Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:40

Neem me niet kwalijk, maar dat is volgens mij niet wat we zeggen Sanne. Jij kijkt naar wat jij het ideaalplaatje vindt, maar niet naar de weg ernaar toe.
Ik ben het niet eens dat jij stelt dat Bruno niet begint op het niveau waar het paard zich bevindt. Hij begint waar hij moet beginnen: gehoorzaamheid en niet door de teugel heenlopen. Dat je dan niet in 20 minuten het ideaalplaatje kunt laten zien is evident. Het paard is daar nog lang niet, alhoewel het in 20 minuten al heel wat verbeterde. Waarom zie ik dat nu wel en jij niet, vraag ik me dan af?

We stellen ook niet dat het filmpje niet representatief is voor Bruno. We stellen dat het paard nog niet zover is dat de ruiter een ideaalplaatje kan laten zien. Zet hem op een jong onbedorven paard en dan zie je een heel ander plaatje. Plaats het filmpje dus in het perspectief van waar het paard is op dat moment. Ik zie gewoon een consequente ruiter en een paard dat nog heel wat moet leren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:50

Babootje schreef:
Lante schreef:
Simpelman heeft mogelijk gewoon even zijn dag niet, wat gewoon menselijk is. Is Misschien even moe gestreden hier?

Strijden is zijn eigen keuze. Zou hij in deze discussie met ons allen omgaan zoals hij zegt dat hij met zijn paarden doet, zouden wij ons allen edelmoedig overgeven. :Y)

Ik vind het oprecht heel erg jammer dat mensen die zich niet met zijn visie kunnen verenigingen, hem doen besluiten zijn eigen topic te verlaten, terwijl er trouwe volgers zijn die zijn visie en ideeën waarderen. Ik hoef geen filmpjes van hem te zien of te weten wie het is. Dat is voor mij totaal niet relevant.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:52

Volgens mij schrijf ik exact het omgekeerde, namelijk dat ik de weg ernaartoe niet prettig vind. Of uiteindelijk het "einddoel" bereikt wordt, zal mij een biet wezen.

Ik zie geen ontspanning en ook geen poging tot ontspanning terugbrengen in het hele filmpje. Daardoor een holle rug.

Als je zonder ontspanning activiteit vraagt, krijg je verzet. Om dan aan de "gehoorzaamheid" te gaan werken is echt de omgekeerde wereld.

Babootje schreef:
Waarom zie ik dat nu wel en jij niet, vraag ik me dan af?

:D ik denk dat wij het in dit hele topic nog nooit eens zijn geweest, dus dat is niet zo'n moeilijke vraag :D

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:01

Ik vind het filmpje van Bruno op de vos van een deelnemer ook onprettig... zie net als Sanne83 geen ontspanning en ook van de ruiter geen poging tot ontspanning op te zoeken... Zie alleen maar MOETEN...
het is niet makkelijk om zomaar op paard van ander te stappen en daar wat mee aan te vangen maar een begenadigd ruiter moet toch weten hoe je vriendelijk medewerking van het paard krijgt... Dat het paard het ook als prettig ervaart en dat zie ik hier ook niet aan het eind van het filmpje niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:11

Lante schreef:
Babootje schreef:
Lante schreef:
Simpelman heeft mogelijk gewoon even zijn dag niet, wat gewoon menselijk is. Is Misschien even moe gestreden hier?

Strijden is zijn eigen keuze. Zou hij in deze discussie met ons allen omgaan zoals hij zegt dat hij met zijn paarden doet, zouden wij ons allen edelmoedig overgeven. :Y)

Ik vind het oprecht heel erg jammer dat mensen die zich niet met zijn visie kunnen verenigingen, hem doen besluiten zijn eigen topic te verlaten, terwijl er trouwe volgers zijn die zijn visie en ideeën waarderen. Ik hoef geen filmpjes van hem te zien of te weten wie het is. Dat is voor mij totaal niet relevant.

Ik wil me graag aansluiten bij jouw mening Lante. Ik heb heel veel aan Simpelman gehad, ondanks dat ik niet zo'n discussieganger ben misschien. Wellicht nog niet in prestatie, maar zeker in gedachtegang en ik vind het heel vervelend en rot dat hij na al die tijd en pagina's nu dit schip denkt te moeten verlaten om bovengenoemde redenen. Ik hoop dan ook dat hij erop terug gaat komen en hier weer verschijnt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:11

Babootje schreef:
Lante schreef:

Lante schreef:

Dan moet hij een - zoals Oji al zei - "Volg Simpelman" topic openen en geen discussietopic. Als je een discussietopic opent, kun je discussie verwachten. Dat is toch niet erg? Simpelman maakt zelf die keuze.
Ik vind het ook jammer, want geloof het of niet, vind ik zijn bijdragen ook waardevol. Maar niet alles...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:25

knollentuin schreef:
damian23 schreef:
Ik ken Bruno niet maar ik vind zijn rijdstijl niet uitnodigend om naar een clinic te gaan.
Veel gefrutsel en dwingend aan de voorkant. Iets wat ik niet meer wil.

https://www.youtube.com/watch?v=m6SZa7VcqoA
https://www.youtube.com/watch?v=1tmMxFg3Xcg

Het is maar precies welk filmpje je opzoekt, het eerste filmpje opent niet en ik vermoed dat t tweede paard niet van Bruno zelf is, maar een van de clinic ruiters, ik heb gezien dat hij ook op paarden zelf stapt.
Ik kam je zeggen dat hij in z'n lesgeven verdomd veel op David lijkt en in zm eigen rijden op z'n eigen paarden ook...https://youtu.be/zYittphKRos

Bruno op zijn eigen paarden vind ik niet vervelend om naar te kijken, al is het niet helemaal mijn manier van rijden... Het filmpje van de vos vond ik niet prettig; imo ziet dat er redelijk gedwongen uit. Paard krijgt niet veel ruimte om passen groter te maken en zijn hals te laten vallen.... Kijk toch liever naar Klimke als voorbeeld.

Overigens heb ik ook geen pb verstuurd naar Simpelman. Dat wilde ik nog even gezegd hebben. Vind zijn houding wel redelijk kinderachtig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:36

Ik snap ergens het punt wel van simpelman, als de discussie elke keer weer oppervlakkig wordt, dan is het voor veel mensen niet interessant meer. Dit is juist een topic om wat dieper op een bepaalde manier van rijden in te gaan. De titel is dan misschien niet heel handig gekozen, "rijden vanuit ontspanning" was dan misschien beter geweest.

Beetje flauw om te doen alsof simpelman geen tegenspraak wil hebben, het is soms wel fijn om onder gelijk gestemden te zijn. Dan kan je een beetje verdieping vinden.

Als hier elke weer opnieuw ter discussie komt of ontspanning van het paard het belangrijkste is, dan ben ik ook snel weg. Dan kan ik namelijk net zo goed discussiëren met de rest van bokt :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:40

[quote="sanne83"]Volgens mij schrijf ik exact het omgekeerde, namelijk dat ik de weg ernaartoe niet prettig vind. Of uiteindelijk het "einddoel" bereikt wordt, zal mij een biet wezen.

Ik zie geen ontspanning en ook geen poging tot ontspanning terugbrengen in het hele filmpje. Daardoor een holle rug.

Als je zonder ontspanning activiteit vraagt, krijg je verzet. Om dan aan de "gehoorzaamheid" te gaan werken is echt de omgekeerde wereld.

Amen _/-\o_

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:49

Wat jammer HW... Maar inderdaad het is een beetje van het zotte.

Ik vind het ook geen fijn filmpje van bruno. Ik kende hem niet. En voor mij is hij iemand die ik niet zal onthouden hierdoor... Heel jammer.
Het lijkt alsof dat hij het paard eventjes voor elkaar wil hebben om de klanten iets te laten zien. Maar zoals sanne zegt. Het paard is hier niet aan toe.

De les ging goed. Beetje stukje terug door die irritatie aan de pees natuurlijk. Duidelijk last van die instabiele knieën voornamelijk rechtsom. Hij compenseerd dus daarbij op zijn linkerbeen, zet links naast zijn voorbenen, zodat hij rechts stijf en kort kan houden. Beetje ingewikkeld uitgelegd haha.
Maar verder ben ik heel blij met hem. En ik weet weer waar naartoe gewerkt de komende maand. Volgende keer mijn zadel mee. En als het lukt er eventjes op. Al is het maar stappen. We moeten ergens beginnen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:51

Dus dit topic is dan eigenlijk wel voorbehouden aan mensen die dezelfde mening zijn toegedaan Sanne? Jammer, want zoals al eerder gezegd: ik heb er goede dingen uit kunnen pikken voor mezelf. Dat ik vragen/opmerkingen heb over andere dingen die me minder aanspreken zou ik dan niet mogen aankaarten omdat het vervelend is voor de deelnemers die wel wat in betreffende ideeën zien?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:59

Sanne om onder gelijkgestemden te zijn open je geen discussietopic. Discussiëren nu eenmaal onder mensen die een andere visie hebben. Je kan geen discussie hebben met mensen die gelijkgestemd zijn. Dan ben je gewoon aan het meepraten.

Dat hij het even gehad heeft dat kan best zijn. Ik heb ook niet altijd zin om hele teksten te schrijven. En heb niet altijd zin om op alles te reageren waar ik het anders zou doen. Dan neemt hij maar even rust totdat hij wel zin heeft om op iets in te gaan.
Doet hij het nog steeds op dezelfde manier, dan ben ik er wel zeker van dat er terug discussie van komt. En dan niet over paarden maar over zijn manier om iets duidelijk te maken. Die is niet het van het...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:03

Picasso schreef:
Dus dit topic is dan eigenlijk wel voorbehouden aan mensen die dezelfde mening zijn toegedaan Sanne? Jammer, want zoals al eerder gezegd: ik heb er goede dingen uit kunnen pikken voor mezelf. Dat ik vragen/opmerkingen heb over andere dingen die me minder aanspreken zou ik dan niet mogen aankaarten omdat het vervelend is voor de deelnemers die wel wat in betreffende ideeën zien?

Nee, absoluut niet. Maar je moet ergens wel op een bepaalde manier op één lijn zitten om de diepte in te kunnen gaan, dat maakt dat dingen op een forum als deze vaak wat oppervlakkig blijven.

ChocooPrins schreef:
Sanne om onder gelijkgestemden te zijn open je geen discussietopic. Discussiëren nu eenmaal onder mensen die een andere visie hebben. Je kan geen discussie hebben met mensen die gelijkgestemd zijn. Dan ben je gewoon aan het meepraten.

Paardrijden als onderwerp is zo breed, dat je best gelijkgestemd kan zijn, maar niet overal over eens hoeft te zijn. Ik ben het bijv. absoluut niet altijd eens met simpelman over de uitvoering van bepaalde dingen, maar ik merk aan zijn teksten wel dat we gelijkgestemd zijn in het algemeen.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 14-02-16 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:12

sanne83 schreef:
Picasso schreef:

Nee, absoluut niet. Maar je moet ergens wel op een bepaalde manier op één lijn zitten om de diepte in te kunnen gaan, dat maakt dat dingen op een forum als deze vaak wat oppervlakkig blijven.

Het een sluit het ander toch niet uit? Er is toch ruimte om 'de diepte in te gaan' naast dat andere deelnemers vragen/opmerkingen plaatsen?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:12

Daar geef ik je gelijk in. Maar ik zou het niet vervelend vinden dat als iemand zich helemaal kan vinden in de visie met simpelman of iemand anders om samen de diepte in te gaan ( :D haha wat klinkt dat raar. )
Ik heb vaak iets dat ik 5 x lees. En andere berichten boeien mij dan minder. Ik begin en ben mijn aandacht halverwege kwijt en ga naar de volgende. Niets mis mee denk ik...
Het ligt aan jezelf als je zin hebt om dieper op iets in te gaan smijt het in het topic en je ziet wel. Er pikt hoogstwaarschijnlijk wel iemand erop in.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:23

Bij andere clinics mag je vaak gratis een groom meenemen. Dat hadden ze bij WF ook moeten doen! Je komt toch nooit in je eentje naar een clinic dat is toch haast niet te doen?

Al die instructeurs van ver weg daar moet ook een ticket en een verblijf voor worden betaald, plus hun fee, plus nog huur van accomodatie, tja dan krijg je al snel een hoge lesprijs...

Bruno 'ken' ik al langer in die zin dat ik nogal wat mensen weet die bij hem clinics volgen. Ik zit nogal in het Iberische wereldje vandaar. Bruno rijdt erg vanuit 'the frame' en eist inderdaad gehoorzaamheid van het paard. Sowieso vinden veel Spaanse en Portugese instructeurs dat we hier nogal soft bezig zijn, zij eisen absolute gehoorzaamheid van het paard maar wel in harmonie. Komt mede door de achtergrond van waaruit die culturen hun paarden worden gereden, stierenvechten, stieren hoeden. Heb je geen tijd voor een discussie met je paard anders zit er een hoorn in zijn kont.

Bruno is niet de man die zijn paard een half jaar in een WF stretch gaat rijden nee. Maar ik vind zijn lessen zeker niet verkeerd. Het filmpje is idd geen voorbeeldfilmpje, hij corrigeert het paard op een nogal machismo manier, maar ik ben zelf eerlijk gezegd in dubio daarover. Soms is hele duidelijke grenzen stellen voor een paard nodig. Ik ken de achtergrond van het paard niet, maar heb wel de vervolgfilmpjes bekeken van de dagen daarna en hoor dan wat hij zegt over hoe het paard zich uit de oefening drukt door altijd te versnellen etc. Er is te weinig achtergrond info om dit goed te kunnen beoordelen.
Daarnaast een Klimke is zo een grote naam, zij publiceert alleen datgene wat er fijn en harmonieus uitziet, zij let daar vast heel goed op, een amateur filmpje van een paard wat niet goed functioneert dat ze corrigeert is vermoed ik niet te vinden. Bruno zal het denk ik verder een worst wezen wat er op internet verschijnt van m.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 14-02-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:35

Fransje bedankt voor de verduidelijking over bruno. Ik begrijp nu inderdaad waar het vandaan komt.
Nu voor veel paarden/ruiters is dit een waardige lesgever.
Met mijn hengst kan ik nog veel meer puntjes op de i zijn wat betreft gehoorzaamheid. Hij is braaf, begrijp me niet verkeerd. Maar hij is hengst en smijt er wel eens zijn klak naar zoals wij hier zeggen. Zo van jaja ik doe het wel, zo goed? Maar dan eigenlijk maar half en half doen van wat er is gevraagd. Haha.

Ik dacht dat er van klimke ook eens een minder fijn filmpje was? Iets met paard op concour die te sterk werd. En ze was niet zo heel vriendelijk met de hand?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:36

Ik vind het wel een verschil tussen een groom meenemen en iemand die de hele dag blijft, meeluncht en alle clinics meekijkt (toeschouwer) Bij de clinics van Annemarie van der Toorn betaal je ook voor de extra persoon/toeschouwer.
Maar al met al wordt het zo wel een heel duur grapje.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:38

CP, er stond hier inderdaad laatst een filmoje van Klimke die een flinke ophouding maakte omdat de hengst waar ze op reed even de leiding over nam. Maar ik denk dat we allemaal wel eens wat duidelijker zijn onze hulpen als een paard ongehoorzaam is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:48

Reken heus maar dat Klimke niet iedere dag liefjes is tegen de hengsten die ze klaar maakt voor de jonge paarden competitie. Al kan je nog zo goed rijden, als je je brood er mee verdient dan rij je commercieel.

Ik zei het eerder al. Als er van haar een filmpje is van een 4 jarige die super braaf een parcours springt en een nette proef loopt dan is het ohhh en ahhh. Maar doet een bokker dat dan krijgt hij de wind in windkracht 600 van voren want het beest is er imeers nog lang niet klaar voor.

Neemt niet weg dat ze een fantastisch ruiter is die meer ruitergevoel heeft in haar voet dan ik in mijn hele lijf, maar men moet het niet romantiseren omdat ze verstandig filteren in het beschikbare materiaal dat online staat.

Ik weet niet meer wie het net plaatste, want volgens mij is het weg-ge-edit. Maar dat de discussie oppervlakkig wordt door mensen die al wat langer meedraaien is natuurlijk krom. Je kan dan ook initiatief nemen en gerichtere vragen stellen aan die mensen die wellicht een stal runnen en iedere dag 50 paarden in handen hebben :)*

Want laten we wel zijn, bij veel dingen is het ook gewoon zo dat je het gewoon moet 'doen'.
Iemand die iedere week 3 paarden inrijdt zal inderdaad niet goed snappen waarom een ander dan 2 jaar moet voorbereiden om voor het eerst een stukje over de weg te durven stappen (fictief voorbeeld).
Maar juist de begeleiding van zo iemand kan je ook helpen om wat moediger te worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:57

damian23 schreef:
Ik vind het wel een verschil tussen een groom meenemen en iemand die de hele dag blijft, meeluncht en alle clinics meekijkt (toeschouwer) Bij de clinics van Annemarie van der Toorn betaal je ook voor de extra persoon/toeschouwer.
Maar al met al wordt het zo wel een heel duur grapje.

Maar degene die de trailer rijdt blijft alleen om haar te filmen, verder kijkt hij geen combinaties- dat is wat ik eruit opmaak, hij blijft wel hier, rijdt niet terug naar huis, anders moet ie de dag erna weer heen en weer, dat is wat uk eruit begrijp.
Ik ga ervanuit dat als diegene de 40 euro niet betaald ook niet verwacht dat ie mee kan eten.
Of bedoelde jij m nou precies zo ik m bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:02

En dáár gaat het mij om Sizzle: het ruitergevoel wat Ingrid Klimke heeft. De beelden spreken voor zich. En natuurlijk heeft ook zij haar tekortkomingen, niemand is perfect. Ook zij maakt fouten maar volgens mij zijn die ook te vinden op filmpjes op het net.... Voor mij is ze een voorbeeld, maar ik heb er meerdere. En het maakt mij geen d*nder uit of iemand een keer wat harder doorkomt met een (hand)hulp, doen we allemaal weleens volgens mij... of dat nou Klimke is of WF of wie dan ook..... het maakt haar en ons mens.... Niemand heeft alle wijsheid in pacht, maar ik heb veel aan haar filmpjes. ReitTV heeft trouwens ook vaak fijne filmpjes.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:05

Ja Sizzle ik was dat en heb het idd weg gehaald om bepaalde redenen (niet echt van belang voor hier). Maar ik wil er wel wat over zeggen. Als je idd 20 jaar een stal runt en 50 paarden in je handen hebt gehad, dan heb je een berg aan ervaring. Echter heb je ook je vaste manier van doen, je vaste manier van denken ontwikkeld. Die berg aan ervaring kan ook een tunnelvisie opleveren. En, in sommige gevallen een vorm van neerbuigendheid naar mensen die niet 50 paarden in handen hebben gehad of misschien iets heel anders, minder gangbaar of 'nieuws' doen met hun paard. Maw een berg aan ervaring is niet perse een garantie voor een open, nieuwsgierige visie naar anderen toe.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:06

Kan ik me idd erg in vinden Sizzle en picasso, ook fransje bedankt voor de toelichting bij Bruno, ik heb van hem filmpjes op z'n Facebook zitten kijken, dat staat me echt wel aan, ook wel duidelijk uitgezochte stukjes.
Maar z'n lesgeven is echt klassiek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:10

Fransje_70 schreef:
Ja Sizzle ik was dat en heb het idd weg gehaald om bepaalde redenen (niet echt van belang voor hier). Maar ik wil er wel wat over zeggen. Als je idd 20 jaar een stal runt en 50 paarden in je handen hebt gehad, dan heb je een berg aan ervaring. Echter heb je ook je vaste manier van doen, je vaste manier van denken ontwikkeld. Die berg aan ervaring kan ook een tunnelvisie opleveren. En, in sommige gevallen een vorm van neerbuigendheid naar mensen die niet 50 paarden in handen hebben gehad of misschien iets heel anders, minder gangbaar of 'nieuws' doen met hun paard. Maw een berg aan ervaring is niet perse een garantie voor een open, nieuwsgierige visie naar anderen toe.

Ook mee eens, blijven leren, open staan voor nieuwe dingen.
Daarom rij ik wel graag clinics, en idd kom je dan ook wel eens ontevreden thuis, maaar geregeld heb je net weer een frisse kijk op hoe t ook kan. Ik vind t ook erg leuk om in m'n lesgeven op verschillende locaties om me heen te kijken, genoeg te zien en dus te leren