Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:13

sanne83 schreef:
Ik vind het jammer als je niets meer gaat zeggen, vind het erg goed om te horen dat je er zoveel aan gehad hebt *\o/*

Iedereen heeft z'n eigen eyeopeners gehad op een bepaald moment en als mensen een eyeopener krijgen van WF of wie dan ook, dan vind ik dat helemaal super! We weten allemaal niet welke ervaringen iemand anders achter de rug heeft en we kunnen zeker niet oordelen over of bepaalde kennis nuttig is voor iemand anders of niet.

Ik heb redelijk wat commentaar op WF, maar dat is ook vooral voor de discussie. Ideaal gezien laat ik liever het paard zélf vwnw laat zoeken (dmv ontspanning en activiteit creeren en daarna gaan zoeken naar de juiste balans), dan het rechtstreeks vragen dmv hoofd omlaag. Aan de andere kant leer ik het paarden absoluut wel aan en is er zeker niets mis met het paard een handje helpen in het begin om de weg naar beneden te vinden, zeker niet bij verreden paarden.

Het is natuurlijk allemaal nog steeds beter dan je paard in de krul zetten of maar jaren lang "activiteit" vragen aan je paard en maar hopen dat je paard ooit die ontspanning zelf gaat vinden. Dan liever een beetje helpen en het paard de weg naar beneden laten zien ;)

Sanne83, voor mij was een clinic bij David de Wispelaere de eyeopener. Ik had mijn paard net en ik had altijd les gehad onder het motto, druk van voren want ze moeten leren dat het daar beneden fijn is (druk er af). Zo heb ik mijn vorige paard ook ingereden. Vreselijk nu ik er aan terug denk.
Maar ik ben heel blij dat ik deze weg ben ingeslagen. Ik heb veel gehad aan de filmpjes van WF. Maar zeker om een stukje bewustwording. En commentaar op hem hebben we denk ik allemaal wel. Maar dat mag ook. Daar leer je alleen maar van. Het meeste heb ik toch geleerd met naar clinics gaan, gewoon lessen, kijken, doen en voelen. En uiteraard ook door dit topic.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:20

damian23 schreef:
Ik ken Bruno niet maar ik vind zijn rijdstijl niet uitnodigend om naar een clinic te gaan.
Veel gefrutsel en dwingend aan de voorkant. Iets wat ik niet meer wil.

https://www.youtube.com/watch?v=m6SZa7VcqoA
https://www.youtube.com/watch?v=1tmMxFg3Xcg

Het is maar precies welk filmpje je opzoekt, het eerste filmpje opent niet en ik vermoed dat t tweede paard niet van Bruno zelf is, maar een van de clinic ruiters, ik heb gezien dat hij ook op paarden zelf stapt.
Ik kam je zeggen dat hij in z'n lesgeven verdomd veel op David lijkt en in zm eigen rijden op z'n eigen paarden ook...https://youtu.be/zYittphKRos

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:39

Filmpje van Damian vind ik zeer onprettig om naar te kijken. Mist activiteit en het is erg rommelig. Paard is niet losgelaten. Maar dat is dus niet Bruno zelf?

Laatste filmpje van Bruno bekeken. Ik snap wel wat mensen hier in zien. Motor staat aan, de kont steekt geen kilometer boven het zadel uit. De ruiter heeft een goede, stevige zit. En er wordt nmi vriendelijk gereden. Dat vind ik fijn om naar te kijken. Maar ik vind de halshouding wel onprettig om naar te kijken. Vind het nog iets te veel dubbelgevouwen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:43

Het is wel Bruno die op het paard zit maar het is niet een eigen paard, ik zag hier ook dat Bruno op paarden van de clinicruiters stapte,voornamelijk bij de mensen die het niet voorelkaar kregen, heb t niet gevolgd, was zelf aan t losrijden, maar ik denk dat de basis niet voor elkaar was? Bij filmpje dat damian geplaatst heeft zie je eronder op YouTube 3 x dat paard en uiteindelijk eigen ruiter erop

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:44

Ik ben blij dat jullie er filmpjes bij geven.. wilde net vragen Bruno wie? ;)
David de Wispelaere heb ik wel van gehoord die heeft ook meegeschreven aan zo'n boek van Bit, Paardrijden met gevoel 2. Is best een leuk boek (al wordt het wel erg versimpeld door de vorm die gekozen is)

Ik ben ook van plan om naar de clinic van WF te gaan kijken in mei... dus misschien zie ik je daar FCSA.

(mijn voorlopige conclusies na de filmpjes van Bruno.... ik ga wel weer naar Ingrid Klimke kijken)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 13-02-16 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:54

Milkberry schreef:
Filmpje van Damian vind ik zeer onprettig om naar te kijken. Mist activiteit en het is erg rommelig. Paard is niet losgelaten. Maar dat is dus niet Bruno zelf?

Het paard is niet van Bruno zelf, wordt volgens mij bedoeld. Ik zie trouwens geen "gefrutsel" aan de voorkant. Het paard vindt het enorm moeilijk om van achteruit te vertrekken. De ruiter laat het paard alleen tegen de begrenzing aanlopen. De hand is verder gewoon mee. Je ziet in het begin dat het paard in verzet komt als hem gevraagd wordt van achteruit te vertrekken. Mogelijk is hij dat niet gewend en gaat het om een redelijk "probleempaard" of verreden paard dat zich er gauw uitdrukt. Graag zie ik het paard meer voorwaarts maar ik snap dat hij dat niet doet in dit geval, want het paard drukt zich er gauw uit. Aan het einde van het filmpje zie je bij het rijden van een paar overgangen dat het paard van achteruit kan vertrekken. Dat is winst en mogelijk voor dat moment het beste wat je IMO dan kan bereiken met dit paard. De ruiter weet heel goed waar hij mee bezig is. Een consequente hand maar eerlijk.
Ik vind het trouwens wel een mooi filmpje om te laten zien hoe je zo'n probleem kunt oplossen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-02-16 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:55

Ik vind eerlijk 40 euro om te kijken erg veel geld, zit lunch en alles bij, dat hoeft voor mij niet, ik wil best kijken maar niet een hele dag. Geloof dat ik dat te lang vind

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:59

knollentuin schreef:
Ik vind eerlijk 40 euro om te kijken erg veel geld, zit lunch en alles bij, dat hoeft voor mij niet, ik wil best kijken maar niet een hele dag. Geloof dat ik dat te lang vind

Hahaha, ja ik ben ook niet zo van de clinics. Geef mij maar een goede les. :D :D :D :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:00

tja.. ik kom vanuit groningen... dus hoop echt niet dat ik het na een uurtje gezien heb ;)
Dus graag lunch en de theorie-avond ... en dan eens kijken of ik dat weekend een slaapplek in het Westen kan vinden ipv weer terug te reizen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:08

Je bent welkom hoor hier in de Randstad :D :D :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:16

Ja het soort van om de hoek hier, heb geen logeerkamer over, maar er is vast wel iets te regelen!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:36

Ik ga op zaterdag. Dagje kijken en dan ergens in de buurt een hapje eten en dan naar de theorie.

Daar ben ik altijd wel een beetje huiverig voor. Stel je voor dat je na een deelnemer zoiets hebt, mag ik aub weg.. :o Tot nu toe gelukkig nog nooit gehad.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 14-02-16 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:38

Babootje schreef:
Milkberry schreef:

Het paard is niet van Bruno zelf, wordt volgens mij bedoeld. Ik zie trouwens geen "gefrutsel" aan de voorkant. Het paard vindt het enorm moeilijk om van achteruit te vertrekken. De ruiter laat het paard alleen tegen de begrenzing aanlopen. De hand is verder gewoon mee. Je ziet in het begin dat het paard in verzet komt als hem gevraagd wordt van achteruit te vertrekken. Mogelijk is hij dat niet gewend en gaat het om een redelijk "probleempaard" of verreden paard dat zich er gauw uitdrukt. Graag zie ik het paard meer voorwaarts maar ik snap dat hij dat niet doet in dit geval, want het paard drukt zich er gauw uit. Aan het einde van het filmpje zie je bij het rijden van een paar overgangen dat het paard van achteruit kan vertrekken. Dat is winst en mogelijk voor dat moment het beste wat je IMO dan kan bereiken met dit paard. De ruiter weet heel goed waar hij mee bezig is. Een consequente hand maar eerlijk.
Ik vind het trouwens wel een mooi filmpje om te laten zien hoe je zo'n probleem kunt oplossen.

Dit, paard en ruiter hebben een probleem, Bruno begint met het paard legt volgens mij aan de ruiter die aan de kant staat uit wat hij doet, hoe hij dat doet en wat hij van t paard vraagt, later helpt hij ruiter op het paard om het zelf te gaan doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:39

damian23 schreef:
Ik ga op zaterdag. Dagje kijken en dan ergens in de buurt een hapje eten en dan naar de theorie.

Dan raad ik je de buitenplaats plantage aan, dat zit er aan de overkant, ontzettende leuke plek

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:40

En goed eten daar in de plantage?

Edit: menukaart ziet er goed uit (en Biologisch) De innerlijke mens wil natuurlijk ook wat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:45

Ja! Absoluut, beetje hippe tent,ik vind het er erg leuk. biologisch enzo zoek m maar even op
http://Www.buitenplaatsplantage.nl
Ook wel grappig er is ook een deel van divorce opgenomen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 07:12

damian23 schreef:
Ik ken Bruno niet maar ik vind zijn rijdstijl niet uitnodigend om naar een clinic te gaan.
Veel gefrutsel en dwingend aan de voorkant. Iets wat ik niet meer wil.

https://www.youtube.com/watch?v=m6SZa7VcqoA
https://www.youtube.com/watch?v=1tmMxFg3Xcg

Eerste filmpje opent idd niet..2e filmje geeft mij t beeld van een zeer vastgehouden paard, paard loopt continue achter de LL,lijkt weinig vertrouwen te hebben in de ruiter hand. Dit zegt meer over de vaste ruiter/ amazone van dit paard dan van degene die erop zit.. ( ervan uitgaande dat dit de eerste x is dat deze meneer op dit paard zit) Vind wel dat je weinig verbetering ziet gedurende het filmpje..Het had een fijner beeld gegeven als je dit paard gedurende de film wat naar ontspanning had zien gaan waarbij het paard de hals meer had kunnen/ durven uitschuiven)..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 08:19

Bij zo'n vastgehouden paard zou ik ook graag eerst mder ontspanning en vertrouwen in de ruiterhand wilen zien.
Sinds ik wat bewuster ben gaan rijden, heb ik nooit meer een paard gehad die weerstand bied. Liever dat mijn paard graag voor me werkt. Heerlijk is dat. Vroeger hadden we zo veel strijd elke keer. Rodeo hier, rodeo daar. Alleen al het opstappen was drama. Nu echt heel blij dat hij graaf werkt en zelfs de rijbak interessant gaat vinden!

Ik snap dat van achter vertrekken belangrijk is, maar met een holle rug, achter de loodlijn vertrekken, dat is het niet voor mij. Daar doe ik mijn paard geen plezier mee. En dan krijg ik dus weerstand.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:05

Edit
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 14-02-16 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:08

Jammer dat simpelman zijn eigen topic op de achterbank plaatst. Vraag mij dan af wat exact ZIJN bedoeling was van het topic...
En ik denk dat maikeltje wel een punt heeft en dat het doel van het plaatsen van het filmpje aan iedereen voorbijgeschoten is. Mij ook trouwens.
Maar dan moet je dat gewoon eventjes verduidelijken in klare taal. Dat het allemaal best kan dat de zit niet ok is, maar even de focus terugbrengen.
Om dan je discussiepartner dom te noemen vind ik zelf niet bijster intelligent eerlijk gezegd.
Een goede communicator past ook zijn schrijf/ vertelstijl aan aan de luisteraars/discussiepartners. Dus als je iets te zeggen hebt, zorg dan dat het duidelijk is waarover je het hebt. Is het kleuteltaal of sla je helemaal op hol met edelmoedige overgaven het moet afgestemd zijn op de mensen waartegen je het zegt. Anders zullen er blijven doelen voorbijschieten. En dat kan je dan op een ander steken, en ze dom noemen. Maar eigenlijk is het zoals altijd iets waar je bij jezelf moet zoeken om dat aan te pakken.

Verder ben ik ook heel blij met het topic. Ik leer nieuwe lesgevers kennen. Verschillende stijlen. Waar ik dan al dan niet helemaal voor ben.
Maar ik ben nogal uitgesproken in het feit dat ik er tegen ben om een bepaalde stijl aan te hangen.
Als je iets aanhangt sla je volgens mij ook het doel voorbij. En leg je andere dingen naast je neer.
Natuurlijk moet je niet de ene dag iets helemaal anders doen dan de andere.
Maar ik bedoel dat je het wel met gevoel moet bekijken wat het best lijkt.
Ik ben nooit voor grondwerk geweest, gewoon geen interesse in. Nu met mijn huidig paard kruip ik er niet op totdat ik het gevoel heb dat het zal lukken. Met zijn knieën en zijn gemoedstoestand.
Met mijn vorige paarden heb ik volledig andere dingen gedaan. De 1 meer op de WF manier. Wist ik toen niet, kende WF nog niet. Maar ik had het gevoel dat het paard eerst lang en laag moest, heeel laag en voorwaarts. Totdat ik het op film eens zag. Hoe goed het ook voelde, ik vond het niet ok om naar te kijken. Dus dan iets meer afwisseling in gebracht. En ik had een heel fijn rijpaard, waar ik het vwnw of strech kon gebruiken als warming up en cooling down. Of als rustbrenger. Gewoon een leuk stukje om op terug te vallen.
De andere merrie wou teveel zelf naar beneden lopen, zoals een paard die een borstel had ingeslikt. Die liet ik dus maar heel even naar vwnw gaan. Niet te voorwaarts, wachten. En daar werd die dan fijner van.

Ik bedoel maar, waarom al die discussie over die manier en die lesgever. Zolang je maar op een manier bezig bent die je kan verantwoorden naar jezelf en je paard.
En gewoon eerlijk zijn tegenover jezelf. Brengt het niet op de manier dat je bezig bent, dan is het verkeerd. En moet je verder puzzelen.
Dat is voor mij veel meer met gevoel rijden, dan allerlei stijlen aan te hangen, die dus ook vaak hun doel passeren.

Ik heb straks weer les. Ben benieuwd!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:43

Volgens mij noemde hij niemand dom, maar kwam het daar indirect misschien wel op neer of zou het zo opgevat kunnen worden. Ik voelde me in ieder geval niet aangesproken alhoewel hij misschien wel ondermeer mij bedoelde. Ik weet dat ik niet dom ben. Dat iemand dat misschien vindt, doet daar voor mij niks aan af. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 11:19

Zo te lezen is een beetje verduidelijking nodig.

Domheid staat hier voor gedrag. Het is een state of mind.
("Tony Blair heeft heel domme dingen gedaan, het is geen domme man.")

Er is een kleine groep mensen die voortdurend en vaak op denigrerende wijze aangevoerde stellingen, ideeën en voorbeelden uit hun verband halen en op een zodanige wijze becommentariëren dat het de discussie en de uitwiseling vanideeën onmogelijk maakt.
Het enige dat ze lijkt te interesseren is het persoonlijk scoren.

Dit is voor mij dom gedrag, het is typisch aan forums doordat mensen zich beschermd weten in hun relatieve anonimiteit, mogelijk zijn ze in hun bestaan van alledag wat gefrustreerd, maar tot op heden hebben we dat hier aardig kunnen vermijden hier.
Helaas heeft dit gedrag inmiddels zodanige vormen aangenomen dat heel veel interessante positief ingestelde deelnemers niet meer posten, ze hebben afgehaakt.
De domheid voert nu de boventoon.

Ikzelf wordt er behoorlijk moe van om telkens onnodig allerlei zaken te moeten verdedigen of terug brengen in hun verband.

Verder verbaast het mij hoeveel snerende opmerkingen bepaalde mensen denken te moeten maken op mijn bijdrages.
Alles dat ik geschreven heb telkens weer direct of indirect bedoeld als verbinding aan het FEI artikel 401, zelfs de uitdrukking "edelmoedige overgave".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:29

En nog niet de behoefte om een beetje de hand in eigen boezem te steken?.... uw eigen opmerkingen Simpelman kunnen soms ook behoorlijk denigrerend overkomen... Laat een ander ook in zijn waarde....

Zoals al eerder gezegd: door dit topic en ook uw uitleg en commentaren, ben ik een stuk bewuster gaan rijden. De druk is van de ketel. Er zijn echter ook commentaren waar ik me totaal niet in kan vinden en waar meer posters blijkbaar niet iets mee hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:48

Simpelman schreef:
Er is een kleine groep mensen die voortdurend en vaak op denigrerende wijze aangevoerde stellingen, ideeën en voorbeelden uit hun verband halen en op een zodanige wijze becommentariëren dat het de discussie en de uitwiseling vanideeën onmogelijk maakt.
Het enige dat ze lijkt te interesseren is het persoonlijk scoren.

Geef eens wat concrete voorbeelden dan?

En dan niet van mensen die hooguit 3x wat geplaatst hebben en weer weg gerend zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:51

Ik vond en vind dit nog steeds een heel leerzaam topic. En ik heb veel aan de bijdrage van simpelman. Het zou jammer zijn als die bijdrage er niet meer zou zijn.

Sorry, maar ik ben nog steeds geen fan van Bruno. Het oogt strak en hij rijdt zijn paarden vaak achter de loodlijn. Zelf had ik dat probleem van het moeilijk vinden om te vertrekken heel anders opgelost. Nu zet hij het paard in een houding (strak en ver achter de loodlijn) waarbij het lichamelijk niet over de rug kan vertrekken. Dan gaan ze compenseren in andere delen van hun lijf zoals de lendenen. Ik spreek uit ervaring. Mijn paard had de kracht niet om van achteruit goed te vertrekken. Piepte er dan uit of maakte een hupje. Op advies van mijn dierenarts ben ik hem achter eerst sterker gaan maken. Overgangen gaan rijden en tempowisselingen vanuit zijn comfortzone naar voren en weer terug. Dat heeft goed gewerkt. Paard vertrekt nu ook echt vanuit achter maar met behoud een lichte aanleuning correct ruggebruik. Die van mij dook juist achter de loodlijn of piepte er uit om zijn rug en achterhand niet te hoeven gebruiken. Maar dat heeft echt even tijd gekost. Naar mijn mening leidt het naar voren vragen in die houding tot compensatie in de lendenen en in een zere rug. Ik zie het bij mijn buren ook. Paard vertrekt wel als een gti, maar van voren wordt hij strak gehouden waardoor hij dus zijn hele rug wegdrukt.