Effect van fysio/ostheopaat na een paar maanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raggel

Effect van fysio/ostheopaat na een paar maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 23:04

Nu lees ik wat topic's door..
Paardlief wil niet meer, hij staakt, zit vast, is stijf, loop niet goed..Fysio/kraker/ostheopaat/wiedanook wordt gebeld, help!
Het paard wordt eens goed gebogen, gemasseerd, geduuwd en gekraakt van alle kanten en loopt weer als een tierelier.. Nou prima zou ik zeggen... Dit lees je vaak zat...

Maar het vervolg mis ik meestal..
Hoe zit dat na een paar maanden, een half jaar of een jaar? Is het paard dan nog altijd zo los? Of moet dat de ostheopaat/kraker/fysio weer komen? En waar ligt dan het probleem? Paard of ruiter?

TurdusMerula

Re: Effect van fysio/ostheopaat na een paar maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:11

Ik neem aan dat een paard zichzelf sowieso wat in de weg zit (is scheef van nature, staat vaak op stal, enz.) en een ruiter dit kan verbeteren (goede ruiter) of kan verslechteren (minder goede ruiter). Een fysio helpt bij bepaalde klachen of 'herstelt' in algemene zin.
Dus het effect op de lange termijn zal sowieso kleiner zijn, maar ook afhangen van de manier van omgaan/rijden van het paard door de ruiter.
Denk dat het eigenlijk net zo is met mensen. (Klacht behanden, preventief, blijven bewegen, enz.)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 23:12

Maar wat is in de eerste instantie de functie van een fysio dan?
Die is er toch niet om de ruiterfouten steeds weer te "herstellen"?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:21

Tuurlijk ligt het probleem voor een groot deel bij de ruiter, maar een paard kan ook vallen, uitgelijden, een rare beweging maken, slecht passend tuig gehad hebben, waardoor hij vast is komen te zitten. Deze dingen zijn lang niet altijd op te lossen door goed rijden.
Zelfde geld voor dingen die wel echt aan de ruiter liggen. Je kan bepaalde dingen wel verbeteren, maar dat gaat ook niet in 1 nacht. Je kunt dan wel blijven doorrijden op een vast paard, maar dat is in de eerste plaats niet fijn voor het paard en ten tweede kan de ruiter dan nooit leren hoe hij het paard goed rijdt.

Als voorbeeld mijn eigen pony. Vorig jaar december heeft hij Rhino gehad en sindsdien zat hij erg strak in de spieren, daarnaast ben ik hem op een andere manier gaan rijden dan voorheen. Dit had wel resultaten. Toen heb ik hem laten masseren en in combinatie met die andere manier van rijden gaat hij nu echt super en is hij heel erg verbeterd.
Echter, vorige week zat hij opeens rechts vast. Ik kreeg hem tijdens het rijden nauwelijks beter en heb hem opnieuw laten masseren. Bleek dat hij aan 1 kant zijn spier van nek tot voorbeen helemaal vast zat, waarschijnlijk door een uitglijder in de wei.

Tuurlijk moet de ruiter wel wat veranderen als zijn paard vast zit, maar wat mij betreft mag dat best in combinatie met een behandeling die ook best wat vaker mag worden uitgevoerd. Leren voor de ruiter is tenslotte ook een proces wat lang duurt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:53

Er zit een verschil tussen acute en "sluipende" problemen. Een acuut probleem is (heel kort door de bocht gezegd) als een gebroken been: dat moet gewoon weer aan elkaar groeien en dan is ie weer heel. Overbelastingsproblemen zijn veel lastiger en hebben vrijwel altijd met je manier van trainen te maken.

Ik ben mijn bedrijf begonnen met exact deze insteek: het heeft niet zoveel zin om paarden eindeloos te behandelen als de manier van trainen niet wordt aangepast.

Ik zie veel blessures door verkeerde opbouw van training en de manier van houden van het paard. Het gros van de klanten die ik zie heeft nog nooit geleerd hoe ze een paard een degelijke warming-up mee kunnen geven of hoe je training over langere termijn kunt opbouwen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:59

De ostheopaat helpt je op weg, als een soort steun in de rug. Door het trainen van je paard help je dit nog weer verder op weg, en is het fijner voor je paard omdat de ostheopaat hem de mogelijkheid heeft gegeven om zijn probleem te verhelpen.
Ik ben hier al bijna een jaar mee bezig, maar mijn paard is nu lichamelijk veel sterker geworden. Enkel geestelijk moet het nog verholpen worden.

Dus ik geloof zeker dat het kan, maar je moet ook je manier van trainen aanpassen.
Wij laten om het half jaar de ostheopaat terugkomen voor alles, en meestal zit er dan niet veel meer.
Opzich is de ruiter het probleem, maar heeft het paard ook vaak de mogelijkheid niet meer om te doen wat hem gevraagd wordt. Of doordat zijn botten vastzitten, of zijn spieren, of de ruiter gewoon in de weg zit.

Het scheelt al heel veel als je weet waar jou paard last van heeft, zijn spieren of botten? Misschien is het een zadel dat verkeerd ligt, of ligt het toch aan jezelf.
In mijn ogen is een fysio/ostheopaat laten komen nooit verkeerd voor jou en je paard. Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:03

Raggel schreef:
Maar wat is in de eerste instantie de functie van een fysio dan?
Die is er toch niet om de ruiterfouten steeds weer te "herstellen"?

Nee, maar het kan zeker een 'knop' in jou omzetten.
Waardoor jij bewuster naar de anatomie van je paard gaat kijken, en je trainingen daarop aanpast.
Het is verstandig om bij de her-opbouw of training van je paard een persoon bij te halen die dit vaak doet.
Als je er weer alleen aan begint, begin je op dezelfde -misschien wel net foute- manier, en schiet je uiteindelijk nog niks op.

Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik 1 merrie van mij heel voorzichtig moet rijden, maar haar toch tot de grens moet rijden zodat zij daar uiteindelijk sterker wordt.
Als mij dit niet verteld was door de ostheopaat, reed ik haar nu nog steeds lekker ontspannen en laag. Maar bleven haar lendenwervels nog steeds vast zitten.
Dus de ostheopaat heeft de lenden en het heiligbeen nu losgemaakt bij mijn paard. De eerste week moet ik haar lekker ontspannen rijden, maar daarna ook echt tot de grens zodat ze hierin sterker kan worden.

Aan dit verhaal heb je niks, maar het geeft je wel een beeld over hoe het kan gaan. Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:04

Fysio e.d. heeft nooit langdurig zin als er na de behandeling op exact dezelfde manier als voor de behandeling met het paard omgegaan wordt. Een goede fysio zal ook oefeningen mee geven aan de eigenaar.

Mijn merrie loopt sinds augustus bij de fysio ivm bekkenklachten. afgelopen donderdag zijn we opnieuw terug geweest. Je ziet een heleboel verbetering, maar we zijn er nog lang niet. Regelmatig oefenen en zodra ze weer vast gaat zitten even bellen om het opnieuw soepelder te maken.

Je kunt er een hele tijd mee bezig zijn, maar het heeft zeker nut.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:50

Ik denk dat humane fysio hierin niet verschilt van dierfysio; de energie moet atijd van twee (of drie) kanten komen. Alleen een fysio laten komen heeft geen nut, je moet er zelf ook mee aan de slag...
Als het goed is verbeter je dan zelf ook (bv een onderdeel in je manier van trainen, enz.) en zal de fysio er niet alleen zijn om de ruiterfouten te herstellen.
Toch denk ik dat, los van de 'ongelukken' ed, er toch veel dingen altijd weer terug komen bij de ruiter: de manier van trainen en belasten, maar ook de manier van paarden houden ed. Daarom zal er altijd wel 'iets te doen zijn' voor de fysio.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 06:05

De fysio en osteopaat geven als het goed is ook tips mee over het rijden voor jouw specifieke paard en manieren om je paard los te werken en voor de cooling down. Je weet dan ook welke spiergroepen je specifiek in de gaten moet houden om te weten wanneer het weer 'fout' gaat en welke oefeningen of massages je paard in optimal shape houden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:37

Urielle, ik kan mij voorstellen dat wanneer zij dit niet doen, zij eigenlijk hun beroep niet goed uitoefenen, je maakt mensen dan veel te afhankelijk...

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:48

met een fysio heb ik geen ervaring, met ostheopatie wel.. het kan zijn dat je paard na een half jaar nog niet helemaal goed, omdat bijvoorbeeld het probleem er erg lang heeft gezeten en het te veel is om in 1 keer weg te halen. het kan natuurlijk ook zijn dat je paard in dat halve jaar vast heeft gelegen in de stal en er dus op die manier weer een nieuw probleem ontstaat.
er is niet echt een bepaalde tijd van wanneer je van een ostheopaat af bent, dat verschilt per paard en per "probleem".

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:54

Het vooral ervaring met de osteopathie. Niet alles ontstaat door het rijden. Een slippertje op het land kan al voldoende zijn om een blokkade op te lopen.
Mijn paard is nou 1,5 jaar bezig om oud zeer (ws langer dan 10 jaar bestaand) kwijt te raken. In die periode krabbelt hij na een behandeling op en juist door het rijden bouwt zich dat verder uit. Ik ben niet heel anders gaan rijden, maar wel nog veel beter gaan luisteren wat het dier zelf aangeeft. Ik heb ook de rijtechnische tips niet gemist, maar wel met elke nieuwe behandeling de bevestiging gekregen dat hij heel hard vooruit gaat.
Naast het behandelen en rijden zouden imo heel veel mensen ook wat kritischer moeten kijken naar het harnachement wat ze op hun paard leggen Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:30

mijn shet had na een trap van een ander paard last van zijn schouder, de fysio heeft zijn spieren losgemaakt en het probleem is nooit meer terug gekomen. Ze heeft mij ook gewezen de gevolgen ervan en een aantal oefeningen gegeven om het na de behandeling los te houden.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:27

Ik heb ook ervaring met een osteopaat. Mijn pony had spanning op haar borstbeen. Dit is rijtechnisch niet op te lossen en heeft de osteopaat gedaan. Zij heeft hiervoor 2 behandelingen gehad. En loopt nu weer goed. Resultaat op lange termijn moet ik nog even afwachten, omdat net 2 weken geleden de laatste behandeling was.
Nu is mijn 3 jarige merrie aan de beurt. Die had ook wat blokkades. Waarschijnlijk omdat ze ooit een keer over de bakrand is gevallen en uitgegleden is in het land.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:33

Mijn paard heeft een halfjaar geleden erge last gekregen van haar rug/ribben. Ze is toen naar de ostheopaat geweest en die raadde me aan om haar elk halfjaar te laten controleren. In september is ze weer geweest en heeft haar weer een keer helemaal losgemaakt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:46

Nu de winter voor de deur staat gaat mijn paard niet meer zo vaak buiten, en ik merk dat hij veel strammer is geworden. Als ik hiervoor een kraker laat komen, is dit niet om mijn fouten op te lossen, waarschijnlijk wel een deel maar toch niet volledig, of zie ik het nou verkeerd?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:54

De fysio is inmiddels twee keer bij mijn paard geweest.
Vorig jaar kreeg ze opeens drukplekken bij de lendenen van het zadel waar ik al een jaar mee rijd.
Naar kliniek geweest maar het probleem zat hem niet in het zadel of haar rug. Fysio geweest er zat een bilspier vast waardoor ze niet kon ontspannen en ze was scheef. Is behandeld drukplekken verdwenen en rijden/mennen ging toppie. Half jaar later paard erg linksgebogen vasthouden. Vervolgprobleem volgens de fysio zat m in de schouder. Behandeld merkte niet echt verschil maar na een paar weken was het toch over. Nu werk ik vooral aan mezelf me houding en ben gewoon echt aan het werk met haar. Ze gaat met sprongen vooruit. Al met al hoef ik echt niet elk half jaar een fysio bij mijn paard maar het eerste probleem vonden de artsen niet en uiteindelijk de fysio wel.
Zodra ik merk dat mijn paard ergens vast zit bel ik hem gewoon weer want dat kan ik zelf niet oplossen met rijden of zelf masseren.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:57

Urielle schreef:
De fysio en osteopaat geven als het goed is ook tips mee over het rijden voor jouw specifieke paard en manieren om je paard los te werken en voor de cooling down. Je weet dan ook welke spiergroepen je specifiek in de gaten moet houden om te weten wanneer het weer 'fout' gaat en welke oefeningen of massages je paard in optimal shape houden.

Maar heeft die fysio dan wel het verstand van een trainer?

Ik heb een keer een fysio bij mijn paard gehad nadat die een blessure had gehad. Was me aangeraden door de veearts. Het eerste stukje kon ze idd heel goed, maar daarna mocht ik er weer op. Daar wilde ze dan ook wel een keer meekijken, nou dat leek me prima om bovenstaande reden. Vervolgens kwam er geen zinnig woord meer uit toen ik er eenmaal op zat. Ze kon wel vertellen welke spier zus en zo, maar haar idee over hoe ik mijn paard daar naartoe moest rijden staken niet zo heel veel hout. Vroeg ik achteraf hoeveel ervaring ze eigenlijk had met het begeleiden van mensen onder de man. Deed ze aan de lopende band in haar praktijk vertelde ze. Na doorvragen kwam eruit dat ze ooit L1 had gereden bij de pony's en de 1e fase ORUN had.

Ik heb haar nooit meer bij mijn paard gehad, terwijl ik haar in het werk wat ze in het blessuretraject had gedaan echt heel goed vond. Laat fysiotherapeuten zich daarbij houden als ze niet kunnen rijden en lesgeven.

Later heb ik hulp gezocht van iemand die én praktijkervaring in de sport had, en fysiotherapie deed en dat werkte toch echt stukken beter. Maar ik heb er echt flink voor moeten zoeken, er zijn er maar een paar in Nederland die dat kunnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:59

Ik heb afgelopen jaar al 4x de osteopaat bij een van mijn merries gehad. Bij 2 andere 1x. De eerste pony heeft een klap gehad van een ander en was echt verschrikkelijk slecht. Had echt 2 behandelingen nodig om een beetje op de been te komen. Daarna lange tijd voorzichtig trainen, nog eens een behandelen om haar verder te helpen(3 weken terug), en toen is ze ruim een week later met rijden zo suf over de kop gegaan dat het weer helemaal foute boel was. Bij haar schoft en rug (vlak voor en achter het zadel) zat het helemaal vast, ze is idd ook op haar zadel gevallen. Ze is gister weer behandeld en was vandaag al veel vrolijker op het land (heeft een paar dagen vrij op het land,dus nog niet mee gewerkt). Het is de bedoeling dat het nu toch eigenlijk helemaal goed is, maar zal haar altijd blijven controleren en in de gaten houden.
Andere merries hadden wat sufs gedaan, de een op het land een glijer gemaakt, de ander onder het zadel zich lelijk verstapt. Beide los gemaakt en daarna nooit meer problemen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:57

Ik heb een paard wat een niet helemaal handig lijf heeft. Als ik die op de juiste manier dressuurmatig kan trainen, duurt het heel lang voordat ik de osteophaat of de fysio nodig heb. Ik heb 2 jaar lang niet de beschikking gehad over een bak en hem dus alleen langs de weg gereden. Het gevolg is dat hij over zijn hele lijf helemaal vast zit. Hij staat dus nu weer onder behandeling van een fysio.
Ik heb nu wel het duidelijke advies dat ik hem, zodra hij weer goed is, echt weer dressuurmatig aan moet pakken. Anders komt hij zo vast te zitten dat hij echt pijn gaat krijgen.