Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
terpentijn schreef:Ironisch dat @Simpelman die dit hele topic aanvankelijk begon om mensen (ruiters) van welk niveau dan ook een ánder inzicht mee te geven om rijtechnisch met hun paard bezig te zijn, afgezet tegen het geruk en gepluk dat in de hedendaagse dressuurringen zichtbaar is, nu opeens diverse (nieuwe) contributanten als "DOM" begint te betitelen. En daarmee meteen afscheid - en afstand - neemt van zijn eigen gestarte topic. Ik dacht dat educatie hier betekende dat je juist diegenen die voorheen vastgeroest waren in een bepaalde rijstijl, een ándere mogelijkheid/benadering/aanpak (met uitleg) voorschotelde.
Maar het lijkt er op dat @Simpelman het eerder heeft beschouwd als een soort persoonlijke kruistocht, waarbij hij zelf als aandrager (in diens eigen beleving waarschijnlijk eerder als onderwijzer/leraar) erg slecht kan omgaan met mensen die kritische noten inbrengen.
Die zijn dan meteen "dom".
Dat lijkt op een houding, die hij zelf bekritiseert van anderen: het door hem zelf verafschuwde goeroe-isme. Dat gaat als volgt:
Met me eens zijn, anders ben je te dom om het te snappen.
Dat vind ik nogal een zwaktebod. dat valt me ook van hem tegen, hoewel ik de bese man absoluut niet ken verde.
Het zou juist verrijkend geheten mogen worden als in zo'n topic ook kritische geesten, die niet alles voetstoots aannemen, een duit in het discussie/visie zakje doen.
Die zijn er hier gelukkig ook steeds meer.
Citaat:Naturally, Master Valença has received and worked with many, many students and as he explained, like the horses, each rider has their own equestrian personality:
“All my pupils that come here to learn with me stay for a few years. I transmit to them the base of dressage. It is like this: each rider has his own personality, his equestrian personality, and after the base is in place, he needs to develop in accordance with his own personality. With a good base, you can do that; if you have a good base, you can be good in your way. You need to understand the horse, the qualities of the horse, his movements and know to never force the horse.”
knollentuin schreef:En bij David heb ik dus meer dan 4 jaar getraind... Heerlijk! Jammer dat hij naar Amerika is
Maar dat lijkt op niks op wat ik van Will Faerber zie
maikeltje schreef:Ik lees en doe al mee vanaf het begin, toen we nog in het vorige topic zaten. Ik post eigenlijk nooit mee, maar volg het topic met veel plezier.
Waar ik denk dat @ Simpelman met zijn post op doelt is het feit dat een voorbeeld van een filmpje van wf die hij plaatst, helemaal op een verkeerde manier beoordeeld wordt.
Zoals ik het lees post hij dat filmpje om te laten zien dat alle basis begint bij een paard dat leert het bit te accepteren en leert het bit aan te nemen door de hand te volgen. Want wil je paard dat niet, dan krijg je uiteindelijk geen aanleuning en sla je dus een heel essentieel deel van de africhting over.
Op dit filmpje komt dan commentaar over hoe de ruiter zit, de handen die alle kanten op gaan, de ellebogen die bij tijd en wijlen teveel naar achter komen etc. En dat goed rijden valt of staat met een goede zit.
Maar dat is in dit stadium helemaal niet aan de orde, dat is niet wat hij wilde laten zien. Ook was dit filmpje niet bedoeld om WF te promoten ofzo, het was puur als voorbeeld en reminder bedoeld dat paard eerst de hand moet leren volgen voor je verder kunt. Dit is geplaatst nav de Posts die ervoor geplaatst waren.
In mijn ogen werd dit filmpje dus in de verkeerde context geplaatst en beoordeeld door sommigen. Dat heeft Simpelman proberen uit te leggen maar werd niet zo begrepen.
Daarnaast heb ik het gevoel dat er iedere keer een aantal posters zijn die alles aangrijpen om Simpelman onderuit te halen, dat vind ik ook al zo typisch en jammer.
Verder vind ik het totaal niet relevant voor het topic om te weten wie hij irl is. Het verbaast me dan ook te lezen dat mensen er tijd in gaan steken om koste wat kost boven water te krijgen die hij is en er een zoektocht van gaan maken. En het dan nodig te vinden dit in het topic mede te delen.
Over onder de gordel gesproken...
Ieders ervaring is altijd welkom hier, de discussies die er soms uit voort vloeien zijn hartstikke interessant om te lezen. Dus ik zou het jammer vinden wanneer dit incident nu gaat leiden tot het begin van het einde...
Picasso schreef:Jannico: fijn beeld op filmpje! Ben ook weg van het type paard, maar dat is persoonlijke voorkeur. Fijn gereden, al zou wat mij betreft het neusje er meer uit mogen...
Maikeltje: het is maar net hoe je het wilt lezen/zien. ... Ben gewoon teleurgesteld dat als men het niet eens is met de visie van S. of vragen gaat stellen, het antwoord van hem is, dat men dom is of niet open staat voor... etc. Ik kreeg van iemand door wie S. was en kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ik persoonlijk ben er nooit op uit geweest om iemand onderuit te halen.... echter de beschuldigingen die ik naar mijn hoofd kreeg van meneer S. waren niet misselijk en ik was erg benieuwd wie hij was/is en waarom er zo hoog van de toren geblazen moest worden. Wat mij betreft heb ik excuses genoeg gemaakt nu.... en niet voor mijn mening, voor de manier waarop... Ben er nu wel klaar mee.
damian23 schreef:Ik zie om mij heen dat juist die basis wordt overgeslagen of wordt afgeraffeld.
oji schreef:De laatste opmerkingen van Simpelman in dit topic vind ik jammer en onnodig. Ik ben wel van hem gewend dat als het hem "te heet onder de voeten wordt" dat hij geen antwoord geeft, maar dit, eigenlijk beledigend naar zijn discussiepartners, ben ik niet van hem gewend. Misschien hebben we zijn post verkeerd geïnterpreteerd, hij heeft wel vaker een handje van niet doorhebben dat getypte tekst niet hezelfde overkomt als gesproken tekst. Dat zou ik dan graag van hem horen. Insinueren dat discussiepartners dom zijn vind ik not done.
knollentuin schreef:Leuk dat je erheen gaat frederique! Ik heb daar laatst wel bij Bruno een lesje gereden, was ook leuk en een goede oefening voor m'n vossie[ [url=m/fHlbMA.png]Afbeelding[/url] ]
damian23 schreef:Ik rijd zelf, deels, volgens de WF "manier" en pak dingen van anderen mee waar ik wat aan heb. Alleen door hoe sommige hier reageren op zijn filmpjes durf ik dit haast niet meer te zeggen. Maar de omslag naar deze manier van rijden is het beste wat mij tot nu toe is overkomen. Mijn paard is van een flegmatiek paard met een zere rug en een slappe achterhand naar een zeer werkwillig voorwaarts denkend paard veranderd. Hij heeft geen zere rug meer en zijn aanleuning is stabiel en licht en in zijn achterhand zit veel meer kracht (geen hupjes meer in overgangen en weg is ook echt weg zonder dit te doen met een holle rug).