Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Je kunt ze wel leren longeren, maar niet te vaak. Het scheelt namelijk ontzettend als je een paard hebt die na een boksessie moe is, dan als dat ej er 1 hebt die nog 50 rondjes door kan rennen.
diphranil schreef:Ik zou niet met bijzet longeren, maar met dubbele longe. Paard eerst laten wennen aan druk op de neus (bitloos) of in de mond (met bit) en aan de dubbele lijnen kun je je paard al leren wat de stuurhulpen zijn, leren halthouden en achterwaarts gaan.
Ook het wennen aan het zadel zou ik heel rustig mee beginnen en dan uitbouwen naar aan de dubbele longe.
Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met: Als je eerst gaat longeren met bijzet leert ie dat ie ze hoofd tussen zijn benen kan doen en gaan bokken.
Als je paard gaat bokken is dat omdat hem iets dwarszit. Of hij heeft ergens pijn, of hij begrijpt het gevraagde nog niet, vindt het spannend. Zo lang een paard nog bokt, denk ik dat hij er nog niet klaar voor is dat er een ruiter op zijn rug gaat zitten.
Longeren met bijzet zou ik zeker niet doen. Je dwingt je paard dan in een bepaalde houding. Laat hem eerst maar eens leren op eigen benen te lopen, hij zoekt zelf wel uit welke houding daarbij het beste past. Bovendien kan je paard ook nog blessures oplopen als je hem dwingt in een houding en hij nog niet de juiste spieren ontwikkeld heeft om in die houding te lopen.
Als je paard rustig en ontspannen loopt aan de dubbele lijnen, zal hij zelf de ontspanning opzoeken en zijn hoofd laten zakken. Daar heb je geen bijzet voor nodig!
Utixo schreef:Ik geloof wel heilig in het feit dat je moet zorgen dat ze niet al te best in conditie staan voordat je erop gaat.
Utixo schreef:Het overdonderen geloof ik ook niet zo in. Ik geloof wel heilig in het feit dat je moet zorgen dat ze niet al te best in conditie staan voordat je erop gaat. Je kunt ze wel leren longeren, maar niet te vaak. Het scheelt namelijk ontzettend als je een paard hebt die na een boksessie moe is, dan als dat ej er 1 hebt die nog 50 rondjes door kan rennen.
) Utixo schreef:Hoho, uiteraard moet er sprake zijn van een basisconditie. Het is niet zo dat ik ze zwaar laat vermageren, 6 weken geen voer geef en er dan opspring. Ik longeer ze alleen niet iedere dag, weken aaneen. Uiteraard moeten ze me kunnen houden, en uiteraard moeten ze wat spier hebben. Ze hoeven alleen niet boven me uit te springen van energie en dit uren volhouden.
Maar goed, verder ga ik er niet op in. Als iedereen nou eens deed wat hun goeddunkte, en Bokt iets minder "perfect"was, want een paard kan echt wel iets hebben.
Dat gaat idd een beetje ver ja
MysticTinker schreef:Ik zou altijd eerst bitloos beginnen, met een normaal halster met teugels eraan. Die druk op de neus kennen ze al, en is dus minder eng, daar zullen ze ook sneller op reageren door te stoppen bij druk.
Pas daarna, als het evenwicht wat beter is, en als ze aan het idee gewend zijn dat er een ruiter op zit, dan pas zou ik met een bit beginnen. En dan eerst vanaf de grond eraan laten wennen, eventueel longeren met dubbele longe, maar bijzet teugels vind ik niks. Je moet die druk zelf in de hand hebben vind ik, met bijzet ga je ze in een bepaalde houding dwingen, en ik vind dat een jong paard dat zelf moet kunnen uitzoeken.