Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 04:15

sanne83 schreef:
Simpelman schreef:
Dat is moderne dressuur, het is maar een uitdrukking om onderscheid te maken. ;)

Dat snap ik, maar wie bepaalt dat onderscheid dan? Ik vind Uta Graf bijv. echt heel fijn, maar dit vond jij weer modern. De spaanse rijschool is klassiek, maar tegenwoordig kan ik dat niet meer echt mooi vinden.

Ik kan alleen maar aan de hand van mijn eigen criteria kijken wat ik van iemand vind:
Is de persoon paardvriendelijk?
Gebruikt de persoon weinig hulpen/druk?
Kijkt de persoon naar wat biomechanisch gezond is voor het paard?
Bereikt de persoon uiteindelijk wat hij wil bereiken?

Kan ik ja op alle vragen antwoorden, dan wil ik best eens gaan kijken of ik van die persoon iets kan leren :D

Ik ga aankomend weekend naar een twee daagse clinic van Pat & Linda Parelli, Uta graf, Luis Lucio en Christoph Hess :D Nu al zin in!

Simpel gesteld, aanspanning naar oprichting opgebouwd vanuit de achterhand is een natuurlijke beweging.
Je kunt die beweging in zijn meest geprononceerde staat duidelijk zichtbaar observeren bij een paard in vrijheid dat zich in een hogere rangorde positie toont aan een ander paard, het is imponeergedrag.
Het paard toont zijn vermogen en fitheid, het gaat in de beweging "zitten", ontwikkeld een maximum aan Schwung en licht goed zichtbaar de voorhand op.
Je ziet hier aanspanning en ontspanning in een optimaal evenwicht, het schijnt geen enkele inspanning te kosten, het paard "zweeeft" in de beweging.
De aanspanning vindt afrollend plaats vanuit een inbuigende knie, een onderkantelend bekken, aanspannende buikspieren, een opbollende rug en een losgelaten schouderpartij.
Hals hoofd en voorbenen zijn vrij en los, het zijn zonodig aanvalswapens.
Wanneer je een paard in deze staat observeerd dan zie je uiterste levendigheid, maar ook kalmte en beheersing, welbevinden.
Nogmaals een natuurlijke beweging, het doel in de KD is het perfectioneren van de natuurlijke bewegingen en deze als ruiter te kunnen controleren, de dressuur training de weg er naar toe.
Dit is natuurlijk maar een onderdeel van het totaal van bewegingen van een paard, het optimum van verzameling, maar gebruikt als voorbeeld, het laat zien hoe het paard op een natuurlijke manier gaat en de verzamelde bewegingen opbouwd.

In de wedstrijdsport is een poging gedaan het optimum van de natuurlijke de bewegingen in onderdelen te omschrijven om ze, in een wedstrijd getoond, daaraan af te meten.
Dat wat men moderne dressuur noemt is het resultaat van van die omschrijvingen.
Mensen hebben methoden ontwikkeld om die omschrijvingen zo optimaal mogelijk te tonen.....

Het is interessant dat tot nu toe niemand de opmerking heeft geplaatst dat het door mij overdadig geplaatste oude FEI art401 afwijkt van het huidige.
Men heeft de zin "het op harmonieuze wijze ontwikkelen van het organisme en de natuurlijke bewegingen van het paard" vervangen door het begrip "happy athlete".
Dat is gebeurd omstreeks 1995/2000 de tijd van de alom toegepaste Rollkür.
Men is kennelijk tot de conclusie gekomen dat het harmonieus ontwikkelen van het organisme en de natuurlijke bewegingen van het paard niet meer past bij de algemene toegepaste praktiijk.
In de moderne dressuur worden paarden op een vaak niet harmonieuze wijze getraind om niet natuurlijke bewegingen te tonen.
Kijk naar Anky, kijk naar Totillas, nog nooit heb ik een paard in vrijheid zo zien bewegen, ook niet een aanzet daartoe.

Het meest kenmerkende verschil is de lichaamshouding tijdens het bewegen, aanspanning vanuit de achterhand, over de bovenlijn met een vrije voorhand tegen oprichting van de hals en het plaatsen van de hals in de krul.
De teugeldrukmeter is alleen functioneel in de moderne dressuur, men heeft het hier alleen nog mlaar over nageeflijkheid.
In de KD is het het paard dat aanleuning neemt, dat in vrijheid de druk bepaald, daar kun je als ruiter verder niets mee.
Dat kan het paard doordat het hoofd en hals vrij draagt vanuit een vanuit de achterhand aangespannen bovenlijn, zoals een longeerzweep vastgehouden aan één zijde, de andere is vrij.

De Spaanse Rijschool is dressuur zoals bedreven in de 18e eeuw.
Dressuur heeft zich doorontwikkeld tot vandaag net als muziek en geneeskunde.
Klassieke dressuur is ontwikkeld op een fundament het is een doorgaande lijn.
Nieuwe functionele inzichten en methoden worden geintegreerd, niet functionele niet, net als in de geneeskunde.

Het grote probleem dat ik meen te zien is het feit dat een deel van de ruiters het fundament niet kent waar door de eeuwen op opgebouwd is en dat zich steeds verder heeft verfijnd.
Respect voor het wezen van het paard, zijn organisme, zijn natuurlijke eigenschappen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:02

Zoals een instructeur ooit tegen mij zei: je loopt met het puntje van de i onder je arm, maar de i loopt steeds weg.
Daarmee bedoelde ze dus: eerst de basis goed bevestigen, kost minder energie. Dan komt dat puntje "vanzelf".

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:19

Wat je over de teugeldrukmeter zegt klopt hoor. Als je gewoon van achter naar voor rijdt naar de hand toe en je het paard de hand laat zoeken is het gewoon goed. Ik vond het even mooi om te proberen. Je ziet ook goed of je paard op twee teugels gelijke druk hebt. Of je gevoel klopt dus. Ik ben heel visueel ingesteld. Wat ik minder prettig vond was de vering die in de teugel ontstond. Maar goed, was leuk om een keer te proberen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:00

xxdomiixx schreef:
Meerdaagse cursus vind ik ook zeer leerzaam (Deze zomer nog een gepland :D ) clinics ook wel maar is toch beperkter

Een meerdaagse cursus vind ik ook erg leerzaam. Ik ben het met je eens dat een clinic van een dag wat beperkter is. Wat ik dan altijd wel doe, is mijn paard naar huis brengen en naar de rest van de ruiters kijken. Daar leer je ook heel veel van. Van het voorjaar komt Will Faeber naar Nederland om clinics te geven en reken maar dat ik van de partij ben!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:07

Probleem met die teugeldrukmeter is dat als je paard het contact gaat ontwijken, zoals die van mij wel eens doet je er niks aan hebt. Hij werkt dan toch alleen bij paarden die gaan hangen??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:27

Met een teugeldrukmeter kan je niet zien of iemand "goed" of "slecht" rijdt, maar je kan wel heel veel meer informatie eruithalen dan alleen hoeveel druk.

Het maakt niet alleen objectief wat iemand daadwerkelijk doet, maar het is een super hulpmiddel voor een instructeur om iemand bewust te maken. De timing van hulpen geven is zo belangrijk voor het rijden en dat kan je inzichtelijk maken en dus heel snel veranderen als je mensen laat zien wat ze doen en hoe het ook anders kan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:51

Ik heb altijd een hekel gehad aan teveel druk in mn handen, en al helemaal aan ongelijke druk. Nu denk ik wel dat mijn paard voorheen op de voorhand dramde en daardoor is het moeilijk om dat losse te krijgen. Steeds wanneer ik los liet pakte hij weer vast de teugels werden steeds langer en hij maar vluchten. Heel frustrerend. Dat is nu helemaal weg.

Gisteren zijn ze voor mn zadel geweest vanwege het niet precies in balans liggen. Nu is het bekend dat mijn paard SENSIBEL is met zadels, maar wat er gisteren gebeurde slaat weer alles. Voor hem lag het dus goed maar aangezien ik iets uit balans zit dus echt een mini plukje wol erbij gedaan.

Gelukkig heeft ze gezien hoe mijn paard nu loopt anders had ze het niet geloofd denk ik. Maar met het plukje wol erin liep hij serieus weer als een giraf door de bak. Zucht. Plukje er weer uit en meneer was wel argwanend nog maar wilde wel weer zakken. Ik dacht daar gáát mijn 3 weken werk :oo

Vanochtend vroeg even gereden, met de slof (ca 4 meter) als teugel dit keer maar dat vond ik niks. Zelfs met knoop in het uiteinde vond ik hem te lang op de momenten dat ik wat van houding ging veranderen. Ik kon bij het hele lage wel keurig rechtop blijven dat dan weer wel maar ik hou het bij mijn normale teugels denk ik. Heb nog niet geprobeerd ze een heel klein stukje te verlengen met een extra riempje maar dat komt nog wel. We hebben fijn afgesloten gelukkig en in draf al wat extra veer gevoeld :)

De komende dagen heeft hij vrij denk ik, misschien een buitenritje ofzo, veel te warm!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:01

@Starbreeze,
Geef je paard een keer of 5 dagelijks een rugmassage, van stevig naar zacht naar héél zacht (fluisterend), daarmee neem je het bewustzijn van je paard mee naar zijn rug, hij gaat dan beter voor zijn eigen rug "zorgen" en ermee doen wat nodig is.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 01-07-15 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:05

damian23 schreef:
Probleem met die teugeldrukmeter is dat als je paard het contact gaat ontwijken, zoals die van mij wel eens doet je er niks aan hebt. Hij werkt dan toch alleen bij paarden die gaan hangen??

De teugeldruk meter werkt niet in op het paard, hij maakt alleen inzichtelijk of en hoeveel druk er op de teugel staat. Naast gevoel kan je het dus visueel maken. Jij moet daar wat mee als ruiter, dat ding corrigeert niks. Eigenlijk moet het continu groen zijn. Geen druk is geen groen, hangen op de teugel of pullen (of trekken van de ruiter) is rood.
Het is aan de ruiter om die informatie te gebruiken in het rijden. Maar ik vind de vering in het ding storend. Het geeft een ander gevoel dan wanneer je zonder rijdt, dat is een (groot) minpunt vind ik.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:03

Simpelman schreef:
@Starbreeze,
Geef je paard een keer of 5 dagelijks een rugmassage, van stevig naar zacht naar héél zacht (fluisterend), daarmee neem je het bewustzijn van je paard mee naar zijn rug, hij gaat dan beter voor zijn eigen rug "zorgen" en ermee doen wat nodig is.

Ga ik doen :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:16

Simpelman schreef:
@Starbreeze,

Met je vingers of een massageborstel (ik heb er laatst eentje met rollende balletjes gratis gekregen)
Mijn paard heeft de laatste tijd bedacht dat zijn schoft, rug en heup zijn kriebellievelingsplekje is. Als ik daar flink met de roskam rondjes draai, stop hij met eten, gaat er heerlijk voor staan en gaat dat lipje druk heen en weer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:24

Starbreeze, dat wordt toch naar de hakkenbar. Het riempje van de kinriem past ook niet. Ik heb gisterenavond nog kunnen rijden. Wat met stress begonnen want de buren gingen het land sproeien. De tractor ging aan en het leek wel een tsunami. Paard aan de hol want die schrok zich wezenloos.
Er zit veel volbloed in, dus hij heeft even een momentje nodig om zijn stress kwijt te raken. Dus even samen staan kijken naar al dat water en gespuit, kriebeltje op zijn schoft en samen nog een paar rondje gewandeld.

Vandaag ga ik niks doen. Veel te warm. Vanavond gaan ze het land lekker op. De kaak- en tongspieren trainen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:25

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:36

@damian, ja dat dacht ik al idd, het gespje aan mijn teugel is in verhouding tot de teugel ook echt smaller.

Herkenbaar ook van die stress, bij die van mij ook moeilijk de rust er dan weer in te krijgen (ook 43% volbloed - ik wilde een paard dat altijd bleef lopen :)) :D ), meestal is het dan 'morgen weer een dag'. Straks gaat ie ook de wei op, heb hem binnen gelaten vandaag.

@tuhan, bedankt voor de tip!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:52

Tuhan, bedankt voor het filmpje. Dat kan je ook met deze hitte op stal doen. Ik heb ze nu binnen staan. Lekker meerdere keren per dag een slowfeeder met hooi. Op het land is het niet te doen. De boom die als schaduw zou dienen is nog te klein. Dus die geeft net genoeg schaduw voor een paard, die daar uiteraard niet onder gaat staan. Dus vanavond rond een uurtje of 19.30 hoop ik dat het wat afkloelt. Af althans genoeg om de wei op te gaan. Werken doe ik met 30 graden niet. Ik kan wel een beetje gaan stappen, maar dat doen ze op de wei ook.

Als je bij die van mij zelf heel rustig blijft en hem geruststelt, dan herstelt hij gelukkig wel vrij snel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 16:01

damian23 schreef:
Simpelman schreef:
@Starbreeze,

Met je vingers of een massageborstel (ik heb er laatst eentje met rollende balletjes gratis gekregen)
Mijn paard heeft de laatste tijd bedacht dat zijn schoft, rug en heup zijn kriebellievelingsplekje is. Als ik daar flink met de roskam rondjes draai, stop hij met eten, gaat er heerlijk voor staan en gaat dat lipje druk heen en weer.

Met je vlakke vingers en je hele aandacht.
Vraag je paard om je te volgen, "kom naar mijn hand", eerst stevig en dan zachter tot fluister zacht.
Let op de ogen en de houding van je paard.
Neem hem mee in zijn rug of waar dan ook.
TTouch.
Het is geen massage... ;)
Fabuleus.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:36

Zoiets heb ik op aanraden van -niet lachen- mijn fysiotherapeut (langg verhaal..) wel eens gedaan. Hij legde mij uit wat ik moest doen (aan de linkerkant van mijn paard, handen op de nier, contact maken en naar voren wrijven. Hij zei dat ik zou weten wanneer het ged was. Hij zei ook dat mijn paard dan zijn hals lang zou maken en zou gaan gapen. Dat gebeurde precies zo :') daarna gereden en heb ik nog nooit zo'n los paard gehad.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:45

Simpelman schreef:
Vraag je paard om je te volgen, "kom naar mijn hand", eerst stevig en dan zachter tot fluister zacht.
Let op de ogen en de houding van je paard.
Neem hem mee in zijn rug of waar dan ook.
TTouch.
Het is geen massage... ;)
Fabuleus.
Heb het al eerder getikt in de topics: doe je dit puur op je gevoel , openstaand en luisterend naar je paard, vindt je als vanzelf de meridiaan-lijnen / stroken.
Heb je geen video of :list: uitleg voor nodig en vindt je paard :z :z
Wat er vlak achter oren gebeurd is al eerder besproken hier.

Zou leuk zijn als es iemand reargeert die dit nog nooit eerder heeft gedaan, wat ie zoal ervaarde bij zijn paard en waar de "spots" liggen
al doende & ontdekkend. (van oortjes tot hoeven)
Ben benieuwd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:02

De eerste keer dat ik dat deed vond ik ook echt bijzonder! Mijn paard keek me bij de eerste aanraking al op een bepaalde manier aan, ik vond het haast 'magisch' om mee te maken. Ik had er toen wel een heel rustig moment voor uitgekozen (ik sta op een vrij grote pensionstal), zodat ik helemaal alleen was en me echt kon focussen op hem.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 18:04

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:17

Heb boek van TTouch op tafel liggen, al redelijk veel uit gelezen en op youtube zijn er ook best wat filmpjes te vinden hoe je het kan doen. Het is alleen echt iets heel anders dan massage... maar heb al wel wat oefeningen gedaan... alleen lastig om echt idee te krijgen van hoe de beweging echt beste uitgevoerd kan worden.
Heb half jaar geleden wel heel regelmatig bezig geweest met benen strijken en hoeven tikken bij merrie die in stap vaak in telgang ging en ook moeite had met optillen van de voeten. Dat werkte toen wel goed.. moet dat eigenlijk weer beetje gaan herhalen.

Waar ik trouwens ook aan moet denken is de uitspraak van Pat Parelli... "Put your heart in your hands and touch your horse with your heart"

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 18:41

De "bewegingen" voer je uit met je héle aandacht en je laat je leiden door wat je voelt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:53

Heb het boek ook. Fijne manier om met je paard bezig te zijn en het bewust te maken van zijn lichaam.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 19:11

En jezelf bewust te maken van "voelen".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 19:38

Hard eyes, soft eyes.
Als je op je paard zit en geconcentreerd kijkt naar zijn oren dan is je "voelen" grotendeels uitgeschakeld, je bent in je denken, hard eyes.
Wanneer je nu niets veranderd aan je houding maar je gezichtsveld opent zodat je ook ziet wat er naast je gebeurt, luistert naar het geluid van de omgeving, ruikt dan ben je in voelen, soft eyes.
Het is een emotionele staat.

Paardrijden doe je met soft eyes en dat valt nog niet mee.

TTouch helpt te leren voelen.

Wanneer je je paard voelt dan weet je paard dat en gaat non verbaal met je communiceren.
Paarden kunnen verschrikkelijk goed voelen zowel fysiek als emotioneel/intuitief.
Het weet wanneer je niet voelt.....
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 01-07-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt