Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:42

en dat is nou net de clou roylinde, het LIJKT alsof het ene paard sneller volwassen is dan de andere. Dat zegt dus helemaal niks over het lichamelijke verhaal.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:53

Kinke schreef:
en dat is nou net de clou roylinde, het LIJKT alsof het ene paard sneller volwassen is dan de andere. Dat zegt dus helemaal niks over het lichamelijke verhaal.

Exact... Ga maar na... Kijk eens goed naar een paard dat met 2,5 volwassen toont (compact, af, hoe je het noemen wilt). Beoordeel ditzelfde paard 2 jaar later nogmaals en bepaal dan of het paard 2 jaar eerder idd al volwassen en af was...

Ik denk dat je dan, als je heel eerlijk bent, toch moet constateren dat het paard in die 1,5 a 2 jaar nog behoorlijk is gegroeid. Hetzij in hoogte, hetzij in breedte, hetzij psychisch. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn 7-jarige. Die was met 3 jaar ook heel compact en af. Lekker bijdehand en met vier benen midden in de wereld... Bewust heb ik ervoor gekozen om hem pas later in te rijden. 2 jaar later bleek het beestje toch nog 5 cm in de hoogte te zijn gegroeid en nog behoorlijk wat in de breedte. Mentaal is hij nu ook eindelijk op het punt gekomen, waarop ik zeg: "Ja, hij is volwassen".

Dus nee, het paard was nog niet "af"...

Nogmaals... Wij willen graag zien dat een paard ergens fysiek klaar voor is. Maar niemand is kundig genoeg om dat aan de buitenkant te kunnen beoordelen.

Nogmaals, een paard gaat er niet dood van als je er eerder opstapt, maar het is een feit dat het paard nog niet dusdanig ontwikkeld is dat hij het gewicht op een juiste manier kan verdelen.

Een spreekwoord om mee te eindigen: "Schijn bedriegt"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:54

Klopt weer hè.
@ Zitah: wat andere mensen doen, maakt het nog niet goed dat jij het verzint om op een te jong paard te stappen. Als ik iemand in elkaar sla, kan ik wel zeggen: ja, maar die en die heeft iemand vermoord... Dat slaat dan nergens op. Het een maakt het ander niet goed.
Wat jij doet, klopt gewoon niet. Punt. Dan kun je wel allerlei wedervragen gaan stellen, het maakt niets goed. Je weet dat je risico's neemt met die rug, je kunt weten dat je het paard ermee kunt beschadigen, en toch doe je het. Jouw paard is een kleuter, vergelijkbaar met een kind van 4, hoogstens 6. Zulke kinderen moeten alleen nog maar spelen, voor werk zijn ze nog veel te jong.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:01

Gisteren heeft mn zusje op de 2,5 jarioge gezeten, gwn als grapje, geen zadel ofzo hoor kijk maar in mijn profiel voor foto's Haha!

Ze bleven wel goed stilstaan intresseerde ze vrij weinig haha

Maris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:58

Ik ken een pony die loopt nu al 2.5 jarige op wedstrijden.. ik vind het belachelijk..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:11

Maris01 schreef:
Ik ken een pony die loopt nu al 2.5 jarige op wedstrijden.. ik vind het belachelijk..

En dat kan dan weer net niet...

Of ze moeten hebben gelogen over de leeftijd in het paspoort.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:13

Dat kan inderdaad niet.

Maris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:16

Neej ze hebben niet gelogen over de leefdtijd van de pony maar omdat hij dit jaar 3 wordt oid mag hij wel al starten..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:19

Mijn paardje was op haar 3de nog niet helemaal uitgegroeid en ik heb nog een jaar met haar gewacht en pas toen ze 4 was uit de opfok gehaald. En ik moet zeggen, dat heeft haar goed gedaan Lachen
Helaas zie ik steeds meer mensen die hier geen geduld voor hebben en zoiets hebben je daaaag ik heb al 3 jaar gewacht. Ik vind dat oneerlijk voor het dier, want sommige zijn er gewoon nog niet klaar voor. En 2,5.. sja sorry.. MIjn mening is dat die paarden gewoon nog te jong zijn.. Kan dat eene half jaartje er niet bij?
Veel mensen denken dat paarden volwassen zijn als ze 3 jaar oud zijn,ditm is echter pas als ze 5 jaar zijn. Vandaar dat ik mijn paarden pas echt dingen ga vragen vanaf hun 5e jaar.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:20

Maris01 schreef:
Neej ze hebben niet gelogen over de leefdtijd van de pony maar omdat hij dit jaar 3 wordt oid mag hij wel al starten..

Elk paard is jarig in januari.. zo is dat in nl geregeld. Ookal is je paard in december geboren..
Dus dit is wel mogelijk volgens mij want volgens de wet is het paard al 3.. Terwijl het paard misschien pas in Juni officieel 3 wordt.

Maris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:26

Nessah schreef:
Maris01 schreef:

Elk paard is jarig in januari.. zo is dat in nl geregeld. Ookal is je paard in december geboren..
Dus dit is wel mogelijk volgens mij want volgens de wet is het paard al 3.. Terwijl het paard misschien pas in Juni officieel 3 wordt.

Idd je verteld het alleen anders.. ze zijn niet in januari jarig!
het gaat gewoon om het jaar waar je paard 3 jaar in wordt,

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:29

ja ik vertel het wat vaag.
ik bedoel te zeggen; stel je paard is geboren op 12-10-2005
Dan is hij voor de wet nu al 2

Maris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:35

Nessah schreef:
ja ik vertel het wat vaag.
ik bedoel te zeggen; stel je paard is geboren op 12-10-2005
Dan is hij voor de wet nu al 2

Haha! IDD!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:05

Ja, klopt. Mijn fout. Dit is overigens niet wettelijk geregeld... Wel staat het in de reglementen van de KNHS.

Maar als het paard al met 2,5 wedstrijden rijdt, hoe oud was het dan wel niet tijdens het inrijden?

Maris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:08

Suelza schreef:
Ja, klopt. Mijn fout. Dit is overigens niet wettelijk geregeld... Wel staat het in de reglementen van de KNHS.

Maar als het paard al met 2,5 wedstrijden rijdt, hoe oud was het dan wel niet tijdens het inrijden?

Dat weet ik jammer genoeg niet ik schat zelf net nadat ie 2 is geworden..
Helaas kan je er ook niks aan doen dan het alleen maar zeggen..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:15

echt jammer dat mensen moeite hebben met te wachten
ik heb mijn merrie op haar 3 jaar gekocht en die was mishandeld en op haar 2,5jaar opgeleerd (litekens op haar lichaam van de slagen zijn nog duidelijk, de littekens op haar hoofd van een te klein hoofdstel en de littekens bij haar mondhoeken van een te klein bit waar te hard werd aan getrokken)
ik heb haar toen gewoon op de wei laten staan en heel af en toe gelongeerd tot ze 4 was.
ze is in die tijd een heel pak gegroeid en bijgekomen, en het is nu leuk om erop te rijden Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:27

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:56

rijd ze daar nu al op een paardje van 1 jaar oud Bloos!
Laatst bijgewerkt door tessyke op 15-01-07 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:09

K heb er ook een berichtje achter gelaten ik lees het toch ook even!! echt belachelijk!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:40

Ow gosh.. hoe heet zij dan hier op bokt?

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:44

Wat heb je toch een hoop maffe mensen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:20

Onvoorstelbaar!!!!! Stoom uit je oren Hoe kan iemand nou op een paard van een jaar oud gaan zitten!!! Kan iemand mij vertellen waarom we ons druk maken om 2,5 jarigen, het lijkt er verdorie op dat we jaarlingen moeten gaan beschermen!!! Stoom uit je oren

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:52

Maris01 schreef:

Paarden die 3 worden op 1 januari mogen pas vanaf april starten in het jaar dat ze 3 worden. Wat jij nu zegt is dus onmogelijk Knipoog

Die laatste link snap ik even niet. Wie zit er al op een jaarling? Want ik zie dat niet op die website terug..?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:58

@Sammie: je ziet op een gegeven moment foto's bij de kop Daantje, waarop je ziet dat ze op een vos zit. Er boven staat beschreven dat het paard geboren is in 2004 en de foto is van augustus 2005 Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:04

Daar heb ik gekeken, maar die zie ik echt niet? Ben ik echt zo kippig of is de foto weggehaald? Ik zie wel bij fotoalbum 2006 op de laatste pagina's dat ze op een vos zit.