Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

aerdenhout1 schreef:MMM...eigenlijk nooit, dan nog liever even een hulpteugel eraan.
Ptries schreef:Ik heb altijd geleerd als een paard gaat lopen klooien, raar doen, ervandoor gaat, bokken, of wat dan ook: voorwaarts oplossen.
Dus ik vind ook: als het echt niet meer veilig is om met je zachtje bitje te rijden, kies dan (tijdelijk) een scherper bitje. Zolang je er niet aan zit doe je je paard er geen pijn mee, dus wat is dat het probleem? 
Alicia2u schreef:Nu rijden we met een myler Cradle met veel tongvrijheid (http://image.bizrate.com/resize?sq=160& ... mid=165818). Hij is veel voorwaartser, lichter aan alle hulpen, heeft niet meer gestaakt, ik kan hem veel beter plaatsen wanneer ik dressuurrijd. De druk wordt verdeeld over lagen, neus, kin, poll en in mindere mate dus op tong en verhemelte. Het rijdt gewoon hemels.

. Dat was dus de moeder van mijn pony..... Die qua kracht hetzelfde karakter heeft, maar waarnaar goed geluisterd wordt, zodat hij helemaal geen reden heeft om zo'n verzet te laten zien. Twiggy2008 schreef:Voor mij een belangrijk verhaal wat laat zien dat scherpere bitten (en hulpteugels) geen oplossing zijn.
Piaffe_Girl schreef:mijn pony kan het soms heel verschillend zijn
ene keer op een enkelgebroken d-trens met dubber
a ndere keer met enkelgeboken watertrens
andere keer dubbelgebroken
heel appart
aslo schreef:Twiggy2008 schreef:Voor mij een belangrijk verhaal wat laat zien dat scherpere bitten (en hulpteugels) geen oplossing zijn.
Indien verkeerd gebruikt idd niet. Maar ook een zgn. vriendelijk bit kan negatieve gevolgen hebben bij verkeerd gebruik, een bitloos hoofdstel dito, hulpteugels dito etc.
xSharonax schreef:Ptries schreef:Ik heb altijd geleerd als een paard gaat lopen klooien, raar doen, ervandoor gaat, bokken, of wat dan ook: voorwaarts oplossen.
ik ben het wel met je eens. Zolang je het voorwaarts kán oplossen. Als ik met mijn paard op het strand rijd, heeft hij er een handje van om vanuit een rustig handgalopje ineens als een gek te gaan vliegen, hij loopt dan helemaal ongecontroleerd en ontzettend snel en ik kan niks meer beginnen. Op het strand heb ik normaal een dubbelgebroken bitje en een martingaal in, maar probeer hem maar eens tegen te houden. Lukt dus niet. Hoe kan je zoiets dan voorwaarts oplossen?
Nu heb ik een ongebroken pelham voor op het strand, daar zit ik helemaal niet aan (rijd met losse teugels) tót het moment dat hij gaat vliegen. Dan houd ik hem in en reageert hij meteen. Dit bit heb ik alleen gekocht met oog op de veiligheid, hij kijtk namelijk niet zelf uit of er ook nog mensen op het strand lopen.Dus ik vind ook: als het echt niet meer veilig is om met je zachtje bitje te rijden, kies dan (tijdelijk) een scherper bitje. Zolang je er niet aan zit doe je je paard er geen pijn mee, dus wat is dat het probleem?