Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:29

Waar ik me een beetje aan stoor en wat mij tegenhoudt om heel actief mee te doen met de discussie is dat sommige hier, zonder motivatie, bepaalde trainers of manieren een beetje af zitten te zeiken in de trend van "het gaat nergens over", "commerciële onzin"....

Ik rijd zelf, deels, volgens de WF "manier" en pak dingen van anderen mee waar ik wat aan heb. Alleen door hoe sommige hier reageren op zijn filmpjes durf ik dit haast niet meer te zeggen. Maar de omslag naar deze manier van rijden is het beste wat mij tot nu toe is overkomen. Mijn paard is van een flegmatiek paard met een zere rug en een slappe achterhand naar een zeer werkwillig voorwaarts denkend paard veranderd. Hij heeft geen zere rug meer en zijn aanleuning is stabiel en licht en in zijn achterhand zit veel meer kracht (geen hupjes meer in overgangen en weg is ook echt weg zonder dit te doen met een holle rug). Maar je had mij ook in het begin niet moeten zijn rijden. Mijn handen waren overal. Maar inmiddels loopt mijn paard erg fijn in de arbeidshouding met behoud van die heerlijke losgelatenheid die hij in de stretch heeft en zijn mijn handen gewoon op zijn plek. En aan de impuls wordt nu hard gewerkt, maar daar moeten ze ook wel de kracht voor hebben.

Maar op basis van filmpjes te concluderen dat die manier nergens naar toe gaat. En wat is dan "die manier". Die manier verschilt echt niet veel tov andere manieren. En dan heb ik het niet over de uitvoering, want ja.. WF zit als een zoutzak en veel van de leerlingen op zijn filmpjes ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:42

Maar dat is jouw gevoel Damian23.... jij hoeft je die mening niet aan te trekken als jij wel gebaat bent bij het trainen volgens de WF methode. Er wordt van 'het WF kamp' ook kritiek geuit naar ruiters die niet zo'n fan zijn van zijn ruiterkunsten. Ik kan wel zien wat het toe kan voegen als ik zijn verhaal hoor, maar als ik hem vervolgens zie rijden en tevens een aantal leerlingen (met grote uitzondering van Horseware) dan ben ik daar niet zo enthousiast over. Ik kan dat gewiebel niet rijmen met correct rijden... imo begint dat bij een correcte zit en vwnw. Mijn voorbeeld hierin is o.a. Ingrid Klimke. En daar vind een ander dan misschien weer niks aan... Dat kan toch? Top dat het voor jou werkt, voor mij werkt het niet.... En volgens mij is ook door verschillende mensen aangegeven waarom de methode van WF niet werkt voor hen....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:48

Het gaat mij nog niet eens om hoe WF zit. Iemand hoeft voor mij niet mooi te zitten, als ie maar functioneel zit. Het gaat mij om de filmpjes waarbij WF maar naar arbeidshouding en verzameling gaat. Dat vindt ik, nog los van de zit van de ruiter, een zeer onaangenaam beeld. Paarden verliezen dan hun takt en impuls en drukken hun rug weg. Daar waar hij predict dat dat altijd behouden moet blijven, zie je hem dan toch doorvragen naar iets wat het paard overduidelijk niet kan. Daaruit concludeer ik dat zijn methode dus niet leidt tot een fijn gaand dressuurpaard wanneer er iets meer van gevraagd wordt dan uitsluitend stretch. Daarnaast wordt het gebracht door WF alsof vwnw het beginstadium is, ik ben van mening dat correct vwnw voor een beginnend paard een te zware oefening is om continue te rijden. Afwisseling.
Ten slotte vind ik het gewoon teveel de aandacht op de voorkant. Mij is altijd geleerd (door de instructeurs die ik wel waardeer, heb er uiteraard ook vele gehad waar het anders was en die ik niet waardeerde) eerst de motor aan. De motor is alles. Pas als die actief is en goed doormacheerd, heb je iets aan die voorkant te zoeken. Alleen al het feit dat mensen het hier stretch ipv de normale term Voorwaarts/Neerwaarts gebruiken, geeft mij het idee dat de nadruk meer ligt op het neerwaarts als op het voorwaarts. Voor mij is dat de omgekeerde wereld en de resultaten die ik gezien heb maken mij niet happy. Niets ongefundeerds aan mijn mening dus. Overigens vind ik het prima als iemand anders het anders ziet en vindt, daarom is het een discussie topic, dat je verschillende meningen en ervaringen mag hebben. Alleen maar fijn als het voor jou een ingang heeft gegeven naar een prettiger manier van rijden. Net zoals Horseware. Ondanks dat ik geen WF aanhanger ben zie ik wel degelijk dat haar paard nu veel fijner beweegt als in haar oude filmpjes. Dus dat is alleen maar fijn. Maar mijn startpunt is misschien anders. Ik begin met groene paarden en niet met een paard dat eerst kort en strak gereden is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:50

Helemaal mee eens.
Als het voor jou werkt dan maakt het uiteindelijk weinig uit dat andere daar anders over denken.
Sommige zullen er positief over denken, anderen niet.

Hetzelfde dat simpelman het niet kan laten om iedere keer weer een sneer over de slofteugel te plaatsen nadat ik een keer vermeld heb dat ik wel degelijk bepaalde voordelen daar uit haal.
Denk je dat ik daar warm of koud van wordt? Het maakt je hooguit even bewust, zet je aan het denken en dan neem je een besluit (en ja, ik zal in de toekomst met jonge paarden heus wel weer de eerste paar keer met slof naar buiten gaan).

Ik kan helemaal niets met academische rijkunst, dat maakt het niet perse fout.
Diversiteit houdt het interessant.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:50

damian23 schreef:
Waar ik me een beetje aan stoor en wat mij tegenhoudt om heel actief mee te doen met de discussie is dat sommige hier, zonder motivatie, bepaalde trainers of manieren een beetje af zitten te zeiken in de trend van "het gaat nergens over", "commerciële onzin"....

Ik rijd zelf, deels, volgens de WF "manier" en pak dingen van anderen mee waar ik wat aan heb. Alleen door hoe sommige hier reageren op zijn filmpjes durf ik dit haast niet meer te zeggen. Maar de omslag naar deze manier van rijden is het beste wat mij tot nu toe is overkomen. Mijn paard is van een flegmatiek paard met een zere rug en een slappe achterhand naar een zeer werkwillig voorwaarts denkend paard veranderd. Hij heeft geen zere rug meer en zijn aanleuning is stabiel en licht en in zijn achterhand zit veel meer kracht (geen hupjes meer in overgangen en weg is ook echt weg zonder dit te doen met een holle rug). Maar je had mij ook in het begin niet moeten zijn rijden. Mijn handen waren overal. Maar inmiddels loopt mijn paard erg fijn in de arbeidshouding met behoud van die heerlijke losgelatenheid die hij in de stretch heeft en zijn mijn handen gewoon op zijn plek. En aan de impuls wordt nu hard gewerkt, maar daar moeten ze ook wel de kracht voor hebben.

Maar op basis van filmpjes te concluderen dat die manier nergens naar toe gaat. En wat is dan "die manier". Die manier verschilt echt niet veel tov andere manieren. En dan heb ik het niet over de uitvoering, want ja.. WF zit als een zoutzak en veel van de leerlingen op zijn filmpjes ook.

Die schroom voel ik inmiddels ook..

En mijn IJslander is van praktisch afgeschreven paard, dat een hekel aan bakwerk had. Naar een oortjes naar voren en soepel gaand paard gegaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:54

Sizzle schreef:
Ik kan helemaal niets met academische rijkunst, dat maakt het niet perse fout.
Diversiteit houdt het interessant.

Academische rijkunst druist echt zo in tegen mijn gevoel. Geen enkele impuls, overbuigen...Heb ik ook nog nooit een happy athlete uit voort zien komen, het enige dat ik daar uit zie komen zijn stijve horken die braaf hun kunstjes doen...maar dat is mijn mening }>

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:55

Jenny, Ik heb anders nog niemand negatief over jullie vooruitgang zien praten (?)

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:56

Waarom schroom, zoals hier al gezegd, als iets voor jullie werkt, werkt het voor jullie en dan is het alleen maar goed om die ervaring te delen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:08

Ironisch dat @Simpelman die dit hele topic aanvankelijk begon om mensen (ruiters) van welk niveau dan ook een ánder inzicht mee te geven om rijtechnisch met hun paard bezig te zijn, afgezet tegen het geruk en gepluk dat in de hedendaagse dressuurringen zichtbaar is, nu opeens diverse (nieuwe) contributanten als "DOM" begint te betitelen. En daarmee meteen afscheid - en afstand - neemt van zijn eigen gestarte topic. Ik dacht dat educatie hier betekende dat je juist diegenen die voorheen vastgeroest waren in een bepaalde rijstijl, een ándere mogelijkheid/benadering/aanpak (met uitleg) voorschotelde.
Maar het lijkt er op dat @Simpelman het eerder heeft beschouwd als een soort persoonlijke kruistocht, waarbij hij zelf als aandrager (in diens eigen beleving waarschijnlijk eerder als onderwijzer/leraar) erg slecht kan omgaan met mensen die kritische noten inbrengen.
Die zijn dan meteen "dom".
Dat lijkt op een houding, die hij zelf bekritiseert van anderen: het door hem zelf verafschuwde goeroe-isme. Dat gaat als volgt:
Met me eens zijn, anders ben je te dom om het te snappen.
Dat vind ik nogal een zwaktebod. dat valt me ook van hem tegen, hoewel ik de bese man absoluut niet ken verde.
Het zou juist verrijkend geheten mogen worden als in zo'n topic ook kritische geesten, die niet alles voetstoots aannemen, een duit in het discussie/visie zakje doen.
Die zijn er hier gelukkig ook steeds meer.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:10

Ik denk dat ik er een beetje tussenin zit. Wat Damian zegt herken ik heel erg. Het overal uithalen wat je denkt dat je kunt gebruiken.

Zelf ben ik begonnen aan de contactteugel, zo snel mogelijk naar buiten en heel veel kilometers maken. En met zitlessen. Want ik heb het idee dat ik mijn paard het meest help als ik een stevige zit heb.

Daarna heb ik het vwnw opgepakt en heb ik heel veel gehad aan de filmpjes van WF, maar ook aan de filpjes van Ingrid Klimke. Mijn paard loopt zo veel beter nu, veel losser. Voorheen zat Kilian vaak vast aan de linkerkant. Laatste keer dat de osteo langs kwam, niets aan de hand. Hij wordt ook vriendelijker en vindt het werken duidelijk leuker. Ik wissel, net als Damian en Starbreeze aan het begin, af qua halshouding. Ik rij geen half uur/ 3 kwartier in de stretch. Maar ik pak het wel veel mee en gebruik het ook als beloning.

Ik vind dat Simpelman een goed punt heeft wat betreft het stoppen op het goede moment. In het begin gaf ik daar wat weerstand tegen, omdat 5 minuten trainen naar mijn idee geen zin had. Maar nu verplaats ik de moeilijkste oefening naar het einde van de training. Gaat dat goed, stoppen en afstappen. Druk weg laten vallen, telt voor mij ook als stoppen op het goede moment.
Voor mij werkt het.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:13

Ook ik heb zeer veel aan het topic, zowel gehad als nu nog, en ik lees altijd alles wat er gepost wordt, het VWNW principe ligt mij bijv. erg na aan het hart, speciaal als je dan weet hoe weinig daar door lesgevers in het algemeen en ruiters in het bijzonder de juiste waarde aan wordt gehecht. En van hoeveel waarde dit aspect in de opleiding van een paard nu juist is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-02-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:15

Milkberry, Jij bent voor mij ook een goed voorbeeld hoe je van alles wat mee pakt en zelfbewust naar je doel werkt ongeacht of het gangbaar is of niet.

Zeg nooit nooit.
Soms denk je DE manier gevonden te hebben nadat het al 20 paarden lang zo vlekkeloos werkt. Dan tref je paard 21 en ineens moet je een methode gebruiken waarvan je nooit gedacht had het nodig te hebben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:24

Het valt mij op dat in dit topic vaak WF in Ingrid Klimke in soort van 1 adem genoemd worden, terwijl dat voor mij een wereld van verschil is. Ingrid Klimke rijdt vanuit het vw naar het nw en in afwisseling. De houding die het paard aankan en zonder daar extreme hand/arm bewegingen voor te doen om het te bewerkstelligen. Bij haar komt het naar mijn mening vanuit de achterhand en vanuit het paard. Iets totaal anders als de in mijn ogen stretch van WF die vooral door de ruiter en aan de voorkant wordt bewerkstelligd. Ik ben een groot fan van Ingrid Klimke en haar aanpak en over tot wat voor resultaten die aanpak kan leiden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:35

Sizzle schreef:
Jenny, Ik heb anders nog niemand negatief over jullie vooruitgang zien praten (?)

Nee dat is waar (gelukkig :D ). Maar de voortuitgang heb ik toch mede te danken aan dit topic, WF én Simpelman... Niemand is perfect, ook Simpelman niet. Maar hij heeft (voor mij) toch een hele waardevolle bijdrage geleverd. Ik vind het hij nu iets te veel afgeschoten wordt :o

Oij, mijn paard kón niet eerst voorwaarts en dan neerwaarts. Hij moest eerst neerwaarts en los, van waaruit ik hem voorwaarts kon rijden. De instructrice die Chocoprins ook wel eens benoemde zei weleens: als je een zware rugzak draagt kan je niet hard rennen als je je rug hol houdt. Het zal per paard verschillen, maar het kan in mijn ogen dus ook andersom :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:49

Ja paard kon misschien niet voorwaarts in nageeflijkheid, omdat ie dan zijn rug wegdrukte/hol maakte. Maar als een paard niet voorwaarts kan gewoon aan een contactteugel en in een houding die het zelf verkiest, dan is er iets anders aan de hand en zou ik stoppen met rijden tot ik weet wat er aan de hand is.
Om je eigen beeldspraak te gebruiken. Met een zware rugzak op je rug kun je niet hollen, niet lopen en niet stilstaan met een holle rug zonder last van je rug te krijgen. Maar maak je eerst je rug bol met die zware rugzak, dan verlies je ook je balans en ga je "rennen" omdat je anders naar voren tuimelt, dus voor een paard op de voorhand tuimelen. Niet in de stretch is niet hetzelfde als een holle rug.
Verder denk ik niet dat je de balans van een mens op twee benen ook serieus kan vergelijken met de balans van een dier op 4 benen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:10

Ik ben het hier met een heleboel posters eens over het in gesprek blijven en een eigen mening mogen hebben, zoals meerdere met mij posten.
Wat ik niet begrijp is dat een damian en jenny meteen in de verdediging schieten, waarom?? Als iets voor je werkt en je bent er tevreden mee dan hou je het zich zo?
Net zoals dat de een liever in een Franse auto rijdt en de ander in een japanner, of patat versus pannekoek affijn je snapt m wel.
Bewustwording is mijn ding, als iets werkt, waarom werkt t? Dat wil ik weten want ik kan dat gebruiken in m'n werk, mensen lesgeven en paarden trainen. voor mij geen tunnelvisie en een manier, de basis staat vast, en hoe je ernaartoe werkt kan vreselijk verschillen.
Ik vind de posts van simpelman eigenlijk altijd erg duidelijk, zoveel tijd als die neemt om alles uit te typen... Respect, maarrrrr ik verdenk m van veelvuldig kopiëren of opdreunen van theorie boeken of uit hersenen. neemt niet weg dat zijn bijdrage meestal mooi uitleg geeft.
Wat ik er jammer aan vind is idd dat als je vragen stelt, en idd ik heb geen 380 blz gelezen, maar 40 ofzo en je blijft kritisch dat je dan dom wordt genoemd, of zoals hij iemand onervaren noemt, hoe kan je?
Ik vind dat niet getuigen van respect. En als je dan vervolgens daarop gewezen wordt je beledigd gedragen vind ik een beetje kinderachtig want hij die kaatst kan de bal verwachten.. Dan moet je m vangen ook!
De vrolijke *\o/* smiley die je postte toen ik mee wilde posten was van korte duur simpelman, jammer want ik denk dat we van elkaar kunnen leren
Wat ik dom vind is stellig zijn,en een kant op kijken. En niet om je heen kijken en niet van je stelling afwillen wijken. maar jezelf vervolgens wel tegenspreken..
Ik vraag me dingen af omdat ik beelden zie die niet kloppen met de theorie, WF komt binnenkort hier om de hoek maar ik vind t belachelijk veel geld om mee te rijden nav de filmpjes, als ik die niet gezien had had ik er zo heengegaan..
En idd ik ben meer van klimke, dat ligt mij meer, ik ben ook niet van academisch, maar ik lijk er wel naar en ik lees erover. Ik ga totaal mee in de post van oji hierover
Open staan voor de ander, niet alles klakkeloos aannemen en vragen blijven stellen...
Daarom mijn vraag, wat is stretch en wat is voorwaarts neerwaarts ten opzichte van elkaar, kortom, waar zit t verschil???
En dan roep ik vast dat ik in het voorwaarts neerwaarts van bv de klimkes een opwaartse rug, een ondertredend achterbeen en activiteit zie en bij de meest WF ( niet horseware) een lage hals, paarden op voorhand slappe rug en een achterblijvende achterhand onder tempo, das geen stretch, das relaxed
Ik zie bij horseware veel meer voorwaartse activiteit- en ik benoem meteen voor er iemand begint over gehaast rijden, activiteit betekend geen snelheid..

Edit, knol kan niet tiepen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:27

oji schreef:
Daarnaast wordt het gebracht door WF alsof vwnw het beginstadium is, ik ben van mening dat correct vwnw voor een beginnend paard een te zware oefening is om continue te rijden. Afwisseling.
Ten slotte vind ik het gewoon teveel de aandacht op de voorkant. Mij is altijd geleerd (door de instructeurs die ik wel waardeer, heb er uiteraard ook vele gehad waar het anders was en die ik niet waardeerde) eerst de motor aan. De motor is alles. Pas als die actief is en goed doormacheerd, heb je iets aan die voorkant te zoeken. (...) Maar mijn startpunt is misschien anders. Ik begin met groene paarden en niet met een paard dat eerst kort en strak gereden is.

Dat herken ik ook wel bij ons jonge beestje. Vanuit het voorwaarts komt balans. Eenmaal in balans kun je het neerwaarts gaan zoeken. Het zit er niet vanzelf op. Bij die van ons begon het zo'n beetje na 3,5 maanden te komen dat hij steeds lager naar beneden de hand kan volgen, nu hij wat meer spieren krijgt en sterker wordt.
Evengoed is het bij een ouder paard met de spieren op de verkeerde plek ook niet zomaar even voor elkaar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:37

(Ik laat alles over persoonlijk worden en je moeten verdedigen links liggen... ik wil even ingaan op opmerking van Oji en knollentuin over WF en Klimke)

Ik zelf heb het idee dat WF en Klimke wel in hetzelfde straatje wonen... alleen woont Klimke iets verder op... en heeft qua materiaal betere paarden en betere leerlingen... WF probeert in mijn ogen hetzelfde (de theorie erachter lijkt veel op elkaar) alleen ongeveer alle paarden en ruiters die WF heeft zijn minder (of al verpest of te weinig talent) Dus om de filmpjes van WF 1 op 1 te vergelijken met Klimke... tja.. dat is appels en peren vergelijken.
Ik vind het beeld wat Klimke geeft ook super mooi... maar ik kan NU veel meer met de filmpjes van WF... ik rijd namelijk een 12-jarige merrie van 1.80 die behoorlijk in de kreukels is gereden met een lastig lijf... en als ik daar de beelden van Klimke steeds naast zou leggen dan zou ik behoorlijk teleurgesteld zijn... en misschien wel opgeven... maar met de filmpjes van WF kan ik momenteel wel verder en kleine stapjes voorwaarts maken. Het stelt nog niet zoveel voor... en ik kan ook nog lang geen B proef... maar ja ik rijd nu deze grote merrie... en ja.. het was allemaal duizendmaal simpeler geweest als ik een groene 3-jarige had gehad... dan had ik misschien wel de beelden van Klimke naast durven leggen ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:18

Sizzle schreef:
Milkberry, Jij bent voor mij ook een goed voorbeeld hoe je van alles wat mee pakt en zelfbewust naar je doel werkt ongeacht of het gangbaar is of niet.

Zeg nooit nooit.
Soms denk je DE manier gevonden te hebben nadat het al 20 paarden lang zo vlekkeloos werkt. Dan tref je paard 21 en ineens moet je een methode gebruiken waarvan je nooit gedacht had het nodig te hebben.

Dank je wel Sizzle.
Ik denk dat het belangrijk is om per individu en per paard te kijken wat werkt. Soms werkt iets voor de ruiter, wat voor het paard niet werkt. En soms werkt iets voor het paard, wat voor de ruiter niet werkt. Het is altijd zoeken naar de methode/de manier die bij beide het beste past. En dat kun je alleen maar zelf ontdekken. Stoppen op het goede moment was voor ons ook zoiets. Ik dacht het niet nodig te hebben, tot het ineens bij dit paard goed bleek te werken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:38

Ik wil graag uit de discussie over personen blijven, want daar houd ik niet van.

Wat Will F. altijd in zijn filmpjes benoemd is dat hij daar aan het scholen is en dat dat wat anders is als rijden in de ring/proef. Ook zijn er best veel paarden bij Will al behoorlijk verreden. Dat kost tijd 1,5 tot 2 jaar trainen voordat ze weer correct kunnen lopen.

Voor mij heeft Will en de aanvullingen van Simpelman en anderen uit dit topic veel betekend.
Ik merkte dat mijn paard nooit contact zocht met het bit en altijd erachter kroop en brak bij de 3e halswervel. Dus ik ben eerst begonnen met contact zoeken en hoe dan ook behouden. Ja en dan gaan je handen alle kanten op. Omhoog, omlaag, wat wijder. Dat is onderdeel van het proces.
Ze moest leren dat het knikje en erachter kruipen niet meer betekende dat je van het contact af kwam.

Ik had les gehad met adb invloeden. Resultaat: paard vluchtte enorm voor alles weg. Ik moest dus ook eerst neerwaarts, met contact alvorens ik van daaruit weer voorwaarts kon. En het bijzondere is dat ik nu een veel relaxter paard heb gekregen. Ze staat nu op een kilo merriebrok en ik rijd niet elke dag en we kunnen gewoon rijden. Dat had ik nooit kunnen denken, voorheen kon er amper wat in en dan ontplofte ze al. Tevens is dit ook de eerste winter dat ze goed op gewicht blijft en goed in conditie.

En oma's van bijna 24 kunnen ook nog veranderen. Mijn zadel is laatst aangepast, omdat haar rug in positieve zin is veranderd.

Voor mij werkt het en ik ben er blij mee. Stretch is voor mij ook geen einddoel, maar een tussendoel om uiteindelijk tot een goede werkhouding te komen.

En wat betreft zitten: Soms laat een paard je ook echt niet zitten, omdat het zijn/haar rug zo hol maakt. Ik merk dat ik veel beter kon gaan zitten toen zij meer over haar rug kwam.

Ik vind het een fijne (wel een lange adem) manier van rijden en het heeft ons beide ook veel gebracht. Ik ben blij dat ik hier wat kan halen op het moment dat ik even gefrustreerd ben of vastloop. En of dat nu in het straatje Will ligt, of ergens anders vandaan komt maakt mij niet uit. Dat het werkt, dat maakt mij wat uit :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:45

Evelijn, troost je. Als ik de beelden van Klimke naast mijn eigen rijden zet....is het met mij ook bedroevend gesteld hoor. Ondanks dat ik een paard heb dat niet eerst verpest is en best een leuk bewegend sportpaard is. Heb zelf nog niet 1% van het talent en gevoel van mevrouw Klimke.

Ik snap dat het beeld van WF haalbaarder lijkt en kan mij ook helemaal vinden in jouw opmerking dat Ingrid Klimke zowel voor wat betreft leerlingen als voor wat betreft paarden over veel beter materiaal beschikt. MAAR....als de WF aanpak werkelijk zo goed zou zijn en hij de vertegenwoordiging van dezelfde aanpak zou zijn in de VS, zou dat betere materiaal dan niet vanzelf naar hem toe komen?
Ik denk dus dat de aanpak wel degelijk wezenlijk verschillend is. Dat het volgen van de aanpak van Ingrid Klimke dus ook met minder getalenteerde paarden en ruiters, tot betere resultaten leidt als de aanpak van WF. In mijn ogen leidt de aanpak van klimke tot paarden die uitrekbaar en inschuifbaar zijn in lossigheid en ontspanning, maar met aanspanning en impuls. De WF aanpak leidt in mijn ogen vooral tot paarden die wel ontspannen zijn, maar geen aanspanning hebben. Niet meer inschuifbaar met behoud van lossigheid en takt. Dat is in ieder geval wat ik zie op de filmpjes van paarden van WF verder in de africhting.

Dat neemt niet weg dat ik wel denk dat de aanpak van WF, alleen al door de bekendheid die het gekregen heeft, een hoop mensen hier geholpen heeft om een omslag te maken vanuit een te strakke manier van rijden, naar meer ontspanning. De kunst is in mijn ogen om te bepalen wanneer laat je de methode weer los en komt er weer meer aanspanning. Als je te lang door rijdt op de WF methode wordt het denk ik steeds moeilijker om je paard weer in aanspanning (in ontspanning) te krijgen.

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:54

Er wordt wel vaker aangegeven dat er een soort drempel zit tussen de ontspanning en de aanspanning... die is in dit topic vaker benoemd... en ik heb het idee dat Horseware die drempel prima heeft genomen.

Maar ik denk eigenlijk dat als je blijft lessen en blijft ontwikkelen dat die drempel die nu zo hoog lijkt... eigenlijk niks is... maar dat het per paard (en ruiter) wel beetje aftasten is. Die impuls die je mist in de beelden van WF benoemd WF wel (maar misschien op iets te vriendelijk Amerikaanse manier)

Als mooi experiment zouden we eigenlijk filmpjes moeten zien van Klimke die op 'verpest' paard rijdt... maar daar is alleen maar ergens beetje tekst over te vinden dat ze met een dergelijk paard maanden buitenritten is gaan maken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:13

oji schreef:
Het valt mij op dat in dit topic vaak WF in Ingrid Klimke in soort van 1 adem genoemd worden, terwijl dat voor mij een wereld van verschil is. Ingrid Klimke rijdt vanuit het vw naar het nw en in afwisseling. De houding die het paard aankan en zonder daar extreme hand/arm bewegingen voor te doen om het te bewerkstelligen. Bij haar komt het naar mijn mening vanuit de achterhand en vanuit het paard. Iets totaal anders als de in mijn ogen stretch van WF die vooral door de ruiter en aan de voorkant wordt bewerkstelligd. Ik ben een groot fan van Ingrid Klimke en haar aanpak en over tot wat voor resultaten die aanpak kan leiden.

Er zit naar mijn idee wel een heel groot verschil tussen de theorie en de uitvoering. Ik vind de theorie van WF erg aansprekend. En dat is naar mijn begrip ook vanuit het vw naar het nw. Alleen hij doet dit op een andere manier dan Klimke, maar beiden doen het vanuit het onderhouden van een constant contact met de mond. Alleen bij WF ziet het er anders uit omdat hij met de handen de paardenmond volgt. En in het begin zal dat niet lukken maar dan rijd je met een contactteugel voorwaarts totdat je paard sterker is geworden en het neerwaards aan kan. Zonder voorwaarts zakt die van mij niet, raakt uit balans en gaat op de voorhand lopen. Als ik les wordt er juist heel goed gelet op de impuls en een ondertredend achterbeen (en het verschil voelen). Uitvoering......

Ik had me eerlijk gezegd ook opgegeven voor de clinic van WF, maar afgezegd. Ik denk niet dat hij mij iets nieuws gaat brengen en inderdaad, het is een hoop centjes. Ik hoop dat David de Wispelaer van de zomer weer een keer in Nederland is.

Alleen de uitvoering... daarin zie je wel degelijk verschil tussen Ingrid en WF. Zoals Evelijn al aangeeft, ze wonen in het zelfde straatje.. alleen Ingrid een stukje verderop. Maar als basis vind ik de theorie van WF uitstekend om mee te beginnen. Ik ben nu het boek van Horst Becker aan het lezen en ook daarin herken ik heel veel. En ook dat komt redelijk op hetzelfde neer. Eerst balans en sterker worden daarna pas bewegen. Maar het is een fijne manier om mee te beginnen. Zeker als je paard redelijk verreden is en geen contact meer wil maken. Ik ben een jaar bezig geweest om mijn paard te "ontkrullen" en sterker te krijgen. Maar wij rijden allang niet meer alleen maar in de stretch. Ik gebruik het nu met losrijden en als beloning. En dat stukje na het vwnw is WF inderdaad niet echt de meest aangesproken persoon en dan zou ik verder kijken. En zo probeer ik overal wat te gebruiken wat bij mij en mijn paard werkt. En ik denk dat de meeste hier dat ook doen.

Ik uit niet zo snel kritiek op andere manieren, tenzij ik het echt niks vindt. Of ik reageer er niet op. De kussentjes zijn echt niet aan mij besteed :o . But no hard feelings, maar zo voelde ik me even op dat moment.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:16

Als het vwnw bevestigd is in stap en draf, is voor mij het moment om de (deels) WF methode los te laten.
Zoals hierboven gemeld wissel ik in halshouding. Maar dan neemt mijn paard nog geen aanleuning.
Ik heb hem vanuit de stretch 2 maanden geleden geprobeerd op te pakken. Toen dook hij met iets oppakken direct achter de loodlijn en ging hij langzamer lopen, alsof ik hem op de handrem trok.
Nu, 2 maanden later, is de stretch in stap bevestigd en heb ik van de week voor het eerst weer geprobeerd op te pakken. Dit maal zonder verlies van tact, en meneer bleef netjes met zijn hoofd VOOR de loodlijn ^__^
Ik was even 's werelds gelukkigste ruiter.
Beloond en afgestapt.

Voor ons is het dus beter om eerst te werken aan bevestigen van vwnw/stretch. Wij zijn nu vanaf augustus bezig denk ik. Dus het duurt wel lang. Maar zoals eerder aangegeven heb ik, net als Ankem, en Horseware, een oud paard met lichamelijke problemen die voorheen verkeerd gereden is.
Ik denk dat een ander met een jonger, minder krakkemikkig paard die vanaf het begin af aan alles goed aangeleerd heeft gekregen, ook eerder kan beginnen met oppakken.
Als ik eerder oppak naar werkhouding, kan ik weer van voor af aan beginnen. Dan stopt hij meteen met reiken naar het bit :(

Mijn moeder rijdt een draver die tien jaar jonger is, soms klim is daar eens op. Die zakt direct, bij de eerste keer aanbieden, al met zijn neus naar de grond, en laat zich ook makkelijk weer oppakken. Het is dat hij zo verschrikkelijk groot is, en ik zo verschrikkelijk klein, anders had ik graag wat meer met hem gedaan. Alleen al met het zakken en daarbij voorwaarts gaan ben ik maaaanden bezig geweest met mijn eigen paard. Het kan dus snel gaan met een jonger paard. Dan zou ik ook niet eindeloos in de stretch blijven rijden. Het is niet het doel, maar een middel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:18

oji schreef:
Dat neemt niet weg dat ik wel denk dat de aanpak van WF, alleen al door de bekendheid die het gekregen heeft, een hoop mensen hier geholpen heeft om een omslag te maken vanuit een te strakke manier van rijden, naar meer ontspanning. De kunst is in mijn ogen om te bepalen wanneer laat je de methode weer los en komt er weer meer aanspanning. Als je te lang door rijdt op de WF methode wordt het denk ik steeds moeilijker om je paard weer in aanspanning (in ontspanning) te krijgen.

Helemaal mee eens!! Maar voor mij was een clinic van David de Wispelaere het omslagpunt. Echt een openbaring van hoe het ook kon. Dat smaakte echt naar meer.

En van de filmpjes van WF heb ik veel geleerd. Wat ik wel vind is dat WF naar mijn mening vaak te lang alleen in de stretch blijf lopen. Ik zou zelf eerder wat gaan wisselen in hoofd/halshouding.