Clasical schreef:Ah ok, dus ze doen het bewust verkeerd begrijp ik?
Inderdaad. Dat lees je ook in de ondertitel in het filmpje. Ik begreep niet dat je daarop doelde. Dacht dat je dat wel gelezen had. Het is in ieder geval niet wat ik bedoelde.
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MarjanB schreef:Maar babootje ik ben nu eigenlijk wel eens benieuwd naar jouw rijden![]()
Heb jij geen filmpjes, ben namelijk wel benieuwd wat ik daar van leer en kan gebruiken!
MyWishMax schreef:Clasical schreef:Ik heb het nog niet eens over voorwaarts neerwaarts maar de neus voor of igg op de loodlijn.
Mi probeert de ruiter verbinding te maken door de hand steeds op te tillen.
Het paard blijft zich hierin ‘verstoppen’.
De ruiter kan de teugels met gemak 20 cm korter nemen zonder dat er iets veranderd aan de halshouding/lengte.
Eveb als meelezer inbreken. In dat filmpje laten ze dat optillen juist zien als iets wat niet goed is. Dat leggen ze juist uit, dat er daardoor helemaal geen goed contact komt en neusje ook niet naar voren gaat. Daarna proberen ze juist te laten zien dat de hand richting de mond laten gaan langzaam ervoor zorgt dat neusje naar voren gaat.
Maar dat hele optillen zeggen ze dus zelf van dat mensen dat vaak doen maar niet de juiste manier is.
996981 schreef:Precies. Als je het hele filmpje van voor naar achter af kijkt zie je dat het beeld dat ze tonen niet het beeld is dat ze nastreven. Het is een educatief filmpje voor mensen die tegen dit probleem aanlopen.
irmaz schreef:996981 schreef:Ga jij het paard uitleggen dat hij niet moet compenseren in de nek?![]()
Dit paard kan nog niet in een andere houding gereden worden, gezien het nog te weinig verbinding en aanspanning maakt. Dat zijn twee cruciale factoren om ervoor te zorgen dat een paard correct kan halsstrekken.
Maakt het paard geen verbinding in het halsstrekken, komt het achter de teugel in die lage lijn en belast hij de nek óok. Daarbij zal het paard in dit stadium van de africhting teveel op de voorhand gaan bij een andere hoofd-halshouding, waardoor hij de voorbenen ook nog meer zal gaan belasten dan nu.
Door het paard in deze houding te rijden train je de spieren én coördinatie die nodig zijn deze houding (waarbij gestreefd wordt naar oprichting) vol te kunnen houden. Dat zijn onder andere de spieren rondom de lendenen, in de boeg en de buikspieren. Daarnaast wordt de broek aangespannen doordat er voldoende impuls wordt gevraagd
Hoe ga je het paard op een andere manier effectief sterker maken volgens jou? En waarom zie je geen lossigheid?
Ik begrijp jouw antwoord niet helemaal. Het paard kan nog niet in verbinding halsstrekken maar je gaat al wel streven naar oprichting? In de klasse B dressuur wordt halsstrekken met verbinding gevraagd maar geen oprichting, waarom ga jij andersom te werk?
irmaz schreef:@996981, ik had eigenlijk nog geen antwoord gezien op mijn onderstaande vraag, of heb ik die gemist in het discussie geweld
irmaz schreef:
Ik begrijp jouw antwoord niet helemaal. Het paard kan nog niet in verbinding halsstrekken maar je gaat al wel streven naar oprichting? In de klasse B dressuur wordt halsstrekken met verbinding gevraagd maar geen oprichting, waarom ga jij andersom te werk?
996981 schreef:Er wordt vooral gestreefd naar natuurlijk balans onder de ruiter, waarbij de aanspanning en verbinding het belangrijkst is. Als je die laatste twee hebt, kun je iedere gewenste houding van het paard verlangen. Zolang je geen verbinding hebt, heb je weinig invloed op de hoofd hals houding. wat gebeurd er meestal als je been geeft bij een niet volledig nagefelijk paard? juist, het paard komt omhoog in de hals. Als dat dan de houding is waarbij het paard wél meer verbinding maakt is het worst waar het hoofd precies is. Juist omdat je vanuit de aanspanning, met misschien een mindere hoofd-halshouding, wel invloed krijgt. In een lagere halshouding ga je waarschijnlijk nog meer problemen krijgen met de aanspanning van achter naar voren.
irmaz schreef:@996981 Thx! die had ik gemist. Deze tekst klinkt logisch. Het hoofd omhoog steken bij een groen paard herken ik. Ik moet wel in alle eerlijkheid zeggen dat ik geen enkel paard heb (gehad) dat zijn neus daarna vrijwillig achter de loodlijn steekt. De natuurlijke houding is, bij mijn paarden in ieder geval, eerder neus er ver voor. Waarbij ik er eigenlijk nooit problemen mee heb gehad om daar een aanleuning aan het bit te krijgen en ze, zodra ze gewend zijn aan het extra gewicht op hun rug, zonder veel problemen al snel de weg naar beneden weten te vinden. Van daaruit heb ik wel gemerkt dat sommige paarden het prettig vinden om laag en rond te gaan lopen, zoals op jouw foto dat paard van 1.84m. Maar dat is een heel ander verhaal dan dat Deense instructiefilmpje.
irmaz schreef:Ik keek nog 1x het filmpje van Helgstrand maar nu op halve afspeelsnelheid en ben wat meer gaan letten op de amazone en dan met name op de beenhulpenWaarom zo veel? Hoort dit bij deze manier van lopen?
https://www.youtube.com/watch?v=r2BpGd_BLrE
@MarjanB, die ontsteking op C6/C7 lijkt me pijnlijk, hoe kwamen jullie er achter?
irmaz schreef:Ik keek nog 1x het filmpje van Helgstrand maar nu op halve afspeelsnelheid en ben wat meer gaan letten op de amazone en dan met name op de beenhulpenWaarom zo veel? Hoort dit bij deze manier van lopen?
@MarjanB, die ontsteking op C6/C7 lijkt me pijnlijk, hoe kwamen jullie er achter?
Clasical schreef:irmaz schreef:Ik keek nog 1x het filmpje van Helgstrand maar nu op halve afspeelsnelheid en ben wat meer gaan letten op de amazone en dan met name op de beenhulpenWaarom zo veel? Hoort dit bij deze manier van lopen?
Ja joh dat is toch een prikkende parasiet op je rug.. steeds die spoor erin..
Impuls.. ja constant aanwezig
996981 schreef:irmaz schreef:Ik keek nog 1x het filmpje van Helgstrand maar nu op halve afspeelsnelheid en ben wat meer gaan letten op de amazone en dan met name op de beenhulpenWaarom zo veel? Hoort dit bij deze manier van lopen?
Nee, dat hoort niet. Maar is wel waar een flegmatieke grootbeweger toe uitnodigt. Dat is ook een van de redenen waarom dit paard nog geen fijne aanleuning heeft.
Wat helpt is een paar keer flink duidelijk zijn met been, maar dat is niet mooi en wordt hier waarschijnlijk zielig gevonden.
996981 schreef:Clasical schreef:Ik zie liever 1 duidelijke grotere hulp dan een constant geprik.
Of laat het spoortje weg
Ja dat zeg je nu. Tot er een filmpje opduikt van iemand die dat doet. Dan is het lomp en zielig en heeft de ruiter geen gevoel.
Clasical schreef:In dit specifieke geval had ik het inderdaad even lomp gevonden.
Zit toch geen gevoel in.
Dit is nou een voorbeeld van negatieve motivatie.
Waar moet de echte impuls nog vandaan komen als er steeds wordt gevraagd om impuls?
Eerst was het paard een groot beweger met voorwaartse drang en nu is hij ineens flegmatiek..
996981 schreef:Ik trek me voorlopig terug uit dit topic. De beginpost van dit topic; zonder enkele onderbouwing iemand afbranden, gaat al in tegen mijn gevoel.
Het ongevraagd negatief beoordelen van filmpjes, waarin mensen figureren die onze taal niet eens spreken, die waarschijnlijk geen weet hebben van dit forum vol met Nederlandse amateurs met een groot ego vind ik not done.
Dit topic is vooral kijken wat een ander fout doet, zonder te kijken wat de reden is dat iets nog niet goed gaat. Of dat onkunde is weet ik niet, maar ik vind het wel kwalijk.
Het gemak waarmee filmpjes hier neer worden gekwakt met de intentie mensen af te branden. Vreselijk vind ik het.
Een tip aan jou Classical: als je er zo van overtuigd bent dat de weg die jij bewandelt de enige goede is, open er een topic over. Geef tekst en uitleg waarom juist jouw manier van rijden de goede is. Overtuig al die mensen die het niet snappen en niet kunnen waarom ze het fout doen, wat ze fout doen en hoe het beter kan. Hoe het wél moet.
Word instructeur, zorg dat je groot wordt op sociale media zodat je rijstijl een platform en een groot draagvlak krijgen.
Dán ga je een verschil kunnen maken. Als je kan uitleggen hoe iets wél moet. In plaats van enkel te constateren hoe iets niet moet. Fouten kijken is niet moeilijk. Proberen te analyseren waarom iets fout gaat en waar de oplossing ligt, daar kun je een verschil maken.
Dat is wat je wil toch? Al die arme paarden in de geplaatste video’s helpen. Ga dat dan ook echt doen.
MarjanB schreef:996981 schreef:Ik trek me voorlopig terug uit dit topic. De beginpost van dit topic; zonder enkele onderbouwing iemand afbranden, gaat al in tegen mijn gevoel.
Het ongevraagd negatief beoordelen van filmpjes, waarin mensen figureren die onze taal niet eens spreken, die waarschijnlijk geen weet hebben van dit forum vol met Nederlandse amateurs met een groot ego vind ik not done.
Dit topic is vooral kijken wat een ander fout doet, zonder te kijken wat de reden is dat iets nog niet goed gaat. Of dat onkunde is weet ik niet, maar ik vind het wel kwalijk.
Het gemak waarmee filmpjes hier neer worden gekwakt met de intentie mensen af te branden. Vreselijk vind ik het.
Een tip aan jou Classical: als je er zo van overtuigd bent dat de weg die jij bewandelt de enige goede is, open er een topic over. Geef tekst en uitleg waarom juist jouw manier van rijden de goede is. Overtuig al die mensen die het niet snappen en niet kunnen waarom ze het fout doen, wat ze fout doen en hoe het beter kan. Hoe het wél moet.
Word instructeur, zorg dat je groot wordt op sociale media zodat je rijstijl een platform en een groot draagvlak krijgen.
Dán ga je een verschil kunnen maken. Als je kan uitleggen hoe iets wél moet. In plaats van enkel te constateren hoe iets niet moet. Fouten kijken is niet moeilijk. Proberen te analyseren waarom iets fout gaat en waar de oplossing ligt, daar kun je een verschil maken.
Dat is wat je wil toch? Al die arme paarden in de geplaatste video’s helpen. Ga dat dan ook echt doen.
Oh ik vind het interessant hoor! En ik denk dat het mooi is als classical bijvoorbeeld ook een filmpje post met uitleg. Leren en begrijpen waarom anderen doen zoals ze doen was toch insteek? Eens wordt niemand het omdat iedereen een andere weg heeft gevolgd tot waar ze nu staan. Als iedereen dat bedenkt dan is er in mijn ogen niks aan de hand.
Elisa2 schreef:Mwah, uitstekend gereden daar zijn de meningen over verdeeld. Discussieren over verschillende rijstijlen is imo interessant. Wellicht kan de focus meer gaan liggen op wat er wel goed gaat, en/ of inhoudelijk waarom er gebeurd wat er gebeurd.
Marjan: als ik de tijd heb ga ik jouw filmpjes bekijken..ik heb jullie enigzins gevolgd dus heb wel een beeld maar wil het even goed doen.
996981: mooi paard, foto's zien er goed uit..filmpje geeft wellicht een beter beeld.
Ik heb wel een paard gehad die vreselijk opkrulde en achter de teugel ging lopen, dit was een gevolg van bouw en slapte. Maar wat een moeilijk probleem zeg, achter de teugel is imo het moeilijkste te corrigeren van alle aanleuningsproblemen. Deze kon zich ook nog totaal afsluiten voor het been bij spanning. Uiteindelijk wel goed gekomen, maar het was creatief denken/ werken.