Wie kan er NIET op mijn paard rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Wie kan er NIET op mijn paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 22:38

Naar aanleiding van het topic "ik ben de enige die op mijn paard kan rijden".

Zoals ik daar al schreef is mijn miep een redelijk gemakkelijke dame, zolang ze je mag tenminste (en dat bepaalt ze bij de kennismaking). Een kind kan je er veilig alleen mee de polder insturen omdat ze daar rekening mee houdt en haar eigen angst opzij durft/ kan zetten. Er gaat dus ook wel eens een kind op de polder in, wel met twee mensen erbij natuurlijk waarvan eentje het paard vasthoudt en eentje het kind. Ze loopt dan zelfs voor dingen die ze echt heel eng vindt (trekkers) rustig mee zodat het kind niets zal overkomen.

Als ze je echt niet mag heb je gewoon een "feest" met madam, dan doet ze alles wat ze niet moet doen. Kent plotseling geen hulpen meer (ze kan oefeningen uit de Z probleemloos uitvoeren) en gaat alleen maar heel hard galopperen, scheef door de bochten en ga zo maar door.

Als ze niet een directe afkeer van je heeft, maar je niet als "vriend" beschouwt maakt ze het je niet makkelijk, moet je echt wel hard werken om haar te laten doen wat je wil maar uiteindelijk lukt het meestal wel.

Als ze je mag dan kan een beginner plotseling een perfect appuyement uitvoeren puur op stem, is fantastisch aan het been en doet alles wat je vraagt en nog meer voor je. Kortom: Ze gaat dan door het vuur voor je.

Voor al die mensen die zeggen dat ze op ELK paard kunnen rijden: Ik ben er van overtuigd dat dat niet zo is. Oke, je kan erop zitten en mischien zelfs wel een stapje, drafje en galopje doen, maar echt rijden? nee, dat geloof ik niet. Ook ik kan niet op elk paard rijden, terwijl ik aan de hand met vrijwel alle paarden overweg kan. Heeft deels te maken met gebrek aan ervaring, maar ook met karakter. Sommige paarden hebben gewoon zulke karakters dat die onverenigbaar zijn met dat van mij. Daar kan ik meestal best een paar rondjes op rondhobbelen, maar rijden ho maar! En ik denk (ook als ik kijk naar stalgenootjes en manegeruiters) dat om echt te rijden het karakter van het paard en dat van de ruiter niet al te ver uit elkaar moeten liggen.

Iemand die van zichzelf heel rustig is kan een druk paard vaak prima rustig krijgen (door de eigen rust die het paard op een gegeven moment overneemt), en drukke mensen kunnen een notoire luilak leuk aan het lopen krijgen, doordat ze zelf zo druk zijn dat het paard dat ook deels overneemt. Iemand die van zichzelf rustig is zal het vaak heel moeilijk vinden een lui paard vooruit te krijgen, net zoals dat iemand die heel druk is nooit rust in een heethoofd kan rijden.

Ik maak hierin wel verschil tussen rondhobbelen en echt rijden, trainen.

Hoe denken jullie daarover?

Snoevie

Re: Wie kan er NIET op mijn paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 06:49

ja moeilijk te zeggen.
ik ben zelf een vrij rustig type,maar rij over het algemeen het liefste de rustigere luilakken,ik ben beter in die goed vooruit rijden.
tja en als je dan ziet wat voor pony ik nu heb,een echte snelle drammer maar wel heel braaf.

ik ben het absoluut met je eens dat niet iedereen op ieder paard serieus kan rijden,mensen die dat zeggen vind ik uit de hoogte.
erop zitten en een drafje en een galopje maken,oke.
maar echt serieus rijden kan niemand op ieder paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 06:55

onredelijke mensen Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 06:55

Ik hou erg van voorwaartse paarden, maar niet van die superhete waar die je een kwartier gerust moet stellen als er een mug opstijgt Clown
Mijn vorige paard was ook zo heet, maar af en toe kon je er niks mee. Had ze een goede dag op wedstrijd dan waren we met gemak 1e.
Mijn huidige paard is ook voorwaarts en werkwillig maar wat koeler in de kop, dit is beter Ja

Op hele trage paarden rijden vind ik ook wel een uitdaging, kijken of ie na een tijdje wel actiever wordt

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:04

helemaal mee eens, er is niemand die op ELK paard kan rijden. Elk paard heeft een eigen karakter en elke mens ook en sommige zijn nu eenmaal niet te combineren.

Zeggen dat je op elk paard kan rijden, is beweren dat je met IEDEREEN op deze wereld overeen komt -> complete onzin

-> wie kan er niet op mijn paard rijden: mensen met wie ik ook bots in het echte leven

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:11

Ik ben het met je eens Lachen

Ik heb een geweldige pony, maar wel eentje die behoorlijk eigenwijs kan zijn (net als ikzelf overigens Tong uitsteken ) en daarbij heel snel en ontiegelijk lenig is... (dat uit zich bijvb zelfs bij enkele best goede ruiters dat hij mét de juiste hulpen toch nog met gemak in de verkeerde galop aanspringt alsof het zo hoort hihi...)

Hele drukke mensen kunnen niet op mijn pony rijden, dan snapt hij het niet meer en raakt in paniek.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:19

op sita kan een zenuwachtig of niet consequent persoon echt niet rijden. mn vriend is een echte adhd'er en die heb ik er meteen weer moeten afhalen toen hij eens een rondje wilde stappen met haar. desondanks dat ik haar naast haar meeliep en haar vasthield, begon ze te dribbelen en huppelen enz

elly is dan weer een eigewijze trut Clown beginnertjes krijgen dus sowiso eerst zitlessen enz voordat ze alleen mogen rondrijden, want dan gaat elly een beetje tegenwerken. ze bokt niet ofzo, maar gaat gewoon lekker de andere kant op dan zij willen Verdrietig

darwin is dan weer heel lief en rustig. daar durf ik iedereen op zetten. iemand alleen mee op pad sturen is dan weer een andere zaak... ik weet niet of hij nog zo goed zou luisteren naar een onbekende als ik of de merrie's uit het zicht zijn...

edit: ik bedenk me net dat een agressief persoon bij Darwin wel eens voor verrassingen zou kunnen zorgen. Ik zeg wel dat ik daar iedereen op kan zetten, maar vermits hij vroeger wel behoorlijk wat geslagen moet zijn, moet je het zeker rustigjes aan doen met hem en je niet boos maken
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 17-10-08 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:22

Ik ben het wel met je eens. Het is imo ook logisch dat ik/iemand niet met ieder paard overweg kan. Ik kan ook niet met ieder mens goed opschieten. Iemand die je niet ligt daar wil je ook niet voor werken.
Als ik kijk naar mn eigen paardje dan ben ik ook voorzichtig met wie ik er op laat. Hij laat al niet eens iedereen hem uit het land halen. Sommige mensen is hij bang voor. En dan kan hij als hij zich in het nauw gedreven voelt wel eens uithalen. Hij is erg gevoelig en voelt het direct als jij niet rustig bent of alleen maar doet alsof, maar wel je hart in je keel hebt zitten.
Als dat dus zo is dan kun je niks met hem beginnen..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:24

Uit de ervaringen die ik met mijn pony opdoe merk ik dat ze veel mensen respecteert, maar om echt iets met haar te kunnen je een bepaald type mens moet zijn.

Ik heb in de afgelopen 4 jaar maar 2 mensen buiten mij om gezien die echt tot haar door konden dringen, in beide mensen herken ik mezelf.
Ik zeg altijd dat mijn pony en ik elkaar reflecteren qua karakter en daar komt het tot op zeker hoogte op neer.

Maar andersom heeft mijn moeder een paard, leuk dier, kan je een beginner op zetten, eigenlijk iedereen wel. Behalve mensen die, zoals ik, heel erg heethoofdig en koppig zijn, ik kan dus niet echt rijden op dit dier.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:44

ik ben het met je eens:)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:50

JAA! jou verhaal herken ik Lachen

De meine houdt er heel erg van om uit te proberen, en merkt hij maar 1 moment van twijfel, hoef je al niet meer bij hem in de buurt te komen.
Van de buren komt ook altijd een meisje van 5 jaar beetje aaien beetje poetsen. Vindt hij geweldig.
Maar wanneer er iemand onbekends binnen komt gewandeld merk je direct of hij verder mag komen of niet.

En met rijden probeert hij je helemaal uit, als je dan wat twijfelt lig je er langs. Terwyl hij bij mij gewoon normaal blijft lopen
(soms is het wel grappig om te zien)

En veel mensen die zeggen dat je op alle paarden kunt rijden zijn vaak manege ruiters. (die kennen niet anders)
Dit is niet bedoelt om deze ruiters aan te vallen, maar een eigen paard is toch net wat anders.

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:50

Ik vind dat het er ook aan ligt wat het paard kan en jezelf natuurlijk.
Kijk: als je op een z-paard/pony gaat zitten en je rijd zelf z kun je die oefeningen meestal wel uitvoeren.
Het is natuurlijk wel anders dan je eigen omdat je die beter kent.
En als je dan op een paard/pony gaat die wat minder kan is het al helemaal niet zo moeilijk.
De ene ligt je gewoon wat beter dan de andere, dat is het denk ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:30

Bij ons is dat erg eenvoudig Mick.
Onze paarden staan in een familiegroep op het land en laten zich geen van allen door een vreemde een hoofdstel om doen. De hengst zal een vreemde ook niet bij zijn merries toestaan, zelfs duidelijke grenzen stellen aan de toegang op zijn land.

Dat mijn paarden een vreemde niet binnen hun privé-ruimte willen heeft niets met die persoon te maken doch is een gevolg van het feit dat het een vreemde is.
Wanneer vreemde paardgericht kwalitijd investeert verdient deze toegang. Hoe meer investering hoe meer privilege.
Aangezien de meeste gasten passeren als schepen in de nacht zien onze paarden die als zodanig en laten die niet toe.

Bandida hier op Bokt is de enige die kan echt zélf sturend met mij op pad kan op één van onze merries. Zij is met plezier en interesse in het individu van dat paard bereid om kwalitijd (bb) te investeren als voorbereiding op het rijden. Ze is echt oprecht betrokken bij dat paard als individu en dát krijgt ze terug in de vorm van medewerking. Kwalitijd is voorwaardelijk voor kwalitijd en dan nog bij déze merrie die daar voor open staat.

Dat was de ene kant. We hebben hier ook een andere dame, de leidmerrie, waarbij je echt fysiek risico neemt dat haar op te dringen want zo ervaart zíj dat.
Mijn hengst op een andere manier idem. Dit is echter geen onderwerp want zie boven en onder begeleiding bescherm ik hen tegen die door hen als ongewenst ervaren intimiteiten.
Ik respecteer het dat mijn paarden daar geen behoefte aan hebben.

Wij ervaren het dagelijks als een enorm privilege dat wij een intensieve band met onze paarden hebben en wij hebben er geen nadeel van. De nadelen worden hopelijk nooit praktijk en daar hopen we bovendien in voorzien te hebben.
Het enige wat overblijft is dat mijn hengst mij beschermt als ik ten val kom. Dat is simpel één van de vele redenen om niet (ernstig) te vallen Haha!

Ik verwacht ook niet dat andere paarden míj zonder meer toelaten. Zij kennen mij niet en ik zal hen dus ook niets vragen waar een band voor nodig is. In principe stap ik niet op een mij onbekend paard, ook niet na een goede kennismaking. Uitzonderingen bevestigen de regel, doch als regel zie ik daar de zin niet van.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:13

maradhja schreef:
En veel mensen die zeggen dat je op alle paarden kunt rijden zijn vaak manege ruiters. (die kennen niet anders)
Dit is niet bedoelt om deze ruiters aan te vallen, maar een eigen paard is toch net wat anders.

dit is natuurlijk onzin he.
hoe bedoel je over een kam scheren?

het zijn vaak de mensen die een eigen paard bezitten en daarnaast ook nog paarden voor anderen rijden.
ook lang niet altijd natuurlijk

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:32

maradhja schreef:

Dat is niet waar hoor, want ook op een manege heb je manege ruiters die een goed rondje kunnen sturen, maar niet met elk paard overweg kunnen. Dat is ook logisch. Elk dier en mens heeft immers een ander karakter...

Er was een meisje bij mij op stal, kon wel leuk rijden op haar pony en wilde mijn pony wel eens proberen toen haar beestje een blessure had.
Na 2 rondjes draven echter lag ze eraf, want ze vergat hem op de volte goed te begrenzen met haar buitenteugel. Hij dook er "onderdoor" en vloog de andere kant op.

Hij kan overigens wel redelijk met angstige mensen omgaan en beginners, omdat ik zelf ook een angstige ruiter ben zo op zijn tijd Tong uitsteken
Je merkt natuurlijk wel dat hij gaat spannen, maar zolang je maar niet aan de teugels begint te hangen raakt hij niet paniek en buiten een pasje harder eventueel of een sprongetje opzij voor iets "engs" doet hij dan echt niets.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:44

Wat ik voor mezelf een fijne bevestiging vind dat mn paard goed gereden is dat bijna elke andere ruiter er zo mee weg kan rijden. Hij accepteerd ook de leiding van andere mensen (mits ze hem overtuigen van hun capiciteit als leider)..

Ik denk dat op een normaal gereden paard de meeste mensen wel zo weg kunnen rijden, mits ze ook op een normale manier met het paard omgaan en niet pats boem allerlei gekke dingen vragen...

Zelf kan ik echt niet uit elk paard t maximale halen wat erin zit, maar dat ligt dan bij mijn eigen onkunde en niet bij t paard...

En dat een paard je moet liggen is deels waar, maar als ruiter heb je t vermogen je aan te passen aan t paard, soms moet je gewoon een andere weg inslaan dan je gewent bent omdat t beter werkt voor t betreffende paard...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:50

Nimmy schreef:
Wat ik voor mezelf een fijne bevestiging vind dat mn paard goed gereden is dat bijna elke andere ruiter er zo mee weg kan rijden. Hij accepteerd ook de leiding van andere mensen (mits ze hem overtuigen van hun capiciteit als leider)..

Ik denk dat op een normaal gereden paard de meeste mensen wel zo weg kunnen rijden, mits ze ook op een normale manier met het paard omgaan en niet pats boem allerlei gekke dingen vragen...

Zelf kan ik echt niet uit elk paard t maximale halen wat erin zit, maar dat ligt dan bij mijn eigen onkunde en niet bij t paard...

En dat een paard je moet liggen is deels waar, maar als ruiter heb je t vermogen je aan te passen aan t paard, soms moet je gewoon een andere weg inslaan dan je gewent bent omdat t beter werkt voor t betreffende paard...

Dat klopt wel, maar met dat laatste zinnetje is dat gemakkelijker als je vaker dan 1 of een klein aantal keer op een paard rijd.

Opzich kun je op Levi dus ook zo wegrijden (wat ik idd prettig vind, want wat heb je aan een paard dat extreem eenkennig is dat er echt niemand opkan behalve jijzelf??) Zou ik alleen maar erg lastig vinden, dus van het begin afaan heb ik al weleens wat andere mensen erop laten zitten zodat hij het niet raar zou vinden als eens een ander mens op zijn rug zat dat anders aanvoelde etc...
Alleen heeft hij een beste truckendoos zoals een pony betaamd Haha! maar hij is gelukkig wel erg eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 18-10-08 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:53

haha zo ken ik dr nog 1 zodra ik erop stap heb heerlijk paard om te rijden , heeft wel even geduurt maar vind erg fijn paard.
vervolgens stapt een vriendin erop en paard komt gelijk volledig in opstand en probeert dr dr echt af te werken.. ik dr wat uitleg gegeven maar als nog 'klikte' het schijnbaar totaal niet en zei is dus ook maar afgestegen.
het is dus eigenlijk wel beetje dat paard z'n ruiter uitkiest , maar ben er ook wel van overtuigt dat je met dooorzettingsvermogen ook ver kan komen met zo'n paard.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:04

mmm ik rijd ook niet op elk paard weg, zowieso zijn er heel veel waar ik uberhaubt niet op stap, simpel omdat ik al op de grond geen klik voel met het dier.

Mijn eigen merrie is zelfs in de omgang niet voor iedereen even makkelijk. Ze waardeert het absoluut niet om zomaar geaaid te worden als iemand langsloopt als ze in de gang staat aangebonden. Haar mimiek is daarin heel duidelijk doch de meeste mensen zijn nogal doof daarvoor. bij voorbaat laat ze al duidelijk zien dat ze geen contact wil door de oren naar achter te leggen en de neus wordt opgetrokken, als iemand haar toch aait riskeert die een waarschuwingsbeet of een achterbeen.
Dit geld echter alleen voor volwassenen, kinderen en angstige mensen kunnen veel meer met haar, daar is ze echt lief voor.

Met rijden kan ik er gerust een kind opzetten, daar is ze braaf mee. Maar wanneer er iemand opstapt die kan rijden en denkt "het wel even te doen" kan ze behoorlijk gevaarlijk worden, zowieso ontspant ze niet en als ze echt boos wordt zal ze net zo lang bokken tot de persoon ernaast ligt

Ze vraagt gewoon respect van de mens en wanneer je dat niet geeft ben je niets bij dr. Als ik in haar ogen onrechtvaardig ben (gebeurd gelukkig bijna nooit meer) krijg ik ook een enkeltje grond.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:51

Haha echt grappig maar mijn verzorgpaard is precies hetzelfde.
Het kan echt een heel druk en koppig paard zijn, maar echt nooit bij mij!
Bij de eigenaar voert ze altijd strijdt en bokt en gallopeert ermee weg, bij mij nooit.
Als zij op haar opstapt begint ze al te d raven en te galopperen bij mij gewoon een rustige stap, echt raar joh.
Maar de eigenaar is ook een heel druk persoon en ik helemaal niet.
en ik denk dat ze dat ook wel nodig heeft.
We zijn een keer samen in de galop onderuit gegaan in de bak, omdat de bak te glad was, terwijl ze zwanger was deed ze er alles aan om mij maar niet te raken, ze draaide de andere kant op, kwam heel moeilijk overeind en boog gelijk voorover naar mij of alles goed ging met mij!!
echt zo lief!!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:02

ik ben vastgeroest aan mijn eigen paard.
ik rij haar al 10 jaar,en rijden sinds kort weer wedstrijden(M1)
in die 10 jaar heb ik denk ik op maar 5 andere paarden gezeten,zomaar paardjes van vriendinnen van mij,twee daarvan hebben Z2 gelopen,ik dacht dat word een makkie DUS NIET,met 1 ging het nog redelijk,kon er wel een beetje mee rijden,maar die andere echt niet,kreeg hem nog niet eens fatsoenlijk in een draf haha,stond ie iedere keer weer stil,op de rest alleen maar een keer een paar rondjes stap draf en een galopje gedaan,maar zou dat zelf nooit terug willen zien haha zag er volgens mij niet uit,dacht toen echt ik kan niet rijden hoor,terwijl het op mijn eigenste super gaat,maar andere kunnen mijn paard niet fatsoenlijk rijden,zij is denk ik weer vastgeroest op mij haha,ik vind ook vaakandere paarden niet fijn zitten,ben zo gewent aan mijn eigen paardje,is misschien niet goed,maar met haar moet ik het toch uiteindelijk doen he. Haha!

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:14

haha Tong uitsteken

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:26

Ikkan ook nit met ieder paard overweg of anders om . Over het algemeen kan ik het meestal goed vinden met moeilijke paarden. Vaak wil ik gewoon eens op een fijn rustig paard rijden om echt af te schakelen en lekker te relaxen, maar die paarden moeten weer niks van mij hebben. Hoe en waarom weet ik niet maar vind het soms wel jammer. Ik ben nog nooit ene tegen gekomen die met elk paard weg kan rijden . Ik heb bijv ene hier daar kan niemand aan ze jaagt iedereen weg en doet vals , maar kom ik dan is ze de beste engel wat er is, zo doet werkelijk alles voor me, maar met een ander nee kun je echt vergeten. Ook hier baal ik van , ik vind dat mijn paarden ook moeten accepteren een ander te dragen en daar weer evt van te leren. Laatst stapte mijn instructeur op dr en ging ze stijgeren en daarna ging ze erbij liggen, totdat ik naast dr stond en zei zo klaar met dat ge emmer en weer opstaan. Raar eigeleijk soms

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:10

Ik kan dus echt niet op elk paard rijden, ik ken wel van die mensen die op een paard stappen en er zo mee wegrijden, maar zelf ben ik helemaal niet zo... Eerst aan het paard wennen en dingen uitproberen en vooral oefenen, bij een pony duurde het zeker 2 jaar voordat ik wat van haar begreep (dat is dan ook wel een hele grote uitzondering:P) maar ik weet ook zeker dat iedereen een tijd nodig zou hebben om haar door te hebben...

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:22

@ ineke2 zo denk ik er ook over..

Mijn paard is echt geen manegepaard waar iedereen zomaar op mag stappen, toch zitten er vaak zat anderen op en heeft ie zich te gedragen (wat ie ook doet)..

Tja anderen kunnen soms ook niet alle oefeningen eruit rijden, maar dat komt of door onduidelijke/ verkeerde hulpen of door hem een mogelijkheid te geven zich eronder uit te drukken..

Denk dat je als ruiter ook veel leert van op andere paarden rijden, je eigen paard is gewent aan jouw "tekortkomingen" zoals bijvoorbeeld iets in de weg zitten of teveel met je hand rijden.. een ander paard zal daar dan weer "heftiger"/ meer op reageren en zo kun je jezelf een spiegel voorhouden...

Ik ben daarom ook echt van mening dat een goede ruiter echt op de meeste paarden zo weg kan rijden en tuurlijk is t zo dat naarmate je een paard vaker rijdt je er meer uit kan halen enzo...

Als ruiter wordt je alleen maar beter/ handiger door op zoveel mogelijk verschillende paarden te rijden