sanne83 schreef:Ik vind het jammer als je niets meer gaat zeggen, vind het erg goed om te horen dat je er zoveel aan gehad hebt
Iedereen heeft z'n eigen eyeopeners gehad op een bepaald moment en als mensen een eyeopener krijgen van WF of wie dan ook, dan vind ik dat helemaal super! We weten allemaal niet welke ervaringen iemand anders achter de rug heeft en we kunnen zeker niet oordelen over of bepaalde kennis nuttig is voor iemand anders of niet.
Ik heb redelijk wat commentaar op WF, maar dat is ook vooral voor de discussie. Ideaal gezien laat ik liever het paard zélf vwnw laat zoeken (dmv ontspanning en activiteit creeren en daarna gaan zoeken naar de juiste balans), dan het rechtstreeks vragen dmv hoofd omlaag. Aan de andere kant leer ik het paarden absoluut wel aan en is er zeker niets mis met het paard een handje helpen in het begin om de weg naar beneden te vinden, zeker niet bij verreden paarden.
Het is natuurlijk allemaal nog steeds beter dan je paard in de krul zetten of maar jaren lang "activiteit" vragen aan je paard en maar hopen dat je paard ooit die ontspanning zelf gaat vinden. Dan liever een beetje helpen en het paard de weg naar beneden laten zien
Sanne83, voor mij was een clinic bij David de Wispelaere de eyeopener. Ik had mijn paard net en ik had altijd les gehad onder het motto, druk van voren want ze moeten leren dat het daar beneden fijn is (druk er af). Zo heb ik mijn vorige paard ook ingereden. Vreselijk nu ik er aan terug denk.
Maar ik ben heel blij dat ik deze weg ben ingeslagen. Ik heb veel gehad aan de filmpjes van WF. Maar zeker om een stukje bewustwording. En commentaar op hem hebben we denk ik allemaal wel. Maar dat mag ook. Daar leer je alleen maar van. Het meeste heb ik toch geleerd met naar clinics gaan, gewoon lessen, kijken, doen en voelen. En uiteraard ook door dit topic.