Urielle schreef:De fysio en osteopaat geven als het goed is ook tips mee over het rijden voor jouw specifieke paard en manieren om je paard los te werken en voor de cooling down. Je weet dan ook welke spiergroepen je specifiek in de gaten moet houden om te weten wanneer het weer 'fout' gaat en welke oefeningen of massages je paard in optimal shape houden.
Maar heeft die fysio dan wel het verstand van een trainer?
Ik heb een keer een fysio bij mijn paard gehad nadat die een blessure had gehad. Was me aangeraden door de veearts. Het eerste stukje kon ze idd heel goed, maar daarna mocht ik er weer op. Daar wilde ze dan ook wel een keer meekijken, nou dat leek me prima om bovenstaande reden. Vervolgens kwam er geen zinnig woord meer uit toen ik er eenmaal op zat. Ze kon wel vertellen welke spier zus en zo, maar haar idee over hoe ik mijn paard daar naartoe moest rijden staken niet zo heel veel hout. Vroeg ik achteraf hoeveel ervaring ze eigenlijk had met het begeleiden van mensen onder de man. Deed ze aan de lopende band in haar praktijk vertelde ze. Na doorvragen kwam eruit dat ze ooit L1 had gereden bij de pony's en de 1e fase ORUN had.
Ik heb haar nooit meer bij mijn paard gehad, terwijl ik haar in het werk wat ze in het blessuretraject had gedaan echt heel goed vond. Laat fysiotherapeuten zich daarbij houden als ze niet kunnen rijden en lesgeven.
Later heb ik hulp gezocht van iemand die én praktijkervaring in de sport had, en fysiotherapie deed en dat werkte toch echt stukken beter. Maar ik heb er echt flink voor moeten zoeken, er zijn er maar een paar in Nederland die dat kunnen.