Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:59

Ik heb ooit eens een vraag gemaild aan Will F. over zit en het achter de beweging zijn. Ik ga morgen eens kijken of ik het antwoord nog heb bewaard. Dan zal ik het hier plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:00

knollentuin schreef:
Ja absoluut, bij mij zeker. Ik nodig ook al mijn lesklanten bij mij thuis uit, iedereen mag komen kijken hoe ik train. Ik les / train ook elke week onder begeleiding. Ik merk dat veel instrukteurs zelf nergens meer lessen, ik denk dat ze alles al weten??
En de mensen die willen mogen ook mijn paarden komen rijden, kom maar voelen.

Daar kan ik dus ook niet zo goed bij....
Mijn Prix juf rijdt ook gewoon haar lessen... fouten sluipen er zo makkelijk in...

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:05

Mijn instructrice gaat regelmatig op les en geeft zelf zitles.
Ik merk aan mijn eigen paard dat hij, ondanks dat we met halsstrekken bezig zijn, het fijn vindt als ik in balans zit en een goede houding aanneem.
Ik zie in de filmpjes van WF nog wel eens mensen mee naar voren hangen tijdens het halsstrekken. Dat vindt mijn paard heel onprettig. Wij zijn echt gebaat bij een goede zit. Hij is ook erg gevoelig op mijn zit. Heel prettig.
En een fijne zit is tijdens de endurance ook wel fijn ivm schuurplekken. Die heb ik toch liever niet op mijn kont ;)

Naast de zitlessen ben ik laatst naar een seat builder geweest. Die ging nog net even dieper in op mijn houding. Heel interessant om er achter te komen waarom je een bepaalde houding aanneemt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:07

Watermill schreef:
Ik heb ooit eens een vraag gemaild aan Will F. over zit en het achter de beweging zijn. Ik ga morgen eens kijken of ik het antwoord nog heb bewaard. Dan zal ik het hier plaatsen.

Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar, en eerlijk gezegd kan ie een heel verhaal ophangen met allemaal theorie, maar ik geloof nu al dat dat ik dat af ga doen als niet logisch... Ik heb een heel aantal filmpjes zitten kijken van hem em van leerlingen en ik zie het niet.
De methode staat me niet aan
Bij veel leerlingen mis ik activiteit, paarden sjokken door de baan, stretch - paarden met de neus door t zand ja, maar zonder activiteit geen rug gebruik, een ruiter die achter beweging zit, vol in de rug- Die ook al niet gebruikt wordt. Ik heb er weinig gezien waarvan ik dacht, dat is fijn!

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:16

Ik vind Horseware een goede WF leerling :D

De filmpjes op internet laten voor mij ook niet zien wat ze beloven, maar zo kun je overal wat meenemen en je eigen idee volgen.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:19

Niet vervelend bedoeld hoor, maar kan een paard diep in een stretch, actief, maar zonder ruggebruik? Ik zou denken dat ie dan zeker zijn buikspieren moet aanspannen, waardoor de rug omhoog komt.
Ik zie ze over het algemeen niet sjokken bij Wil, mijn mening...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:25

Als ik naar de vervolg filmpjes kijk van WF in werkhouding dan wordt ik daar niet opgewonden van nee.
Erg weinig impuls en weinig duidelijkheid naar het paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:25

Ja heb ook filmpjes van horseware gezien ziet er idd uit zoals t hoort.
Idd dat Sizzle, ik verwacht meer van iemand met zo een voorbeeldfunctie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:37

Appelflapje schreef:
Dat heb ik inderdaad ook vaak. Ze weten allemaal te vertellen dat het paard 'van achter naar voren', 'losgelaten' en 'over de rug' moet en dat het 'de hals moet laten vallen', maar de uitvoering en het beeld over wat dan correct is, verschilt behoorlijk.

:D :D :D :D Daarom zijn filmpjes altijd zo verhelderend (van de "vertellers" dan he?)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:50

Ik vind Horseware ook een hele goede leerling en een voorbeeld.

Ik zag ook een filmpje op zijn site van een pony waarbij op het moment van de stretch juist een minder zweefmoment had. Er werd hier niet op in gegaan bij het commentaar.
Ik vind er in de meeste filmpjes vrij weinig wordt gedaan, ik ben altijd bezig met tempowisselingen, buiging etc. dat zie ik vrij weinig terug.

Grappig dat iedereen de termen over de rug of voorwaarts neerwaarts kent of beweert dit zelf ook te doen, maar de uitvoering is totaal anders. Ik laat het maar zo. :')

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 02:40

Kilian ging eerst langzamer lopen in de stretch, en daarna juist heel snel. Nieuwe balans ontwikkelen. Dit is niet het einddoel waar ik naar toe werk, maar het hoort er even bij. Inmiddels loopt hij in stap in de stretch actief. Niet sneller, wel ruimer. Ik voel hem echt onder stappen.
In de draf is hij nog te erg zijn balans aan het zoeken. Maar het begint te komen. Hij viel voortdurend terug in stap. Dat gebeurd nu niet meer. Misschien zijn niet al WF's leerligen al op Horsewares niveau. Maar dat komt dan niet echt naar voren im de filmpjes.

Belangrijk is het schakelen. Maar dat zie ik indd weinig terug in de filmpjes van WF. Kilian stretcht ook beter na buiging aan de hand. Ook dat zie je weinig terug. Ook het voltes groter/kleiner maken, helpt ons.
Maar met zo'n oudje met artrose gaat alles nou eenmaal langzamer. Gelukkig heb ik de tijd :)

Wat mij stoort aan de moderne dressuur, is dat de paarden vaak gehaast lopen. Korte, vlugge stapjes. En dat heet dan voorwaarts. Vind ik net zo storend als neerwaarts zonder voorwaarts.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 05:09

Domheid is als olie op water, het is flinterdun maar het beslaat al snel het hele oppervlak.
Waar we ons ook aan het water willen laven we worden bevuild met olie.

Er zijn steeds minder deelnemers met wat diepgang over op het topic, het wordt meer en meer oppervlakkig.
Ik ga proberen me wat terug te trekken.
;(

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 07:55

Simpelman schreef:
De paarden die gereden worden en die moeten leren de hals te strekken zijn nog niet aan aanleuning toe.
Er is slechts sprake van een contactteugel, de ruiter houdt een permanente, zachte, tedere verbinding met de paardenmond en vraagt alleen maar de hals te strekken en dat zonder nageeflijkheid.

Gaat het hoofd omlaag, dan gaan de handen mee, komt het hoofd omhoog, dan gaan de handen mee.
Wanneer de ruiter aan een contactteugel de handen boven de zadelboom plaatst en sluit dan gaat een jong paard over de teugel.
We kunnen hem nu "aan" de teugel krijgen door te drijven en weerstand te bieden.
We kunnen het toe passen van deze techniek echter beter uitstellen en het paard eerst eerst zijn eigen evenwicht onder het zadel laten (her)vinden ongedwongen en in zijn natuurlijke houding.
Het houden van een zacht permanent contact geet beter met de handen wijd.

Heeft het paard eenmaal zijn evenwicht hervonden en is het door het draven mét ruiter en mét gestrekte hals sterker geworden dan zal het bijna vanzelf aanleuning nemen en nageven op een zuchtje.
Een zachte, lichte weg met respect voor het organisme van het paard.

[ Video ]

Er is nogal wat commentaar op dit filmpje wat ik niet kan plaatsen, ik vind het een super omschrijving van je Simpelman! Dank je wel.. Dit is precies hoe ik het geleerd heb van 1 van mijn instructrices ( Karmie Stroeve)..Het voelt even typisch als je er net mee begint maar werkt helemaal voor mij..
Wat betreft de houding van deze amazone: stoor ik me totaal niet aan ze doet hier een training en zit het paard niet in de weg..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:10

Simpelman schreef:
Domheid is als olie op water, het is flinterdun maar het beslaat al snel het hele oppervlak.

Er zijn steeds minder deelnemers met wat diepgang over op het topic, het wordt meer en meer oppervlakkig.
;(

Nouja, dat vind ik niet erg aardig.
Het is een disucussietopic voor iedereen. Zelf geef je ook meerdere malen aan dat WF niet alles is en dat hij zit als een zak hooi.
Ik denk dat de mensen in dit topic juist wat diepgang bij willen brengen. Maar misschien vanuit een andere hoek.

Maar het gaat steeds minder en minder over dressuur en filmpjes en foto's. En de filmpjes die gepost worden gaan ook vaak niet over dressuur.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:43

Simpelman schreef:

;(

Hoezo?? Er wordt in de laatste posts
Juist door iedereen goed van alles besproken, wat je ziet in uitvoering en wat daar aan opvalt en hoe het volgens de theorie zou moeten gaan, dat die twee geregeld van elkaar verschillen is voor een kenner zoals jou geen verrassing toch?
Ik vind t onaardig hoe je reageert op posters die niet meteen op ja en amen simpelman staan, die zijn dan onervaren en niet diepgaand en sorry dat ik het zo zeg maar dan komt u behoorlijk uit de hoogte over. Want u weet en kan alles het beste??
Zet hier dan eens beeld materiaal van jezelf neer??
Het filmpje dat je postte van de dame op het jonge paard werd gebruikt als voorbeeld, dan ga ik ervan uit dat het het goede beeld laat zien, en dan kijk ik daar ook zo naar, en vermeld ik de dingen die me opvallen, volgens mij was het topic daarop gestart. Als dat niet zo is ga ik wel uit t topic, want ik vermoed dat ik degene ben zonder diepgang ( aldus simpelman) dan kan simpelman lekker blijven zitten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:10

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:26

Ik begrijp Simpelman wel een beetje (denk ik :o ); het wordt een beetje een herhaling van zetten met steeds meer vervlakking en geregeld gaat het niet (meer) over het onderwerp.

Kwantiteit vervangt langzaamaan de kwaliteit, vind ik jammer. Sorry

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:36

RoyalMemory schreef:
Ik begrijp Simpelman wel een beetje (denk ik :o ); het wordt een beetje een herhaling van zetten met steeds meer vervlakking en geregeld gaat het niet (meer) over het onderwerp.

Ik begrijp Simpelman ook. Hij opent een EIGEN topic met EIGEN volgers; dan komt er iemand die m de kaas van t brood eet en dan is het ineens allemaal niet meer zo leuk. Heel amusant dit.
Vooral als je vraagt of hij een filmpje van zichzelf post. _O- _O- _O-

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:39

Daar doet Simpelman ook zelf aan mee. Komt geregeld met onderzoeken die helemaal niet op dressuur slaan. Over emoties, en ttouch. Is leuk, maar hoort het in dit topic?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:02

@Sizzle, mijn springinstructeur zegt altijd, springen is dressuur en af en toe kom je wat tegen... En een goed parcours rijdt je tussen de hindernissen, niet op de hindernissen. Dus wat mij betreft past het hier prima :D
Superknap met slecht zo weinig ervaring dat je paard al zo braaf door een parcours heen loopt! Wel een paar tips voor de amazone. Beugels 2 gaten korter, op haar kont en rechtop gaan zitten tussen de hindernissen en de hand zo makkelijk mogelijk. Juist onervaren paarden in een laag parcours zoveel mogelijk op eigen benen laten lopen en zelf laten uitvinden. Je zal merken, als je je hand er af houdt en als ruiter gewoon stil zit en wacht (sprong naar je toe laten komen, niet naar de sprong toerijden), dat ook de gretige op de sprong juist veel meer in ritme naar de sprong toeblijven en dan mooi zelf kunnen passen. Als je met de hand het tempo probeert te controleren, zullen ze alleen maar harder op de sprong willen aantrekken.

Aan de opmerking van simpelman wil ik verder geen woorden vuil maken, want die vind ik beneden alle peil.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:06

Babootje schreef:
RoyalMemory schreef:

Ik begrijp Simpelman ook. Hij opent een EIGEN topic met EIGEN volgers; dan komt er iemand die m de kaas van t brood eet en dan is het ineens allemaal niet meer zo leuk. Heel amusant dit.
Vooral als je vraagt of hij een filmpje van zichzelf post. _O- _O- _O-

Precies wat ik dacht. Nu gebeurt precies hetzelfde waardoor ik me wat teruggetrokken heb uit het topic.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:13

Wat doen jullie onaardig :o

Ik vroeg het mij eigenlijk ook al af. Er lijken nu meer mensen in het topic te reageren die niet op "deze manier" trainen. En dan gaat het in mijn ogen niet zo zeer over voorwaarts neerwaarts rijden, maar misschien wel de manier waarop (en de volgorde). Onderzoeken die niet op dressuur slaan, hebben er wel zijdelings mee te maken denk ik. Met het op een respectvolle gevoelige manier als leidmerrie met je paard bezig zijn. Om een metafoor te gebruiken, er lijken meer hengsten in het topic te zijn gekomen :D Niks mis mee, omdat je dan verdiepende discussies kan krijgen, niet afkraken maar beredeneren. Sommige hengsten hebben ook waardevolle kennis. Hopelijk lukt het ons nog. Ik vind het een zeer waardevol topic :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 10:15

Stupidity is a state of mind.

:evaw:

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:20

Bedankt voor je bijdrage, Simpelman! Ik denk dat mensen die dit topic later nog vinden er waardevolle informatie uit kunnen halen voor wie er voor open staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:23

Oji, dank je :)
Friet klemt nog heel erg daarom is het harder werken dan je zo zou denken op het filmpje.
Maar aan haar techniek (ruiter) valt inderdaad ook nog wel wat te sleutelen. Zo lopen de paarden daar op stal ook echt niet allemaal mooi over de rug. Ik zou ook nooit een paard daar langere tijd in training zetten. Echter is het een eerlijke ruiter die veel met beloning en rust werkt en ook niet bang is voor de koppige uitspattingkjes van de jonge dame.
Ik was veel te bang haar zelf in de stop te rijden met mijn gebrek aan springervaring omdat ik niet handig genoeg ben om 1 stap voor de sprong nog een reddingsactie in te zetten. Over 1-2 maandjes hoop ik zelf weer springles te nemen.

Om toch op de opmerking van simpelman in te gaan:
Om een dressuurtopic op hoog niveau te voeren heb je een hele stapel deelnemers nodig die ook echt op een serieus niveau (niet perse wedstrijd) rijden.
Veel deelnemers hier (inclusief mijzelf) zijn nou eenmaal meer sportieve recreanten die dressuur in deeltijd beoefenen. Dan is de voortgang gewoon gering of stagneert zelfs (wat ook niet erg is).
Heb je dan ook nog een minder talentvol of oud paard dan is het logisch dat er niet maandelijks een filmpje komt want practisch gezien is dat voor veel recreanten hooguit 12 uur meer training en dan kun je gewoon niet verwachten dat je nu ineens 10 stappen verder bent.

Nu zijn er langzaam ook meer stalhouders en lesgevers binnengedruppeld wat heel goed is, maar dan is het logisch dat meningen wat verder uitelkaar staan omdat er nou eenmaal meer wegen zijn naar rome en niet ieder type paard exact opdezelfde wijze gereden wordt.
Dan heb je dus vaker 'discussie' en waar ik dat leuk vind zijn er duidelijk ook mensen die dat moeilijk vinden en snel dingen persoonlijk nemen.
De aanval op Picasso vond ik buitensporig.

Dat hier omgang net zo veel als rijden besproken wordt is een logisch gevolg van een grote club mensen die nou eenmaal geen 5 goede paarden op stal hebben staan en dus niet iedere dag rijden maar ook bewust veel tijd met de opvoeding bezig zijn.
Simpelman, het van het topic afwijken is iets wat jij zelf ook aan de lopende band doet.

Ik vind het nog steeds een waardevol topic. Er komt een hoop langs dat wellicht niet rijtechnisch is maar wel leermateriaal is wat je kan helpen een bewustere ruiter te worden.