Je ziet gewoon hoeveel "kruisbestuiving" er is tussen al die instrukteurs en mensen die op een hoger niveau rijden. En daarom vind ik het ook zo moeilijk als de zaak zo in twee kampen wordt verdeeld. De werkelijkheid is volgens mij veel genuanceerder en heeft ook te maken met persoonlijke aanleg van de ruiter, de aanleg van het paard, het type paard en nog zo veel meer. Maar goed ik ben veel te laat begonnen om dat allemaal zelf nog uit te proberen, maar ik wil wel een open geest houden want daar leer je toch altijd het meeste van denk ik. En als ik heel eerlijk ben zag ik ook niet zoveel verschil tussen hoe Edward en Totilas losreden op wedstrijden en hoe Carl en Charlotte het doen.
Even terugkomend op het vooruitjagen waar Murphy en Vur het over hadden. Ik was natuurlijk niet bij die clinic van Edward dus heb het niet gezien, maar een drijvende hulp en tegelijkertijd stang erop komt zeker niet bij Anky vandaan. Ik heb haar wel een aantal malen zien lesgeven en als er iets is wat haar onmiddellijk in actie brengt is het wel een tegenwerkende handhulp als je het paard een voorwaartse hulp geeft. Daar is zij juist heel fel op. Even concreet vur hoe zou jij zelf wel werken aan een voorwaarts denkend paard?
Ik geloof ook niet dat het heet worden van paarden per se met klassieke of moderne training te maken heeft. Er zijn meer paarden aan de top die heel erg heet worden, bijvoorbeeld die van Laura Bechtolsheimer en van Valentina Truppa en ik dacht dat die toch allebei heel klassiek trainen.
Wat ik persoonlijk heel lastig vind is dat er heel veel beeldmateriaal is van dressuurruiters die al heel ver zijn met de africhting van hun paard en/of die al heel handig zijn als ruiter. Maar gewone stervelingen die de basis leren daar zijn maar weinig filmpjes van te vinden. Stel nou dat ik een goede instructeur zou zoeken op een meer elementair niveau dan zou het fijn zijn als ik kon zien hoe zo iemand lesgeeft. En wat dat betreft geef ik Horseyfries dus een dik compliment want op haar site kan ik gewoon beeldmateriaal vinden. Ik heb bijvoorbeeld vorige week het eerste filmpje bekeken van een les en ik zag daar dus helemaal niets in van vooruit jagen, of tegenhouden aan de voorkant, integendeel. En dan mag men nog zoveel kritiek hebben op Horseyfries zelf (en op haar lesgever Bartels), Horseyfries laat tenminste wel zien wat ze zelf doet en dat waardeer ik enorm. Ook heeft ze in het verleden een aantal tips gegeven op Bokt aan mensen die iets vroegen en die pas ik toe omdat ze namelijk helpen. Ook wat ze laatst zei over de schouderbinnenwaarts vond ik heel herkenbaar. Dat het soms juist minder "goed" of "gemakkelijk" gaat omdat je paard het zwaar vindt omdat je de oefening juist goed uitvoert. We zijn het misschien niet altijd eens maar je kunt wel een eerlijke discussie met haar voeren. En ook in de tijd dat we probeerden een soort Boktclinic te organiseren over de "stromingenstrijd" was Horseyfries heel bereid om mee te doen, terwijl de klassiek hoek toen afhaakte. Zo dat wilde ik wel even kwijt, want ik vond dat er wel erg negatief werd gedaan over Horseyfries.
Ik heb ook de twee boeken van Carl Hester gelezen, heel inspirerend. Maar - en dat zal voor sommige aanwezigen wel vloeken in de kerk zijn - ik heb ook dingen opgepikt uit het boek van Tineke Bartels.
@Nombrado
Bovenaan bladzijde 38 waar ik mezelf citeer staat de link naar het filmpje van de uitgestrekte draf van Hester. Jouw reactie erop staat daaronder. Toen je later ook nog zei dat Hester geen piaffe kon omdat hij dus fout reed en je ook een foute piaffe van Helen Langehaneberg plaatste en niet wilde antwoorden op de vraag van Horseyfries of je het niet terecht vond dat Charlotte de OS gewonnen had kreeg ik een beetje het idee dat jij helemaal niets goedkeurde van de huidige wereldtop (met uitzondering van Fuego die gewoon had moeten winnen natuurlijk, dat weten jij en ik