paard.
Ik kwam op het idee voor dit topic, doordat ik zelf op het moment weer met pessoa op m'n verzorgpaard rijd.
Ik lag er namelijk vorige week nogal hard naast. Normaal rijd ik met een dubbelgebroken bitje, maar helaas, op het moment dat hij geen zin meer heeft om te luisteren loopt hij daar zo doorheen.
Ben helemaal niet zo'n mens van knup er maar een hulpteugel aan en hang er maar een scherper bit in, maar vond ik het echt wel even best. Het was trouwens op advies van de eigenaren, die hebben er zelf ook een hele kluif aan, 't is echt een draak.
En tja, als dat bit mij even door een moeilijke periode helpt, zodat ik snel weer op een normaal bit over kan stappen en het rijden weer lekker gaat, so be it.

Dat is dus mijn mening, en hoe zit het met jullie?

Charaz

Re: Wanneer een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:30

Eigenlijk nooit, maar inderdaad als extra veiligheid en dan vooral in het verkeer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:33

MMM...eigenlijk nooit, dan nog liever even een hulpteugel eraan.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:34

Tot nu toe nooit. Ik heb altijd geleerd als een paard gaat lopen klooien, raar doen, ervandoor gaat, bokken, of wat dan ook: voorwaarts oplossen. Dus ik zou niet zo snel op een scherper bit overstapppen. Nu rij ik alleen dressuur en buiten (paard dat ik nu rij mag niet meer springen en vorige paard werd helemaal gestoord in een parcours en ik was niet handig genoeg om het op te lossen). Dus vwb. het springen kan ik er niets over zeggen. Dus als ik voor mezelf spreek: nooit, problemen voorwaarts oplossen en daar draagt een scherper bit niks aan bij. Maar ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:36

aerdenhout1 schreef:
MMM...eigenlijk nooit, dan nog liever even een hulpteugel eraan.

Dat heeft hij ook nog, maar daar heb ik niet genoeg aan.
Hij is gewend aan 2 hele sterke eigenaren, die kunnen hem nog omtrekken als hij wat probeert.
Helaas ben ik een lachtertje voor hem...

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:40

Ptries schreef:
Ik heb altijd geleerd als een paard gaat lopen klooien, raar doen, ervandoor gaat, bokken, of wat dan ook: voorwaarts oplossen.

ik ben het wel met je eens. Zolang je het voorwaarts kán oplossen. Als ik met mijn paard op het strand rijd, heeft hij er een handje van om vanuit een rustig handgalopje ineens als een gek te gaan vliegen, hij loopt dan helemaal ongecontroleerd en ontzettend snel en ik kan niks meer beginnen. Op het strand heb ik normaal een dubbelgebroken bitje en een martingaal in, maar probeer hem maar eens tegen te houden. Lukt dus niet. Hoe kan je zoiets dan voorwaarts oplossen?
Nu heb ik een ongebroken pelham voor op het strand, daar zit ik helemaal niet aan (rijd met losse teugels) tót het moment dat hij gaat vliegen. Dan houd ik hem in en reageert hij meteen. Dit bit heb ik alleen gekocht met oog op de veiligheid, hij kijtk namelijk niet zelf uit of er ook nog mensen op het strand lopen. Scheve mond Dus ik vind ook: als het echt niet meer veilig is om met je zachtje bitje te rijden, kies dan (tijdelijk) een scherper bitje. Zolang je er niet aan zit doe je je paard er geen pijn mee, dus wat is dat het probleem?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:53

Mischien werkt een dubbelgebroken bitje juist wel veel beter? Ik hoor en merk vaak genoeg dat een paard een stuk beter loopt op een dubbel-gebroken bit dan op een enkele en ook veel beter reageert op je teugelhulpen. En makkelijker te houden is.

Soms is een vriendelijker oplossing een uitkomst.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:11

ik heb een 'scherper' bit aangeschaft een paar weken terug. Mijn paard liep niet fijn op een enkelgebroken trens, nog slechter op een dubbelgebroken en een ongebroken werkte voor mij niet. het kwam zelfs tot het punt dat hij ging bokken op de plaats. Op de goede dagen, waar we wel dingen voorwaarts op konden lossen, miste is de preciezie.

Nu rijden we met een myler Cradle met veel tongvrijheid (http://image.bizrate.com/resize?sq=160& ... mid=165818). Hij is veel voorwaartser, lichter aan alle hulpen, heeft niet meer gestaakt, ik kan hem veel beter plaatsen wanneer ik dressuurrijd. De druk wordt verdeeld over lagen, neus, kin, poll en in mindere mate dus op tong en verhemelte. Het rijdt gewoon hemels.

Controle was voor ons geen probleem met de trens: zolang ik maar niet teveel contact zocht en meer 'freestyle' aan de lange teugel deed.Buitenrijden doen we dus nog gewoon op de trens of bitloos. Als ik echter om preciezie vroeg, dan ging het mis, omdat mijn paard dus blijbaar geen uitgang meer naar voren vond met de trens. Andere 'normale' zachte bitten waren hier geen oplossing. Met de myler heeft hij wel een opening en is het probleem opgelost.

Dus een reden voor een scherper bit kan dus ook zijn 'omdat het paard zich er prettiger bij voelt'.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:09

Tja, wat is een scherper bit? De één zegt dat een dun bit scherper inwerkt, maar er zijn juist paarden die een dik bit als onprettig ervaren, gewoon omdat ze te weinig ruimte in de mond hebben. Een ander vind een ongebroken bit scherp, terwijl dat juist helemaal niet zo hoeft te zijn. Een bit is zo scherp als de ruiterhand, zeg ik altijd maar. Er zijn wel bitten (Pelham, pessoa e.d.) waarmee je wat meer 'te vertellen' hebt, maar m.i. heeft dat meer te maken met het feit dat je dan juist met een lichtere teugelhulp af kunt. Ik vind ze prima (indien nodig) voor bepaalde situaties. Zoals met een buitenrit, springlessen/wedstrijden e.d. Mijn dochter rijdt onze E met springen ook op een enkel gebroken pessoabit. Afgezien van het feit dat onze E dit gewoon een erg prettig bit vind (merk je gewoon aan hem), heeft ze net iets meer in te brengen als hij zich sterk maakt op een sprong. Met een gewoon bit zou ze echt een giga ophouding moeten maken (tegen het onvriendelijke aan), nu kan ze af met een normale ophouding. M.i. voor beiden veel prettiger.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:11

xSharonaX: zoals jij het uitlegt kan ik me voorstellen dat je hiervoor kiest.
Ik heb dit ook aan de hand gehad met mijn vorige paard, Patty, die had ook de neiging om als ze heet werd in de galop als een ongeleid projectiel door het bos heen te gaan. Ik heb het toen opgelost door een daarvoor geschikt stuk te kiezen, haar te laten gaan en als ze dan zo maf ging doen haar even nog net wat harder naar voren te jagen, net zolang tot ze het zat was en dan nog even doorgaan. Ik heb dit toen een paar keer moeten doen en toen was het over, maar ik zal niet zeggen dat dit bij ieder paard zo werkt, spreek alleen vanuit mijn ervaring.

Als jij echt alleen aan het bit en voor de rest met een los teugeltje rijd is het inderdaad niet zo'n probleem. Ik heb het met de paarden die ik heb gereden alleen zelf nog nooit nodig gehad. Maar ieder paard is natuurlijk anders en wie weet ben ik gewoon nog geen paard tegengekomen waarbij het niet anders op te lossen was.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:37

Alicia2u schreef:
Nu rijden we met een myler Cradle met veel tongvrijheid (http://image.bizrate.com/resize?sq=160& ... mid=165818). Hij is veel voorwaartser, lichter aan alle hulpen, heeft niet meer gestaakt, ik kan hem veel beter plaatsen wanneer ik dressuurrijd. De druk wordt verdeeld over lagen, neus, kin, poll en in mindere mate dus op tong en verhemelte. Het rijdt gewoon hemels.

Myler wordt juist als zacht bit verkocht, het beweegt onafhankelijk van elkaar waardoor het paard niet in de hele mond druk voelt. Zoals jij het zelf al uitlegt kan je al uitgaan dat het zachter is omdat de druk verdeeld is.

Er is idd de laatste jaren de discussie wat scherp is en wat zacht, elk paard heeft een andere mond/ tong/ verhemelte etc, je moet gewoon het bit vinden wat hierbij past. Dik/ dun, het voelt bij elk paard anders.

Zelf ben ik nog nooit en zal ik ook niet snel overstappen naar een scherper bit. Ik heb wel verschillende bitten gehad en ben uitgekomen op een enkel gebroken aurigame bustrens. Als dit niet meer werkt, probeer ik dubbel gebroken, zachter dus, maar een andere inwerking.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:59

mensen vinden het sterk omdat er wel een heftboomwerking op zit, het een dun mondstuk is en het inwerkt achter de oren en op de kin. Ikzelf denk juist dat verdeling van de druk op meerdere plekken het bit zachter maakt, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:29

Wanneer een scherper bit? Nooit (althans ik niet) Ik rijd zelf bitloos. Juist omdat mijn paard heel erg gaat protesteren als je iets in zijn mond wil doen. Misschien dat het bij sommige paarden werkt scherper/meer pijn, maar mijn paard wordt juist opstandig als je hem pijn doet, dus zoek ik juist datgene wat zo zacht mogelijk is en dan is hij hardstikke braaf en gelukkig en ik ook Haha!

Overigens geld dat niet alleen voor een bit, maar ook voor een bitloze optoming. Heb vandaag een andere bitloze optoming geprobeerd die meer inwerkte dan hetgeen ik normaal gebruik en mijn paardje kwam in protest. Begon erg te schudden met zijn hoofd, vond het dus niet fijn. Less= More denk ik..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:33

Onze tinkers hebben relatief dunne bitjes. Niet vanwege de inwerking maar omdat ze met hun dikke lippen en niet al te grote mondspleet gewoon niet heel veel ruimte in hun mond hebben. Ik denk dat ze dit comfortabeler vinden en pas mijn hulpen wel daarop aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:39

Ik heb ook een scherper bit voor de veiligheid, dat gebruik ik ook alleen op buitenrit, en rij vrijwel de hele rit met een losse teugel. In zo'n geval vind ik het dan ook geen probleem, dan heb je iets achter de hand in geval van nood.
In de bak zou ik nooit een scherper bit nemen, daar is veel minder kans op ongelukken. In de bak vind ik dat je alles gewoon rijtechnisch moet oplossen, dus ook geen hulpteugels ed gebruiken. Ik rij zelf regelmatig hoofdstelloos in de bak Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:48

ik dacht altijd dat een dikker bit fijner zou zijn (ik bedoe zachter) maar bij mijn paard past een dikke bus trens gewoon niet lekker in zn mond dus heb ik een iets dunnere watertrens wat er veel comfortabeler uitziet. en hij loopt er veel lekkerder op.
wanneer kiezen jullie voor welk bit ? en waarom?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:29

mijn pony kan het soms heel verschillend zijn
ene keer op een enkelgebroken d-trens met dubber
a ndere keer met enkelgeboken watertrens
andere keer dubbelgebroken

heel appart
soms sta ik ook wel op punt zal ik haar een possoa in de bek knopen Clown

omdat het dan gewoon niet te houden is heb ook een poos gehad van dat ze zomaar begon te steigeren als ik been gaf en gewoon contact had met de mond

gewoon kijken waar paard op reageert , rijd ook wel soms bitloos maa rniet op buitenrit

ik zou echt een scherper bit er in hebben voor me veilig heid

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:45

Ik rij in de bak ook regelmatig zonder hoofdstel, met alleen een touwtje om de nek. Ik zou dan ook geen scherper bit willen voor de controle over m'n paard, maar voor de preciezie. Als controle het probleem is, moet je het inderdaad rijtechnisch oplossen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:50

Voor de veiligheid? Tja......

Zo ken ik het verhaal van een pony die na het inrijden steeds sterker en sterker werd. Ze bokte, ging er vandoor, gooide mensen eraf.... Ze is verkocht aan een manege, waar haar gedrag nog extremer werd. Scherpere bitten, allerlei hulpteugels, tot helemaal niemand meer op haar wilde rijden. Ze is op 5-jarige leeftijd geslacht wegens onhandelbaar gedrag Verdrietig . Dat was dus de moeder van mijn pony..... Die qua kracht hetzelfde karakter heeft, maar waarnaar goed geluisterd wordt, zodat hij helemaal geen reden heeft om zo'n verzet te laten zien.

Voor mij een belangrijk verhaal wat laat zien dat scherpere bitten (en hulpteugels) geen oplossing zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:04

Twiggy2008 schreef:
Voor mij een belangrijk verhaal wat laat zien dat scherpere bitten (en hulpteugels) geen oplossing zijn.

Indien verkeerd gebruikt idd niet. Maar ook een zgn. vriendelijk bit kan negatieve gevolgen hebben bij verkeerd gebruik, een bitloos hoofdstel dito, hulpteugels dito etc.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:21

In de bak zou ik er niet een scherper bit inhangen, daar is een kleinere kans op ongelukken.
In de bak zet ik een paard op de volte om ze te laten vertragen, in een bos kan dat vaak niet: veiligheid voor alles.
Dan vind ik het geen probleem om er een scherper bit in te hangen als een paard niet te stoppen is in geval van.
Los teugeltje en ik zie het probleem niet. (of een extra paar teugels.)

Overigens rijd ik nu nog niet zo lang bitloos en dat vind ik wel relaxt. Vork

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:17

Piaffe_Girl schreef:
mijn pony kan het soms heel verschillend zijn
ene keer op een enkelgebroken d-trens met dubber
a ndere keer met enkelgeboken watertrens
andere keer dubbelgebroken

heel appart

hoe bedoel je?? gebruik je steeds verschillend? dat lijkt me niet fijn voor je paard! en hoe weet je nou van tevoren wat je erin hangt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:28

aslo schreef:
Twiggy2008 schreef:

Indien verkeerd gebruikt idd niet. Maar ook een zgn. vriendelijk bit kan negatieve gevolgen hebben bij verkeerd gebruik, een bitloos hoofdstel dito, hulpteugels dito etc.

Tuurlijk, maar ik refereerde in elk geval even naar mijn beschreven situatie. Knipoog
En ik geloof niet in 'de oplossing' van scherpere bitten en pittige hulpteugels, omdat ik het over het algemeen symptoombestrijding vindt (als de symptomen er uberhaupt al mee bestreden kunnen worden). Ik zie liever dat men op zoek gaat naar de oorzaak van bepaald gedrag en dan zijn er nog andere wegen dan bovenstaande die naar Rome kunnen leiden).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:08

Als je je paard niet kan houden in het bos op je 'gewone' bit, dan ben je wat mij betreft gewoon nog niet klaar om naar het bos te gaan. Laat staan als je je paard al niet kan houden in de bak!

Eerst je paard goed voorbereiden in de bak, dan verkeers- en rare objecten-mak maken aan de hand, en dan pas onder het zadel met brave paarden naar buiten voor een rustig ritje. Op die manier heb ik met geen enkel paard problemen gehad (en ik heb er veel zadelmak gemaakt en doorgereden).
Ja, natuurlijk schrikt mijn paard ook wel eens, maar ook in het bos kan ik dan af met een gewone trens: gewoon op tijd ingrijpen. Timing en consequentie zijn sleutelwoorden wat paardrijden betreft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:20

xSharonax schreef:
Ptries schreef:
Ik heb altijd geleerd als een paard gaat lopen klooien, raar doen, ervandoor gaat, bokken, of wat dan ook: voorwaarts oplossen.

ik ben het wel met je eens. Zolang je het voorwaarts kán oplossen. Als ik met mijn paard op het strand rijd, heeft hij er een handje van om vanuit een rustig handgalopje ineens als een gek te gaan vliegen, hij loopt dan helemaal ongecontroleerd en ontzettend snel en ik kan niks meer beginnen. Op het strand heb ik normaal een dubbelgebroken bitje en een martingaal in, maar probeer hem maar eens tegen te houden. Lukt dus niet. Hoe kan je zoiets dan voorwaarts oplossen?
Nu heb ik een ongebroken pelham voor op het strand, daar zit ik helemaal niet aan (rijd met losse teugels) tót het moment dat hij gaat vliegen. Dan houd ik hem in en reageert hij meteen. Dit bit heb ik alleen gekocht met oog op de veiligheid, hij kijtk namelijk niet zelf uit of er ook nog mensen op het strand lopen. Scheve mond Dus ik vind ook: als het echt niet meer veilig is om met je zachtje bitje te rijden, kies dan (tijdelijk) een scherper bitje. Zolang je er niet aan zit doe je je paard er geen pijn mee, dus wat is dat het probleem?

Helemaal mee eens. Ik heb het ook zo gedaan en ik rijd nu met een pelham. Ik rijd gewoon met één teugel, aan de gewone ringen, want dan is dit bit zelfs zachter dan een gewoon gebroken bit. Je hebt dan gewoon een ongebroken trens.
Van het moment dat ik op vreemd terrein ga, hang ik er gewoon een tweede teugel aan "voor in geval dat". Rijtechnisch oplossen is altijd goed, maar van het moment dat mijn paard zichzelf, mij of anderen in gevaar brengt, moet er gewoon een noodrem aan zijn.
Mijn paard vind dit bit (als ik gewoon rijd met 1 teugel) fijner dan een gebroken bit. Hij heeft meer plezier in het rijden, hij doet meer en leert meer, hij gaat niet meer hangen, zijn oren staan altijd vrolijk naar voren. Dus het is fijner voor hem en in noodgevallen heb ik een handrem. Ik zie ook niet wat daar mis mee is.
Een hulpteugel kan goed zijn als je paard zijn hoofd in de lucht gooit, maar als die van mij vertrekt, zet hij zijn hoofd naar beneden en dan kan geen hulpteugel je helpen.