Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:50

QQQQ schreef:
De oorzaak->gevolg conclusie klopt hier niet. Nee, aanpassingen die uit sportieve-prestatie overwegingen worden opgelegd, moeten met voorzichtigheid worden benaderd.
Een paard geeft dat snel genoeg aan, maar dit wordt niet altijd opgepikt en vaak genoeg ook genegeerd. "daar moet ie even doorheen". Klopt. Op een gegeven moment geeft ie de strijd wel op, meestal.

Jij snapt niet waar sportieve prestatie vandaan komt.
Betere, nog betere en zelfs beste sportprestatie kan alleen geleverd worden als het lijf topfit is. Het doel van training is het lijf zó fit te krijgen, dát de prestatie beter wordt. Prestatie is dus een bijkomstigheid, een secundair doel. Die prestatie is alleen zo mooi omdat je daaraan af kunt meten hoe ver de training gevorderd is, oftewel; hoe fit het lijf is.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:53

Aimee schreef:
QQQQ schreef:
Misschien niet helemaal volledig, maar sport komt niet van het paard uit i.i.g.

Oftewel; je zat er volledig naast

Whatever turns you on, Aimee.

Aimee schreef:
Mwah..... vraag eens aan een topvoetballer wie de trainingstechniek bepaald Precies, de trainer.... de ruiter is de trainer van het paard. Net zoals voor de voetbaltrainer, is het voor de ruiter de taak om de beste trainingstechniek te zoeken. Net zoals de voetbaltrainer dit zoveel mogelijk doet zoals het voor de voetballer het beste is, zoekt de ruiter naar de beste trainingsmethode voor het paard.
Dat kan misgaan.... vraag bijvoorbeeld eens aan Van der Vaart waarom hij nou werkelijk naar HSV ging.

Vraag eens aan die voetballer of ie liever iets anders zou doen?

Aimee schreef:
Het mooie van al die nieuwe wetenswaardigheden door modern onderzoek en moderne onderzoekstechnieken, is dat de training veel beter afgestemd kan worden op de sporter of op het paard.
Met welk doel?
En beweer jij nou dat al het moderne bewegingswetenschappelijk onderzoek aangeeft dat LDR fantastisch is?
Er zijn ook heel wat van die moderne onderzoekers die tot andere conclusies komen. Als het allemaal zo wetenschappelijk bewezen was dat LDR helemaal goed is, dan was er niet zoveel discussie.
Over bijv. je favoriete klapschaats was ook veel discussie, maar dankzij de OBJECTIEF MEETBARE resultaten heeft ie zich bewezen. Dit objectieve bewijs van de voordelen van LDR is er niet.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:53

Aimee schreef:
Betere, nog betere en zelfs beste sportprestatie kan alleen geleverd worden als het lijf topfit is. Het doel van training is het lijf zó fit te krijgen, dát de prestatie beter wordt. Prestatie is dus een bijkomstigheid, een secundair doel. Die prestatie is alleen zo mooi omdat je daaraan af kunt meten hoe ver de training gevorderd is, oftewel; hoe fit het lijf is.
Met OBJECTIEVE maatstaven wel ja.

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:22

QQQQ schreef:
Met OBJECTIEVE maatstaven wel ja.

Wou je beweren dat jij objectief bent?

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:25

QQQQ schreef:
Vraag eens aan die voetballer of ie liever iets anders zou doen?

Slimmerik.... een voetballer kan dan op zoek gaan naar een andere trainer, daarom haal ik natuurlijk Van der Vaart aan.
PSV geeft nu ook toe dat Koeman niet bewezen heeft een toptrainer te zijn..... zijn trainingsmethoden hebben (nog) geen vruchten afgeworpen. Uit inside bronnen komt de info dat hij er nogal conservatieve trainingsmethoden op nahoudt

Aimee

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:28

Maar goed, Q... je hebt nog steeds niet begrepen dat ik hier niet postte om aan te tonen dat LDR wèl goed is of dat LDR beter is dan klassiek.

Peter Müller boekt soms toch ook mooie resultaten

Nee geintje.... er hoeft niets zwart gemaakt te worden.... jammer dat dat maar zo weinig begrepen wordt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:56

Op de DVD de geheimen van dressuur, worden de volgende onderdelen behandeld. Misschien een aanrader, om hier eens naar te kijken. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Inhoud
- Warming-up, de stap, loswerkende stap

- Warming-up in draf

- Warming-up in galop

- Arbeidsgalop rechts en links

- Overgangen

- Stap naar draf en draf naar stap

- Middendraf

- Middengalop links en rechs

- Kuitwijken naar rechts in stap en draf

- Kuitwijken naar links in stap en draf

- Schouder binnenwaarts links en rechts

- Renvers in draf rechts en links

- Draf appuyementen rechts en links

- Verzamelde en uitgestrekte stap

- Keert wending links en rechts of ook wel halve pirouette genoemd

- Werk pirouette in galop links

- Appuyement in galop links plus contragalop links

- Arbeidspirouette rechts en middengalop

- Appuyement in galop rechts plus contragalop rechts

- Overgang stap naar galop plus enkelvoudige galopwissel

- Achterwaarts. Hier zie je hoe het moet.

- Overgangen verzamelde, arbeids- en middendraf

- Uitgestrekte draf

- Werk pirouette plus pirouette rechts en links

- Galopwissels om de twee sprongen

- Galopwissels om de iedere sprong

- Overgangen en schakelingen in verzamelde draf (prachtige beelden met Anky en Salinero)

- Piaffe

- Passage

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:42

Deze dvd had ik ook (ben het helaas kwijtgeraakt). Maar ik kan mij hier in ieder geval geen LDR beelden van herinneren.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:01

Die DVD heb ik ook, en er staan inderdaad geen LDR beelden op. Eerst dacht ik dat dit zou zijn omdat deze methode al zoveel geruchten oproept dat ze deze niet voor iedereen openbaar wou maken. Maar dat is niet het geval. Ze gaf vrijdag een clinic in emmen en daarin liet ze ook LDR zien, waarbij ze nadrukkelijk zei dat wie het niet laten kon daar best foto's van mocht maken. dus ze is nergens bang voor Dat zou ze wel zijn als LDR werkelijk dierenkwelling zou zijn dnek ik

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:11

odetteke schreef:
Hahaha, traag richting grond
Ik ben trouwens wel benieuwd of jullie dit ook zien als LDR, om het voorbeeld van moyra maar eens te volgen De bak loopt hier wat schuin af naar beneden, dus hij loopt wat meer op de voorhand als op rechte stukken en de foto is wat schuin genomen zoals je kan zien.
Afbeelding

Dit paard is niet geschikt voor LDR en nee, dit is geen LDR

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:19

Tyrza schreef:
odetteke schreef:
Hahaha, traag richting grond
Ik ben trouwens wel benieuwd of jullie dit ook zien als LDR, om het voorbeeld van moyra maar eens te volgen De bak loopt hier wat schuin af naar beneden, dus hij loopt wat meer op de voorhand als op rechte stukken en de foto is wat schuin genomen zoals je kan zien.
Afbeelding

Dit paard is niet geschikt voor LDR en nee, dit is geen LDR

Je haalt me de woorden uit mn mond

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:15

Even twee opmerkingen na het bijlezen van een hele dag discussie.

Q, kan jij uitleggen waar het paard in de klassieke dressuur wel zeggenschap heeft over het leveren van zijn sportprestaties?

Lees voor de gein het topic in FA over Eric Laarakkers. Hoezo is de bouw van het paard nauwelijks veranderd? LDR heeft niet voor niks raakvlakken met de methode van Baucher, die reed volbloeds met een lange rug in tegenstelling tot Steinbrecht die op barokke paarden met korte ruggen reed.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:35

Gelukkig, ik ben blij dat niemand positief reageert op de foto! Dit paard moet namelijk nog 4 worden en loopt incidenteel een paar passen zo diep omdat hij zijn balans nog niet helemaal heeft gevonden hahaha! Ik had het stiekem wel grappig gevonden als er iemand positief had gereageerd

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:51

Dat had ik wel heel kwalijk gevonden als iemand dat had gezegd, Odetteke....

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:52

Tja, mijn gevoel is dat een deel van de mensen op dit forum er niet zo heel veel verstand van heeft (ik heb er al helemaal geen verstand van, maar dat terzijde ), maar vooral interessant en wijs zit te doen met site's die ze via google vinden om hun eigen vooringenomen idee te ondersteunen en daardoor vooral ideeen van anderen lopen te verkondigen. Het had me daarom niet verbaast als er iemand wel positief over de foto was geweest (had het zelfs gehoopt haha)

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:25

Helaas pindakaas odetteke

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:48

Karl66 schreef:
Q, kan jij uitleggen waar het paard in de klassieke dressuur wel zeggenschap heeft over het leveren van zijn sportprestaties?
Dat heeft het niet (heb ik ook nooit beweerd). Als training enkel de sportprestatie tot doel heeft, gaat deze aan het paard voorbij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:51

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Dat heeft het niet (heb ik ook nooit beweerd). Als training enkel de sportprestatie tot doel heeft, gaat deze aan het paard voorbij.

Dus jij bent ook een tegenstander van sport met paarden in het algemeen als ik het goed begrijp?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:52

Karl66 schreef:
Dus jij bent ook een tegenstander van sport met paarden in het algemeen als ik het goed begrijp?
Nee hoor.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:19

Q, wat bedoel je dan wél....???:?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:26

DresslOver schreef:
Q, wat bedoel je dan wél....???:?
Dat als LDR enkel iets bijdraagt aan de te scoren punten op de wedstrijd, zonder dat het netto iets positiefs bijdraagt aan het paard, dit dus voorbij gaat aan het paard.
Sport, vooral TOPsport zal snel voorbij gaan aan het paard. LDR geeft hier mogelijk een extra handvat aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:35

QQ speciaal voor jou het stuk van Laurens nog een keer. En let vooral even op zijn laatste zinnen. Topsport met paarden gaat namelijk nooit en te nimmer om persoonlijk gewin. Als je geen passie voor paarden en paardensport hebt houd je dat leven namelijk nooit vol.

Er is de laatste tijd veel te doen over de trainingsmethoden die gebruikt worden in de dressuur. Als uitvloeisel van mijn successen van de laatste tijd schijnt ineens ook mijn mening over dit soort onderwerpen interessant te zijn, want ik word regelmatig gevraagd.
Tot nu toe was mijn antwoord daarop behoorlijk neutraal. Simpelweg omdat ik in de veronderstelling verkeer dat er geen fout of goed is qua methode, maar alleen qua uitvoering. En in mijn ogen ligt aan iedere topprestatie een basis van vertrouwen tussen ruiter en paard ten grondslag. Dus is het onmogelijk om met een ‘foute’ uitvoering van een systeem,die een paard zou schaden, een topprestatie te leveren. Alles wat geforceerd wordt, het vertrouwen van een paard schaadt, kan nooit zorgen voor blijvend succes.
Daarmee wil ik geen partij kiezen voor welk systeem dan ook, want er zijn meerdere systemen die langdurige periodes van succes gebracht hebben. Maar mijn uitleg weerlegt wel alle kritiek die er nu is op het trainingssysteem van Sjef en de uitvoering daarvan door Anky. Het is niet zo dat zij de ‘enig juiste’ methode gebruiken, maar het is zeer zeker wel ‘één van de juiste’.
De discussie die hierover aan de gang is vind ik dan ook een schijndiscussie. Een discussie is er altijd op gebaseerd een oplossing te vinden voor een bepaald probleem (letterlijk betekent discussie: bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden). Ten eerste is er niet eens sprake van een duidelijk probleem, en ten tweede is het zeker niet de intentie geweest van degenen die deze ‘discussie’ begonnen zijn om ook daadwerkelijk tot een oplossing te komen. Het is in mijn ogen zo duidelijk een geval van stemmingmakerij, politieke oorlogsvoering, dat ik vind dat degenen die in dit specifieke systeem trainen, hierboven moeten staan. Omdat ze weten en merken aan hun paarden dat ze op een juiste manier bezig zijn met hun sport.
Maar ook andere trainingsmethodes met hun uitvoerders moeten in hun waarde worden gelaten, want de hele commotie die erdoor is ontstaan, is slecht voor de sport, en in dat opzicht dus in ieders nadeel. In mijn ogen is ieder systeem dat goed wordt uitgevoerd, met als belangrijkste graadmeters harmonie en vertrouwen, een goed systeem.
Als de verschillende kampen elkaar kunnen waarderen of op z’n minst in hun waarde kunnen laten, denk ik dat we de komende jaren heel mooie en boeiende sport kunnen krijgen. In elk geval ben ik ervan overtuigd dat iedere topruiter/amazone die weet wat het kost aan energie en doorzettingsvermogen om een paard op topniveau te krijgen, verdomd zuinig zal zijn op zijn dier, en het zal koesteren als een kostbaar kunstwerk. De band met je paard geeft je gelijk. De band met je paard geeft je succes…
Laurens van Lieren

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:39

Mooi gesproken, maar het gaat om de uitvoering.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:39

QQQQ schreef:
Dat als LDR enkel iets bijdraagt aan de te scoren punten op de wedstrijd, zonder dat het netto iets positiefs bijdraagt aan het paard, dit dus voorbij gaat aan het paard.
Dit valt te zeggen voor elke trainingsmethode, zolang je er maar achter staat of niet

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:41

SuperPepeijn schreef:
QQQQ schreef:
Dit valt te zeggen voor elke trainingsmethode, zolang je er maar achter staat of niet
Eens.
En in deze discussie geven mensen die er achter staan, of niet, uitleg over waarom zij denken dat dit netto positief zal uitpakken, of niet.