[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:57

Ik zou die powerpoint inderdaad graag zien!
Misschien kan dit helpen: (samenvatting uit het boek Natural Horsemanship)

Dressuur bestaat uit oefeningen die paarden in het wild lichtelijk vertonen met in gedachten de 5 bewegingen die een paard maakt (opzij, vorenwaarts, achterwaarts, omhoog, omlaag).
Dressuur gaat vooral om het tonen van de lenigheid van paarden en in hoeverre een paard die 5 manieren van bewegen kan uitvoeren of combineren.

Even samengevat omdat mijn vingers het anders niet leuk vinden :P
Hoop dat je er wat aan hebt.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:59

Ook misschien een leuk dingetje om erin te zetten:

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is geen ruiter.
(Klassieke dressuur boek)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:05

Fry schreef:
SaSalover schreef:
Nou.. mijn 12jaar dan _O- En hetzelfde: amper ervaring..

We komen er wel *D

:')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:12

@bertine37 Ken je het boek van Anne Muller, Basis Rijkunst? Daarin wordt met heel veel tekeningen uitgelegd wat goed zitten is en hoe je hulpen hoort te geven. Zij geeft volgens mij ook les aan kinderen en besteed veel aandacht aan houding en zit.. misschien eens op haar website kijken http://www.akasha-rijkunst.nl/index.php

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:17

Even een egopost met BLIJ rijden als rode draad.
Vandaag is voor het eerst mijn nieuwe juf geweest, we zitten volledig op 1 lijn vwb training vh paard. Ik weet waar ik naar toe wil en in theorie ook hoe, zij gaat mij in de praktijk verder helpen. *\o/*
Het eerste wat ze zei bij het instappen: hij kijkt niet echt blij :(:)
Om niet een te lang verhaal neer te zetten, ik begin vanaf 0 en zij gaat me helpen om zijn op slot gereden lijf weer losser te krijgen en het trainen voor beide plezierig te maken.
Als ik beeldmateriaal heb ga ik dat uiteraard delen, dan kunnen jullie van begin tot einde en daar tussen in zien hoe het ons verloopt!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:18

Een osteopaat kan evt ondersteunen hier in :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:36

+:)+ super Jotoma!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:37

soeraya schreef:
Een osteopaat kan evt ondersteunen hier in :)

Fysio/manueel bedoel je. Osteo zet alleen wervels recht heb ik begrepen en das niet in alle gevallen "genoeg".
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-02-13 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:40

ehh.. chiropractor is toch alleen met ruggenwervels bezig... osteopaat juist ook met dieper en ook met spieren en organen...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:48

Vooral wervels en organen en weinig met spieren dacht ik juist. Misverstandje?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:55

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik heb haar nu bijna 2 jaar en toen ik haar kreeg was ze echt niet te rijden, ze ging alleen maar heel hard, liep volledig op haar voorhand en wilde mn hand totaal niet volgen. Ik hoefde de teugels maar een beetje te laten vieren en hoppa we gingen in rengalop bokkend naar de andere kant van de bak.
Deze eerste foto vind ik zelf best prettig, ze mag van mij wel iets ontspannender lopen. Maar dit is altijd al een probleem geweest en gaat al stukken beter. Naar mijn mening loopt ze mooi in balans met een fijn achterbeen, ze mag wel iets ruimer in haar hals. Ze loopt ietsjes achter de loodlijn.
Afbeelding

Dit vind ik persoonlijk een fijnere foto, alhoewel ze wel iets meer op de voorhand loopt. Maar ze is in haar hals een stuk ontspannender. Driehoek voor is ook groter dan achter. Ik mag wel een beetje beter naar voren kijken :+
Afbeelding

En tot slot de laatste. Ze mag van mij hier weer een beetje meer lengte krijgen in de hals. Net als bij de eerste foto. Loodlijn lijkt wel goed.
Afbeelding

Ik rijd haar zonder zadel omdat ze een drama is met singels, eerst krijg je ze niet vast en daarna zijn ze te lang. En ze rijdt prettig zonder zadel.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:57

S_en_Z schreef:
Vooral wervels en organen en weinig met spieren dacht ik juist. Misverstandje?

Sorry .. Ik haal ze wel eens door elkaar..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:06

Kan zijn dat je gelijk hebt hoor, weet t echt niet. maar dat is wat ik van mijn manueel therapeut begreep. (voor mensen) misschien bij paarden anders?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:14

S_en_Z schreef:

Je hebt mail :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:22

S_en_Z schreef:
bertie schreef:

Joolien, wat denk je..
Stel je voor we hangen een beetje rond bij de Almelose Ruiterdagen, als ik klaar ben met jureren.
Lekker ontspannen kijken naar combinaties.
Lekker samen off-the-record commentaar geven op wat we zien.
Nou ja, mét S_en_Z, natuurlijk, want die schrijft bij mij! :)
Fantastisch!

Eh .. voor mensen die deze bijdrage niet kunnen plaatsen: Joolien komt uit Almelo (en ik ben daar geboren en getogen), en ik vind dat zij vaak verrassend fris commentaar geeft.
En over S_en_Z .. een van mijn alter ego's op Bokt, dat behoeft geen uitleg.

Ik verheug me er nu al op!!!!

Oh en Bertie.. <3 (< minder dan 3)

(hihihihihi)

Ja gaan we doen. Dat heb ik afgelopen jaar met een vriendin ook gedaan :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:25

Hihi, ik heb er zin in om jullie te zien op de almelose ruiterdagen. Bewonder jullie uitleg altijd :). Vooral in dit topic en bij de SPR-ITP en HAW-ITP, daar leer je echt heel veel van :).

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:32

@ankehoix: fotos zien er netjes en ontspannen uit! vriendelijk gereden.
(ik weet niet of het voor jou ook geld, maar ik heb tijdje met mijn pony ook zonder zadel gereden (4 mnd), omdat we nog geen nieuw goedpassend zadel hadden gevonden en ze zit idd ook erg lekker net zoals die van jou. Ik dacht, zonder zadel is toch beter dan met slecht passend zadel, maar toen de osteopaat langskwam, bleek dat ze zich toch had vastgezet in dr rug, precies op de plek waar ik zat. Doordat je zonder zadel op een specifieke plek zit krijg je hoge piekbelasting op de rug daar en kan paard blokkade in de rug op die plek krijgen. Door een goed passend zadel, wordt de druk en gewicht van je zit mooi verdeeld over het dragende deel van de rug......Toen moest ik er even op terugkomen dat zonder zadel rijden zo goed is......Nu rijd ik Z1 met mijn pony, dus train ook wat zwaarder, met moeilijke oefeningen. Maar misschien een tip om misschien toch naar een goed zadel uit te kijken?)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:33

Ik heb ook nog een filmpje, willen jullie die zien?

In het begin is van een andere keer, die andere is van zondag. Ik vind het er op zich wel fijn uitzien, z'n hoofd beweegt alleen nog beetje teveel, en is niet heel stabiel. Het is sowieso een hele verbetering, in het begin wilde hij alleen maar onder me vandaag lopen, en moesten we helemaal terug naar de basis. Op 0,14 vind ik het veel te trekkerig en rukkerig van mijn kant, dat vind ik er minder fijn en leuk uitzien.. Ook loopt ij vaak veel te diep, vooral het laatste FILMPJE. Voor de rest ben ik erg benieuwd wat jullie vinden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:00

Jotoma schreef:
S_en_Z schreef:

Je hebt mail :)

Je hebt mail terug *D ben echt blij voor je!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:15

Leuk Jotoma ook al zal het terug naar nul punt niet altijd gemakkelijk zijn. Heel veel succes en hou ons maar op de hoogte.

Sasalover ben je jezelf bewust dat je de neiging hebt om in stoel zit te gaan zitten (erg goed te zien 0.21)? Hier zie je nu wat we juist aangeven met de belangrijkheid van het been goed aanwezig laten zijn (altijd). Doordat dit bij jou niet is, onrustige beenlegging, rijden met druk met nalaten van het op het juiste moment ontspannen, zie je valse knik en paard op de voorhand lopen. Terwijl als je start de eerste seconde van het filmpje waar je doorzit je weliswaar los vast verbinding hebt, maar dat ziet er ondanks dat niet verkeerd uit! Het is maar een of twee seconde en ik heb het paar keer opnieuw moeten kijken want zoals je begon dacht ik verrast hé kijk daar eens en toen werd het minder en minder.
Je paardje begint ook te kantelen met het hoofd wat ook komt doordat jij te onrustig bent met je handen. Ik vind je niet stug of hard want je rijdt wel gevoelvol maar het is niet de goede manier waarop je rijdt. Denk eens na wat je deed toen je doorzat want dat verschil vind ik wel groot het begin met later. Begin dus beter vind ik.
Wellicht dat je paardje ook naar voren kiepert omdat jij ietwat te veel naar voren zit (dus niet in balans) en je wellicht het tempo ietwat kunt verlagen zodat paardje de beweging wat beter kan verwerken en zelf meer in evenwicht kan komen.
Jullie zijn een leuke combinatie.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:54

Vandaag weer voor het eerst weer een beetje gewerkt!
Eerst kop in de lucht en blindelings rennen maar later kwam ze wel wat ronder, maar in een valse knik...
Dus ik tempo wisselingen gemaakt, voltes gereden etc en ze kwam al beter, maar ze hield die valse knik, welke oefeningen kan ik hier het best mee doen?
Later ging die oude gek zomaar een piaffe proberen :roll: (soort van dan) wilde haar terugnemen omdat ze vaak opeens overgaat naar super snel draven terwijl je aan het stappen bent, gaat die gek op haar plaats heel zacht draven. Het voelde super gek dus ik barste in het lachen uit en vroeg wat dat nou weer was, zei mijn moeder: 'Het leek wel een piaffe!'
Gek oudje. En we hebben ook geweken met grotere passen (eigenlijk was het niet de bedoeling) maar had mijn buitenteugel er niet goed bij em gaf binnenbeen dus zij als een gek zijwaarts gaan.
Heb wel enorm kunnen lachen en er zaten echt goede stukken bij! Al merk ik wel dat ik weer van voor af aan moet gaan beginnen, want ze is alles kwijt.

Nu ik lees heb ik vet vaak 'gek' gezegt, en dat is precies een woord waarmee ik haar kan beschrijven :j

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:35

MarliesR schreef:
Snackie schreef:
Ja als je eenmaal "schreeuwd" is het moeilijk weer te gaan fluisteren

Mooi omschreven :)

Inderdaad mooi omschreven. Zo is het precies!

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:44

Jotoma schreef:
Even een egopost met BLIJ rijden als rode draad.
Vandaag is voor het eerst mijn nieuwe juf geweest, we zitten volledig op 1 lijn vwb training vh paard. Ik weet waar ik naar toe wil en in theorie ook hoe, zij gaat mij in de praktijk verder helpen. *\o/*
Het eerste wat ze zei bij het instappen: hij kijkt niet echt blij :(:)
Om niet een te lang verhaal neer te zetten, ik begin vanaf 0 en zij gaat me helpen om zijn op slot gereden lijf weer losser te krijgen en het trainen voor beide plezierig te maken.
Als ik beeldmateriaal heb ga ik dat uiteraard delen, dan kunnen jullie van begin tot einde en daar tussen in zien hoe het ons verloopt!

Hey wat supergoed! Ben wel benieuwd naar dat beeldmateriaal en natuurlijk naar de rest van de ontwikkelingen. Kan ik mooi weer wat van leren *D

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:54

Ik zat een beetje tussen mijn foto's te kijken en kwam daar deze twee foto's tegen.
De eerste foto is in de zomer gemaakt toen we voor het eerst in de wei gingen rijden, hij wilde alleen maar op vol gas, ik dacht dat dit wel een goede foto is om te laten zien hoe het absoluut niet moet:
Afbeelding
De reden dat ik deze foto plaats is omdat ik nu 4/5 maanden niet gereden heb en het er dus weer zo uitziet en wilde graag weten hoe ik hem vanuit hier nageeflijk en ontspannen kan laten lopen.

Ik heb nog een foto waar ik het zelf moeilijk vind om te zien of het 'goed' of 'slecht' is, ik zie wel dat het er beter uit ziet dan de eerste foto, hij loopt lekker met zijn hoofdje naar beneden maar verder weet ik niet wat ik zie.
Afbeelding

Ik hoop dat er iemand is die tips kan geven of meer dingen uit de foto's kan halen want ik wil er graag van leren, alvast bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:14

Anne, laten we het over foto 1 maar niet hebben :P
Foto 2 is wel interessant. Op het eerste oog lijkt het heel wat maar ik zie een paard die niet echt zijn rug loslaat en daardoor niet echt actief door het lijf is. Hij mag zijn hals meer laten vallen en zo echt de rug loslaten. Dan mooi activeren met longeren en het werkt :D