heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:30

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
mischien dan toch eerst nog wat meer praktijk ervaring opdoen met verschillende paarden en dan met name jonge paarden....

Als je daarmee op mij doelt, begrijp ik niet wat je wil zeggen eigenlijk. Wat, waarom?

een vreemd paard hoeft geen paard van een ander te zijn... kan ook je eigen zelfg7efoktv nog nooit gereden paard zijn...

Huertecilla schreef:
Wat een ander doet en aan risico wil lopen valt buiten mijn invloedssfeer. Als ik twijfel aan het met succes introduceren van één nieuw element, dan investeer ik meer tijd in de basis daarvoor. Punt. Met een paard van een ander kan ik dat niet.

wat een ander doet boeit me nog veel minder, wat een ander verkondigd op een medium zoals bokt dat boeit me wel, op gezette tijden en als ik zin en tijd heb.
Je kunt ontzettend veel tijd in de basis steken, een braaf paard hebben, maar bepaalde invloeden zoals genetica en invloeden van buitenaf heb ook jij niet in de hand....
zoals ik ooit zelf heb ervaren en onlangs een kennis van mij Lachen

Huertecilla schreef:
Het paard van een ander is niet mijn verantwoordelijkheid, heb ik geen uur ingestoken. Ik heb dat paard níets te bieden. ik verwacht ook niets van dat paard, dus ga er ook niet op. Ik ken dat paard niet en omgekeerd.

Een vreemd paard hoeft niet altijd van een ander te zijn.....
Daarnaast is het net waarmee je voorziet in je levensonderhoud...

Huertecilla schreef:
Voor mij is dat gezond verstand en vele malen veiliger dan wat voor valbescherming ook.

baan, salaris, hobby... werkt allemaal mee.... en die mensen gebruiken ook hun gezond verstand

Huertecilla schreef:
Als dat 'niet kan' omdat er productie gedraaid moet worden, geld verdiend moet worden, dan is dat een argument dat niets de kwaliteit of verstandig te maken heeft, maar een argument om verkort te kiezen uit economische motieven en niet omdat dit vanuit de psychologie van het paard 'beter' is.
Dus omdat iemand zijn/haar baan/levensonderhoudsvoorziening het trainen/uitbrengen/zadel mak maken van paarden is.. is die persoon onverstandig enzovoort??????

Huertecilla schreef:
Vorige week een jonge merrie van ons voor het eerst een ruiter laten ervaren. Ze heeft nu weer 'leerpauze' wat de ruiter betreft. Ze heeft nog nooit teugels ervaren en ik wil dat met haar zo houden. Ze, Zomer, is een driekwart arabier van 3½.
Van de andere paarden is Arabella 7, Luna 6, Capricho 5 en Zorro nog geen 1.
HC

iedereen zijn/haar eigen manier... afgelopen zomer begonnen met een 4 jarige,veulen nog aan de voet.... zadelmak/ingereden en wordt doorgereden door een 12 jarige... toen hadden we haar ongeveer 2 maand.
die 12 jarige is 3 jaar geleden met een 4 jarige net zadelmakke begonnen, veulen nog aan de voet.... ik heb de papieren niet bij de hand, maar ongeveer 60 % welsh, de rest volbloed...
verder op stal: Shine 5 jaar zadel mak gemaakt door mijn dochter... Daranka 2 jaar, Bensobly 1 jaar.
zegt toch niets??????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:41

Lusitana schreef:
Wel als je dat dus doet zonder enig hulpmiddel als in HC´s geval zonder hoofdstel en in mijn geval zo simpel mogelijk, zonder neusriem, zadel met een gevouwen deken eronder. Het gaat er om dat je al die setjes en poespas helemaal niet nodig hebt.

zo simpel mogelijk of zo goedkoop mogelijk???? daar zit een wezenlijk verschil in...

Lusitana schreef:
vAls ruiters dat willen, moeten ze dat zelf weten, maar het is heus niet beter voor het paard (waar ze zich dan achter schuilen) het is gewoon voor het imago of lol van de ruiter.

Een gevouwen deken vind ik echt niet kunnen... een schoon en niet kapot dekje, kleur is niet interessant... vind ik, naast een goed passen zadel, toch wel een basis behoefte.... Dat iemand daarnaast dan kiest voor bepaalde kleuren en een keur aan kleuren heeft, so what?

Lusitana schreef:
Maar, en dat heb ik ook al gezegd, als je dure spullen hebt en het op dat gebied alles voor elkaar hebt, ben je niet vanzelf een goede ruiter, want, als gezegd, die hebben het in dergelijk terrein moeilijk.
tuurlijk kunnen mensen met setjes nergens rijden... weten echt niet waar ze het over hebben....

Lusitana schreef:
Ik persoonlijk, heb meer respect voor de ruiter die met simpele middelen door ruig terrein kan rijden, dan die met dure spullen en moeite heeft zijn paard onder controle te houden, en erger nog denkt dat hij spullen nodig heeft OM zijn paard onder controle te houden.

tuurlijk heb je meer respect voor jezelf dan voor anderen.... onder controle??? Alsv het paard geen stap verkeerd zet heb je het onder controle?
M Beerbaum heeft haar paard echt wel onder controle in een parcours.... maar af en toe zijn er invloeden, daar doe je als ruiter met of zonder hulpmiddelen gewoon niets aan...
hulpmiddelen zijn geen dwangmiddelen... die zijn er ter ondersteuning...
Hetgeen HC doet... leuk... maar voor mij is het dom knolhobbelen en bewijst het weinig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:59

Lusitana schreef:
@creool Wie "ze" zijn staat er: die zeggen dat hun setjes en dure spullen voor het welzijn van het paard zijn aangeschaft.
Hebben hier volgens mij nog maar weinig tot geen mensen verkondigd... die verklaring is enkel van jouw afkomstig...

lusitana schreef:
Natuurlijk is het niet per definitie zo dat elke ruiter die dure spullen heeft het moeilijk heeft in het terrein, maar het is even om aan te geven dat de spullen niet vanzelf een goede ruiter maken. Maar je hebt gelijk dat ik het niet zo kon stellen als het er stond.

Geen tot goedkope slecht onderhouden (= oa verkleurde dekjes) zeggen net zo min iets o7ver de kwaliteiten van de ruiter, ergo laten mi juist het tegenovergestelde zien.. nl betrokkenheid tot het paard, respect voor de lesgever....

lusitana schreef:
Ik heb ook respect voor Anky (de rest kan ik niet zo over oordelen). Ik zeg dat ik meer respect heb voor ruiters die zich in het terrein bewijzen dan die moeite hebben hun paarden onder controle te houden of denken dat ze spullen nodig hebben om paarden onder controle te houden. Wel alles even in de context houden.
met een setje heb ik net zoveel controle als zonder setje.
En als je denkt dat een hulpteugel er is om een paard onder controle te willen houden.... zijn we gewoon uitgepraat Haha!

lusitana schreef:
En als jij denkt dat dat er weinig zijn, waarom zien we dan nog zo verschrikkelijk veel hulpteugels en strakke neusriemen?

kun jij van een foto beoordelen of een neusriem TE strak zit?
en het woord zegt het al: hulpteugels, zijn er om te helpen
lusitana schreef:
Denk je dat die mensen dat er voor de sier omhangen? Nee, die voelen zich niet zeker en denken meer controle te hebben met een dergelijk gadget of strakkere neusriem.

Dat is jouw mening en idee, maar dat wil niet zeggen dat dat per definitie ook zo is....
lusitana schreef:
Soms geven ze zelfs toe dat het echt tussen de oren zit en ze het nodig hebben voor hun gevoel. Dat is eerlijker dan lopen roepen dat een paard het nodig heeft.

Waarom is dat zo??

lusitana schreef:
In plaats van kijken waar je mij op kunt pakken, zou je een eigen mening kunnen geven of andere waardevollere bijdrage kunnen leveren aan de discussie.

Jij hebt een mening die met feiten weerlegd kunnen worden, dat zie jij als persoonlijke aanval...

lusitana schreef:
Kun je bv aangeven wanneer een gadget nut heeft? Of welke?

wij gebruiken geen gadgets Haha!
lusitana schreef:
Ik vind een flessenhouder of een zakmeshouder aan een zadel ofzo weer niet overdreven. Maar kleedjes in twintig kleuren weer wel.
g7een idee wat wij met een flessenhouder aan een zadel zouden moeten tijdens een training.... een schoon niet kapot dekje vind ik weer belangrijk, en als er meerdere paarden per dag getraint worden, en meerder dagen per week, en ik wil voorkomen dat bijv. een (nog onopgemerkte) infectie/schimmel wordt overgedragen, krijgt ieder paard een schoon dek op... Maar omdat jij dat onzinnig vind, zou ik alles in 1 kleur moeten hebben om voor volwaardig aangezien worden????
1 pony krijgt 3 in 1 beschermers om, incl. 4 springschoen ivm het oefenen van zijgangen en het trainen in meerdere sporen.... zijn allemaal hulpmiddelen ter bescherming van...
mijn tuigpony loopt tijdens de training ook met beschermers om... so what dat ik tig setjes heb???

lusitana schreef:
Overigens ben ik er persoonlijk nog niet over uit hoeveel last een paard heeft van eenzijdige (ongelijkmatige) belasting aan het zadel (vol flesje bv, of en hoevenkrabber) of in je zakken, zelfs....
Meningen?

je wilt minimaal gewicht in je handen.. zit je scheef, hoeft maar minimaal te zijn dan....
op de lichtste zithulp reactie... kleine gewichtsverplaatsing... hang 2 kilo aan 1 kant, en de balans is weg....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:01

Huertecilla schreef:
Lusitana schreef:
Overigens ben ik er persoonlijk nog niet over uit hoeveel last een paard heeft van eenzijdige (ongelijkmatige) belasting aan het zadel (vol flesje bv, of en hoevenkrabber) of in je zakken, zelfs....
Meningen?

Meet!
Met de hartslagmeter kan je dat feilloos en accuraat registreren. Het is verrassend wat allemaal invloed heeft en dat is waarom ik niet meer met een borsttuig rij als de zwaarte van de hellingen dat niet absoluut noodzakelijk maakt. Of het nu daadwerkelijk hinderlijk ís of dat een paard het als verstorend erváárt komt voor het paard op hetzelfde neer.

Wat jij in je zakken hebt is irrelevant voor het evenwicht want dat compenseer jij zelf.
7
Door scheef te gaan zitten, eenzijdig zithulp....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:20

Wat mij het meeste opgevallen is hoe weinig effect zwaardere lichamelijke belasting heeft op de hartslag míts het hele systeem van het paard, dus hartlong+bloedsomloop, spieren en skelet+pezen, erop zijn voorbereid.
Zo heb ik bijvoorbeeld met mijn hengst na een gericht programma van 7 maanden bij een lasttoename van 25%, dus arbeidstoename van bijna 40, een toename in hartslagfrequentie (na aanpassing) van nog geen 10% gemeten.

Wat veel meer invloed heeft is de geestelijke 'druk' en het heeft bijvoorbeeld totaal geen zin om de waardes te gebruiken voor je een leerperiode hebt afgerond na introductie van iets nieuws.

Wanneer je een lichamelijk en geestelijk solide basis hebt zijn kleine nieuwe stappen met een paar dagen weer op een basisniveau.
Begrijpt of kan het paard niet wat je vraagt, is er een verstorende factor of iets wat pijn doet, dan is het effect op de stress buitenproportioneel. Ook zaken die als beperkend ervaren worden terwijl als ze dat feitelijk niet kúnnen zijn. Perceptie = realiteit kun je bij een paard keihard méten.
Ook kunnen we het verschil in ruiter in één oogopslag van de waardes in de pc aflezen. Hoeven we niet eens na te zoeken Haha! Dat zijn dan nog alleen maar ik en mijn lief met beiden dezelfde zit en rijstijl.

Bij mijn hengst was het voor ons een verrassing om te zien hoe hij van buiten niet waarneembaar veel stress had bij het buiten zijn gezichtsveld waarnemen van een merrie. Hij gaf daarbij in het voorjaar waardes tot 22% boven zijn maximum bij inspanning. Erg grappig en we realiseerden ons dat hij dan blijkbaar door feromonen o.i.d. in feite soort van niet-toerekeningsvatbaar is en onwijs goed zijn best doet als hij zelfs maar min of meer op koers blijft Haha!
Dat is dus géén goed moment om met bit, spoor of zweep een pijnprikkel toe te voegen Pling Afleiden en belonen voor aandacht werkt gelíjk stressverlagend en dán kan je die aandacht vasthouden.

@Alane. Scheef zitten heeft alleen een gewichtsonbalans als resultaat als je over- of ondercompenseert en dan nog herstel je dat dan weer door ergens anders te compenseren. Het totaal aan krachten welke jou op het paard houden is per definitie gelijk, anders val je. Simpele Newtoniaanse natuurkunde. Verder kan een gewichtshulp alleen waargenomen worden als er door verándering een cue gegeven wordt.
Voor de rest leven wij eveneens in een voledig andere dimensie, laten we het daar maar op houden.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:25

Alane schreef:
.... maar af en toe zijn er invloeden, daar doe je als ruiter met of zonder hulpmiddelen gewoon niets aan...

Jep, andere dimensie Haha!

HC

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:43

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:43

Huertecilla schreef:
blabla

Bij mijn hengst was het voor ons een verrassing om te zien hoe hij van buiten niet waarneembaar veel stress had bij het buiten zijn gezichtsveld waarnemen van een merrie. Hij gaf daarbij in het voorjaar waardes tot 22% boven zijn maximum bij inspanning. Erg grappig en we realiseerden ons dat hij dan blijkbaar door feromonen o.i.d. in feite soort van niet-toerekeningsvatbaar is en onwijs goed zijn best doet als hij zelfs maar min of meer op koers blijft Haha!
Dat is dus géén goed moment om met bit, spoor of zweep een pijnprikkel toe te voegen Pling Afleiden en belonen voor aandacht werkt gelíjk stressverlagend en dán kan je die aandacht vasthouden.

en hou zouden die kinderen dat nu op wedstrijden met die goedgekeurde dekhengsten? en dan praat ik niet alleen over poownies, maar ook over de D, E en rijpaardhengsten die op het dekstation gereden worden met sporen, bit, zweep?

Huertecilla schreef:
@Alane. Scheef zitten heeft alleen een gewichtsonbalans als resultaat als je over- of ondercompenseert en dan nog herstel je dat dan weer door ergens anders te compenseren. Het totaal aan krachten welke jou op het paard houden is per definitie gelijk, anders val je. Simpele Newtoniaanse natuurkunde. Verder kan een gewichtshulp alleen waargenomen worden als er door verándering een cue gegeven wordt.

mischien toch nog een paar uurtjes rijles nemen bij andere instructeurs Haha!
Ooit gehoord van zitbeenknobbels en de effecten daarvan bij verschilende belasting daarvan?
ongelijke druk op de beugels?

Huertecilla schreef:
Voor de rest leven wij eveneens in een voledig andere dimensie, laten we het daar maar op houden.

HC
nieuwe dooddoener bedacht???

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:11

Haha! Haha! , typische reacties van @huertecilla.
Ik ben hem nu al in een paar topics tegengekomen en het komt steeds weer op hetzelfde neer.
Alles wat 'normal' is, is in de ogen van huertecilla slecht of dieronvriendelijk.
Huertecilla, jij hebt een heel andere manier van leven in een heel ander land dan NL.
Jij rijdt geen paard zoals wij dat (de meeste bokkers) doen.
Het zijn 2 heel verschillende werelden die je niet kan en mag vergelijken.
Ook jouw paarden zijn geen warmbloedpaarden maar barokke paarden(ja toch?).
Een bit en sporen, hoefijzers en dekens zijn niet slecht.
Het gaat er om hoe je deze dingen gebruikt.
Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer jouw manier van leven en jouw omgang met je paarden maar probeer dan ook eens respect op te brengen voor anderen die ook goed voor hun paarden zorgen al is het niet jouw manier.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:20

dollemina schreef:
Haha! Haha! , typische reacties van @huertecilla.
Ik ben hem nu al in een paar topics tegengekomen en het komt steeds weer op hetzelfde neer.
Alles wat 'normal' is, is in de ogen van huertecilla slecht of dieronvriendelijk.
Huertecilla, jij hebt een heel andere manier van leven in een heel ander land dan NL.
Jij rijdt geen paard zoals wij dat (de meeste bokkers) doen.
Het zijn 2 heel verschillende werelden die je niet kan en mag vergelijken.
Ook jouw paarden zijn geen warmbloedpaarden maar barokke paarden(ja toch?).
Een bit en sporen, hoefijzers en dekens zijn niet slecht.
Het gaat er om hoe je deze dingen gebruikt.
Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer jouw manier van leven en jouw omgang met je paarden maar probeer dan ook eens respect op te brengen voor anderen die ook goed voor hun paarden zorgen al is het niet jouw manier.

Dadelijk wordt jij ook bestempeld als naar mens Ja en doe je persoonlijk enzo...

Het basisrijden kun je wel vergelijken, normaliter, of ik nu door de bossen zou hobbelen of waar dan ook.... de basis is en blijft gelijk... en dan heb ik het over zit, effect van de hulpen, de hulpen, effect van de zit enz....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:36

Het probleem met naturals (ja, ik hou van hokjes-politiek) is dat ze zijn overtuigd van hun gelijk en alleen zij doen het goed. De rest is bagger, dieronvriendelijk en fout. Laat mij dan maar heerlijk fout zijn!

En HC gebruikt daarintegen veel te dure worden die vaak nog fout gespeld zijn ook, detail Clown

Kwam vandaag de bak in met mijn Haflinger, compleet in setje en incl. instapdeken (laatste keer dat ik had gereden was 1e kerstdag).
Zegt een stalgenootje die een halfzusje heeft van mijn pony: 'zozo, Stanley op chique, Diane met haar gadgets!'. Ik zei dat het komt doordat Stanley 'van Luchtenburg' van zijn achternaam heet en die van haar 'uit de Polder', daar zit het verschil in. Paard met een dure naam mag mooie spullen (daarom selecteer ik bij aankoop van een paard op naam).

Nee, maar ik snap gewoon niet waarom mensen elkaar niet in hun waarde laten. Dat gemiep over wel of niet natural (waar het nu dus ook weer op neerkomt) wordt een beetje eentonig. Ik denk dat we allemaal denken dat we het best zijn voor ons paard. Ik wel iig Pling

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:58

Hm, goed idee. Naam vant peerd geeft de doorslag.......Nevermind. Kan hem dus geen ruk schelen. Zolang er een goed passend (of geen) zadel op ligt, een schoon EN goed passend (of geen) dekje, een wederom goedpassend (of geen) hoofdstel is meneer tevreden en straalt het uit. Mét of zonder setjes, met of zonder hulpmiddelen, er is altijd kaf onder het koren. Met een mooi plaatje ben je niet meteen een goede ruiter en met verkleurd dekje ben je niet per definitie een slechte............ En maakt een winstpunt je een betere ruiter dan degene die het bos, de lanen of het strand verkiest?? Dacht het niet...........maar das mijn bescheiden mening Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:12

iepsel schreef:
En maakt een winstpunt je een betere ruiter dan degene die het bos, de lanen of het strand verkiest?? Dacht het niet...........

Ligt eraan wat de definitie van een goede ruiter is... Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:52

iepsel schreef:
Hm, goed idee. Naam vant peerd geeft de doorslag.......

Is mijn Valentijn dan gedoemd om de rest van zijn leven in het roze te gaan?
En mijn Storm? In wat voor kleur moet die dan?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:01

Lusitana schreef:

In plaats van kijken waar je mij op kunt pakken, zou je een eigen mening kunnen geven of andere waardevollere bijdrage kunnen leveren aan de discussie. Als je een aantal pagina's teruglees heb ik al een aantal keren mijn mening gegeven.

Waarom zou ik jou ergens op willen pakken? Ik heb daar helemaal geen belang bij. Ik ben iemand die het nuttige met het aangename wil verenigen dus als je praktische dekjes hebt, waarom dan niet in een hip kleurtje? Ik zeg toch ook niet dat ik het belachelijk vind dat jij een deken onder je zadel leg? Mij een zorg! Zolang je denkt om de paardenrug zie ik niet in waarom ik commentaar zou moeten hebben. En een 'gadget' heeft vaak geen nut maar waarom moet iets nut hebben? Zolang het niet schadelijk is zie ik niet in waarom het niet kan.
Kun je bv aangeven wanneer een gadget nut heeft? Of welke?
Ik vind een flessenhouder of een zakmeshouder aan een zadel ofzo weer niet overdreven. Maar kleedjes in twintig kleuren weer wel.
Meningen? Een paard heeft geen last van een hoevekrabber in je linkerjaszak, denk ik. Tenzij de hoevekrabber 2 kilo weegt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:01

dollemina schreef:
typische reacties van @huertecilla.

Ach, HC gebruikt gewoon elk topic aan om zieltjes te winnen voor zijn filosofie t.o.v. paarden en rijden. Iedereen die een kritische noot plaatst krijgt of geen antwoordt, of is een naar mens of krijgt gewoon een vage insinuatie gevolgd door Pling

Zo hebben we van HC nog steeds geen antwoord gehad op de vraag waar hij op baseerd dat de hedendaagse moderne zadels niet worden vervaardigd op basis van eisen die vanuit het paard gesteld zouden moeten worden...

Dus HC? Ga je daar nu nog een antwoord opgeven? Of kom je weer met een verhaaltje over e.o.a. nachtrit?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:17

iepsel schreef:
Hm, goed idee. Naam vant peerd geeft de doorslag.......Nevermind. Kan hem dus geen ruk schelen. Zolang er een goed passend (of geen) zadel op ligt, een schoon EN goed passend (of geen) dekje, een wederom goedpassend (of geen) hoofdstel is meneer tevreden en straalt het uit. Mét of zonder setjes, met of zonder hulpmiddelen, er is altijd kaf onder het koren. Met een mooi plaatje ben je niet meteen een goede ruiter en met verkleurd dekje ben je niet per definitie een slechte............ En maakt een winstpunt je een betere ruiter dan degene die het bos, de lanen of het strand verkiest?? Dacht het niet...........maar das mijn bescheiden mening Knipoog

Haha! Haha! Mijn paard heet Pleasure Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:07

Voer voor psychologen weer, heerlijk.

Erg grappig dat me tegelijk verweten wordt in een andere wereld te leven én dat ik dit suggereer Haha!
"Tegenstrijdige 'hulpen'" heet dat in hippisch jargon meen ik.

@Alane.
Over lesgeefmensen loopt een andere topic Pling

@all - een paar Knipoog
Onwetendheid is een reden, nooit een excuus. Niet wíllen weten is verwijtbaar dom.
Verder is er altijd meer, altijd. Dat is nu net één van de leuke dingen aan het leven.

Hokjes als 'natural' , 'normal' zijn polariserend en nutteloos anders dan voor de zekerheid van hokjesgeesten. Elke ruiter heeft zijn-haar paard in gevangenschap om er op te gaan zitten en de rest is een glijdende schaal. Een glijdende schaal van ruiters die paardgericht proberen te zijn om het onnatuurlijke van rijpaard houden te compenseren tot ruiters die bij paardmanagement alleen van hun eigen hobby-belang uitgaan.
Aangezien er inmiddels echt geen vragen meer zijn over de basiswelzijnseisen die een paard stelt heb ik persoonlijk inderdaad geen respect voor de ethiek van ruiters die bewust keizen daarvoor doof te zijn.

@zadels
1. hierover zijn verschillende publicaties
2. door zelf te méten in een uitgebreid testprogramma
3. uit ruggespraak met mensen die een meetservice hebben
Vraag het verder aan, bijvoorbeeld, de kundige meetster van greendistance.

@all
Het spijt me als ik onzekerheden veroorzaak en schiet gerust op de boodschapper. Bedenk ook dat jouw gevoelens joúw probleem zijn, dat 'doe' je zelf.

Veel plezier en ik hoop dat het daar net zo'n stralende buitenrij-dag wordt als het hier aan het worden is. Naar buiten met die muffe grijze cellen OK dan!

HC

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:17

Huertecilla schreef:
Onwetendheid is een reden, nooit een excuus. Niet wíllen weten is verwijtbaar dom.

Allemaal suggestief. Dat is dus het probleem met de mensen die erg aan hun eigen manier hangen en nergens voor openstaan; anderen zijn onwetend. Het scheelt: in mijn ogen zijn het de naturals die het totaal verkeerd doen, niet eerlijk zijn tegenover hun dier en onwetend zijn. En zo blijft dit altijd bestaan.

Huertecilla schreef:
Elke ruiter heeft zijn-haar paard in gevangenschap om er op te gaan zitten en de rest is een glijdende schaal. Een glijdende schaal van ruiters die paardgericht proberen te zijn om het onnatuurlijke van rijpaard houden te compenseren tot ruiters die bij paardmanagement alleen van hun eigen hobby-belang uitgaan.

Ik rij amper, dus lijkt mijn manier me nog eerlijker dan jouw manier. Mijn paarden hoeven niets.

Als je ze dan zo natuurlijk mogelijk wilt houden moet je ze los laten op de steppen in Afrika.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:23

Huertecilla schreef:

Erg grappig dat me tegelijk verweten wordt in een andere wereld te leven én dat ik dit suggereer Haha!
"Tegenstrijdige 'hulpen'" heet dat in hippisch jargon meen ik.

JIJ schrijft zelf in een andere dimensie te leven of bedoelde je dementie? Clown

Huertecilla schreef:
@Alane.
Over lesgeefmensen loopt een andere topic Pling

Het was een tip voor jou, om eens een lesgeefmens te vragen Pling mischien toch een cursus lezen volgen Slim

Huertecilla schreef:
@all - een paar Knipoog
Verder is er altijd meer, altijd. Dat is nu net één van de leuke dingen aan het leven.

Niets van een ander willen nemen noemt men .......????
Denke alwetend te zijn heeft als naam ....?????

Huertecilla schreef:
Hokjes als 'natural' , 'normal' zijn polariserend en nutteloos anders dan voor de zekerheid van hokjesgeesten. Elke ruiter heeft zijn-haar paard in gevangenschap om er op te gaan zitten en de rest is een glijdende schaal. Een glijdende schaal van ruiters die paardgericht proberen te zijn om het onnatuurlijke van rijpaard houden te compenseren tot ruiters die bij paardmanagement alleen van hun eigen hobby-belang uitgaan.

en nu nog eens proberen in een goed lopen en vooral begrijpbare zin...

Huertecilla schreef:
Aangezien er inmiddels echt geen vragen meer zijn over de basiswelzijnseisen die een paard stelt heb ik persoonlijk inderdaad geen respect voor de ethiek van ruiters die bewust keizen daarvoor doof te zijn.

Dat is een conclusie gebasseerd op welke feiten in dit topic????

Huertecilla schreef:
@zadels

Denk je nu werkelijk dat alleen jij het licht gezien hebt?

Huertecilla schreef:
@all
Het spijt me als ik onzekerheden veroorzaak en schiet gerust op de boodschapper. Bedenk ook dat jouw gevoelens joúw probleem zijn, dat 'doe' je zelf.

Onzekerheden veroorzaak?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:25

Alane schreef:
Huertecilla schreef:
@zadels

Denk je nu werkelijk dat alleen jij het licht gezien hebt?

Denkt hij ja, irriteer ik me ook mateloos aan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:25

en ach uitgaan van hun eigenbelang???
doen we toch allemaal, anders hadden en hielden we geen paarden Pling

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:34

colette_007 schreef:
Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...

kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig... Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje.. men rijd met 4 verschillende bitten en heeft 30 verschillende 'setjes'... Binden maar bandages om, terwijl ze eigenlijk nooit hebben nagedacht over de gevolgen wat betreft doorbloeding en efficientie van de bandages...
bij de dressuur rijden ze tijdens het inrijden met witte bandages, terwijl ze die in de ring gewoon af moeten doen... extra was Tong uitsteken Clown ... peesjes zijn veel efficienter... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af... Vervolgens hebben ze vaak ook nog comentaar op iedereen als je B rijdt en zijzelf Z, dan ben je toch duidelijk 'minderwaardig' ... En rijden een B proef, met zweep & sporen...
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc... Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)
rijden met enorm lange beugels, als een paard iets doet kunnen ze helemaal niks en liggen ze er meteen langs... terwijl ze comentaar hebben op iedereen met een 'spring' beugel..

nja ik heb me tot nu toe maar even ingehouden.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden....

Ik ben het helemaal met je eens Colette.. Ik erger mij ook al tijden aan het Pennygedrag. En een paard 24 uur op stal laten staan zonder ook maar enige bewegingsvrijheid vind ik niet kunnen sorry. En al helemaal niet met de opmerking dat ze genoeg hebben om te zien om zich heen. Alsof een paard daar behoefte aan heeft... Rolleyes Het gaat een paard om beweging en niet om afleiding in die zin. Een paard in de natuur loopt ook voortdurend rond en blijft niet een paar uur stil staan binnen dezelfde 9m2.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:47

Quellian schreef:
Allemaal suggestief. Dat is dus het probleem met de mensen die erg aan hun eigen manier hangen en nergens voor openstaan; anderen zijn onwetend.

Oei! Hoe waar! Maar HC; waarom ga je uberhaupt met ons de discussie aan als wij volgens jou verwijtbaar dom zijn?

Quellian schreef:
Het scheelt: in mijn ogen zijn het de naturals die het totaal verkeerd doen, niet eerlijk zijn tegenover hun dier en onwetend zijn.

Ik vind als 'normal' bepaalde 'natural' aspecten niet verkeerd. Zoals contact met soortgenoten en de paarden zoveel mogelijk buiten, geen ijzers als het niet nodig is etc. Maar deze aspecten vind ik ook niet per definitie 'natural', maar gewoon je gezonde verstand gebruiken (en aan je portomonee denken). Ik heb geen problemen met een paard dat 24/7 buiten staat. Ik heb wel problemen met een paard waarmee fanatiek wedstrijden wordt gereden en die 24/7 buiten staat. Het is maar net wat voor doel je met je paard hebt. Als ik geen wedstrijden reed liepen mijn paarden ook dekenloos, ijzerloos en krachtvoerloos buiten. Maar ik gebruik ze voor het doel waar ze voor gefokt zijn, dus moet ik zorgen dat de voorwaarden zo zijn dat ze optimaal kunnen presteren (voltetje 8m. in vz.galop met een paard van 1.78m op een gladde grasmat begin ik bijv. niet aan zonder ijzers met stiften Haha! )

Huertecilla schreef:

Precies HC; er is altijd meer. There is a hole world out there... Er is meer dan een nachtritje maken met je paard, er is meer dan bitloos boscrossen, er is meer dan brokaten kostums en drinkfleshouders. En weet je wat het leuke is? Het KAN allemaal met plezier voor paard EN ruiter! Ooit het fanatisme van een eventingpaard aan de start van de cross gezien? Ooit de statige uitstraling van een dressuurpaard dat volledig in harmonie met zijn ruiter is gezien? etc. Waarschijnlijk niet... Want JIJ ziet alleen wat je wil zien en ziet niet wat er nog meer is.

Huertecilla schreef:
Een glijdende schaal van ruiters die paardgericht proberen te zijn om het onnatuurlijke van rijpaard houden te compenseren tot ruiters die bij paardmanagement alleen van hun eigen hobby-belang uitgaan

Misschien wordt het eens tijd dat jij van je rots afkomt en eens om je heen gaat kijken... Niet elk rijpaard hier in Nederland staat hier 23/7 in een box om 1 uurtje per dag eruit te mogen komen om te rijden.

Huertecilla schreef:

Basiswelzijnseisen voor paarden zijn niet meer en niet minder dan:
- contact met soortgenoten
- Zoveel mogelijk buiten, zoveel mogelijk beweging
- goede voeding aangepast op hetgeen van een paard verwacht wordt.
(en het paard gebruiken waar hij geschikt/gefokt voor is; dus geen fries inzetten voor het springen etc.)
Zolang aan deze welzijnseisen voldaan wordt leidt een paard al een heel fijn leven. Dat jij geen respect hebt voor ruiters die verder een ander doel voor ogen hebben met hun paard dan een nachtritje zegt meer over jouw kortzichtigheid dan over onze ethiek.

Huertecilla schreef:
Het spijt me als ik onzekerheden veroorzaak en schiet gerust op de boodschapper.

Jij dicht jezelf echt teveel eer toe als jij denkt dat jij mij en wellicht vele anderen in dit topic onzeker hebt gemaakt over de wijze waarop wij met onze paarden omgaan. Arrogantie ten top en totaal geen realistisch zelfbeeld.

Huertecilla schreef:

Dat is geen voor voor psychologen hoor. Mensen met een onrealistisch zelfbeeld is dagelijkse kost voor psychologen.

Huertecilla schreef:
@zadels

Welke publicaties? Welk testprogramma? en welke mensen van welke meetservice? Weer een vaag niet-concreet antwoord. Maar hieruit leid ik af dat jij zelf dus geen ervaring hebt met de ligging, pasvorm etc. van moderne zadels???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:52

@creool. Het gaat er niet om waarom je me zou willen pakken, het gaat erom dat je weinig inhoudelijk bezig bent. Je ontleedt een zin, maar je kijkt niet naar de betekenis.

Persoonlijk vind ik dat dingen nut moeten hebben, ik heb begrepen dat anderen dat niet vinden, mij best, maar het punt is dat sommige gadgets (die dan hulpmiddelen worden genoemd of bescherming) wel degelijk schadelijk zijn.
Persoonlijk zie ik liever dat iemand een bewuste keuze maakt met een gegronde reden om iets te gebruiken (zoals de gevouwen deken die veel beter vorm aaneemt en zweet opneemt dan de kleedjes) dan dingen koopt en aanbrengt omdat de anderen dat nou eenmaal ook doen of omdat het "mooi" gevonden wordt. Het een sluit het ander niet uit, je kunt best iets functioneels hebben dat mooi is. Maar ik vind het wel belangrijk dat men weet waarom men bepaalde dingen gebruikt en zich afvraagt of het niet is om een ruiterfout te verbergen bv, want dan kun je toch beter streven naar die fout oplossen?

Wat de hoevenkrabber aan een kant betreft: Paarden worden geacht (en dat is ook gewoon zo) de hulp van ene zitbeenknobbel verzwaren te voelen of het draaien van het hoofd. Ze voelen ook een vlieg zitten.
He is dus niet belachelijks om je af te vragen wat een klein gewichtje heeft aan een kant.
Een voorbeeld waar een persoon dus gewoon eerst even nadenkt over gevolgen van het aanbrengen van iets op een paard, waar anderen het misschien klakkeloos doen en zich later afvragen waarom een paard toch dit of dat steeds doet.