Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:44

Sizzle schreef:
Oei dat is zelfs voor zwitserse begrippen duur.

Renate Elberich was ook bijna 300 fr, maar dat was 4 lessen en dan nog oefeningen zonder paard + theorie.
Dan werd je ook nog gefilmt en persoonlijk besproken.

Dat zou ik er wel voor over hebben, hier heb je echt iets aan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:47

Sizzle schreef:
Ik vind het jammer dat Simpelman blijkbaar geen zin meer heeft.
Wellicht heeft hij ook beledigende PBs gekregen of zo?
Want ik zie echt niets raars in de afgelopen tijd.

Mocht de kritiek hem te veel zijn dan krap ik mij toch echt even op mijn hoofd. Want het eerste wat hij deed toen ik zei dat ik zo veel geholpen was door een voormalig instucteur was een filmpje van een willekeurig paard daar op stal tevoorschijn toveren en afkraken. Is ook niet erg netjes :n

Nou ja dat bedoel ik dus, wel de hele tijd naar anderen wijzen maar niet naar jezelf, het komt op mij allemaal erg arrogant over. Wel zelf klappen mogen uitdelen maar niks ontvangen. Plus als mensen het niet met je eens zijn de beledigde onschuld uithangen. van mij heeft hij geen pb iig. Alleen wat ik hier gepost heb.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:48

pol1 schreef:
damian23 schreef:
Ik ken Bruno niet maar ik vind zijn rijdstijl niet uitnodigend om naar een clinic te gaan.
Veel gefrutsel en dwingend aan de voorkant. Iets wat ik niet meer wil.

https://www.youtube.com/watch?v=m6SZa7VcqoA
https://www.youtube.com/watch?v=1tmMxFg3Xcg

Eerste filmpje opent idd niet..2e filmje geeft mij t beeld van een zeer vastgehouden paard, paard loopt continue achter de LL,lijkt weinig vertrouwen te hebben in de ruiter hand. Dit zegt meer over de vaste ruiter/ amazone van dit paard dan van degene die erop zit.. ( ervan uitgaande dat dit de eerste x is dat deze meneer op dit paard zit) Vind wel dat je weinig verbetering ziet gedurende het filmpje..Het had een fijner beeld gegeven als je dit paard gedurende de film wat naar ontspanning had zien gaan waarbij het paard de hals meer had kunnen/ durven uitschuiven)..

Helemaal eens. Op dit filmpje zie ik eigenlijk gewoon dat de kop in de krul moet. Met de kop in de krul en holle rug moet het paard ook nog van alles doen, geen wonder dat er verzet komt.

(Even voor de de duidelijkheid, niets tegen deze Bruno, misschien zijn andere filmpjes van hem fantastisch, maar dit is wat ik op dit filmpje zie).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:09

sanne83 schreef:
damian23 schreef:
Ik ken Bruno niet maar ik vind zijn rijdstijl niet uitnodigend om naar een clinic te gaan.
Veel gefrutsel en dwingend aan de voorkant. Iets wat ik niet meer wil.

https://www.youtube.com/watch?v=m6SZa7VcqoA
https://www.youtube.com/watch?v=1tmMxFg3Xcg

Eerste filmpje opent idd niet..2e filmje geeft mij t beeld van een zeer vastgehouden paard, paard loopt continue achter de LL,lijkt weinig vertrouwen te hebben in de ruiter hand. Dit zegt meer over de vaste ruiter/ amazone van dit paard dan van degene die erop zit.. ( ervan uitgaande dat dit de eerste x is dat deze meneer op dit paard zit) Vind wel dat je weinig verbetering ziet gedurende het filmpje..Het had een fijner beeld gegeven als je dit paard gedurende de film wat naar ontspanning had zien gaan waarbij het paard de hals meer had kunnen/ durven uitschuiven)..

Helemaal eens. Op dit filmpje zie ik eigenlijk gewoon dat de kop in de krul moet. Met de kop in de krul en holle rug moet het paard ook nog van alles doen, geen wonder dat er verzet komt.

(Even voor de de duidelijkheid, niets tegen deze Bruno, misschien zijn andere filmpjes van hem fantastisch, maar dit is wat ik op dit filmpje zie).

En dat zie dan denk ik verkeerd, wat je hier ziet is een paard dat door een weerstand biedende hand heengaat, ik zie dat het paard leert om niet door de hand heen te drukken met een aangespannen onderhalsspier en een naar beneden getrokken schoft en een uitgeduwd borstbeen. Trekt t lijf vanuit deze positie op de voorbenen vooruit. Bruno is hier bezig om het paard te leren niet van voor sterkt te blijven en vanaf achterbeen met goed lichaamsgebruik weg te laten gaan,dit lukt niet in 10 - 20 - 30 minuten.zoals een ieder hier weet.
Ik heb de andere twee filmpjes met dit paard nog niet gezien, maar ik denk zomaar dat er dan ander beeld komt.
In de les die ik bij Bruno gereden heb lag de nadruk op houding, rust, ontspanning, actief naar voren en lengte in hals. Zoals ik al eerder postte net als bij David. Ik zou niet mijn oordeel over iemand op de basis van een filmpje en dan ook nog op een probleem paard van een ander of 20 seconden in een wedstrijdring klaar hebben

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:28

Zie jij hier geen holle rug en bij de kop gepakt paard dan? Het paard is van voor sterk, omdat het gespannen en met holle rug loopt en de ruiter probeert vanuit daar allerlei oefeningen te vragen, die het paard op dit moment helemaal niet kan.

Lees even goed mijn laatste zin, heb ik er expres bijgezet ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:35

De snerende opmerking naar het edelmoedige overgave slaat duidelijk op mij dus een korte reactie. FEI reglement is in het engels. Deze term is Simpelmans vertaling. Ik ken het fei reglement, ik vertaal het anders...en dan nog what's in a name. Ik zou niet over de term vallen, maar Simpelman kent zoveel extra betekenis aan de term toe als dat ik er in lees. Simpelman probeert er iets magisch van te maken, voor mij is het gewoon een meewerkend paard dat geen verzet toont. Ik lees nergens de extra waarde die Simpelman er aan toekent. FEI is een wedstrijdreglement, daar is niets magisch aan, dat gaat gewoon over meetbare/beoordeelbare zaken. Dat is mijn interpretatie. Mijn engels is prima, maar ik zal wel dom gedrag vertonen want ik heb een andere mening als Simpelman.

Verder vind ik de verklaring van Simpelman nog meer duidelijk maken dat hij een minachting heeft voor degene die het niet met hem eens zijn. Prima...open dan geen discussie topic, maar een follow the leader topic...

Moge duidelijk zijn dat ik nogal pissed ben over Simpelmans aanmatigende houding.

Wat de WF clinic. Volgens mij zou WF zijn handjes mogen dichtknijpen als iemand als HW meerijdt, haar een korting of zelfs gratis lessen aan moeten bieden als hij gebruik zou mogen maken van het filmmateriaal. €380,= voor 2 lessen...bizar! Vraag me af of de clinic gevuld wordt als ik zo lees van de afzeggers...gevalletje wie het onderste uit de kan wil... Maar ik weet natuurlijk niet of WF degene is die het onderste uit de kan wil, of de stal die het organiseert.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:36

Ik lees wel wat je schrijft hoor ;)
Nee het paard kan het ws nog niet, eens.
Als het paard lijf goed zou gebruiken ws wel, ik heb, heb ik ook al gezegd het filmpje niet afgekeken, en de andere 2 nog niet gezien omdat dit niet Bruno op z'n eigen paard is, maar een paard van een dame op een clinic met overduidelijk een probleem. Omdat je het verhaal er niet bij hebt vind ik dit geen beoordelingsmateriaal. Ik zie wat ik net omschreven heb, en over de rest oordeel ik niet. Ik heb dit filmpje ook niet gepost.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:39

oji schreef:
De snerende opmerking naar het edelmoedige overgave slaat duidelijk op mij dus een korte reactie. FEI reglement is in het engels. Deze term is Simpelmans vertaling. Ik ken het fei reglement, ik vertaal het anders...en dan nog what's in a name. Ik zou niet over de term vallen, maar Simpelman kent zoveel extra betekenis aan de term toe als dat ik er in lees. Simpelman probeert er iets magisch van te maken, voor mij is het gewoon een meewerkend paard dat geen verzet toont. Ik lees nergens de extra waarde die Simpelman er aan toekent. FEI is een wedstrijdreglement, daar is niets magisch aan, dat gaat gewoon over meetbare/beoordeelbare zaken. Dat is mijn interpretatie. Mijn engels is prima, maar ik zal wel dom gedrag vertonen want ik heb een andere mening als Simpelman.

Verder vind ik de verklaring van Simpelman nog meer duidelijk maken dat hij een minachting heeft voor degene die het niet met hem eens zijn. Prima...open dan geen discussie topic, maar een follow the leader topic...

Moge duidelijk zijn dat ik nogal pissed ben over Simpelmans aanmatigende houding.

Wat de WF clinic. Volgens mij zou WF zijn handjes mogen dichtknijpen als iemand als HW meerijdt, haar een korting of zelfs gratis lessen aan moeten bieden als hij gebruik zou mogen maken van het filmmateriaal. €380,= voor 2 lessen...bizar! Vraag me af of de clinic gevuld wordt als ik zo lees van de afzeggers...gevalletje wie het onderste uit de kan wil... Maar ik weet natuurlijk niet of WF degene is die het onderste uit de kan wil, of de stal die het organiseert.

Degene die het organiseert is een official instructor van Will, zo zie ik het op face book. die staat daar op stal en mag de accomodatie gebruiken of huurt t af- zoiets, weet ik ook t fijne niet van.
Op face book zie ik oud ook veel mensen die afzeggen vanwege de prijzen.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:54

Ik ken die hele Bruno niet maar ik denk inderdaad dat de gekozen filmpjes niet gunstig gekozen zijn.
Een wedstrijd situatie zou ik sowieso nooit beoordelen aangezien je nooit weet wie of wat de betalende factor is en welke rol deze speelt.
De andere is een correctie paard.

Natuurlijk wil niemand een paard eens goed in de mond zitten, maar laten we niet roomser zijn dan de paus. Als een paard over de jaren altijd de ruimte gehad heeft van een weinig consequente ruiterhand en dwars door elke begrenzing heen drukt dan ga je dat niet oplossen door eens een gesprekje onder 4 ogen te hebben onder genot van een kopje thee. Dan kan het best zijn dat je je begrenzing wat duidelijker moet laten doorkomen om de nieuwe regels duidelijk te maken.
Het zou eerlijker zijn om de beste man te beoordelen op een jong en onbedorven paard. geen idee of daar filmpjes van zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:06

@knollentuin: ik stel ook duidelijk dat dit waarschijnlijk een beeld geeft van hoe de eigen amazone dit paard rijdt..alleen zie ik Bruno weinig vooruitgang boeken in dat half uur..Je stelt dat sanne 83 en ik het verkeerd zien dat lijkt mij wel een hele snelle conclusie.. Komt eerlijk gezegd ook niet erg fijn over..meningen zijn om over te discussiëren toch? Daar is dit topic voor..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:24

Sizzle schreef:

:D :D :D :D Ik heb m in ieder geval niets gestuurd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:30

Sizzle schreef:
Het zou eerlijker zijn om de beste man te beoordelen op een jong en onbedorven paard. geen idee of daar filmpjes van zijn.

Mee eens. Ook ik ken Bruno niet. Wel zie ik een vakkundig man aan het werk, die weet wat hij aan het doen is. Ik vind hem niet grof, alleen consequent. Lijkt me ook niet zijn paard. Misschien een clinic situatie of lesklant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:38

pol1 schreef:
@knollentuin: ik stel ook duidelijk dat dit waarschijnlijk een beeld geeft van hoe de eigen amazone dit paard rijdt..alleen zie ik Bruno weinig vooruitgang boeken in dat half uur..
Je stelt dat sanne 83 en ik het verkeerd zien dat lijkt mij wel een hele snelle conclusie.. Komt eerlijk gezegd ook niet erg fijn over..meningen zijn om over te discussiëren toch? Daar is dit topic voor..

Dat ben ik niet met je eens; ik zie wel degelijk verschil met begin en eind. Al is het alleen al in gehoorzaamheid.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:39

pol1 schreef:
@knollentuin: ik stel ook duidelijk dat dit waarschijnlijk een beeld geeft van hoe de eigen amazone dit paard rijdt..alleen zie ik Bruno weinig vooruitgang boeken in dat half uur..Je stelt dat sanne 83 en ik het verkeerd zien dat lijkt mij wel een hele snelle conclusie.. Komt eerlijk gezegd ook niet erg fijn over..meningen zijn om over te discussiëren toch? Daar is dit topic voor..

Ik zie m wel vooruitgang boeken, niet veel maar paard wordt zeker beter. En nogmaals hoeveel kan je verwachten, of mag je verwachten?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:40

Babootje schreef:
Sizzle schreef:

:D :D :D :D Ik heb m in ieder geval niets gestuurd.

Ik ook niet. ;)
Ach, als ik zo hoor hoe hij vervolgens les geeft aan de dame die kennelijk de vaste ruiter is van het paard, hoor ik wel goede dingen. Ook wel mindere dingen, maar ik denk dat dit wel zo'n beetje de praktijk van alle dag weergeeft van wat betere instructeurs van heden ten dage.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:42

Ik ook niet, ik stuur eigenlijk nooit PB's, tenzij over iets zakelijks, vind het gewoon teleurstellend dat de TS zich zo drukt uit diens eigen topic.
Er waren meer dan genoeg buitengewoon waardevolle tips van diens kant bij, en zo lang er uitgegaan werd van de praktische toepassing ervan (met uitleg waaróm), zijn er naar mijn idee toch een aantal mensen anders naar de rijderij gaan kijken, en met name ook naar hun eigen manier van aanpak.
O.a. Horseware heeft zich met enthousiasme op de leidraden van @Simpelman gestort (met zeer interessante eigen filmpjes). Anderen geven aan wel degelijk een verschuiving van hun eigen visie of aanpak te hebben ervaren.
Dus Simpelman bereikte hier toch wel degelijk mee wat hem voor ogen staat: het INZICHT van de mensen in wat zij eigenlijk te paard aan het doen zijn bijschaven, hetgeen zeker niet gemakkelijk is wanneer je het hebt tegen mensen die al jaren op de automatische piloot doen-wat-ze-al-jaren-doen, waaruit volgt dat het heel normaal is dat je zaken -tig keer opnieuw dient uit te leggen.
Als men dat na een paar keer nog niet in kan zien of niet begrijpt, probeer je het nóg een keer, dat krijg je altijd - en daar zou je ook tegen behoren te kunnen - als je mensen nieuwe inzichten wenst bij te brengen.
Dat gaat natuurlijk niet van: Ooh geweldig, zo moet het dus, op eerste voorstelling van zaken.
Mensen moeten zelf ook de tijd krijgen een knop om te zetten. Bij sommigen valt het kwartje dan opeens, bij anderen nooit, bij weer anderen kijg je te maken met een kritische of sceptische houding en een hoop vragen.
Simpelman is geen 18 meer, dus zou moeten weten dat Keulen en Aken niet in 1 dag gebouwd zijn, want in feite heeft hij het over een vorm van bewustzijnsverandering bij de ruiter.
Zo iets is een procés, en geen lichtschakelaar die je zomaar even omzet.
Om dan aanstoot te nemen aan futiliteten, zodanig, dat je je min of meer beledigd uit je eigenbedachte topic terugtrekt, lijkt mij meer een kwestie van de grote lijn en waar het eigenlijk om ging uit het oog verloren zijn, dan een kwestie van geen zin meer hebben.
Had hem grootmoediger ingeschat.
Jammer, want die kennis van zaken die hij heeft vond ik nu juist erg interessant.
Ik hoop dan ook dat hij over zichzelf heen stapt en gewoon de draad weer oppakt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:45

Het mailtje over toeschouwers bij de WF clinic viel me ook erg tegen, al is het wel begrijpelijk.
Maar dit zou betekenen dat ik in mijn eentje met Gig van Limburg af moet komen... Lastig.

Jammer overigens dat Simpelman niet meer mee wilt praten, vond dat hij een interessante bedrage had in het topic :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:57

pol1 schreef:

En dat is ook weer uit verband, ik zeg duidelijk; ik denk dat je het verkeerd ziet, lijkt me wezenlijk anders

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:08

Terpetijn, hoe gaat het met je paarden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:27

knollentuin schreef:
pol1 schreef:

En dat is ook weer uit verband, ik zeg duidelijk; ik denk dat je het verkeerd ziet, lijkt me wezenlijk anders

SIMPELMAN kom terug..En wat zinnigs melden!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:50

sillas schreef:
Weet iemand hier toevallig een goede instructeur omgeving midden nederland?

Ik heb erg goede ervaringen met Karmie Stroeve (http://www.stalkarmie.nl).

Over de WF clinic: jullie hebben dus allemaal bericht gehad? Ik heb me in januari opgegeven (als kijker) en zou nog bericht krijgen met meer info en betaling etc, maar nog niets ontvangen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:08

Simpelman heeft mogelijk gewoon even zijn dag niet, wat gewoon menselijk is. Is Misschien even moe gestreden hier? Maar even een bokt vakantie en dan hoop ik dat hij de draad weer oppakt. Hij is de hoofdreden dat ik hier mee lees. Vind zijn posten hier goed om te lezen en inspirerend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:11

Lante schreef:
Simpelman heeft mogelijk gewoon even zijn dag niet, wat gewoon menselijk is. Is Misschien even moe gestreden hier?

Strijden is zijn eigen keuze. Zou hij in deze discussie met ons allen omgaan zoals hij zegt dat hij met zijn paarden doet, zouden wij ons allen edelmoedig overgeven. :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:20

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:24

knollentuin schreef:
pol1 schreef:

Ik zie m wel vooruitgang boeken, niet veel maar paard wordt zeker beter. En nogmaals hoeveel kan je verwachten, of mag je verwachten?

Je mag verwachten dat een goede ruiter/lesgever begint op het niveau waar het paard zich bevind.

Nogmaals, ik heb geen mening over Bruno naar aanleiding van één filmpje, maar op dit filmpje, met dit paard, vind ik niet dat er op een fijne manier gereden wordt.

Eerst geeft men aan dat dit filmpje niet representatief is voor Bruno, maar later wordt dit filmpje prima gevonden? Wat is het nu precies? Als het niet representatief is voor de man zelf, dan neem ik dat meteen aan. Ik ben alleen benieuwd wat men vind van het rijden op dit moment, op dit filmpje... Daar schort nogal wat aan in mijn ogen.

Ik mis in ieder geval de edelmoedige overgave ;)