Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, maar ik weet absoluut zeker dat er bitlozen zijn die hun paarden goed voor elkaar hebben en als ze trainen voor proeven dat ze het ook kunnen laten zien. Maar wedstrijdruiters is ander volk, mensen gaan nu gruwen
, maar ik haal ze er zo uit op stal. Die scoringsdrang en oefendrang die zie ik idd niet zo bij de NH? of hoe gaan we die groep noemen, de recreant?? 
anneve schreef:Volgens mij heeft het paard van Daan_O regelmatig een bit in, of zit ik ernaast (ik meen me een topic te herinneren, met en zonder bit?)
Verder vind ik ook dat de KNHS niet moeilijk moet doen en het gewoon moet toestaan. Zoals hierboven voorzichtig geopperd hebben de niet-bitlozen (zoals ik) weinig van ze te vrezen.
Ik ben niet anti-bit maar ik heb wel de overtuiging dat bitloos prettiger is voor het paard.
Concurentie zit 'm niet in het wel of niet met bit rijden maar in hoé je rijdt en wat voor proef je neer zet.
Beetje tegenstrijdig.
runningkawa schreef:Die tegenstrijdigheid kan ik niet vinden hoor
Alleen is het wel zo dat mensen die nooit wedstrijden gereden hebben soms niet echt weten wat er nu gevraagt wordt.
trekken het hoofd opzij en zeggen dan dat ze M nivo rijdem want hij kent SB
Dat zie je gewoon regelmatig.
Maar iemand die dat wel gewoon weet kan zonder moeite zijn paard op Z nivo hebben lopen zonder ooit de ring te hebben gezien
horseyfries schreef:Nadya, ik ben wel nieuwsgierig hoe jij denkt over de druk op de teugels van je medebitloze ruiters, zoals hierboven bijv. op de foto's van Ordeal.
Citaat:jasmijn78 schreef:
Dat is op zich prima, maar zie mijn eerdere opmerking. Het werd aangehaald als voorbeeld. Ik vind de foto's leuk, maar een hoog kunstjes/VD gehalte. Weinig raakvlakken met een rijtechnische dressuurmatige opleiding tot hoog dressuur niveau. Verder niks ten nadele van het grietje hoor
, ik haak af
runningkawa schreef:ja hoor, natuurlijk geldt dat voor alle ruiters.
Staat ook niet bij dat ik denk dat het alleen voor bitloze ruiters is

Daan_Ordeal schreef:horseyfries schreef:Nadya, ik ben wel nieuwsgierig hoe jij denkt over de druk op de teugels van je medebitloze ruiters, zoals hierboven bijv. op de foto's van Ordeal.
Klopt het dat ik hieruit opmaak dat je vind dat ik met veel druk rij? Het tegenovergestelde is namelijk waar. Natuurlijk zijn er wel eens momenten dat ik meer druk heb, Ordeal kan heel erg heet zijn en ook van de kleinste dingetjes behoorlijk aan de kletter gaan. Denk dat iedere ruiter op zo'n moment wat meer druk heeft dan normaal, dan kan wel volgens het boekje roepen dat je op je zit terug moet rijden maar dat werkt op zo'n moment echt niet.
Nou Nadya ik ben ook benieuwd