DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:30

horseyfries schreef:
horseyfries schreef:
Ik wil graag horen van de mensen die vinden dat dat soort momenten absoluut niet mogen voorkomen zoals op de foto's wat zij doen als ze een dekhengst rijden die tussen de andere paarden een moment zijn natuurlijke instincten wil volgen.
Daar ben ik nou eens heel nieuwsgierig naar!

Van één persoon weet ik het nu dus al, die gaat heel hard klikken en hopen dat hij luistert.... Clown
Laat me even weten wanneer je een hengst gaat uitbrengen dan sla ik die wedstrijden even over.... Haha!

Ja dan ga ik ook maar even niet kijken, levensgevaarlijk!

Ik heb ze wel gezien hoor, paard aan het dollen en hollen met ze en dan riepen ze "hoho, hoho malle rodg, ho" en die dieren lachen joh....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:30

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:
Zoals ik al eerder aangeef, vind IK dat aan de basis ALLEEN gestreefd moet worden naar een betrouwbare en veilige omgang met paarden. Daarom vind IK dat voorbeeldfiguren geen methodes dienen te gebruiken die dit bemoeilijken. Hoe die methode ook heet, wie die methode ook gebruikt

Dus dan zouden 16-jarige pubers ook niet meer op brommers mogen rijden, want een 4-jarige kleuter zou er wel eens een voorbeeld aan kunnen nemen. En een 4-jarige kleuter op een brommer is gevaarlijk...

Inderdaad, wat een vreselijk rare gedachtenkronkel.....
Pieter van den Hoogenband mag ook niet meer zwemmen want iemand die dat niet goed doet verzuipt!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:33

Huertecilla schreef:
jjs schreef:
Ik denk dat HC jou hier nog antwoord op gaat geven Knipoog

Ik vind dat tenzij je een HEEL zwaarwegende fokreden hebt of tenzij je een hengst bij zijn familie kan laten lopen, je een hengst als ruin van zijn leven moet laten genieten.
Daarbij zijn er maar HEEL weinig mensen met Wil, Mogelijkheden en Kennis om een hengst weerstandsloos bij de les te houden.

De ruiters die aan twee bovenstaanden kunnen voldoen zijn uitzonderingen en de rest.... niet aan beginnen en ik ga er dus niet op in. Parelli ook niet trouwens. Die stelt terecht heel eenvoudig dat level 1 tm 3 niet voor hengsten is...

@Goofy, Dr.Nicholson gaat het boek ook bestellen.

HC

Het gaat niet over mij zeg je en dus moet ik me niets van deze opmerking aantrekken?
Ik heb nu nog altijd geen antwoord gehad op mijn vraag aan al die mensen die zo goed weten hoe het moet wat je moet doen als je op een wedstrijdterrein rondrijdt en je paard luistert absoluut niet meer naar jou maar zit met zijn hormonen in zijn hoofd en ook nog ergens anders....
MAG je volgens jullie dan wel even een duidelijke ophouding maken (of blijf je klikken tot de dekking voorbij is? Haha! )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:36

Mijn antwoord is daar vrij duidelijk in, Ik begin met een leuke ophouding en als hij dan nog zn middelvinger opsteekt, sla ik zn kop eraf ....... (bij wijze dan he Haha! Haha! voor dat ik weer heel bokt over me heen krijg)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:39

Ik ken andere onderdelen die daar beter geschikt voor zijn als je dekken wilt voorkomen...... Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:39

Wij hebben een hengstenshow carrousel verzorgt voor Indoor Brabant en de Hengstenkeuring een heel aantal jaren terug...

12 hengsten in een carroussel, losrijdend met kleine pony's e.d. Nou geloof me, je houd je hart vast, terwijl ze superbraaf zijn normaal, maar het dekseizoen doet iets met ze dat je als poppetje van 60 kilo onmogelijk kunt stoppen.

En ook niet als je Parelli heet. Simpelweg omdat het een onverwachte situatie is, onvoorziene omstandigheid. Je paard kan dan nog zo intens naar jou luisteren en op gelijke voet staan, als hij een merrie ruikt en loodrecht zou gaan staan en je klettert er per abuis af kan je hem roepen maar dan is een instinct gewoon sterker, dat is met dieren zo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:40

Parelli is blijkbaar ook slim genoeg om te zeggen dat zijn methode daar niet voor dient.... nu zijn navolging nog!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:48

[quote="horseyfries"]Parelli is blijkbaar ook slim genoeg om te zeggen dat zijn methode daar niet voor dient.... nu zijn navolging nog!

Hahaha, bij ons heb je ook van die parelliliefhebbers op stal. ELKE dag worden ze door hun paard door de stal naar de bikston gesleurd, waarna hun paard lekker bix gaat vreten. Een ruk aan het halstertouw of een tik is uit den boze!!! Nee, het paard moet zachtjes met de carrotstick opzij geduwd worden. Gevolg paard vreet gewoon door en doet het de volgende dag weer.

Als de parelli-methode bij HT&K paarden al dit soort taferelen oplevert, dan wil ik niet weten wat voor taferelen dat oplevert bij een hengst waarbij de hormonen door zijn lijf gieren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:52

OFFTOPIC: Horseyfries lees net je profiel, wil je mijn surrogaatmamma Tineke en ons IM de groetjes van mij doen? Zeg maar dat ik gauw weer afreis naar het zuiden en even langs kom!!

Oke weer ontopic:

LDR, want daar ging het om. Het gaat al pagina's of over plaatjes of over NH of whatever.
Ik denk niet dat je geen voorbeeldfunctie mag zijn als je het anders doet dan een ander. Klunzen die proberen hun paard aan de kop te trekken en ze zo aan de teugel te krijgen zijn er al honderd jaar en die hou je toch niet tegen, die vinden zichzelf goed bezig en hebben alleen een stugge knol, als je ze mag geloven. Dat was al voor Anky op concours ging. Dus dat heeft niets met LDR te maken.

LDR is alleen maar een verfijning van wat je met klassiek beoogt. Een ontspannen paard dat samen met jou tot topprestaties wil komen, en let wel: voor topprestaties hoef je de ring niet in, die beleef je ook thuis of in het bos.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:56

jasmijn78 schreef:
horseyfries schreef:
Parelli is blijkbaar ook slim genoeg om te zeggen dat zijn methode daar niet voor dient.... nu zijn navolging nog!

Hahaha, bij ons heb je ook van die parelliliefhebbers op stal. ELKE dag worden ze door hun paard door de stal naar de bikston gesleurd, waarna hun paard lekker bix gaat vreten. Een ruk aan het halstertouw of een tik is uit den boze!!! Nee, het paard moet zachtjes met de carrotstick opzij geduwd worden. Gevolg paard vreet gewoon door en doet het de volgende dag weer.

Als de parelli-methode bij HT&K paarden al dit soort taferelen oplevert, dan wil ik niet weten wat voor taferelen dat oplevert bij een hengst waarbij de hormonen door zijn lijf gieren.

Is ook leuk met inladen op concours, dan willen die dieren er niet in en gaan ze ze niet aankijken en weglopen en klikken en dan denken ze dat ze ze volgen, ja in een kraal van 20 meter doorsnee gebeurt dat wel ja, maar op concours aan een touwtje hahaha no way... Een keer vermanend toespreken en ze staan erin... maar deze mensen wachten 40 minuten en gaan dan uiteindelijk onder de man naar huis hahahahaha of als dat niet gaat vragen ze toch maar hulp en zijn dan in de rouw omdat hun paard van een omstander een optater kreeg, maar ja hij staat wel op de wagen....... vreemd he? En die dieren die lachen zich een ongeluk hahahahaha...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:58

Parelli is best wel iets goeds Lachen Ik kan nu even niet "werken" met de grote meneer, en dan gaan we lekker parellieen, ook erg leuk.... maar als meneer mij mee denkt te trekken naar een bikston, loopt ie toch echt met zijn snoet tegen het uiteinde van mijn halstertouwtje op. Maar de spelletjes van Parelli vind ik erg leuk.

Ik heb gelukkig een goed opgevoed paard Haha! dus dat Parelli gebeuren niet nodig om de grote meneer manieren, respect of wat dan ook bij te brengen

Afbeelding

Afbeelding

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:06

Het wordt een leuk 'normal' onderonsje nu.

Uit de opmerkingen over Parelli o.a. is al op te merken dat mensen amper weten waar ze het over hebben.

Ik zou zeggen, als je er zo nodig meent iets over te moeten zeggen: ga dan die cursus NH nog maar eens doen of ga ergens anders een cursus doen of doe het vervolg.

Want blijkbaar zijn de kwartjes niet gevallen Lachen Lachen Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:07

En zo zie je maar weer dat niet iedere parelli beoefenaar ook een góede beoefenaar is, net zoals niet iedere ruiter die claimt LDR te rijden dat op een góede manier doet. Jammer dan weer dat niet de persoon maar de methode erop aangekeken wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:08

jasmijn78 schreef:
horseyfries schreef:

Dat levert geen taferelen op, maar nakomelingen.... Haha!

@Mireille: ik zal ons mam en ons im de groeten doen!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:14

horseyfries schreef:
Dat levert geen taferelen op, maar nakomelingen.... Haha!

@Mireille: ik zal ons mam en ons im de groeten doen!

Hahaha leuke opmerking!

Joepieeeeeeeee... ik ben fan van Im. Ik zag trouwens dat Ineke Jansen (10 jaar vaste groom van Tineke vroeger) zat te jureren bij CHIO Rotterdam bij de nationale rubriek. Leuk!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:15

jjs schreef:

Uit de opmerkingen over Parelli o.a. is al op te merken dat mensen amper weten waar ze het over hebben.

Ik zou zeggen, als je er zo nodig meent iets over te moeten zeggen: ga dan die cursus NH nog maar eens doen of ga ergens anders een cursus doen of doe het vervolg.

Er is hier ook niemand die claimt er iets vanaf te weten. We geven aan dat mensen om ons heen er dus niet NH genoeg mee omgaan en de essentie niet begrepen.

Net als met Klassiek een paard nageeflijk rijden.

Net als LDR gebruiken in de training.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:16

Ach, ik kijk en loop veel rond, en dat doe ik al jaren ....... ik zie wat ik zie, en zie problemen die mensen met paarden gaan krijgen in de toekomst, nog voordat ze uberhaupt zelf in de gaten hebben dat er een probleem aan komt. Moet ik dan nog een cursus gaan volgen??? Ik en vele anderen die met flink wat verschillende paarden werken en gewerkt hebben kunnen van een afstand zien bij een vreemd paard of deze wel of niet lekker in zijn vel zit. Moeten we dan nog een cursus volgen??? Ik en vele anderen zoals een hoop posters in dit topic, zien een handpaard die zich vreselijk gedraagd, nemen het paard over en het paard is kuiken mak....... zonder dat we iets tegen het dier gezegd of gedaan hebben......... moeten we dan nog een cursus volgen???

Ik en vele anderen wo horseyfries, mireille, jasmijn, tyrza en noem er nog maar een paar, weten instinctief zonder er over na te denken of het handboek soldaat erop na te slaan hoe te reageren op elk paard, bekend of onbekend........ moeten we dan een cursus gaan volgen????

wat wel leuk is, zijn de levels van Parellie vol te maken, maar dan gewoon voor de leuk, voor de afwisseling, Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:17

jjs schreef:

Aangezien ik in één cursus vaker de cursusleider heb gecorrigeerd dan hij mij iets geleerd heeft vrees ik dat ik mijn geld de volgende keer ergens anders aan ga besteden....
Met alle respect voor de mensen die dat nodig hebben om een paard te leren begrijpen, als je op een boerderij bent opgegroeid heb je de hele cursus door het idee dat je tussen mensen van Mars bent belandt die nog nooit een paard gezien hebben..... Rolleyes

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:18

KiWiKo schreef:
Ach, ik kijk en loop veel rond, en dat doe ik al jaren ....... ik zie wat ik zie, en zie problemen die mensen met paarden gaan krijgen in de toekomst, nog voordat ze uberhaupt zelf in de gaten hebben dat er een probleem aan komt. Moet ik dan nog een cursus gaan volgen??? Ik en vele anderen die met flink wat verschillende paarden werken en gewerkt hebben kunnen van een afstand zien bij een vreemd paard of deze wel of niet lekker in zijn vel zit. Moeten we dan nog een cursus volgen??? Ik en vele anderen zoals een hoop posters in dit topic, zien een handpaard die zich vreselijk gedraagd, nemen het paard over en het paard is kuiken mak....... zonder dat we iets tegen het dier gezegd of gedaan hebben......... moeten we dan nog een cursus volgen???

Ik en vele anderen wo horseyfries, mireille, jasmijn, tyrza en noem er nog maar een paar, weten instinctief zonder er over na te denken of het handboek soldaat erop na te slaan hoe te reageren op elk paard, bekend of onbekend........ moeten we dan een cursus gaan volgen????

wat wel leuk is, zijn de levels van Parellie vol te maken, maar dan gewoon voor de leuk, voor de afwisseling, Haha!

En dat heeft te maken met gevoel en ervaring, en heeeeeeeeeeeeeel veel kijken, kijken, kijken en openstaan voor alles om je heen. Luisteren en van alles om je heen wat voor jou het beste werkt eruit pakken zodat je een mengeling krijgt van goed en goed.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:20

KiWiKo schreef:

Helemaal mee eens! Net zoals ik ook Tteam en Ttouch een hele leuke afwisseling vind voor mijn paarden en ik ook cursussen fysiotherapie heb gedaan om naast de tijd dat ik erop zit nog andere dingen met mijn paarden te kunnen doen die we allebei fijn vinden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:21

horseyfries schreef:
Dat levert geen taferelen op, maar nakomelingen....

Bloos! Haha!

jjs schreef:

Uit de vele opmerkingen over LDR blijkt ook dat vele niet weten waar ze het over hebben. Daarentegen mag daarover niet gezegd worden dat iemand eerst maar eens op een aantoonbaar niveau gereden moet hebben voordat hij zich daarover kan uitlaten. Want ja, iedereen kan zien dat dat slecht is, daar hoef je geen GP voor gereden te hebben.

cornelie schreef:
En zo zie je maar weer dat niet iedere parelli beoefenaar ook een góede beoefenaar is, net zoals niet iedere ruiter die claimt LDR te rijden dat op een góede manier doet. Jammer dan weer dat niet de persoon maar de methode erop aangekeken wordt.

Helemaal waar. Ik wil parelli als methode dan ook niet bestempelen als slecht. Ik ben ook van mening dat dat sterk afhankelijk is van degene die het beoefend. Maar ik ben ook van mening dat het afhankelijk is van het doel dat je met je paard voor ogen hebt en dat het net als LDR niet in alle gevallen zaligmakend is of altijd de juiste een oplossing brengt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:22

Ik heb ook achter de schermen gewerkt bij polo, rensport, western en ook dat heeft meegewerkt aan het gevoel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:24

jasmijn78 schreef:

jjs schreef:

Uit de vele opmerkingen over LDR blijkt ook dat vele niet weten waar ze het over hebben. Daarentegen mag daarover niet gezegd worden dat iemand eerst maar eens op een aantoonbaar niveau gereden moet hebben voordat hij zich daarover kan uitlaten. Want ja, iedereen kan zien dat dat slecht is, daar hoef je geen GP voor gereden te hebben.

Helemaal waar. Ik wil parelli als methode dan ook niet bestempelen als slecht. Ik ben ook van mening dat dat sterk afhankelijk is van degene die het beoefend. Maar ik ben ook van mening dat het afhankelijk is van het doel dat je met je paard voor ogen hebt en dat het net als LDR niet in alle gevallen zaligmakend is of altijd de juiste een oplossing brengt.

Zo is het maar net!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:24

TT is ook heel leuk, ben ik me nu al een tijdje in aan het verdiepen Haha! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:26

Horsemanagement gaat veel dieper dan alleen rijden en is iets wat van levensbelang is. Naar mijn mening zijn er zelfs te weinig mensen die kunnen "voeren" en hun paard observeren en tekenen herkennen, laat staan rijden met gevoel.