Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
indymo schreef:Ik vind dat er steeds meer mensen zijn/haar pony/paard op jongere leeftijd gaan inrijden.
Als ze paar maand onder zadel zijn meteen op wedstrijd.. en vervolgens is je paard met 8 jarige leeftijd verpest..
indymo schreef:Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan?
Mijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn 
, dat hun paard er helemaal klaar voor was en blablabla.
en het beestje was amper 3 of iedereen verwachtte al dat hij meteen ingereden zou zijn in een maand. Ben ik blij dat ik nog even met geduld gewacht heb, aangezien het een laatrijp paard betreft en ik alle tijd van de wereld had.
Twiggy2008 schreef:Daarbij zijn er inderdaad heel veel mensen die gewoon te ongeduldig zijn om wat langer te wachten met een jong paard.
Twiggy2008 schreef:Ze hebben altijd wel een 'excuus' , dat hun paard er helemaal klaar voor was en blablabla.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je te beroerd bent geweest om te wachten, omdat je zo graag wilt rijden
Twiggy2008 schreef:Ben zelf heel blij dat ik met 3,5 heel, heel rustig ben begonnen met een beetje zadelmak maken en verder vooral veel grondwerk en wandelen. Vanaf 4 jaar ben ik wat serieuzer begonnen, al hoewel, nog steeds spelenderwijs, maar het recht richten e.d. ben ik net pas mee begonnen.
Twiggy2008 schreef:Dus mensen: doe het nou niet steeds eerder, maar bedenk dat het een dier in de groei betreft en dat een jaartje of wat later ook kan.
jasmijn78 schreef:[Ik vind: bemoei je lekker met je eigen paardMijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn
door overbelasting.
cleopetra schreef:Ik ben van mening dat het niet perse uitmaakt hoe vroeg je begint, maar de opbouw!
Huertecilla schreef:cleopetra schreef:Ik ben van mening dat het niet perse uitmaakt hoe vroeg je begint, maar de opbouw!
Op basis waarvan heb jij die mening gevormd? Ken je de infromatie over groeischijven?
hc
jasmijn78 schreef:Misschien lastige vragen, maar ik vraag mij altijd af wat er in iemands hoofd omgaat als iemand anderen ongevraagd een dergelijke 'tip' mee wil geven....

), ik werk inmiddels met mensen en hun eigen jonge dieren. Mijn nieuwe carriere, mijn passie volgen
. Daarnaast volg ik zeer regelmatig lessen/workshops van mensen die veel met jonge (en moeilijke) paarden hebben gewerkt, want ik ben nog lang niet uitgeleerd (als ik dat ooit al ben
). Jonge paarden beleren, eigenaren daarmee helpen, handvaten geven, helpen een band op te bouwen tussen eigenaar en paard, vind ik het allerleukste wat er is. Maar alleen die van de eigenaren die enig geduld op kunnen brengen, anders zeg ik 'zoek maar een ander, want ik vertik het'.