Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:26

En bij David heb ik dus meer dan 4 jaar getraind... Heerlijk! Jammer dat hij naar Amerika is
Maar dat lijkt op niks op wat ik van Will Faerber zie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:54

terpentijn schreef:
Ironisch dat @Simpelman die dit hele topic aanvankelijk begon om mensen (ruiters) van welk niveau dan ook een ánder inzicht mee te geven om rijtechnisch met hun paard bezig te zijn, afgezet tegen het geruk en gepluk dat in de hedendaagse dressuurringen zichtbaar is, nu opeens diverse (nieuwe) contributanten als "DOM" begint te betitelen. En daarmee meteen afscheid - en afstand - neemt van zijn eigen gestarte topic. Ik dacht dat educatie hier betekende dat je juist diegenen die voorheen vastgeroest waren in een bepaalde rijstijl, een ándere mogelijkheid/benadering/aanpak (met uitleg) voorschotelde.
Maar het lijkt er op dat @Simpelman het eerder heeft beschouwd als een soort persoonlijke kruistocht, waarbij hij zelf als aandrager (in diens eigen beleving waarschijnlijk eerder als onderwijzer/leraar) erg slecht kan omgaan met mensen die kritische noten inbrengen.
Die zijn dan meteen "dom".
Dat lijkt op een houding, die hij zelf bekritiseert van anderen: het door hem zelf verafschuwde goeroe-isme. Dat gaat als volgt:
Met me eens zijn, anders ben je te dom om het te snappen.
Dat vind ik nogal een zwaktebod. dat valt me ook van hem tegen, hoewel ik de bese man absoluut niet ken verde.
Het zou juist verrijkend geheten mogen worden als in zo'n topic ook kritische geesten, die niet alles voetstoots aannemen, een duit in het discussie/visie zakje doen.
Die zijn er hier gelukkig ook steeds meer.

Zo voel ik het dus ook... en dat stelt mij teleur... kan er niks anders van maken.... :o

Heb echter veel geleerd van jullie: neem mee wat voor mij werkt en laat liggen waar ik niks mee kan. Dank daarvoor. En nogmaals excuses voor mijn botte gedrag. Zal proberen om wat minder hard te oordelen. Hoop wel dat ik gewoon vragen mag blijven stellen en eventueel een kritische noot.....

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:11

my 2 cents: zinloze discussie. Enige reflectie kan geen kwaad

Citaat:
Naturally, Master Valença has received and worked with many, many students and as he explained, like the horses, each rider has their own equestrian personality:

“All my pupils that come here to learn with me stay for a few years. I transmit to them the base of dressage. It is like this: each rider has his own personality, his equestrian personality, and after the base is in place, he needs to develop in accordance with his own personality. With a good base, you can do that; if you have a good base, you can be good in your way. You need to understand the horse, the qualities of the horse, his movements and know to never force the horse.”

En een stukje fijn rijden wat mij betreft (al is ie af en toe ronder dan ik graag zie)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:18

knollentuin schreef:
En bij David heb ik dus meer dan 4 jaar getraind... Heerlijk! Jammer dat hij naar Amerika is
Maar dat lijkt op niks op wat ik van Will Faerber zie

Zien, uitvoering&theorie...... het einddoel is hetzelfde. En toch komt het naar mijn idee allemaal redelijk overeen. Alleen de weg er naar toe verschilt wat. In theorie dan..want de uitvoering is een tweede. En zo pikken we overal een graantje van mee. Het aaien over de hals wat David veel gebruikt pas ik heel vaak toe. Werkt super bij mijn paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:18

Ik lees en doe al mee vanaf het begin, toen we nog in het vorige topic zaten. Ik post eigenlijk nooit mee, maar volg het topic met veel plezier.

Waar ik denk dat @ Simpelman met zijn post op doelt is het feit dat een voorbeeld van een filmpje van wf die hij plaatst, helemaal op een verkeerde manier beoordeeld wordt.

Zoals ik het lees post hij dat filmpje om te laten zien dat alle basis begint bij een paard dat leert het bit te accepteren en leert het bit aan te nemen door de hand te volgen. Want wil je paard dat niet, dan krijg je uiteindelijk geen aanleuning en sla je dus een heel essentieel deel van de africhting over.

Op dit filmpje komt dan commentaar over hoe de ruiter zit, de handen die alle kanten op gaan, de ellebogen die bij tijd en wijlen teveel naar achter komen etc. En dat goed rijden valt of staat met een goede zit.

Maar dat is in dit stadium helemaal niet aan de orde, dat is niet wat hij wilde laten zien. Ook was dit filmpje niet bedoeld om WF te promoten ofzo, het was puur als voorbeeld en reminder bedoeld dat paard eerst de hand moet leren volgen voor je verder kunt. Dit is geplaatst nav de Posts die ervoor geplaatst waren.

In mijn ogen werd dit filmpje dus in de verkeerde context geplaatst en beoordeeld door sommigen. Dat heeft Simpelman proberen uit te leggen maar werd niet zo begrepen.

Daarnaast heb ik het gevoel dat er iedere keer een aantal posters zijn die alles aangrijpen om Simpelman onderuit te halen, dat vind ik ook al zo typisch en jammer.
Verder vind ik het totaal niet relevant voor het topic om te weten wie hij irl is. Het verbaast me dan ook te lezen dat mensen er tijd in gaan steken om koste wat kost boven water te krijgen die hij is en er een zoektocht van gaan maken. En het dan nodig te vinden dit in het topic mede te delen.

Over onder de gordel gesproken...

Ieders ervaring is altijd welkom hier, de discussies die er soms uit voort vloeien zijn hartstikke interessant om te lezen. Dus ik zou het jammer vinden wanneer dit incident nu gaat leiden tot het begin van het einde...

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:29

@jannico ... ik heb Master Valenca gegoogled (vond de quote die je had wel interessant) ... maar is dat dan Luis Valenca... die bij Lissabon in de buurt vooral te vinden is dat hij ruiters van alle niveau's uitnodigd om een week bij hem te lessen (a 1700 euro) en de man achter Apassionata?
[heb totaal geen interesse in barokke rassen... maar als ik de jackpot win is een weekje naar zo'n plek natuurlijk wel mooi ;) ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:34

Jannico: fijn beeld op filmpje! Ben ook weg van het type paard, maar dat is persoonlijke voorkeur. Fijn gereden, al zou wat mij betreft het neusje er meer uit mogen...

Maikeltje: het is maar net hoe je het wilt lezen/zien. ... Ben gewoon teleurgesteld dat als men het niet eens is met de visie van S. of vragen gaat stellen, het antwoord van hem is, dat men dom is of niet open staat voor... etc. Ik kreeg van iemand door wie S. was en kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ik persoonlijk ben er nooit op uit geweest om iemand onderuit te halen.... echter de beschuldigingen die ik naar mijn hoofd kreeg van meneer S. waren niet misselijk en ik was erg benieuwd wie hij was/is en waarom er zo hoog van de toren geblazen moest worden. Wat mij betreft heb ik excuses genoeg gemaakt nu.... en niet voor mijn mening, voor de manier waarop... Ben er nu wel klaar mee.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:42

maikeltje schreef:
Ik lees en doe al mee vanaf het begin, toen we nog in het vorige topic zaten. Ik post eigenlijk nooit mee, maar volg het topic met veel plezier.

Waar ik denk dat @ Simpelman met zijn post op doelt is het feit dat een voorbeeld van een filmpje van wf die hij plaatst, helemaal op een verkeerde manier beoordeeld wordt.

Zoals ik het lees post hij dat filmpje om te laten zien dat alle basis begint bij een paard dat leert het bit te accepteren en leert het bit aan te nemen door de hand te volgen. Want wil je paard dat niet, dan krijg je uiteindelijk geen aanleuning en sla je dus een heel essentieel deel van de africhting over.

Op dit filmpje komt dan commentaar over hoe de ruiter zit, de handen die alle kanten op gaan, de ellebogen die bij tijd en wijlen teveel naar achter komen etc. En dat goed rijden valt of staat met een goede zit.

Maar dat is in dit stadium helemaal niet aan de orde, dat is niet wat hij wilde laten zien. Ook was dit filmpje niet bedoeld om WF te promoten ofzo, het was puur als voorbeeld en reminder bedoeld dat paard eerst de hand moet leren volgen voor je verder kunt. Dit is geplaatst nav de Posts die ervoor geplaatst waren.

In mijn ogen werd dit filmpje dus in de verkeerde context geplaatst en beoordeeld door sommigen. Dat heeft Simpelman proberen uit te leggen maar werd niet zo begrepen.

Daarnaast heb ik het gevoel dat er iedere keer een aantal posters zijn die alles aangrijpen om Simpelman onderuit te halen, dat vind ik ook al zo typisch en jammer.
Verder vind ik het totaal niet relevant voor het topic om te weten wie hij irl is. Het verbaast me dan ook te lezen dat mensen er tijd in gaan steken om koste wat kost boven water te krijgen die hij is en er een zoektocht van gaan maken. En het dan nodig te vinden dit in het topic mede te delen.

Over onder de gordel gesproken...

Ieders ervaring is altijd welkom hier, de discussies die er soms uit voort vloeien zijn hartstikke interessant om te lezen. Dus ik zou het jammer vinden wanneer dit incident nu gaat leiden tot het begin van het einde...

Helemaal mee eens, probeer alles in de juiste context te zien, en who cares wie of wat simpelman irl is. zijn bijdrage is erg waardevol enfin hij startte toch dit topic!

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:50

Ja die Luis Valenca. Geen idee wat ie vraagt voor een weekje. Het sentiment bevalt mij echter wel. Zorg dat de basis goed is.. Dan maakt stroming al snel niet meer uit.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:52

Ik zie om mij heen dat juist die basis wordt overgeslagen of wordt afgeraffeld.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:05

Picasso schreef:
Jannico: fijn beeld op filmpje! Ben ook weg van het type paard, maar dat is persoonlijke voorkeur. Fijn gereden, al zou wat mij betreft het neusje er meer uit mogen...

Maikeltje: het is maar net hoe je het wilt lezen/zien. ... Ben gewoon teleurgesteld dat als men het niet eens is met de visie van S. of vragen gaat stellen, het antwoord van hem is, dat men dom is of niet open staat voor... etc. Ik kreeg van iemand door wie S. was en kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ik persoonlijk ben er nooit op uit geweest om iemand onderuit te halen.... echter de beschuldigingen die ik naar mijn hoofd kreeg van meneer S. waren niet misselijk en ik was erg benieuwd wie hij was/is en waarom er zo hoog van de toren geblazen moest worden. Wat mij betreft heb ik excuses genoeg gemaakt nu.... en niet voor mijn mening, voor de manier waarop... Ben er nu wel klaar mee.

Ik had het tegen niemand in het bijzonder, het gaat om de context waarin dit filmpje is geplaatst en de reacties daarop. Ik denk dat de context in deze door sommigen niet is begrepen.

Hij heeft later nog een poging gedaan om dit uit te leggen en ook daar wordt dan overheen gelezen, dat is jammer.

Wat betreft het hoog van de toren blazen, ik heb dat nooit zo gelezen en ervaren.

Overigens heb ik me aan jouw sceptische houding t.o.v. sommige dingen totaal niet gestoord, ieder zijn ding.

En wat dat laatste betreft: als iemand aangeeft dat hij of zij ivm privacyoverwegingen graag anoniem wil blijven, dan respecteer je dat toch gewoon?
damian23 schreef:
Ik zie om mij heen dat juist die basis wordt overgeslagen of wordt afgeraffeld.

En dit is nou net het punt in de discussie waarom Simpelman dat filmpje er nog eens in heeft gegooid volgens mij. :j
Een stukje bewustwording.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:07

Ja vind ik ook .... basis ... Het is soms zo lastig om het alleen maar simpel te houden.
En het is ook lastig om als mens je steeds als beginner te voelen ... onderkennen dat je nog niet eens de basis voor elkaar hebt is voor mensen tegennatuurlijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:37

Maikeltje, ik denk wel dat je het filmpje in de discussie een beetje bagatelliseert. Als je vanaf het begin af aan hebt meegelezen weet je dat de WF methode me met name dit filmpje vaak onderdeel van de discussie is geweest en niet dat dit filmpje nu als simpel voorbeeld om iets aan te tonen ineens naar voren komt. Dit filmpje vertegenwoordigd mijn inziens een aanpak.

Wat privacy betreft ben ik het volledig met je eens. Ik wil ook graag anoniem blijven op bokt. Voor de slimme internetspeurder is echt wel te achterhalen wie ik ben, maar ik vertrouw op de discretie van mensen (naïef????). Ik heb ook nooit gevraagd naar beeldmateriaal of persoonlijke informatie van Simpelman of geprobeert die te achterhalen. Of iemand beeldmateriaal of informatie van zichzelf laat zien is geheel aan de persoon zelf. Doet voor mij ook niet af aan of ik iemand geloof of niet. Of ik iemand geloof of niet heeft te maken met wat ik in de posts lees. In de posts van Simpelman lees ik echt iemand met veel verstand van zaken, iemand die het paard voorop plaatst. Simpelman weet denk ik ook wel dat wij het op veel punten wel met elkaar eens zijn. We zijn bv allebei een groot aanhanger van het skala en denken in de basis volgens mij hetzelfde over vwnw.
We zijn het ook op veel punten niet met elkaar eens en daar discussiëren wij over in diverse topics. Ik waardeer zijn mening, maar in mijn ogen is zijn taal en benadering af en toe te zweverig en dromerig (ja daar is die gehate term in dit topic weer). Ik ben zeer rationeel en hou van concreet.

De laatste opmerkingen van Simpelman in dit topic vind ik jammer en onnodig. Ik ben wel van hem gewend dat als het hem "te heet onder de voeten wordt" dat hij geen antwoord geeft, maar dit, eigenlijk beledigend naar zijn discussiepartners, ben ik niet van hem gewend. Misschien hebben we zijn post verkeerd geïnterpreteerd, hij heeft wel vaker een handje van niet doorhebben dat getypte tekst niet hezelfde overkomt als gesproken tekst. Dat zou ik dan graag van hem horen. Insinueren dat discussiepartners dom zijn vind ik not done.

Verder houdt ik van discussie, af en toe olie op het vuur gooien om de zaak levendig te houden. Een andere mening is verfrissend. Wat ik al zei, ik ben het met een aantal dingen van de aanhangers van dit topic niet eens, maar haal er voor mijzelf wel degelijk leermomentjes en aha momentjes uit. Als dat niet zo was was ik al lang afgehaakt in meelezen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:39

Wat gaan jullie hard!

Ik vind het juist interessant hoe er over de verschillende methodes wordt gediscussieerd en heb niet het idee dat er op een vervelende manier denkwijzen/methodes worden afgekraakt. Maar misschien voelt dat voor anderen anders :)

Wat betreft WF zie ik het risico van nw zonder vw - je ziet veel ruiters zo rijden met het idee dat op die manier de rug wordt getraind (dit niet tegen jou, HW!). Ik heb ook het idee dat niet ieder paard gebaat is bij zoveel lengte (het is zwaarder dan wat meer op boeghoogte beginnen). Ik ben trouwens wel bij de clinic in Vogelenzang! (om te kijken)

Zelf ben ik groot fan van Ingrid Klimke, ik vind haar het perfecte voorbeeld van een nuchtere, correcte ruiter die niet doorslaat in 'een specifiek onderdeel van een methode'. Ook fijn dat ze in alle disciplines op topniveau meedraait. Van Uta Graf kijk ik ook veel filmpjes :j

Vandaag heerlijk 1.5u in het bos gereden (waar een aantal dingen waar we in de bak tegenaan lopen als sneeuw voor de zon verdwijnt).

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:47

Ach dan kan je nog discussieren wat de basis nu echt is. Ik zie genoeg degelijke ruiters die zodra ze naast hun paard komen te staan net zo goed in een buurman&buurman scene mee kunnen doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:55

oji schreef:
De laatste opmerkingen van Simpelman in dit topic vind ik jammer en onnodig. Ik ben wel van hem gewend dat als het hem "te heet onder de voeten wordt" dat hij geen antwoord geeft, maar dit, eigenlijk beledigend naar zijn discussiepartners, ben ik niet van hem gewend. Misschien hebben we zijn post verkeerd geïnterpreteerd, hij heeft wel vaker een handje van niet doorhebben dat getypte tekst niet hezelfde overkomt als gesproken tekst. Dat zou ik dan graag van hem horen. Insinueren dat discussiepartners dom zijn vind ik not done.

Hmm tja ben wel gewend dat Simpelman geen tegenspraak duldt. En na de sneer naar Knollentuin die zo te lezen ook heel goed weet waar ze het over heeft, werd de verleiding me gewoon te groot :D :D.
Excuus. Zal me voortaan gedragen :D :D :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:08

:) ik ben niet zo snel onder de indruk hoor babootje, woorden doen niet zoveel pijn. Nogmaals jammer vind ik het wel.
En net als Picasso zal ik erg to the point of bot over kunnen komen, das niet zo bedoeld.
Leuk dat je erheen gaat frederique! Ik heb daar laatst wel bij Bruno een lesje gereden, was ook leuk en een goede oefening voor m'n vossieAfbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:17

Ik zie hier ook een hoop ruiters die de basis niet onder controle hebben. "Dit paard is niet te rijden zonder thiedeman" "je kan diezelfde spieren ook trainen achter de loodlijn" "halsstrekken is maar een oefening hoor" "een paard moet gewoon naar je luisteren, dat heeft niets met leiderschap te maken" "ldr werkt wel, want hij briest tijdens het rijden, dus vindt hij het fijn"

Wat dat betreft ben ik blij dat ik ruimdenkendere ruiters gevonden heb in dit topic. Dot topic heeft mij ook een ruimdenkendere ruiter geworden. Op mijn stal ben ik een klein beetje loner hierin. Lieve meiden! Absoluut, maar delen niet mijn visie.
Je hebt de buitenrecreanten, die rijden enkel buiten.
Je hebt de dressuurmeiden. Die rijden enkel en alleen dressuur, inclusief kneepjes en een zaagje hier en daar.
En je hebt de naturals. Die rijden zonder bit, alles zo natuurlijk mogelijk.. enz. Je kent het wel.
En ik doe van alles een beetje.

Wat mij opvalt, daar had ik het laatst met 1 van de endurance meiden over. Dat er vaak met zo veel haat gekeken wordt naar de dressuur, door ruiters die zelf geen dressuur rijden, maar bijvoorbeeld endurance.

Ik vind dat ook een endurance paard en een springpaard goed over de rug moeten kunnen lopen. Daar worden de paarden juist beter van. Maar als ik dat naar voren breng, word ik meteen gewezen op onze Nederlandse GP ruiters. "Dat is echt niet beter voor mijn paard"
Dan wou ik dat zij eens een kijkje zouden nemen in dit topic. En dat ze dan zien dat dressuur niet betekend: hark, pluk en zaag

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:27

En hoe vond je de lessen van Bruno?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:32

knollentuin schreef:
Leuk dat je erheen gaat frederique! Ik heb daar laatst wel bij Bruno een lesje gereden, was ook leuk en een goede oefening voor m'n vossie[ [url=m/fHlbMA.png]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk! Ik heb ook een keer een clinic bij hem gedaan, en bij Bento Castelhano 2x, en een keer bij Sabine Schut-Kery. Moet zeggen dat ik uiteindelijk niet zo'n fan ben van clinics; ik werk liever met dezelfde persoon wat gestructureerder aan de training. Kan me wel voorstellen dat als je tegen een heel specifiek probleem aanloopt het fijn kan zijn om de blik/mening/methode van een ander te proberen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:35

Het was voor mij op zich niks nieuws, ik gebruikte het echt als oefening voor m'n paard, het lijkt een koele kikker maar het is nogal een binnenvetter,en dan krijgt ie de zenuwen, wordt hij strak en loperig. Ik eindigde in de les met waar ik thuis mee begin, voorwaarts neerwaarts :') fijne begeleiding gehad en Bruno heeft wel 10 x gezegd wat een fijn dier het is, ik heb er nog wel foto's van, moet ik even spitten.
Vind ik ook hoor frederique, ik ga t liefst meerdere keren naar iemand toe, vastlopen doe ik met m'n eigen instr niet, ik les er al 18 jaar en ben erg tevreden, maar ik ga wel overal heen waar ik bij kan leren, en idd dan een serie van 5- 10 lessen.
Als Bruno weer komt, dacht dat dat wel de bedoeling was wil ik er weer heen, dit was makkelijk, ik kon er te paard heen.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 13-02-16 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:36

Je had later ook een clinic die helemaal niet beviel, toch? (bij iemand anders)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:39

Ja klopt,dat was eind van de zomer dat was bij t,h, eo h, an,s,on.... Geheel niet mijn stijl en hoef ik ook niet weer heen, ik werd wel weer uitgenodigd, maar nee

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:55

damian23 schreef:
Ik rijd zelf, deels, volgens de WF "manier" en pak dingen van anderen mee waar ik wat aan heb. Alleen door hoe sommige hier reageren op zijn filmpjes durf ik dit haast niet meer te zeggen. Maar de omslag naar deze manier van rijden is het beste wat mij tot nu toe is overkomen. Mijn paard is van een flegmatiek paard met een zere rug en een slappe achterhand naar een zeer werkwillig voorwaarts denkend paard veranderd. Hij heeft geen zere rug meer en zijn aanleuning is stabiel en licht en in zijn achterhand zit veel meer kracht (geen hupjes meer in overgangen en weg is ook echt weg zonder dit te doen met een holle rug).

Ik vind het jammer als je niets meer gaat zeggen, vind het erg goed om te horen dat je er zoveel aan gehad hebt *\o/*

Iedereen heeft z'n eigen eyeopeners gehad op een bepaald moment en als mensen een eyeopener krijgen van WF of wie dan ook, dan vind ik dat helemaal super! We weten allemaal niet welke ervaringen iemand anders achter de rug heeft en we kunnen zeker niet oordelen over of bepaalde kennis nuttig is voor iemand anders of niet.

Ik heb redelijk wat commentaar op WF, maar dat is ook vooral voor de discussie. Ideaal gezien laat ik liever het paard zélf vwnw laat zoeken (dmv ontspanning en activiteit creeren en daarna gaan zoeken naar de juiste balans), dan het rechtstreeks vragen dmv hoofd omlaag. Aan de andere kant leer ik het paarden absoluut wel aan en is er zeker niets mis met het paard een handje helpen in het begin om de weg naar beneden te vinden, zeker niet bij verreden paarden.

Het is natuurlijk allemaal nog steeds beter dan je paard in de krul zetten of maar jaren lang "activiteit" vragen aan je paard en maar hopen dat je paard ooit die ontspanning zelf gaat vinden. Dan liever een beetje helpen en het paard de weg naar beneden laten zien ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:56