Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:21

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:23

Het is zeker zo dat iemand die dagelijks paarden inrijdt zadelmak maakt vastgeroest kan zijn.
Ik sta op een stal waar ze zadelmak maken. En ze houden vast een hun eigen ouderwetse visie.
Het enige wat ze aan de paarden laten bekijken zijn de tanden. Osteo of massage is iets voor de show.
Ik krijg wel vaak eens de opmerking van kijk dat paard doet raar, zal vast we iets aan mankeren. Met een knipoog. Die zijn meer van de benen erin en niet miepen.
Tja...
En zelfs na heel het verhaal van mijn paard die bokte en niet mank was, maar wel pijn in zijn knie had blijven ze volhouden dat hij wss wel overdreef. En dat ik gewoon niet moet miepen en rijden. Haha
Ohja, ik laat ze dan ook in hun waarde. En zij laten mij ook in mijn waarde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:28

Het geld vragen aan toeschouwers is altijd een beetje dubbel.
Aan de ene kant hou je daarmee de kosten voor de echte deelnemers van lager maar tegelijkertijd sterft hiermee een groot stuk reclame.
Het is dan handiger om een klein bedrag te vragen van bijvoorbeeld een 10tje (uiteraard zonder eten) waarbij je dan geen continue in en uit geloop hebt van stalgenoten die enkel 2 minuten kijken maar dat ook dusdanig laag is dat iemand wel de gok durft te nemen. Als het dan toch niet aansluit dan voel je je niet zo schuldig dat je het geld over de balk gesmeten hebt.

Picasso, daarom ben ik een beetje verbaast dat het voor sommige (zoals fransje blijkbaar) vervelend is dat er ook mensen zijn voor wie paardrijden hun dagelijks brood is.
Ik ben mij namelijk heel bewust dat bepaalde zaken bij mij langer duren dan noodzakelijk is omdat ik een groot deel routine mis. Mijn paard wordt 6, bij een ruiter als klimke liep die nu minstens al Z en zaten de wissels er al uitgebreid op. Daar kom ik dan met mijn gepruts op net aan L niveau :+

Fransje, dat weet je alleen als je het vraagt. Even een niet rijtechnisch voorbeeld uit mijn eigen ervaring.
Als je aan mij vraagt: hoe zet je een paard in de trailer? Dan is mijn eerste antwoord: klep open, paard erin, klep dicht.
Want zo simpel is het in 99% van de gevallen. Dat eindeloze geoefen is aan mij niet besteed aangezien ik nog nooit tegen problemen ben gelopen daarmee.
Vraagt iemand dat met de uitleg erbij dat het laden niet lukt, dan krijgt diegene een ander antwoord van wellicht een pagina lang.
Ik ben zo wel eens in mijn lunchpauze naar stal gefietst (20 minuten 1 richting) omdat een stalgenoot in tranen aan de telefoon hing dat ze al voor de tweede dag bezig was haar kreupele paard in de trailer te krijgen om naar een andere stal te verhuizen. Het heeft om precies te zijn 15 minuten geduurt voor het paard de trailer in liep. Het arme beest was inmiddels zo half dood gegrondwerkt dat het de wereld niet meer begreep, maar 1 ding was hem duidelijk, zijn baasje vond dat stalletje op wielen reuze spannend.
Het uitleggen aan de eigenaar hoe ze het volgende keer beter kan doen heeft meer tijd gekost dan het hele fietsen en laden bij elkaar.

Ik weet zeker dat als je de meeste geroutineerde paardentrainers een heel specifiek probleem voorlegt dat je dan echt wel een eerlijk en nuttig antwoordt krijgt. Tunnel visie komt OOK voor onder mensen die slechts hun eerste paard hebben en slchts aan 1 methode willen vasthouden. Dat is niet perse gecorreleerd met de mate van ervaring. Kijk maar naar knollentuin en pol, beide stalhouders en beide open voor nieuwe zaken. UIteraard zijn er ook genoeg die niet willen leren, maar die komen echt niet in dit topic lezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:32

Mensen die beroepsmatig met paarden bezig zijn, zijn vaak handige ruiters. Commercieel gezien kan dat ook niet anders, als je alles correct volgens de leer van de oude meesters doet en de tijd neemt een paard stap voor stap te bevestigen, dan duurt het veel te lang en dat is te duur.

Simpelman zijn visie past bij wat ik nodig heb. Zo veel mensen zijn er niet die dit ook zo doen. Daarom vind ik het echt heel jammer dat dit topic zo loopt.
Laatst bijgewerkt door Lante op 14-02-16 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:39

FCSA schreef:
Hier een filmpje van Bruno op een jong, zelf ingereden paard (inmiddels van ons :) )
https://www.youtube.com/watch?v=MiBX-D_EZCA

Machtig paard :)

Je ziet daar inderdaad wel enorm de training op gehoorzaamheid op af.
Geef het paard nog wat meer vrijheid om zich groot te maken met de neus voor de loodlijn en je krijgt alleen al voor het binnenkomen een 10 :D

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:49

Mooi dier fre! Hoe lang hebben jullie deze nu?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:52

Bijna anderhalf jaar. Hij is van mijn vriend, ik rij 1 a 2x per week.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:53

Lijkt me een heel fijn dier :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:55

Wat is jullie 'doel'?
Trainen jullie specifiek ergens voor (een sport tak) of gewoon fijn rijden?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:57

Zeker, Knollentuin!
En: goed om te weten dat je zo dicht bij 's Gravenweg zit mocht ik nog eens die kant op verhuizen met paard :)

@Sizzle: ik wil vooral graag heel goed leren rijden (voelen, begrijpen, kunnen toepassen, etc). Verder wil ik eventing starten met mijn jonkie (van de foto), dit jaar doen we de eerste crosstrainingen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:31

Sizzle schreef:
Picasso, daarom ben ik een beetje verbaast dat het voor sommige (zoals fransje blijkbaar) vervelend is dat er ook mensen zijn voor wie paardrijden hun dagelijks brood is.

Deze aanname, waar haal je die vandaan? En waarom zo afzeiken? Waarom zou ik het vervelend vinden dat er mensen zijn voor wie paarden trainen hun dagelijks brood is? Als je goed leest heb ik het over routiniers met een tunnelvisie. Niet dat ik een hekel heb aan mensen die met paarden trainen hun brood verdienen. Ik heb toevallig enkel les van mensen die met hun paardentraining hun brood verdienen. En nee die horen niet tot de zweverige hoek.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:40

FCSA schreef:
Hier een filmpje van Bruno op een jong, zelf ingereden paard (inmiddels van ons :) )

OOo gaaf hebben jullie hem? Die heb ik nog op een WE wedstrijd langs zien komen onder Hester Bisschot. Toen was ie nog maar net in NL
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 14-02-16 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:41

Fransje_70 schreef:
FCSA schreef:

OOo gaaf hebben jullie hem? Die heb ik nog op een WE wedstrijd langs zien komen onder Hester Bisschot! Toen was ie nog maar net in NL

Klopt!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:42

Ervaring an sich zegt eigenlijk heel weinig, ligt er een beetje aan waar je precies ervaring in hebt :D :D Ik zoek alleen iemand die al 50 jaar bezig is met wat ik graag wil bereiken.

Mensen die één paard hebben en die willen opleiden om daar de komende 20 jaar mee plezier te hebben, hebben weinig aan iemand die heel veel ervaring heeft in handelspaarden quick-fixen.

Wat vaak ook lastig is met mensen die zelf heel goed zijn, is dat ze het niet zo goed kunnen uitleggen of didactisch niet zo sterk zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:05

Fransje_70 schreef:
Sizzle schreef:

Deze aanname, waar haal je die vandaan? En waarom zo afzeiken? Waarom zou ik het vervelend vinden dat er mensen zijn voor wie paarden trainen hun dagelijks brood is? Als je goed leest heb ik het over routiniers met een tunnelvisie. Niet dat ik een hekel heb aan mensen die met paarden trainen hun brood verdienen. Ik heb toevallig enkel les van mensen die met hun paardentraining hun brood verdienen. En nee die horen niet tot de zweverige hoek.

Ik zeik niet af, dat is hoe ik jouw text begreep.
Daarom was ik ook verbaast.
Ik ga er namelijk niet vanuit dat mensen met een tunnelvisie in dit topic terecht komen.

FSCA, wat heerlijk om zulk verschillende type paarden te hebben. Zo kun je iedere weg bewandelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:31

Knap dier FSCA. Daar kun je zeker mee aankomen :D :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 01:01

Lante schreef:
Mensen die beroepsmatig met paarden bezig zijn, zijn vaak handige ruiters. Commercieel gezien kan dat ook niet anders, als je alles correct volgens de leer van de oude meesters doet en de tijd neemt een paard stap voor stap te bevestigen, dan duurt het veel te lang en dat is te duur.

Hangt af hoe ver de klant het paard getraind wil hebben. Bij een "vers" gezond jong paard kun je al best snel een braaf soepel lopend paard hebben. Als een eigenaar echt al zo snel oprichting wil zien mist diegene zelf ook kennis naar mijn mening..

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 03:01

Nou dan waag ik mij er ook maar eens aan!

Ik lees hier altijd stil mee en probeer wat ik leer toe te passen met rijden, maar dat gaat in de praktijk altijd nog niet zo gemakkelijk :')
Chelsie is een 12 jarige merrie van Kazimir (v. Samber) x Droomwals, en sinds 4 januari al een jaar mijn paardje :)

Ik ben benieuwd wat jullie aan de foto's zien!
Zo ging het een jaar geleden :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:55

Ahryah, knap paard!!
Jullie zijn in een jaar flink vooruit gegaan. Op de foto van vorig jaar zie je duidelijk dat ze haar rug weg drukt.
Van mij mag het neusje er nog een tikkeltje meer uit.
Ze lijkt tijdens het halsstrekken goed actief te lopen. Dat is mooi.

Wat betreft je houding, netjes rechtop gaan zitten en je armen af laten hangen naast het lichaam. Vanuit daar een knik in de ellebogen maken en je handen dragen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:09

Sizzle schreef:
FSCA, wat heerlijk om zulk verschillende type paarden te hebben. Zo kun je iedere weg bewandelen.

Yep, I'm a lucky girl! :D

Ahryah: leuk paard! Je ziet wel duidelijk dat je bezig bent met de voorkant ipv dat je van achter naar voor denkt (zie bv. handen en blik). Foto van het verlengen is fijn! Is de eerste foto een stapfoto? Dan lijkt de takt niet helemaal oke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:35

FCSA schreef:

Wat een ontzettend gaaf dier! Heerlijk!
Sorry, wederom niet 'de diepte' in, maar wilde dit even kwijt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:37

Ahryah: ik zie dat jij bezig bent om te werken naar ontspanning. Van wat ik geleerd heb hier: niet teveel doen; 'frutten' aan de voorkant bedoel ik. Wat ik altijd roep in mijn hoofd als ik per ongeluk weer teveel focus op het hoofd en de hals: van achter naar voooooorrrrrr...... Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:42

Hoi Ahryah:
van stille meelezer tot voorheen stille meelezer!
Op foto 1 vind ik de beenzetting wat wonderlijk. Net weggestapt....? Ik zie geen weggedrukte rug, wel een soort van verlichte zit ;) .

Foto 2 vind ik een mooi beeld: nagefelijkheid aan een lange teugel. Een x aantal pagina's terug ging het hier over hoe zwaar dit wel niet is voor een paard - hals en hoofd bepalen voor een fiks deel het zwaartepunt en om niet totaal op de voorhand te klappen is nogal wat dragend werk aan de achterkant nodig. (Please correct me if i am wrong!)
mMbt je houding is er een discussiepunt. Ernst van Loon had het er over, dat je op het moment van strekken 'moet' doen wat jij doet : mee naar voren met handen en bovenlichaam. Over wat te doen een halve lange zijde later verschillen de meningen....

Foto 3 voelt als een ballerina: binnenachterbeen fraai onder de massa, gebogen romp. En een fiks gebogen hals (soms is dat een valkuil: hals buigt giga naar rechts - achterhand zwaait uit). Wat ik mij wel afvraag is de 'kanteling' van je paard. Om bovenaan te beginnen: jouw hoofd staat haaks tov de grond, jouw romp kantelt licht, je paard kantelt verder.
Ook hierover zijn de meningen verdeeld: het ziet er niet uit alsof je dier zich wil onttrekken aan wat je vraagt en daarom kapseist. Wel heb ik het idee dat hij jou 'op buiten' draagt.

Maar je hebt een fijn paard en laat een vriendelijk beeld zien!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-02-16 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:42

Milkberry schreef:
Wat betreft je houding, netjes rechtop gaan zitten en je armen af laten hangen naast het lichaam. Vanuit daar een knik in de ellebogen maken en je handen dragen.

Hoeveel hoger zou je de handen willen zien Milkberry?
Kan wel ietsje hoger maar persoonlijk ben ik voor een rechte lijn van mond naar elleboog. Hoe hoger de handen in het vwnw, hoe ronder je je paard maakt en hoe meer het risico dat je paard achter de loodlijn komt.

Ahryah: leuk paard hoor. Eerste foto oogt nog wat stug en lijk je idd wat teveel met de voorkant bezig.
Tweede ziet er netjes uit. Wel wat meer rechtop gaan zitten (recht voor je uit kijken helpt daar al bij) en proberen met iets meer voorwaarts weer neerwaarts te gaan, zodat hij wat meer van de voorhand af komt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:44

Picasso schreef:
FCSA schreef:

Wat een ontzettend gaaf dier! Heerlijk!
Sorry, wederom niet 'de diepte' in, maar wilde dit even kwijt. :D

Haha, dankjewel :)