Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:12

Citaat:
Ik denk eerder dat ze bij hun paarden eens niet veroordeeld worden, daar hun troost vinden en dat daarom liever niet opgeven, ook al zou dat misschien verstandiger zijn.

Daar heb je gelijk in.
Helaas voor het paard waar ze zoveel van houden, daar twijfel ik niet aan namelijk.

Ik vind het gewoon niet voor te stellen om bijv op een te kleine pony te gaan zitten. Dus snap ik het ook niet dat iemand op een voor hun te licht/iel paard gaan rijden. Ga dan mennen ofzo.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:14

ja maar wie bepaald of het kan of niet? ik denk dat ik best op een flinke fries kan rijden, maar daar denken hier mensen weer heel anders over, andere mensen zijn het wel weer met me eens.. dus wie bepaalt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:20

Het oude type kan wel, het barokke type. De nieuwe lichte types hebben vaak wat weke rugjes (kunnnen ook maar 80 kg dragen...) maar die oude kan best. Dat zijn beren van kerels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:21

Dat mag je nog steeds zelf bepalen, (ookal kun je wel commentaar verwachten Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:25

Zeer juist gesproken weer!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:26

ja maar dit topic gaat over het gewicht dat een paard kan dragen, en tot dusver heb ik alleen 2 vage onderzoekjes gezien... dus ik vind het zeker niet verkeerd dat er aandacht aan wordt besteed, zeker voor maneges enzo.. maar als ik deze discussie eens bekijk is het vooral een kwestie van "ik vind" en niet van "het is" , als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het idd over een barok type fries met een complete dakgoot tussen haar billen Clown

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:34

Dat moet kunnen hoor Ja
Het nadeel van friezen is dat ze een weke rug kunnen hebben.
Daar moet je gewoon even op letten.
Maar goed, dat geldt ook voor een ander ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:51

De barokke moet gewoon kunnen, gewoon zelf attent blijven idd.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 08:49

Wat ik bijzonder vind is er mensen zijn die gaan zoeken welk paard bij hun gewicht past ipv hun gewicht aan gaan passen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:05

runningkawa schreef:
Ik heb echt nog nooit een te dik persoon op een arabier gezien...
Echt niet

Woon ik hier nu zo apart of hoe ziet dat?

Kijk maar in mijn profiel zou ik zeggen Lachen

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:07

Exeption schreef:
Wat ik bijzonder vind is er mensen zijn die gaan zoeken welk paard bij hun gewicht past ipv hun gewicht aan gaan passen.

Dat klinkt veel simpeler dan het is...in sommige gevallen is het gewoon niet mogelijk. En ik denk dat iedereen wel het ideale gewicht zou willen hebben, dat is net als dat rokers ook liever niet zouden roken. Misschien een beetje een kromme vergelijking maar volgens mij wel waar. Echt niet ieder pondje gaat door het mondje....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:09

Exeption schreef:

Volgens mij zijn er inmiddels voldoende redenen genoemd waardoor mensen niet of nauwelijks kunnen afvallen. Lijkt me niet zinvol om die discussie nog eens aan te zwengelen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:19

Exeption schreef:

*zucht* kan je eigenlijk wel lezen?? Anders had je toch inmiddels wel gezien dat er ook mensen zijn die er gewoon weinig aan kunnen doen. Wat is daar nou bijzonder aan,dat is toch niet meer dan verstandig en bewust met je dier willen omgaan? Want het is niet goed als je op een rank paard rijdt (waar k het mee eens ben) maar het is ook niet goed als je een paard zoekt dat bij je past?? Hoe oud ben jij eigenlijk, als ik dat vragen mag.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:30

hananya schreef:
hananya schreef:
Ik heb zo globaal het topic doorgelezen, dus mocht ik in de herhaling vallen: I'm sorry...

Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met het gebruiksdoel waarvoor je je paard hebt...
Wil je fanatiek wedstrijden rijden, dan kun je vind ik niet te dik zijn. Helemaal in de dressuur. Daar telt het plaatje mee en niemand kan mij wijs maken dat je (hele) subtiele hulpen kunt geven wanneer je lichaam jou en je paard in de weg zit... Als sporter kun/mag je in mijn ogen geen overgewicht hebben.

Echter heb je een paard waarmee je lekker één keer in de week lest en verder recreatief mee in de bak of in het bos rijdt, dan moet je het zelf weten. Iedereen doet wat anders voor zijn of haar ontspanning.
Echter: heb dan wel de zelfkennis om een stevig paard te kopen die tevens geen moeite heeft met jouw gewicht...

Maar het gaat me hier niet om het feit dat die beide mensen op hetzelfde paard kunnen rijden van gewicht. Het gaat me er meer om dat ik vind dat die persoon van 1.65m/90kg geen sportersconditie heeft en niets in een (dressuur) wedstrijdring te zoeken heeft... Die kan dan beter voor haar plezier op een haflinger het bos in sturen.
Terwijl ik er niets op tegen heb om Hergen van Hall of Wilmer Lanning de ring binnen te zien rijden...

sorry maar dit gaat mij even te ver ik ben 1.63 lang en weeg 95 kilo
en dan mag ik van jou geen dressuur rijden? Boos!
ik heb wel degelijk een sporters conditie maar ik ben nou een maal breed gebouwd.volgens artsen zal ik nooit de standaard halen.mijn lichaamsbouw is daar niet naar = bevestigd door de artsen.
mag ik daarom alleen maar door het bos rijden nou ik dacht het niet!
ik heb een kruising fries x nrps van 600 kilo nou die kan mij echt wel hebben
inmiddels zijn we L 1 + 8 winstpunten best goed voor iemand zonder sportconditie als we van jouw mening uitgaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:42

kjoetie schreef:
ja maar dit topic gaat over het gewicht dat een paard kan dragen, en tot dusver heb ik alleen 2 vage onderzoekjes gezien... dus ik vind het zeker niet verkeerd dat er aandacht aan wordt besteed, zeker voor maneges enzo.. maar als ik deze discussie eens bekijk is het vooral een kwestie van "ik vind" en niet van "het is" , als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het idd over een barok type fries met een complete dakgoot tussen haar billen Clown

Ik zou ook graag veel meer onderzoeken zien.....
Wanneer dat laat zien dat het niet schadelijk is, kunnen veel meer mensen
zonder commentaar gaan rijden.
Wanneer het wel schadelijk is, dan is dat iig duidelijk en denk ik dat zware mensen zich daar ook aan zullen houden.

Maar ook over de lengte van de ruiter in combi met het paard.....
Is dat schadelijk. Mij lijkt dat soms ook niet gezond. Nu zie je dat meestal alleen bij shetjes en andere kleine pony's, maar ik vind dat wel belangrijk dat er duidelijkheid over is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:26

Qimm schreef:
runningkawa schreef:
Ik heb echt nog nooit een te dik persoon op een arabier gezien...
Echt niet

Woon ik hier nu zo apart of hoe ziet dat?

Kijk maar in mijn profiel zou ik zeggen Lachen

Ze bedoelde een te dik persoon. Niet iemand die iets steviger is. Maar wat vind iemand nou dik? Daar kun je eeuwen over door blijven discussiëren. Maar ik vind jou niet te dik voor je paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:54

Exeption schreef:

waarom zou iemand zijn gewicht moeten aanpassen als men een paard heeft/zoekt wat bij diegene past?
om maar aan het perfecte plaatje te voldoen?
*zucht*

en idd het is niet zo handig deze discussie nog maals aan te halen,vanwege redenen waarom iemand niet af kan vallen door bv medische redenen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:53

AnnemiekvM schreef:
Ze bedoelde een te dik persoon. Niet iemand die iets steviger is. Maar wat vind iemand nou dik? Daar kun je eeuwen over door blijven discussiëren. Maar ik vind jou niet te dik voor je paard.

Bedankt Lachen. Maar volgens de gegeven tabellen, sorry; richtlijnen. Ben ik dus 'echt v'e'el te zwaar voor Garinka *rolt met ogen*

Maar het is inderdaad een eindeloze discussie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:06

Qimm schreef:

Misschien kunnen we beter verder discussieren over welk ruitergewicht per paard/pony/ras acceptabel is? En niet meer discussieren over dik, dun, afvallen, het totaalplaatje etc?

Het zal een paard volgens mij een worst wezen hoe het totaalplaatje is. Ik denk dat een paard meer gebaat is met een acceptabel ruitergewicht, dan met een mooi totaalplaatje.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:21

jasmijn78 schreef:
Qimm schreef:

Misschien kunnen we beter verder discussieren over welk ruitergewicht per paard/pony/ras acceptabel is?

Maar ja, dan blijf je ook bezig Tong uitsteken
Er zijn al verschillende tabbelen geplaatst met ruiter gewichten voor rassen/stokmaten

bas83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:57

ik denk dat je wel rekening moet houden met het paard. Het zijn sterke dieren, maar ook zij hebben hun grenzen wat betreft het gewicht dat ze kunnen dragen.
Ben dus voorzichtig en neem een sterker en groter paard als je iets zwaarder gebouwd bent.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:14

Qimm schreef:
Er zijn al verschillende tabbelen geplaatst met ruiter gewichten voor rassen/stokmaten

Een van de opmerkingen over de tabellen was dat de herkomst vaag was en dat het niet duidelijk was of zij afkomstig waren uit wetenschappelijk onderzoek. Dat weet ik ook niet want ik heb dat tabelletje ook maar ergens gevonden. Maar misschien weet iemand hier meer over? Of en door wie er onderzoek is verricht???

1 ding is zeker: op persoonlijke meningen, emoties en totaalplaatjes is zeker geen wetenschappelijk onderzoek verricht, dus dat levert geen info op over acceptabel ruitergewicht voor een paard.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:17

Er zijn ook zoveel aspecten waarmee je rekening moet houden bij het bepalen wat een paard kan dragen of niet. Laten we met z'n allen proberen om ons gezonde verstand te gebruiken en dan komen we vast een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:29

Als iemand nog eens een tabel heeft die gemaakt is door een DA ofzo, hoor ik het graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:31

me to Ja

Door een paardenkliniek gemaakt Ja
Dat lijkt me wel enige waarde geven

Buiten het feit om hoe iemand rijd na dan