Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 06:44

pol1 schreef:
Gisteren sinds een jaar ( wegens bevalling van veulen, en operatie van de merrie) weer gelest bij mdr.. Zo fijn weer!! Zat best wel in een rijdipje na zolang niks gedaan te kunnen hebben..Na 15 minuten weer een compleet ander paard!!

Wat fijn Pol1!! Rijd jij het paard ook zo lang laag als ik iemand op het filmpje zag doen in t begin van t topic?

dresjoepie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:01

Bedankt voor de uitleg van de oren Vind het er toch uitzien alsof het een stapje te ver is en dus te zwaar voor het paard Maar concentratie zou idd ook goed kunnen

Vind dat met name het paard die ook een proef loopt ook nog niet sterk genoeg is in zijn lijf en dan met name de achterhand als ik de beweging en de rest van de oefeningen bekijk

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:02

Wbt de andere discussie. Ik vind ook dat dressuur niet natuurlijk is. In de wei heeft een paard er helemaal niets aan dat hij mooi vloeiend pootje over kan lopen of verzamelen.

Ik heb wel mijn eerste paard zo ver gehersenspoeld gekregen dat hij achterwaarts ging grazen :')

Dat was toen ik een instructrice had die mij 1 oefening zo vaak liet herhalen dat zelfs ík in mn slaap nog achterwaarts aan het oefenen was. Heel raar om te zien dat het paard daar ook last van had. Heeft hij ook gedaan met keertwendingen. Ziet er wel debiel uit als je paard in de wei uit zichzelf keertwendingen om de achterhand gaat draaien omdat hij geleerd heeft dat ie zo de bocht om moet.

Duurde maar een kleine 5 minuten met enkele keren herhaling.. daarna was het gelukkig over.

Daarom ben ik ook tot de beredenering gekomen dat afwisseling heel belangrijk is voor de gemoedstoestand van het paard.

Ik denk wél dat je door het trainen van de juiste spieren een paard beter kunt leren bewegen. Omdat get lijf/bespiering beter wordt krijgen ze een andere voorkeurshouding die prettig aanvielt.

Heb gezien bij het laatste paard dat zij op zichzelf (met losgooien) ook wat mooier/vloeiender ging draven dan dat ze deed toen ze "ongetraind" was. Maar een paard zal nooit uit zichzelf uit zn comfort zone gaan en de "moeilijke stukken" opzoeken.

Vind de filmpjes wel leuk om te zien. Vertrouwen, oefeningen vragen en ontvangen zonder hard te zijn.

Simpelman:

Je hebt het over lieve ruiters die rijtechnisch slecht zijn en niet lieve ruiters die rijtechnisch goed zijn.

Ben erg benieuwd wie jij verstaat onder een ruiter (hedendaags) die niet vriendelijk is maar wel rijtechnisch heel goed is. Kun je een naam noemen? Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:26

S_en_Z schreef:
pol1 schreef:
Gisteren sinds een jaar ( wegens bevalling van veulen, en operatie van de merrie) weer gelest bij mdr.. Zo fijn weer!! Zat best wel in een rijdipje na zolang niks gedaan te kunnen hebben..Na 15 minuten weer een compleet ander paard!!

Wat fijn Pol1!! Rijd jij het paard ook zo lang laag als ik iemand op het filmpje zag doen in t begin van t topic?

Ik rijd lang/ laag om de spieren op lengte te krijgen..Als ze los genoeg is wisselen we de houding af..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:57

pol1 schreef:
Ik rijd lang/ laag om de spieren op lengte te krijgen..Als ze los genoeg is wisselen we de houding af..

Oke, ben gewoon geinteresseerd dus de extra puntjes zijn niet nodig := :D

Heb eens discussie met een instructeur gevoerd mbt oprekken van de spieren omdat we eigenlijk een paard willen stretchen en ook willen aanspannen als een soort van accordeon. Strakke spieren moeten wat gestretchd worden en de langere spieren moeten leren aanspannen.

Hoe ver ga je is dan altijd mijn vraag. Want een elastiek die vaak gebruikt (opgerekt) wordt die verliest zijn kracht en lubbert uit.

Ben zelf daarom altijd voorzichtig met het stretchen. Loskomen en verlengen in het lijf is erg belangrijk maar alleen maar verlengen lijkt ook niet goed omdat je kracht verliest (meer stuwing ipv draagkracht).

Heb jij daar ook wel eens zo over nagedacht? Of zie jij het anders? Hoe ver gaat jouw "stretch"? Als je wisselt tot waar wissel je dan, horizontaal of..?

(Nogmaals, vat het asjeblieft niet verkeerd op. Vind het gewoon leuk om over dit soort vraagstellingen na te denken)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:32

Het paard moet er geschikt voor zijn.
Sommige paarden kukelen op de kop of gaan sloffen, dan kun je beter op boeghoogte werken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:58

Wanneer vind jij een paard daar geschikt voor Sizzle?

Ik heb zelf het idee dat vrijwel ieder (betaalbaar gebruikers-) paard (grazend) in meer of mindere mate neerwaarts is gebouwd.

Of bedoel je het niet op die manier?

Ik heb vroeger altijd geleerd dat als ze sloffen in vwnw dat je eerst de motor aan moet zetten. Dus eerst vw. Ongeacht hoe. En vanuit daar het paard de hand laten volgen neerwaarts.

Nu heb ik ook clinics gezien waarbij ze het paard juist het hoofd heel hoog hoger hoogst vragen en de gas er op zetten. Onder het mom van "als ie moe wordt dan doet ie vanzelf zn hoofd omlaag en voila". (Nu denk ik niet dat dat de beste manier is want ik hou niet van vechten. := )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-10-16 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:59

Voor.mij is de stretxh het begin om het paard het ruiter gewichtbte laten dragen. Je leert het paard de rug omhoog brengen om zo ruimte te creeren tussen door wervels. Het paard spant hierbij de buikapieren aan. Om dit te bewerkstelligen laten wij het paard voorwaarts neewrwwarts lopen. Het paard leert dat die houding "prettig" is. Vanuit die houden vraag je het paard progressief hoger met een.op bollende rug. Dit is heel zwaar en duurt jaren om te realiseren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:02

Dat snap ik DarkoFoitzik. Maar hoe ver ga jij in de stretch?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:06

Hoe ver het paard aanbiedt en ik de rug omhoog voel komen. Dat is bij elk paard verschillend. Die van mij loopt netjes over de rug tussen boeg en knie. Op een soepele dag loopt hij over de grond, hier in de aanleuning rommeliger.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:41

Wat mij opvalt bij paarden de vwnw gereden worden is dat de pas langer wordt (bij paarden die wel horizontaal blijven dan). Ik zie een begin van aanspanning vd buikspieren wel ja, mits het achterbeen voldoende vw treed. Maar de paarden zijn wel heel stuwend en recht in het achterbeen vind ik.

Er zijn hele mooie getekende platen te vinden van hoe het er uit zou moeten zien.

Ik kan alleen geen mooie fotos vinden die het correcte vwnw (zoals het plaatje) illustreren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:45

Volgens mij zijn er al veel in dit topic voorbij gekomen. De pas wordt langer omdat een paard in die houding de pas kan afmaken. Het paard wordt trager en moet voorwaarts gehouden worden. Alles begint te swingen omdat hij ontspannen is. De buikspieren zijn aangespannen. De toplijn wordt ontwikkeld tot en met de broekspier.

Dat vond ik in het tweede filmpje erg opvallend. Gaande de training werd het paard niet ruimer. Hij bleef erg krabbelen. Ik vind het dan ook geen fijn beeld.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:53

Sizzle schreef:
Het paard moet er geschikt voor zijn.
Sommige paarden kukelen op de kop of gaan sloffen, dan kun je beter op boeghoogte werken.

Een waar woord. Vroeger zag ik veel paarden die het neusje mooi voor de loodlijn en de oren als hoogste punt, maar met weggedrukte rug en gespannen kaak en nekgewricht rondliepen. Tegenwoordig kan men maar al te vaak zien dat paarden tot in het onzinnige voorwaarts-neerwaarts gereden worden met het effect dat u beschreef.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:01

S_en_Z... een langere pas en recht in het achterbeen... dat spreekt elkaar biomechanisch wel beetje tegen. Een recht , stuwend achterbeen wordt minder onder de massa gezet en als de pas langer wordt dan wordt het been juist meer onder de massa gezet en zal er dus ook in het vwnw een iets meer dragende achterhand komen.

Ik heb afgelopen anderhalf jaar heel erg veel in de 'stretch' gereden... ik begon daar vooral mee omdat het paard waar ik mee reed vooral mentaal moest ontspannen. Ja en dan rijd je op de voorhand... maar een paard wat met kop omhoog of kin tegen de borst loopt en zich vastzet in de rug loopt ook op de voorhand.
Inmiddels kan deze merrie geweldig halsstrekken... en is ze mentaal maar ook lichamelijk een stuk sterker en dus kan ik iets gaan oppakken.
En ik ging best ver in die stretch... ik reed vorige winter met een paard in draf en neus over de grond als een soort stofzuiger rond... maar goed ik begon met een dier wat meer overeenkomsten had met een giraf in telgang dan met een dressuurpaard.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:08

Twee plaatjes. De ruiter in kwestie is mijn moeder op een manegepaard, het gaat dus niet om een paard wat gewend is aan een training van stretchen, lang laag etc, het paard wordt verder gewoon als manegepaard gereden, met alle bijkomstig gefrutsel en gepiel. Helaas.

De eerste foto is de neus erg laag. Je ziet dat de kont omhoog wordt gedrukt. Het tweede plaatje is de neus wat hoger, het paard blijft meer bij elkaar. Zou meer training in deze houding er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat het paard de houding gevraagd in foto 1 ook aankan zonder op de voorhand te kukelen?

Afbeelding
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:10

Dan moet ik het wellicht anders benamen Evelijn.

Minder buiging in de spronggewrichten :)

Ik vind vwnw ook belangrijk hoor dat is het niet. Maar op een of andere manier kan ik het niet zien als een volledige training. Ik vind het wél een belangrijke oefening om mee te nemen in het werk. Dat zeker.

Wat me wel op is gevallen is dat bij laag en rond (de ouderwetse versie waarbij het paard níet met de kin tussen de voorbenen wordt gereden zoals rollkur want die paarden worden alleen maar hol) de rug wel "boller" lijkt te worden dan met lang laag.

De pas is minder ruim maar wel met meer buiging in de gewrichten.

Vind dit wel heel interessant. Ben er nog niet achter waarom dat precies is, iemand die daar een gedachte over heeft?

Edit: post aangepast

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:28

badeendje schreef:
Twee plaatjes. De ruiter in kwestie is mijn moeder op een manegepaard, het gaat dus niet om een paard wat gewend is aan een training van stretchen, lang laag etc, het paard wordt verder gewoon als manegepaard gereden, met alle bijkomstig gefrutsel en gepiel. Helaas.

De eerste foto is de neus erg laag. Je ziet dat de kont omhoog wordt gedrukt. Het tweede plaatje is de neus wat hoger, het paard blijft meer bij elkaar. Zou meer training in deze houding er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat het paard de houding gevraagd in foto 1 ook aankan zonder op de voorhand te kukelen?

[ [url=m/VRh79e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4hcaYm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn antwoord zou een volmondig ja zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:37

S_en_Z schreef:
Wanneer vind jij een paard daar geschikt voor Sizzle?

Ik heb zelf het idee dat vrijwel ieder (betaalbaar gebruikers-) paard (grazend) in meer of mindere mate neerwaarts is gebouwd.

Of bedoel je het niet op die manier?

Ik heb vroeger altijd geleerd dat als ze sloffen in vwnw dat je eerst de motor aan moet zetten. Dus eerst vw. Ongeacht hoe. En vanuit daar het paard de hand laten volgen neerwaarts.

Nu heb ik ook clinics gezien waarbij ze het paard juist het hoofd heel hoog hoger hoogst vragen en de gas er op zetten. Onder het mom van "als ie moe wordt dan doet ie vanzelf zn hoofd omlaag en voila". (Nu denk ik niet dat dat de beste manier is want ik hou niet van vechten. := )

Een goede vwnw rijd je vanuit een min of meer actief dragend achterbeen (min of meer in de zin dat de achterhand actief aangesloten is en in contact met het bit). Het paard mag in het volgen van de hand naar beneden niet van het achterbeen komen. (Dat laatste doet een paard op de wei natuurlijk niet).
In dat proces spant het paard de buikspieren aan, ontspant de rug, laat de hals zakken tot zover het dat op dat moment kan. (Over de rug rijden) Door wat verder door te vragen proberen we het paard ertoe te bewegen zich nog wat langer te maken. Dat gaat in stapjes. Een jong paard of een paard dat dat nog niet heeft geleerd, kan dat niet in 1 x.
Daarbij is het best een belastende oefening die je niet al te lang moet doen als je paard dat nog moeilijk vindt.

Naast dat het een belastende oefening is, moet je paard zich ook goed kunnen ontspannen. Als het paard gespannen of kijkerig is, vergeet dan maar dat je een goede vwnw kan rijden en bewaar hem dan tot het einde van je trainingssessie of tot het moment dat je paard zich ontspant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:39

Dus eens met Kandankovic :D :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:41

Ben het met Kadankovitch eens... tweede plaatje gebruikt paard zijn lichaam veel beter en hierin kan paard dus sterker worden. Op het tweede plaatje, Lollieloes is het achterbeen beter onder de massa, en ook de onderhals is mooi los. Lijkt me een hele geschikte uitgangspositie om in te trainen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:46

S_en_Z... bij goede vwnw waarbij paard echt buikspieren aanspant en achterbeen goed onder de massa zet zou je gewoon de buiging in het spronggewricht moeten zien.. en dus dat terwijl ze ontspannen voorwaarts gaan met gestrekte hals ze toch ook actief zijn. Simpel is het niet... en zeker ook niet iets wat je even doet... maar goed dat is wel het doel.

En nu snap ik dat je eigenlijk foto/filmpje wil zien... maar jemig dat is lastig.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 04-10-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:46

Op het moment dat een paard zich los laat verloopt de totale bewegingsafloop anders.
We kunnen iets soortgelijks voelen bij ons zelf, dat geeft begrip.
Ga wandelen met een gefingeerd "angstgevoel", dus span je aan tussen je schouderbladen, zet je kaken vast, adem hoog en kort. Je zult merken dat je armen vanuit je schouders vast zitten en dat je verdere lijf onaangenaam stijf voelt. Het tegenovergestelde van wat we als een atletische beweging beschouwen.
Zak nu door je knieën, laat je los, haal diep adem, zet je hoofd ontspannen op je romp en ga joggen.
Je begrijpt nu waar Abraham de mosterd haalt.

Daarom werken we met een paard vanuit het Scala:
Losgelatenheid en tact
Daaruit volgt aanleuning en nageeflijkheid
Schwung (joggen met gebogen knieën)

Losgelatenheid is een mentale staat, iets dat het paard doet wanneer het dat aandurft.
Om dat te durven moet het zich veilig voelen en in een kalme omgeving zijn, een gevoel van veiligheid kun je een paard niet afdwingen, op geen manier.
Dat gevoel van veiligheid bouw je op door voor het paard begrijpbare dingen te doen en daarmee het paard al aanmoedigend zelfvertrouwen te geven.

Veel paarden hebben geleerd zich te harnassen t.o.v. de mens, zie aangespannen rug, kaak enz., dat harnas moet het eerst durven afleggen.
Dat lukt ons het beste met weinig.

Durft het zich te ontspannen dan drijven we het actief voorwaarts.
Voorwaarts wil zeggen dat het opgewekt wordt een grotere pas te maken dan dat het vanuit zichzelf zou doen in de situatie.
We vragen meer zweefmoment.
In losgelaten staat zal het dan gaan buigen in de grote gewrichten, het gaat joggen.
Joggen kost meer energie dan wandelen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:49

Babootje.

Ik zei idd ook al, eerst motortje aan en dan uitschuiven. Eerst uitschuiven en dan motortje aan is op voorhand kukelen.

Toch zie ik de laatste "methode" wel veel naar voren komen bij instructie. En dan ook veelvuldig lang laag rijden onder het mom van "zo leert ie zn buikspieren aanspannen".

Niet dat ik denk dat de meesten in dit topic verkeerd vwnw rijden hoor :P

Daarom stel ik mn vragen ook juist, om er iets van te leren.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:53

Bedankt voor jullie reacties! Zo denk ik er zelf ook over. De spieren op lengte brengen is een proces wat ergens anders in het lichaam blijkbaar veel kracht kost. Heel verhelderend om te beseffen dat voorwaarts neerwarts hard werken is voor een paard.

Edit: nog een vraag. Kijken jullie na de training wel eens naar de bloedvaten van je paard en waar deze lopen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:55

Ik zie wel veel mensen die het gewoon beetje spannend vinden om paard met hun hals naar beneden echt voorwaarts te sturen. Tempo is dan gewoon teveel voor de ruiter en ik merk zelf ook wel dat als de motor dan echt aan gaat de beweging van het paard ook zo wordt dat het voor mezelf niet meer bij te benen is (maar dat komt misschien ook omdat ik op eentje van 180 zit) Ik wijt dat aan mezelf en probeer ipv de balans aan de teugels terug te vinden gewoon weer even adem te halen :Y)