Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
knollentuin schreef:Ja absoluut, bij mij zeker. Ik nodig ook al mijn lesklanten bij mij thuis uit, iedereen mag komen kijken hoe ik train. Ik les / train ook elke week onder begeleiding. Ik merk dat veel instrukteurs zelf nergens meer lessen, ik denk dat ze alles al weten??
En de mensen die willen mogen ook mijn paarden komen rijden, kom maar voelen.
Watermill schreef:Ik heb ooit eens een vraag gemaild aan Will F. over zit en het achter de beweging zijn. Ik ga morgen eens kijken of ik het antwoord nog heb bewaard. Dan zal ik het hier plaatsen.
Appelflapje schreef:Dat heb ik inderdaad ook vaak. Ze weten allemaal te vertellen dat het paard 'van achter naar voren', 'losgelaten' en 'over de rug' moet en dat het 'de hals moet laten vallen', maar de uitvoering en het beeld over wat dan correct is, verschilt behoorlijk.
Simpelman schreef:De paarden die gereden worden en die moeten leren de hals te strekken zijn nog niet aan aanleuning toe.
Er is slechts sprake van een contactteugel, de ruiter houdt een permanente, zachte, tedere verbinding met de paardenmond en vraagt alleen maar de hals te strekken en dat zonder nageeflijkheid.
Gaat het hoofd omlaag, dan gaan de handen mee, komt het hoofd omhoog, dan gaan de handen mee.
Wanneer de ruiter aan een contactteugel de handen boven de zadelboom plaatst en sluit dan gaat een jong paard over de teugel.
We kunnen hem nu "aan" de teugel krijgen door te drijven en weerstand te bieden.
We kunnen het toe passen van deze techniek echter beter uitstellen en het paard eerst eerst zijn eigen evenwicht onder het zadel laten (her)vinden ongedwongen en in zijn natuurlijke houding.
Het houden van een zacht permanent contact geet beter met de handen wijd.
Heeft het paard eenmaal zijn evenwicht hervonden en is het door het draven mét ruiter en mét gestrekte hals sterker geworden dan zal het bijna vanzelf aanleuning nemen en nageven op een zuchtje.
Een zachte, lichte weg met respect voor het organisme van het paard.
[ Video ]
Simpelman schreef:Domheid is als olie op water, het is flinterdun maar het beslaat al snel het hele oppervlak.
Waar we ons ook aan het water willen laven we worden bevuild met olie.
Er zijn steeds minder deelnemers met wat diepgang over op het topic, het wordt meer en meer oppervlakkig.
Ik ga proberen me wat terug te trekken.
Simpelman schreef:Domheid is als olie op water, het is flinterdun maar het beslaat al snel het hele oppervlak.
Waar we ons ook aan het water willen laven we worden bevuild met olie.
Er zijn steeds minder deelnemers met wat diepgang over op het topic, het wordt meer en meer oppervlakkig.
Ik ga proberen me wat terug te trekken.
RoyalMemory schreef:Ik begrijp Simpelman wel een beetje (denk ik); het wordt een beetje een herhaling van zetten met steeds meer vervlakking en geregeld gaat het niet (meer) over het onderwerp.
Kwantiteit vervangt langzaamaan de kwaliteit, vind ik jammer. Sorry
Babootje schreef:RoyalMemory schreef:Ik begrijp Simpelman wel een beetje (denk ik); het wordt een beetje een herhaling van zetten met steeds meer vervlakking en geregeld gaat het niet (meer) over het onderwerp.
Kwantiteit vervangt langzaamaan de kwaliteit, vind ik jammer. Sorry
Ik begrijp Simpelman ook. Hij opent een EIGEN topic met EIGEN volgers; dan komt er iemand die m de kaas van t brood eet en dan is het ineens allemaal niet meer zo leuk. Heel amusant dit.
Vooral als je vraagt of hij een filmpje van zichzelf post.![]()
![]()