Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:De paarden die gereden worden en die moeten leren de hals te strekken zijn nog niet aan aanleuning toe.
Er is slechts sprake van een contactteugel, de ruiter houdt een permanente, zachte, tedere verbinding met de paardenmond en vraagt alleen maar de hals te strekken en dat zonder nageeflijkheid.
Gaat het hoofd omlaag, dan gaan de handen mee, komt het hoofd omhoog, dan gaan de handen mee.
Wanneer de ruiter aan een contactteugel de handen boven de zadelboom plaatst en sluit dan gaat een jong paard over de teugel.
We kunnen hem nu "aan" de teugel krijgen door te drijven en weerstand te bieden.
We kunnen het toe passen van deze techniek echter beter uitstellen en het paard eerst eerst zijn eigen evenwicht onder het zadel laten (her)vinden ongedwongen en in zijn natuurlijke houding.
Het houden van een zacht permanent contact geet beter met de handen wijd.
Heeft het paard eenmaal zijn evenwicht hervonden en is het door het draven mét ruiter en mét gestrekte hals sterker geworden dan zal het bijna vanzelf aanleuning nemen en nageven op een zuchtje.
Een zachte, lichte weg met respect voor het organisme van het paard.
[ Video ]
knollentuin schreef:nou eerlijk simpelman, het lijkt er wel op dat je je hier aan het verdedigen bent...
Ik zie iemand die iets voordoet en die jij als voorbeeld post, dan zeg ik, en helemaal als het diertje zo jong is, ga dan wat meer voorin je zadel zitten en kom uit die rug met je kont.
Ik ben niet bezig met hoe het eruit moet zien, dat maak jij ervan, jouw aanname.
Ik ben nogal op houding en zit en dan ook functioneel, een ruiter moet een paard niet in de weg zitten, never.
En een teugel met een knik erin is een onzuivere verbinding.
Sizzle schreef:Ik heb hier ook nog wel een dressuur linkje over aanleuning in het werk bij het relatief jonge paard (geen vwnw). Weet niet of hij er al eens gestaan heeft. Les met Klaus Balkenhol.
https://www.youtube.com/watch?v=qGW8D7WNOCo
Simpelman schreef:Zonder dat ik me geroepen voel om de zaken uit het filmpje te verdedigen.
Maar mischien zien sommige mensen de dingen op een andere manier, ik vind dit er heel aangenaam uitzien en kan me er helemaal in invoelen.
Bij mij ziet het in het begin ook helemaal niet uit...., ik probeer alleen maar mijn paard te helpen.
Het lijkt er op dat jij je bezig houdt met hoe het er uit zou moeten zien.
De dame in het filmpje doet serieuze pogingen om te voelen en haar paardje te begeleiden.
Dat ze dat niet perfect doet is waarschijnlijk.
Het bewaren van een goed evenwicht op een paard dat dat zelf nog niet gevonden heeft is niet gemakkelijk.
We kunnen dan alleenmaar proberen te reageren op de wisselingen van de balans van het paard.
Die lijn van handen en teugels speelt hier geen enkele rol, dat ligt op dezelfde lijn als het uitdrukken van de hakken, dat is hoe het er uit zou moeten zien, het gaat om wat is.
De dame is bezig met een jong en onervaren paardje en er staat iemand te filmen, de GP komt later.
Milkberry schreef:Voor 80 minuten ervaring ziet het er prima uit!! ^__^
Eens met Appelflapje over Blankenhol. Ik luister vaak naar zijn filmpjes en heb daar dan mijn eigen beeld bij. Want wat hij zegt spreekt me meer aan dan wat hij doet. Maar dat is met WF precies hetzelfde verhaal.