Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:41

Ja dat is zo, b-punt halen.
Die barefoots zien er niet engels uit. Zitten zelfs westernbeugels aan (zien er trouwens ook niet western uit, je mag er bij western niet mee starten: knop o.a. verplicht).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:55

Bij de Barefoot kun je ook gewone dressuurbeugels kopen, hoor. Knipoog
Ik heb ze nog niet, maar wil ze ook aan gaan schaffen.

Je mag ermee starten, mits je dressuurbeugels er aan hebt zitten. Heb geen idee tot welk niveau het toegestaan is of tot wanneer er een limiet aan zit, eerlijk gezegd. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:56

ah, dank voor de info Nadya Ja

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:56

bij Barefoot heb je ook de London ,dat is een boomloos dressuurzadel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:19

Ik vind het jammer dat alleen bitgebruikers vinden dat ze goed kunnen rijden en dat vind ik jammer. De sfeer geeft aan alsof er alleen maar grietjes zijn die kunstjes doen met hun paard. Maar David de Wispelaere werd al aangehaald en dat is iemand die ook op GP niveau rijdt. Hij vind het kunstjesgehalte juist heel belangrijk.

En idd als Anky op bokt wordt aangevallen, neem ik haar niet in bescherming, ze wordt gezien als de beste amazone ter wereld, dus plaatjes die niet door de beugel kunnen, behoren niet aan zo iemand toe, dan is kritiek iets wat ze over zich heen haalt. Als je voor punten rijdt, wil je beoordeelt worden.

Ik kan mij nog discussies herinneren dat Friezen niet in de sport thuis horen, dat het karrepaarden zijn en niet iets voor GP, nu denkt men anders, met bitloos komt dat ook nog wel. Alleen moet die groep wel wedstrijdgericht gaan trainen.

Ik ben helemaal niet fel bit of erg pro bitloos, in tegen deel ik rij af en toe bitloos, maar ik rij zelfs met een pelham Bloos , maar ik weet absoluut zeker dat er bitlozen zijn die hun paarden goed voor elkaar hebben en als ze trainen voor proeven dat ze het ook kunnen laten zien. Maar wedstrijdruiters is ander volk, mensen gaan nu gruwen Haha! , maar ik haal ze er zo uit op stal. Die scoringsdrang en oefendrang die zie ik idd niet zo bij de NH? of hoe gaan we die groep noemen, de recreant??

Je kunt je paard heel soepel, sterk, gespierd op de juiste manier hebben zonder proefgericht te trainen en ik vooral vraag mij nl vaak af waar wedstrijden nou goed voor is. Dat je aan de OS wilt meedoen, dat kan ik mij voorstellen, maar de doorsnee, met doorsnee paarden...Jasmijn, jij bent misschien geen doorsnee amazone, althans dat gevoel heb ik niet, maar velen in dit topic wel en die hebben een mening alsof ze zooo goed kunnen rijden omdat ze misschien wel tot de M zijn gekomen. Dat bedoel ik met mijn opmerking, kennelijk kan je dan rijden, maar als je kijkt hoe er gereden wordt, ik wordt er vaak verdrietig van. Ik vraag mij af of dat lol met je knol is. Waarschijnlijk doen die paarden helemaal niets meer als je het bitje uit laat.

Zo een Z gereden paard moet dan eigenlijk moeiteloos bitloos gereden kunnen worden en dan puntwaardig voor een proef, want die Z paarden zijn zo fijn aan de hulpen dat het ijzertje al niet meer nodig is. Zo vat ik de discussie nl op.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:45

Was dat maar waar.....

Mijn verzorgpaard is Z-dressuur maar ik schrik er vaak van hoe zwaar hij van voren is (ik rij hem maar ééns per week).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:20

anneve schreef:
Volgens mij heeft het paard van Daan_O regelmatig een bit in, of zit ik ernaast (ik meen me een topic te herinneren, met en zonder bit?)

Verder vind ik ook dat de KNHS niet moeilijk moet doen en het gewoon moet toestaan. Zoals hierboven voorzichtig geopperd hebben de niet-bitlozen (zoals ik) weinig van ze te vrezen.

Nee hoor, sinds de dag dat ik mijn bitloze hoofdstel heb heeft ze geen bit meer in gehad Lachen Ik ben niet anti-bit maar ik heb wel de overtuiging dat bitloos prettiger is voor het paard.

Ik zou het graag tegen je opnemen met een paard dat op gelijk niveau afgericht is als Ordeal maar met bit gereden wordt, kijken of je inderdaad niets van me te vrezen hebt Haha! Concurentie zit 'm niet in het wel of niet met bit rijden maar in hoé je rijdt en wat voor proef je neer zet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:55

Het is toch helemaal niet zo raar dat er nog geen bitloos opgeleide paarden op Z niveau zijn?
Het is pas een paar jaar dat er echt keuze is tussen bitloze hoofdstellen en dit echt bekendheid begint te krijgen, dit is allemaal nog steeds in ontwikkeling. Dan moet je dus al een jong paard hebben staan wat nog geen bit in heeft gehad (want anders telt het blijkbaar niet) en die wel in die paar jaar tot Z niveau op willen leiden. Zou toch een soort toevallig zijn...

Ik wil mijn jaarling ook bitloos in gaan rijden, maar daar start ik niet mee voor ze 4 is en die hoeft op haar 7e absoluut geen Z te kunnen lopen, liever niet zelfs. Laat ze eerst maar lekker uitgroeien voordat ze hard aan het werk moet. Ik denk dat veel mensen die bitloos rijden, niet de ambitie hebben al op jonge leeftijd hun paard Z te willen hebben, liever wat meer tijd in die training steken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:15

Nadya, ik ben wel nieuwsgierig hoe jij denkt over de druk op de teugels van je medebitloze ruiters, zoals hierboven bijv. op de foto's van Ordeal.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:51

Ik vind het grappig dat er gevraagd wordt om een bitloos opgeleid paard die Z loopt, terwijl er niet gestart mag worden. Door dezelfde mensen wordt gezegd dat Z in de achtertuin geen Z klaar is Clown Beetje tegenstrijdig.

Mijn idee. Als je een paard zonder hulpmiddel fijn kan opleiden moet dat toch ook zonder bit kunnen. Aan de andere kant vind ik het net zoiets als een spoor. Je kan mét spoor rijden en óp spoor rijden. Je kan mét een bit rijden en óp een bit rijden. Het is voor mij allemaal 1 pot nat. Een Z paard wat later fijn bitloos goed gereden wordt is niks anders dan een bitloos opgeleid paard. Communicatie. Daar draait het om. Of je nu belt, mailt of schrijft. Communiceren.... Met je paard. Bitloos, spoorloos of niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:03

Russel, kan het niet beter verwoorden!

Ik zelf ben sinds zeer kort gestopt met de dressuursport. Waarom? Tja, ik had de drang niet meer zo. Ik rijd thuis lekker met mijn paard. Dus ja zal dan wel een recreant zijn. Startkaart houd ik wel in mijn bezit. Zijn altijd wel gezellige wedstrijden en hopelijk over een jaartje of wat eens een parcourtje te springen. Maar dat dat zo nodig moet. Nee eigenlijk niet. Ik train thuis en spring eens een huppel en laat Sjaak Sjees eens fijn uitwaaien in het bos. Wij hebben een hoop lol en paard heeft veel meer looplust. Druk is weg? Geen idee. Ik voel me er beter bij en mijn paard ook. Ja wat ben ik dan? Ik ben gewoon Marije. Wino is gewoon Wino. Wij moeten zo nodig hokjes maken. Peerd zal het een worst zijn. Hij is paard. O nee springpaard...

Bitloostuiters, NHers, Klassiekers, LDR's en noem maar op. Geen van hokjes die er zijn zijn hokjes waar ik mezelf in zou plaatsen. Niemand denk ik. Je krijgt je label. Ik rijd geen wedstrijden, dus ben recreant. Nou ja, prima. Als je daar gelukkig van word.

Trainen voor de wedstrijden en punten. Ja kan me er gelukkig niet meer druk om maken. Ooit eens de ambitie gehad om Z te rijden. Knap peerd gekocht, nooit wat van gekomen, wat heb het dier zelfs nooit gestart.... Ironie noemen ze dat. Ambities heb ik al jaren niet meer, maar dat maakt mij geen mindere ruiter dan een ander. Wel een met een waarschijnlijk hele andere visie. Is dat erg? Dacht het niet. Verschillende visies houdt je wakker. Maakt je beter en maakt je aan het denken. Rijden zoals ik nu doe, komt voornamelijk bij de andere visies van andere mensen. Ach paardrijden is net een mensenleven. Je raakt nooit uitgeleert en interresant is het elk dag weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:07

Die tegenstrijdigheid kan ik niet vinden hoor
Alleen is het wel zo dat mensen die nooit wedstrijden gereden hebben soms niet echt weten wat er nu gevraagt wordt.
trekken het hoofd opzij en zeggen dan dat ze M nivo rijdem want hij kent SB

Dat zie je gewoon regelmatig.
Maar iemand die dat wel gewoon weet kan zonder moeite zijn paard op Z nivo hebben lopen zonder ooit de ring te hebben gezien Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:12

ik ben tot dusver een echte "bit"rijder...

bitloos spreekt mij wel aan. maar nog niet voor mij weggelegd..
maar op de wedstrijden zijn jullie van mij hartewelkom.

maar ik denk dat het voor de jury erg lastig wordt. net als eerder al gezegd bij de friezen.. dat duurt wel even voordat dat er in zit.

(p.s. heb ooit bij een springstal stage gelopen en die man baalde ook. die wou ook bitloos maar mocht pas in het Z) en de merrie kon eigenlijk niet met bit

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:14

runningkawa schreef:
Die tegenstrijdigheid kan ik niet vinden hoor
Alleen is het wel zo dat mensen die nooit wedstrijden gereden hebben soms niet echt weten wat er nu gevraagt wordt.
trekken het hoofd opzij en zeggen dan dat ze M nivo rijdem want hij kent SB

Dat zie je gewoon regelmatig.
Maar iemand die dat wel gewoon weet kan zonder moeite zijn paard op Z nivo hebben lopen zonder ooit de ring te hebben gezien Lachen

Ja dat ben ik met je eens, maar geldt dat niet voor alle ''type'' ruiters en niet alleen voor de bitlozen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:15

ja hoor, natuurlijk geldt dat voor alle ruiters.
Staat ook niet bij dat ik denk dat het alleen voor bitloze ruiters is Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:00

horseyfries schreef:
Nadya, ik ben wel nieuwsgierig hoe jij denkt over de druk op de teugels van je medebitloze ruiters, zoals hierboven bijv. op de foto's van Ordeal.

Klopt het dat ik hieruit opmaak dat je vind dat ik met veel druk rij? Het tegenovergestelde is namelijk waar. Natuurlijk zijn er wel eens momenten dat ik meer druk heb, Ordeal kan heel erg heet zijn en ook van de kleinste dingetjes behoorlijk aan de kletter gaan. Denk dat iedere ruiter op zo'n moment wat meer druk heeft dan normaal, dan kan wel volgens het boekje roepen dat je op je zit terug moet rijden maar dat werkt op zo'n moment echt niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:01

Citaat:
jasmijn78 schreef:

Dat is op zich prima, maar zie mijn eerdere opmerking. Het werd aangehaald als voorbeeld. Ik vind de foto's leuk, maar een hoog kunstjes/VD gehalte. Weinig raakvlakken met een rijtechnische dressuurmatige opleiding tot hoog dressuur niveau. Verder niks ten nadele van het grietje hoor Vork

dus omdat jij dat geen dressuur vind, is het niet goed genoeg Clown
dit is een discussie waar je nooit uitkomt. Bitloos opleiden (en daarna overgaan op bit) is zo oud als de weg naar rome. Als je gaat kijken in de academische rijkunt hoek (bent branderup, marijke de jong etc), zie je dat zij beginnen met kaptoom.
Zij rijden alleen geen wedstrijden en rijden ook niet op een manier die op wedstrijden gepunt zou worden, maar daarom is het nog wel dressuur (naar mijn mening is dat meer dressuur dan wat er in de ring wordt laten zien, maar daar mag iedereen z´n eigen mening over hebben).
Je zou je dus kunnen afvragen of bitloos samengaat met moderne dressuur?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:06

40 f.cking pagina's!

dat kan ik niet allemaal meer bijlezen hoor Haha!, ik haak af Clown

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:35

Klassieke ruiters beginnen misschien wel met een kaptoom, maar hun einddoel is een stang. Ik vraag me dus af of je de academische ruiters als voorbeeld van de bitloze dressuur moet aanhalen?

Ik denk trouwens dat het onzin is om te stellen dat er geen bitloze ruiters bestaan die op hoog niveau een proef kunnen laten zien (en dan maakt het niet uit of het paard gedeeltelijk of volledig bitloos is opgeleid) Volgens mij is er weinig verschil met de bitrijders, het is maar een klein percentage wat genoeg gevoel heeft om op de zit van achteren naar voren een paard goed te rijden en op te leiden.

Daarom is het ook zo'n onzin om te roepen dat alle bitloze rijders zo netjes en vriendelijk rijden en alle bitrijders van die plukkers zijn. Of om te roepen dat alle bitrijders zulke fijn afgerichte paarden hebben en alle bitlozen alleen maar op de voorhand rond lopen te sukkelen. Bij beide groepen is er maar een klein percentage wat echt een fijn ontwikkeld ruitergevoel heeft, maar er wordt van beide zijden alleen maar naar de grote groep aan de andere kant en de kleine groep aan eigen kant verwezen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:40

runningkawa schreef:
ja hoor, natuurlijk geldt dat voor alle ruiters.
Staat ook niet bij dat ik denk dat het alleen voor bitloze ruiters is Lachen

Nee dat staat er ook niet, maar je haalt het wel aan op mijn post. Als thuis niet goed genoeg is normaal, waarom zou dat nu ineens wel gelden?

Er zijn genoeg mensen die denken beter te rijden dan dat ze rijden, maar dat geld voor 85% van de ruiters denk ik. Waarom wordt er zo gehamerd op een voorbeeld.

Als je een beetje inzicht hebt in paarden en gedrag is het niet moeilijk om voor te stellen dat een paard harnachementloos ook een hoog niveau proef kan lopen. Het harnachament is er voor ons. Niet voor het paard....

En met de laatste alinea doel ik op niet op iemand persoonlijk, maar is gewoon algemeen mee genomen. Even voor de duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:06

Ik zou ook hameren op een voorbeeld als er een bitrijder van de daken komt schreeuwen dat ze thuis de pi en de pa kan...daarbij van de daken schreeuwt dat beter te kunnen dan wie ook...dan heb ik zoites van, kom maar op met dat beeldmateriaal Haha!

Maar ik moet zeggen dat die ene schreeuwerd al enkele bladzijden niet meer te zien is geweest

Je hoort mij ook nergens zeggen dat het niet bitloos kan..ik weet zelfs zeker dat het wel kan, heb ik ook gezegt gehad, maar ik stoor me idd wel aan mensen die in dit topic wijzen naar de bitrijders als zijnde ongeveer dierenbeul...daarmee ook nog zeggen dat bitloze ruiters vriendelijker rijden, het dus daarmee ook beter doen

nou kom maar op dan...maar niet met wat foto's van een paard in de wei, want dat zie je in de profielen, of lege profielen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:15

Ik wil ook altijd graag zulke dingen zien als iemand dat beweerd Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:22

RK: Laatste Alinea even lezen, zeg er nog duiddelijk bij dat ik niet op iemand doel, dus ook niet jouw.

Maar ik ben het wel met je eens hoor. Het is alleen jammer dat de discussie beinvloed word met de schreeuwers. Ik heb altijd zoiets laat maar. Daar ga ik niet eens op in. Mensen die wijzen krijgen altijd 3 vingers terug en dat is jammer, want er zijn van beide kanten genoeg mensen die er leuk over kunnen discussieren

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:26

Daan_Ordeal schreef:
horseyfries schreef:

Klopt het dat ik hieruit opmaak dat je vind dat ik met veel druk rij? Het tegenovergestelde is namelijk waar. Natuurlijk zijn er wel eens momenten dat ik meer druk heb, Ordeal kan heel erg heet zijn en ook van de kleinste dingetjes behoorlijk aan de kletter gaan. Denk dat iedere ruiter op zo'n moment wat meer druk heeft dan normaal, dan kan wel volgens het boekje roepen dat je op je zit terug moet rijden maar dat werkt op zo'n moment echt niet.

Nee, dat vind ik niet. Nadya had eerder een nogal uitgesproken mening over de foto's in mijn profiel dus nu vroeg ik me af hoe ze over jouw foto's denkt. Dus Nadya???

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:33

Oh ok, ik dacht al Knipoog Nou Nadya ik ben ook benieuwd Haha!