ChocooPrins schreef:Jammer dat simpelman zijn eigen topic op de achterbank plaatst. Vraag mij dan af wat exact ZIJN bedoeling was van het topic...
En ik denk dat maikeltje wel een punt heeft en dat het doel van het plaatsen van het filmpje aan iedereen voorbijgeschoten is. Mij ook trouwens.
Maar dan moet je dat gewoon eventjes verduidelijken in klare taal. Dat het allemaal best kan dat de zit niet ok is, maar even de focus terugbrengen.
Om dan je discussiepartner dom te noemen vind ik zelf niet bijster intelligent eerlijk gezegd.
Een goede communicator past ook zijn schrijf/ vertelstijl aan aan de luisteraars/discussiepartners. Dus als je iets te zeggen hebt, zorg dan dat het duidelijk is waarover je het hebt. Is het kleuteltaal of sla je helemaal op hol met edelmoedige overgaven het moet afgestemd zijn op de mensen waartegen je het zegt. Anders zullen er blijven doelen voorbijschieten. En dat kan je dan op een ander steken, en ze dom noemen. Maar eigenlijk is het zoals altijd iets waar je bij jezelf moet zoeken om dat aan te pakken.
Verder ben ik ook heel blij met het topic. Ik leer nieuwe lesgevers kennen. Verschillende stijlen. Waar ik dan al dan niet helemaal voor ben.
Maar ik ben nogal uitgesproken in het feit dat ik er tegen ben om een bepaalde stijl aan te hangen.
Als je iets aanhangt sla je volgens mij ook het doel voorbij. En leg je andere dingen naast je neer.
Natuurlijk moet je niet de ene dag iets helemaal anders doen dan de andere.
Maar ik bedoel dat je het wel met gevoel moet bekijken wat het best lijkt.
Ik ben nooit voor grondwerk geweest, gewoon geen interesse in. Nu met mijn huidig paard kruip ik er niet op totdat ik het gevoel heb dat het zal lukken. Met zijn knieën en zijn gemoedstoestand.
Met mijn vorige paarden heb ik volledig andere dingen gedaan. De 1 meer op de WF manier. Wist ik toen niet, kende WF nog niet. Maar ik had het gevoel dat het paard eerst lang en laag moest, heeel laag en voorwaarts. Totdat ik het op film eens zag. Hoe goed het ook voelde, ik vond het niet ok om naar te kijken. Dus dan iets meer afwisseling in gebracht. En ik had een heel fijn rijpaard, waar ik het vwnw of strech kon gebruiken als warming up en cooling down. Of als rustbrenger. Gewoon een leuk stukje om op terug te vallen.
De andere merrie wou teveel zelf naar beneden lopen, zoals een paard die een borstel had ingeslikt. Die liet ik dus maar heel even naar vwnw gaan. Niet te voorwaarts, wachten. En daar werd die dan fijner van.
Ik bedoel maar, waarom al die discussie over die manier en die lesgever. Zolang je maar op een manier bezig bent die je kan verantwoorden naar jezelf en je paard.
En gewoon eerlijk zijn tegenover jezelf. Brengt het niet op de manier dat je bezig bent, dan is het verkeerd. En moet je verder puzzelen.
Dat is voor mij veel meer met gevoel rijden, dan allerlei stijlen aan te hangen, die dus ook vaak hun doel passeren.
Ik heb straks weer les. Ben benieuwd!
Hoe ging je les?
Ik wil toch nog 1 x reageren op m'n reactie over de houding en zit van amazone in het filmpje, wat voor mij erg typerend is voor veel ruiters die volgens WF systeem rijden, is dat als eerste een uitspraak van Oliviera, dat alleen een ruiter met een goede houding goede resultaten van z'n paard mag verwachten, dit ook het speerpunt van de wispelaere in al m'n lessen was, voeg daar rie. n vd sch.aft aan toe en teveel om om te noemen die er precies hetzelfde over denken en uitdragen. Het kan er dan bij mij niet in dat de zit hier zo makkelijk secundair wordt gezet.
Maar dit was de laatste x.
En simpelman bijzonder typerend dat je de verontwaardigde houding aanneemt nadat je meerdere keren bijzonder onaardig en snerpend uit de toets bent geschoten, ik twijfel niet aan je theoretische kennis absoluut niet, maar ik vind je geregeld te theoretisch, gaat vaak in de echte praktijk net even iets anders...
Daarbij begin je zelf nu weer dat wij in onze absolute anonimiteit makkelijk praten hebben, de enige die zich hier in absolute anonimiteit hult ben je zelf!!! Je stilzwijgen over eigen prestaties, geen beelden van zichzelf laat zien dus wederom klopt je verhaal niet.
Iemand anders haalde het ook al aan, met iets andere woorden misschien, maar een beetje zelfreflectie zou je goed doen, een keer bakzeil halen en naar een ander een excuus brengen nog meer