Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:10

Ik doe ook niet aan springen. Maar mijn draver liep altijd als een giraffe. Dus langere teugels zaten in de weg tijdens endurance ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 17:24

De paarden die gereden worden en die moeten leren de hals te strekken zijn nog niet aan aanleuning toe.
Er is slechts sprake van een contactteugel, de ruiter houdt een permanente, zachte, tedere verbinding met de paardenmond en vraagt alleen maar de hals te strekken en dat zonder nageeflijkheid.

Gaat het hoofd omlaag, dan gaan de handen mee, komt het hoofd omhoog, dan gaan de handen mee.
Wanneer de ruiter aan een contactteugel de handen boven de zadelboom plaatst en sluit dan gaat een jong paard over de teugel.
We kunnen hem nu "aan" de teugel krijgen door te drijven en weerstand te bieden.
We kunnen het toe passen van deze techniek echter beter uitstellen en het paard eerst eerst zijn eigen evenwicht onder het zadel laten (her)vinden ongedwongen en in zijn natuurlijke houding.
Het houden van een zacht permanent contact geet beter met de handen wijd.

Heeft het paard eenmaal zijn evenwicht hervonden en is het door het draven mét ruiter en mét gestrekte hals sterker geworden dan zal het bijna vanzelf aanleuning nemen en nageven op een zuchtje.
Een zachte, lichte weg met respect voor het organisme van het paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:55

Ik heb last van beroepsdeformatie bij dat filmpje.
Wat zou ik die combinatie graag een ander zadel aanmeten. :P
Maar de boodschap aan de voorkant is duidelijk.

Ik heb ook geen verlengde teugels, maar heb er geen last van. Ik hoef ook niet (meer) mijn handen te heffen bij het vwnw omdat ik niet uit de moderne dressur kwam om mee te beginnen, hals strekken was daarom al als eerste al vrij snel bevestigd voordat ik zelfs maar een fatsoenlijke overgang kon rijden dus dat scheelt een hoop. Zodra ik lengte geef gaat de kop meteen omlaag, ongeacht welke gang.
Als een paard dat niet kent en snel oprolt dan kan ik me voorstellen dat je meer teugel nodig hebt om hem daar uit te kunnen "heffen" of ondersteunen om duidelijk te maken dat je nu wat anders wilt dan voorheen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-02-16 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:00

Simpelman schreef:
De paarden die gereden worden en die moeten leren de hals te strekken zijn nog niet aan aanleuning toe.
Er is slechts sprake van een contactteugel, de ruiter houdt een permanente, zachte, tedere verbinding met de paardenmond en vraagt alleen maar de hals te strekken en dat zonder nageeflijkheid.

Gaat het hoofd omlaag, dan gaan de handen mee, komt het hoofd omhoog, dan gaan de handen mee.
Wanneer de ruiter aan een contactteugel de handen boven de zadelboom plaatst en sluit dan gaat een jong paard over de teugel.
We kunnen hem nu "aan" de teugel krijgen door te drijven en weerstand te bieden.
We kunnen het toe passen van deze techniek echter beter uitstellen en het paard eerst eerst zijn eigen evenwicht onder het zadel laten (her)vinden ongedwongen en in zijn natuurlijke houding.
Het houden van een zacht permanent contact geet beter met de handen wijd.

Heeft het paard eenmaal zijn evenwicht hervonden en is het door het draven mét ruiter en mét gestrekte hals sterker geworden dan zal het bijna vanzelf aanleuning nemen en nageven op een zuchtje.
Een zachte, lichte weg met respect voor het organisme van het paard.

[ Video ]

Super uitleg Simpelman!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:16

http://www.horsetopshop.com/Wembley-teugels-extra-lang , nog maar een keer de link naar best goedkope lange teugels. 1.66 m. is de lengte van één teugelhelft, dus de totale lengte is 3.32 m.

Milkberry, volgens mij had je dan ponyteugels, die zijn wel behoorlijk kort.

Deze heb ik voor de endurance ( wat ik met mijn huidige paardje nog niet heb gedaan, maar wel met mijn vorige): http://www.libbys-tack.com/ en dan de Rubber Grip Reins Triggers. De langste maat daarvan is dus 3.50 m. Ik vind dat ook fijne teugels, de ene kant is stof, de andere kant is dun rubber, zodat je wel grip hebt. Ze zijn ook verkrijgbaar in volledig zwart.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:19

Die van euroriding zijn rubber binnen met leer aan de buitenkant. Voor het oog elegante teugels die ook grip hebben bij nat weer en daarnaast zeer soepel zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:34

Weet je ook hoe lang die zijn, Sizzle?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:04

Kan ik straks wel even meten, heb nog een tweede set in de kelder liggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:20

Ik zie hier in het filmpje precies wat ik benoem, ellebogen achter het lichaam en een derriere dat achterin het zadel ploft, houding neigt licht naar stoelzit ook... Boodschap met teugel is duidelijk al zie ik hier in filmpje ook momenten dat het paard mooi zakt en ruiter nog handen. Hoog houdt, ik zou dan mee zakken en m'n armen op een lijn met de teugel naar het bit houden, ik zie hier de hele tijd een hoek in teugel vanaf bit naar elleboog, iemand heeft dat er bij helemaal uitgehaald

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 19:31

Zonder dat ik me geroepen voel om de zaken uit het filmpje te verdedigen.
Maar mischien zien sommige mensen de dingen op een andere manier, ik vind dit er heel aangenaam uitzien en kan me er helemaal in invoelen.
Bij mij ziet het in het begin ook helemaal niet uit...., ik probeer alleen maar mijn paard te helpen.

Het lijkt er op dat jij je bezig houdt met hoe het er uit zou moeten zien.

De dame in het filmpje doet serieuze pogingen om te voelen en haar paardje te begeleiden.
Dat ze dat niet perfect doet is waarschijnlijk.
Het bewaren van een goed evenwicht op een paard dat dat zelf nog niet gevonden heeft is niet gemakkelijk.
We kunnen dan alleenmaar proberen te reageren op de wisselingen van de balans van het paard.

Die lijn van handen en teugels speelt hier geen enkele rol, dat ligt op dezelfde lijn als het uitdrukken van de hakken, dat is hoe het er uit zou moeten zien, het gaat om wat is.
De dame is bezig met een jong en onervaren paardje en er staat iemand te filmen, de GP komt later.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:01

nou eerlijk simpelman, het lijkt er wel op dat je je hier aan het verdedigen bent...
Ik zie iemand die iets voordoet en die jij als voorbeeld post, dan zeg ik, en helemaal als het diertje zo jong is, ga dan wat meer voorin je zadel zitten en kom uit die rug met je kont.
Ik ben niet bezig met hoe het eruit moet zien, dat maak jij ervan, jouw aanname.
Ik ben nogal op houding en zit en dan ook functioneel, een ruiter moet een paard niet in de weg zitten, never.
En een teugel met een knik erin is een onzuivere verbinding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:44

Jet schreef:
Weet je ook hoe lang die zijn, Sizzle?

1.50m
Dus voor een aantal van jullie ook te kort dan denk ik.

De zit van die amazone in het filmpje vind ik ook onprettig, dat is hoofdzakelijk het zadel vermoed ik. Het kan haast niet anders dan dat ze last van haar onderrug heeft.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:48

knollentuin schreef:
nou eerlijk simpelman, het lijkt er wel op dat je je hier aan het verdedigen bent...
Ik zie iemand die iets voordoet en die jij als voorbeeld post, dan zeg ik, en helemaal als het diertje zo jong is, ga dan wat meer voorin je zadel zitten en kom uit die rug met je kont.
Ik ben niet bezig met hoe het eruit moet zien, dat maak jij ervan, jouw aanname.
Ik ben nogal op houding en zit en dan ook functioneel, een ruiter moet een paard niet in de weg zitten, never.
En een teugel met een knik erin is een onzuivere verbinding.

Ben ik met je eens Knollentuin :j

Nog over het buigen in stilstand: interessant om eens op Baucher te googelen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:49

Jennyxx schreef:
Ze kunnen het wel! *\o/* ;)

[ [url=m/DboSLu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi beeld! Ben je er al uit wat je gaat doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:06

Ik heb hier ook nog wel een dressuur linkje over aanleuning in het werk bij het relatief jonge paard (geen vwnw). Weet niet of hij er al eens gestaan heeft. Les met Klaus Balkenhol.
https://www.youtube.com/watch?v=qGW8D7WNOCo

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:09

Sizzle schreef:
Ik heb hier ook nog wel een dressuur linkje over aanleuning in het werk bij het relatief jonge paard (geen vwnw). Weet niet of hij er al eens gestaan heeft. Les met Klaus Balkenhol.
https://www.youtube.com/watch?v=qGW8D7WNOCo

Ik ben fan! Heb de hele serie bekeken. ReitTV heeft sowieso fijne filmpjes :j

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:32

Hmm.. Wat hij zegt spreekt me wel aan, maar het beeld vind ik er niet bij passen. Ik meen een jong paard te zien waarvan meer oprichting wordt gevraagd dan het aankan, waardoor de rug hol blijft. Of vertekent dat gewoon omdat het nog een jong paard is met weinig rugspieren?

Heb ook even doorgeklikt en er staan zeker ook wel fijne filmpjes op het kanaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:34

Het is wel geen dressuur maar ik plaats hem toch maar even.
Linkje naar het allereerste parcourtje van mijn frietje.
Het ziet er nog wat rommelig en onrustig uit (helicopter staart en wat zigzagjes), maar ze heeft ongeveer 80 minuten ervaring op dit filpmpje (2e keer) dus ik ben helemaal niet ontevreden over haar instelling :)
Let wel:ik zit er dus zelf niet op (anders sprong ze voorlopig niet hoger dan 25 cm :+ )

Ze liet zich vandaag keurig alleen laden zonder hulp en ik kon haar zonder stress aan de trailer gebonden opzadelen (en dat terwijl er een kip in en uit de trailer aan het hupsen was voor haar neus :') )

https://youtu.be/LIKxVdOb4jEe

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:02

Voor 80 minuten ervaring ziet het er prima uit!! ^__^

Eens met Appelflapje over Blankenhol. Ik luister vaak naar zijn filmpjes en heb daar dan mijn eigen beeld bij. Want wat hij zegt spreekt me meer aan dan wat hij doet. Maar dat is met WF precies hetzelfde verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:32

Simpelman schreef:
Zonder dat ik me geroepen voel om de zaken uit het filmpje te verdedigen.
Maar mischien zien sommige mensen de dingen op een andere manier, ik vind dit er heel aangenaam uitzien en kan me er helemaal in invoelen.
Bij mij ziet het in het begin ook helemaal niet uit...., ik probeer alleen maar mijn paard te helpen.

Het lijkt er op dat jij je bezig houdt met hoe het er uit zou moeten zien.

De dame in het filmpje doet serieuze pogingen om te voelen en haar paardje te begeleiden.
Dat ze dat niet perfect doet is waarschijnlijk.
Het bewaren van een goed evenwicht op een paard dat dat zelf nog niet gevonden heeft is niet gemakkelijk.
We kunnen dan alleenmaar proberen te reageren op de wisselingen van de balans van het paard.

Die lijn van handen en teugels speelt hier geen enkele rol, dat ligt op dezelfde lijn als het uitdrukken van de hakken, dat is hoe het er uit zou moeten zien, het gaat om wat is.
De dame is bezig met een jong en onervaren paardje en er staat iemand te filmen, de GP komt later.

Ik begrijp dit niet: alles valt en staat toch met een goede zit? Dat is toch een eerste vereiste als je gaat dressuur rijden? De heren van de spaanse rijschool reden vroeger een jaar lang alleen zitles alvorens de paarden te gaan trainen.... althans dit heb ik me door insiders laten vertellen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:43

Milkberry schreef:
Voor 80 minuten ervaring ziet het er prima uit!! ^__^

Eens met Appelflapje over Blankenhol. Ik luister vaak naar zijn filmpjes en heb daar dan mijn eigen beeld bij. Want wat hij zegt spreekt me meer aan dan wat hij doet. Maar dat is met WF precies hetzelfde verhaal.

En dit heb ik dus geregeld, en niet alleen bij de grote namen,maar ook bij de gewone rits instrukteurs, als je ze hoort praten gaat alles goed, dan zie je ze het uitvoeren en denk ik, huh?? Is dit dezelfde persoon die het allemaal zo mooi brengen kan?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:51

Dat heb ik inderdaad ook vaak. Ze weten allemaal te vertellen dat het paard 'van achter naar voren', 'losgelaten' en 'over de rug' moet en dat het 'de hals moet laten vallen', maar de uitvoering en het beeld over wat dan correct is, verschilt behoorlijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:52

Idd en dan staan ze les te geven aan mensen die met een paard in de slof gehangen door de baan beukt.... 8)7
Werkelijk m'n broek zakt ervan af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:53

Maakt dat voor jullie verschil? Of iemand het goed kan vertellen en matig is in de uitvoering als hij/zij zelf rijdt? Mij wel namelijk...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:55

Ja absoluut, bij mij zeker. Ik nodig ook al mijn lesklanten bij mij thuis uit, iedereen mag komen kijken hoe ik train. Ik les / train ook elke week onder begeleiding. Ik merk dat veel instrukteurs zelf nergens meer lessen, ik denk dat ze alles al weten??
En de mensen die willen mogen ook mijn paarden komen rijden, kom maar voelen.