Piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 21:39

Oke, ik weet niet of ik het hier goed zet.

maar aangezien ik niet echt in de dressuurwereld zit, had ik even een vraagje.
ik kwam op youtube een filmpje tegen van het aanleren van de Piaffe en Passage.

dit filmpje om percies te zijn:

http://nl.youtube.com/watch?v=iUoKtanhOXM&NR=1

Ik vind zelf dat het er nogal wreed uitziet.
Zo wordt het toch niet echt aangeleerd? Sorry mischien lijkt het dom maar zoals ik hierboven al zij weet ik niks van het aanleren van het 'echte dressuur'. Daarom zou ik wel eens van de professionals willen weten of het er echt zo aan toe gaat?

Mij lijkt het niet om maar even mij mening te uiten, ik denk dat het voorral om de beenhulpen gaat, en dat dit alleen voorkomt bij mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn , jammer genoeg ..

oo en even voor de duidelijkheid, ik ben niet uit op een discussie ik vraag hier om een mening en een antwoord op mijn vraag Lachen

Cyruss_

Re: Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:46

Dit lijkt mij ook niet de manier idd. Vind het maar niks om te zien.
Na mijn weten moet het idd met beenhulpen.
Hoe het precies moet, dat weet ik ook niet. Ben ook niet echt een dressuurtype.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:48

Meestal wordt het wel zo aangeleerd, wat je veel ziet, is dat de ruiter/amazone op het paard zit, iemand er achter/naast loopt en ZACHTJES tikjes op de kont geeft te gelijkertijd met de hulpen die zij geven..

Ik heb dit zelf namelijk ook moeten doen, en ik vind ook het filmpje er "vriendelijk" uitzien. Je ziet dat hij het paard echt alleen "aantikt" en niet slaat, het paard netjes beloont als hij het goed doet en het op een rustig tempo doet..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:48

Hm als ik me niet vergis is de klassieke manier van aanleren. Weet even niet meer hoe het heet. Echt klassieke dressuur die leren dingen eerst naast het paard en dan pas erop.

Vind het er niet wreed uitzien. Wat is er dan wat wreed is? Hij slaat er niet op los, geeft alleen begleidende tikjes als steun aan 't paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:51

Ziet er goed uit dit hoor, wat een goede graadmeter is is dat zodra hij stopt met aanwijzingen geven, het paard meteen heel rustig en tevreden stilstaat in ontspanning en uitvoerig beloond wordt.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:54

Mindfields schreef:
Ziet er goed uit dit hoor, wat een goede graadmeter is is dat zodra hij stopt met aanwijzingen geven, het paard meteen heel rustig en tevreden stilstaat in ontspanning en uitvoerig beloond wordt.

wilde dit ook zeggen haha.
hij raakt het paard ook maar heel licht aan met de zweep,en beloond hem regelmatig.
in mijn ogen is het een vriendelijke ruiter.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:58

ik heb er geen ervaring mee maar logisch gezien lijkt het me wel dat er iemand naast moet staan om het paard te leren wat de bedoeling is. Ik kan me niet goed voorstellen hoe je dit vanuit het zadel met alleen beenhulpen zou moeten leren.

Het is alleen een fijne lijn tussen begeleidende tikjes en net dat tikje te veel. En wie houdt die grens in de gaten?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:59

Ook ik vind dat filmpje er vriendelijk uitzien Lachen. De man slaagt niet met de zweep maar geeft aanwijzingen. Als je het paard goed bekijkt zie je dat het dier niet angstig is en gewoon rustig zijn oefeningen aan het doen is Lachen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:01

Nou als je goed kijkt.. tikt de ruiter in een maat.
Zodra ie d'r uitgaat weet je dus dat hij het of niet goed doet.. of hij dat tikje te veel geeft.

Als je het niet 'ziet' kun je het wel goed horen met de muziek kun je heel goed meetellen 1 2 3 4..

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:02

Zo is het wel hoe het " hoort" Als je namelijk een fase verder bent (zonder begeleider ernaast) is de hulp van de zweep een normale om de bevesting te krijgen. Als je dit niet zo doet dan is die fase veel moeilijker. Goede begeleiding zo hoor Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:05

lindake schreef:
Ook ik vind dat filmpje er vriendelijk uitzien Lachen. De man slaagt niet met de zweep maar geeft aanwijzingen. Als je het paard goed bekijkt zie je dat het dier niet angstig is en gewoon rustig zijn oefeningen aan het doen is Lachen.

Klopt, man is zeer vriendelijk tegen zijn paard.
Zie de zweep maar als verlengde van zijn arm die elke keer een impuls signaaltje geeft..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:08

dit ziet er juist heel vriendelijk uit,ik mis alleen een beloning,een aai over z'n hals ofzo.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:08

ik had de muziek uitgezet. Vond het irritant Clown

Maar ik zit denk ik nog teveel met de mishandelende Duitse dressuur "trainster" in mijn hoofd. Vertrouw niemand meer Verdrietig

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:10

geerke schreef:
dit ziet er juist heel vriendelijk uit,ik mis alleen een beloning,een aai over z'n hals ofzo.

Dan heb je niet het hele filmpje gezien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 22:12

ik vind ook niet dat hij het paard slaat, maar ik vind persoonlijk dat het paard zoiets onder het zadel hoort te beleren of ligt dat dan aan mij? zoals ik al zij ben ik niet hier goed over ingelicht en dat blijkt dan wel weer .. bedankt voor de reacties nu ben ik ook weer wat wijzer Lachen
oja ik had me geluid uitstaan dus het tikken op de maat heb ik niet meegekregen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:21

xmarliez schreef:
ik vind ook niet dat hij het paard slaat, maar ik vind persoonlijk dat het paard zoiets onder het zadel hoort te beleren.

Nee juist niet, als je er naast staat kun je hem niet storen met aangeknepen knieen, of uit het ritme zitten oid, of hem op andere manieren uit balans halen. De oprichting kan niet verstoord worden etc. Als ze het vanaf de grond kennen is de stap naar onder het zadel maar een hele kleine en heb je een stevige basis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:23

Mindfields schreef:
geerke schreef:

Dan heb je niet het hele filmpje gezien.

daar heb je gelijk in....ik moest even naar mijn paarden....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:24

geerke schreef:
daar heb je gelijk in....ik moest even naar mijn paarden....

Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:28

Niks mis mee naar mijn mening.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:32

Bij mijn weten gebeurd het altijd zo Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:38

Vind het er mooi uitzien...!

Bovendien: Lees even de tekst aan het begin van de video...! : Hij werkt nog maar 1 a 2 weken met dit paard aan deze oefening...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:39

Wat is hier wreed aan? Ik heb dan totaal geen verstand van dressuur op dit niveau, maar hij tikt het paard zacht aan met een zweepje en het dier wordt verder niet in de mond getrokken of wat dan ook.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 07:20

Mindfields schreef:
xmarliez schreef:
ik vind ook niet dat hij het paard slaat, maar ik vind persoonlijk dat het paard zoiets onder het zadel hoort te beleren.

Nee juist niet, als je er naast staat kun je hem niet storen met aangeknepen knieen, of uit het ritme zitten oid, of hem op andere manieren uit balans halen. De oprichting kan niet verstoord worden etc. Als ze het vanaf de grond kennen is de stap naar onder het zadel maar een hele kleine en heb je een stevige basis.

Oke ja, ik wist niet dat het altijd vanaf de grond wordt geleerd, maar dan weet ik het nu Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 07:27

aukje91 schreef:
Wat is hier wreed aan? Ik heb dan totaal geen verstand van dressuur op dit niveau, maar hij tikt het paard zacht aan met een zweepje en het dier wordt verder niet in de mond getrokken of wat dan ook.

Ik vond het er wreed uitzien dat het paard steeds zo snel er vandoor wil gaan en hij dan toch op het ritme moet blijven, en ik dacht dat dit niet de training was, maar dat blijkt dus wel en daarom kijk ik er nu ook anders tegen aan.

en ik heb net nog even op internet wat opgezocht maar jullie hebben idd gelijk, het wordt meestal van de grond aangeleerd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:41

--> RT-D