Huertecilla schreef:Alane schreef:mischien dan toch eerst nog wat meer praktijk ervaring opdoen met verschillende paarden en dan met name jonge paarden....
Als je daarmee op mij doelt, begrijp ik niet wat je wil zeggen eigenlijk. Wat, waarom?
een vreemd paard hoeft geen paard van een ander te zijn... kan ook je eigen zelfg7efoktv nog nooit gereden paard zijn...
Huertecilla schreef:Wat een ander doet en aan risico wil lopen valt buiten mijn invloedssfeer. Als ik twijfel aan het met succes introduceren van één nieuw element, dan investeer ik meer tijd in de basis daarvoor. Punt. Met een paard van een ander kan ik dat niet.
wat een ander doet boeit me nog veel minder, wat een ander verkondigd op een medium zoals bokt dat boeit me wel, op gezette tijden en als ik zin en tijd heb.
Je kunt ontzettend veel tijd in de basis steken, een braaf paard hebben, maar bepaalde invloeden zoals genetica en invloeden van buitenaf heb ook jij niet in de hand....
zoals ik ooit zelf heb ervaren en onlangs een kennis van mij

Huertecilla schreef:Het paard van een ander is niet mijn verantwoordelijkheid, heb ik geen uur ingestoken. Ik heb dat paard níets te bieden. ik verwacht ook niets van dat paard, dus ga er ook niet op. Ik ken dat paard niet en omgekeerd.
Een vreemd paard hoeft niet altijd van een ander te zijn.....
Daarnaast is het net waarmee je voorziet in je levensonderhoud...
Huertecilla schreef:Voor mij is dat gezond verstand en vele malen veiliger dan wat voor valbescherming ook.
baan, salaris, hobby... werkt allemaal mee.... en die mensen gebruiken ook hun gezond verstand
Huertecilla schreef:Dus omdat iemand zijn/haar baan/levensonderhoudsvoorziening het trainen/uitbrengen/zadel mak maken van paarden is.. is die persoon onverstandig enzovoort??????Als dat 'niet kan' omdat er productie gedraaid moet worden, geld verdiend moet worden, dan is dat een argument dat niets de kwaliteit of verstandig te maken heeft, maar een argument om verkort te kiezen uit economische motieven en niet omdat dit vanuit de psychologie van het paard 'beter' is.
Huertecilla schreef:Vorige week een jonge merrie van ons voor het eerst een ruiter laten ervaren. Ze heeft nu weer 'leerpauze' wat de ruiter betreft. Ze heeft nog nooit teugels ervaren en ik wil dat met haar zo houden. Ze, Zomer, is een driekwart arabier van 3½.
Van de andere paarden is Arabella 7, Luna 6, Capricho 5 en Zorro nog geen 1.
HC
iedereen zijn/haar eigen manier... afgelopen zomer begonnen met een 4 jarige,veulen nog aan de voet.... zadelmak/ingereden en wordt doorgereden door een 12 jarige... toen hadden we haar ongeveer 2 maand.
die 12 jarige is 3 jaar geleden met een 4 jarige net zadelmakke begonnen, veulen nog aan de voet.... ik heb de papieren niet bij de hand, maar ongeveer 60 % welsh, de rest volbloed...
verder op stal: Shine 5 jaar zadel mak gemaakt door mijn dochter... Daranka 2 jaar, Bensobly 1 jaar.
zegt toch niets??????