duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle99

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:30

Ik heb redelijk veel les gehad met een Bent Branderup ridder (ik leer niet zo snel Haha! ) en een van haar meest voornamelijk 'technieken' om een paard nagevelijk te maken en dus correct te ondertreden met de binnen achterbeen (met oog op het e.v.t. rechtrichten) is i.d.d. stelling naar binnen en spelen met de binnen teugel (wel met voldoende lucht in de buiten teugel).

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:40

Maar het doel zoals ik dat altijd heb geleerd is het paard op de buiten teugel te krijgen en niet op 2 teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:42

Ik ook. Maar een paard mag niet sterker zijn op een kant.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:55

Michelle99 schreef:
Maar het doel zoals ik dat altijd heb geleerd is het paard op de buiten teugel te krijgen en niet op 2 teugels.

Zoveel paarden zoveel methodes blijkt hier weer uit. Haha!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:56

Sturen doe je met je buitenteugel, voor de rest wil ik hem graag op 2 teugels hebben.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:01

Luckystory schreef:
WinBinChes schreef:
Hoe zit het dan als een paard rechtsom loopt en rechts vastpakt en links niet aan neemt? en dus eigenlijk met de schouder naar binnen komt in de wending.

Linksgebogen: rechts is bolle kant, links holle.
Je merkt dan vooral dat het moeilijk is hem rechtsom meer op de (linker) buitenteugel te krijgen.

Ja dat klopt!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:02

Kuiken schreef:
Sturen doe je met je buitenteugel, voor de rest wil ik hem graag op 2 teugels hebben.

Bij mij is het tempo ook met de buitenteugel Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:04

Kuiken schreef:
WinBinChes schreef:
Hoe zit het dan als een paard rechtsom loopt en rechts vastpakt en links niet aan neemt? en dus eigenlijk met de schouder naar binnen komt in de wending.

Hoe zit het bij jouw paard dan linksom?

Linksom gaat redelijk goed. Ik rijdt de wendingen altijd buitenteugel binnenbeen. Dan is rechts al mijn buitenteugel en dat is de teugel die hij wel graag aanneemt. Verder rijdt ik hem wel eens contra stelling. Zodat hij wel leert om links aan te nemen. Dan heb ik hetzelfde probleem als rechtom. Links neemt hij niet graag aan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:04

Somebitch schreef:
Kuiken schreef:

Bij mij is het tempo ook met de buitenteugel Bloos

Dat doe ik dan weer op mijn zit

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:05

Kuiken schreef:

Idem hier

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:09

Ik ga ook met kuiken mee. En terugrijden zoveel mogelijk op m'n zit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:13

Ja ook met mijn zit tuurlijk! Mijn instructrice zegt altijd: Buiten teugel voor de snelheid (en daarmee bedoel ik dus arbeidsdraf, middendraf of strekken. Idem in stap & galop)

Sturen doe ik eigenlijk alleen maar met mijn zit en benen Bloos Zo is hij nu eenmaal gereden Lachen

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:16

WinBinChes schreef:
Linksom gaat redelijk goed. Ik rijdt de wendingen altijd buitenteugel binnenbeen. Dan is rechts al mijn buitenteugel en dat is de teugel die hij wel graag aanneemt. Verder rijdt ik hem wel eens contra stelling. Zodat hij wel leert om links aan te nemen. Dan heb ik hetzelfde probleem als rechtom. Links neemt hij niet graag aan.

Deze vraag kreeg in ook mijn trainingsweek namelijk..
Mijn paard heeft exact hetzelfde probleem. Linksom gaat in zijn geval ook niet goed, ja zo voelt het wel! maar dan nog wil hij links niet aannemen. Alleen het probleem is weg te poetsen omdat hij toch op voltes e.d. op de buitenteugel gereden wordt Lachen

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:17

In een ideale wereld doe ik ook tempowisselingen met mijn zit, maar dat komt nog niet altijd door Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:19

in de ideale wereld gaat wel meer goed Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:21

Kuiken schreef:
WinBinChes schreef:

Deze vraag kreeg in ook mijn trainingsweek namelijk..
Mijn paard heeft exact hetzelfde probleem. Linksom gaat in zijn geval ook niet goed, ja zo voelt het wel! maar dan nog wil hij links niet aannemen. Alleen het probleem is weg te poetsen omdat hij toch op voltes e.d. op de buitenteugel gereden wordt Lachen

Ja bij mij net zo, daarom dat ik ook contra stelling vraag linksom. Puur als controle.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:23

Hadden we maar een ideale wereld Clown

Maarjaa ik ben nog lang niet zo ver als jullie Bloos

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:24

ik weet meer als dat ik kan.... in theorie is het allemaal zo gemakkelijk, te paard heb ik er meer moeite mee. Ben nou niet bepaald een natuurtalent...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:26

_angela_ schreef:
ik weet meer als dat ik kan....

Haha, dat probleem heb ik nou ook precies.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:26

Kuiken schreef:
In een ideale wereld doe ik ook tempowisselingen met mijn zit, maar dat komt nog niet altijd door Haha!

Ik rijdt ze altijd op mijn zit. Dat dat soms een hele lange zijde duurt is een ander verhaal, maar ik ben er wel heel consequent mee bezig, en ik moet zeggen dat nu na een jaar het zijn vruchten begint af te werpen. Als hij echt doordramt zet ik hem wel op de rem, maar dat is bijna niet nodig. Ik doe er soms wat langer over, maar in een training vindt ik dat persoonlijk niet zo'n ramp hoor. Het is op den duur wel de bedoeling dat hij er sneller op reageert, maar ik heb de tijd ervoor en mijn paard is 4 en zelf opgeleid en dat scheelt al een hoop. De ene keer gaat dat gewoon beter dan de andere keer. Maar ik heb een paard dat snel een graag in de hand gaat hangen. Daarom doe ik met mijn handen dus niks. Als ik dat 1 keer doe is hij zo slim om daar gebruik van te maken. En ik wil hem licht in de hand houden. Ik heb met dit paard dus ook weinig andere keus. 1 keer mijn hand eraan en hij gaat weer steun zoeken op mijn hand. Dat heb ik er nu net sinds een paar maandjes eruit en dat wil ik graag zo houden Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:27

Somebitch schreef:
Hadden we maar een ideale wereld Clown

Maarjaa ik ben nog lang niet zo ver als jullie Bloos

Dat valt wel mee, in mijn hoofd weet ik hoe het moet en ik probeer dat op het paard ook te doen, maar dat lukt niet altijd zo goed als dat je in je hoofd hebt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:29

^^ Hihi dat heb ik dus ook vaak Clown
Ik weet de hulpen wel enzo maar op de één of andere manier wil het afentoe niet lukken Tong uitsteken

Mischien ook wel omdat je er teveel bij nadenkt..

Ik moet nu van mijn instructrice bijvoorbeeld kleine stukjes wijken dus niet gelijk vanaf de A-C lijn omdat ik dan ga denken ja het lukt het moet weet je wel Tong uitsteken

En een klein stukje wijken weet ik dat het lukt en dat mijn paard het kan, ik mag het niet gelijk te moeilijk maken voor hem Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:30

Ik hoop dat mijn lichaam ooit gaat doen wat mijn hoofd weet... als dat moment er is, ben ik een 1 klap een heel stuk verder Knipoog maar goed, als dat moment er is, ben ik waarschijnlijk al ruim in de 100... Haha!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:34

_angela_ schreef:
ik weet meer als dat ik kan.... in theorie is het allemaal zo gemakkelijk, te paard heb ik er meer moeite mee. Ben nou niet bepaald een natuurtalent...

Nou inderdaad.. Vanaf een plaatje of vanaf de grond is het allemaal vrij makkelijk te zien.. Maar dat voelen!! Pfff

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:36

Kuiken schreef:
_angela_ schreef:

Nou inderdaad.. Vanaf een plaatje of vanaf de grond is het allemaal vrij makkelijk te zien.. Maar dat voelen!! Pfff

Ja.. en dan voel je het, en moet je het ook nog oplossen, en voelen wanneer je wat moet doen tijdens het oplossen en voelen wanneer het weer goed is... om ondertussen ook nog te voelen of er niet iets anders niet goed gaat wat je ook weer op gevoel en met gevoel moet oplossen.... Ziek Slim Haha!