Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:14

Bedankt vur voor de link. Heb al weer heel wat kijkmateriaal en inderdaad heel leuk om nog een keer te kijken naar het filmpje wat pien_2010 plaatste met het commentaar van Ailill erbij. Jammer dat je niet hoort wat Henk zegt bij het filmpje met de PRE. O en Murphy ik weet dat je niet zo bent van filmpjes plaatsen (grapje), maar dat jij Imke niets hoorde zeggen in dat filmpje van Horseyfries kwam volgens mij gewoon omdat er een muziekje onder gezet was.

Je ziet gewoon hoeveel "kruisbestuiving" er is tussen al die instrukteurs en mensen die op een hoger niveau rijden. En daarom vind ik het ook zo moeilijk als de zaak zo in twee kampen wordt verdeeld. De werkelijkheid is volgens mij veel genuanceerder en heeft ook te maken met persoonlijke aanleg van de ruiter, de aanleg van het paard, het type paard en nog zo veel meer. Maar goed ik ben veel te laat begonnen om dat allemaal zelf nog uit te proberen, maar ik wil wel een open geest houden want daar leer je toch altijd het meeste van denk ik. En als ik heel eerlijk ben zag ik ook niet zoveel verschil tussen hoe Edward en Totilas losreden op wedstrijden en hoe Carl en Charlotte het doen.

Even terugkomend op het vooruitjagen waar Murphy en Vur het over hadden. Ik was natuurlijk niet bij die clinic van Edward dus heb het niet gezien, maar een drijvende hulp en tegelijkertijd stang erop komt zeker niet bij Anky vandaan. Ik heb haar wel een aantal malen zien lesgeven en als er iets is wat haar onmiddellijk in actie brengt is het wel een tegenwerkende handhulp als je het paard een voorwaartse hulp geeft. Daar is zij juist heel fel op. Even concreet vur hoe zou jij zelf wel werken aan een voorwaarts denkend paard?
Ik geloof ook niet dat het heet worden van paarden per se met klassieke of moderne training te maken heeft. Er zijn meer paarden aan de top die heel erg heet worden, bijvoorbeeld die van Laura Bechtolsheimer en van Valentina Truppa en ik dacht dat die toch allebei heel klassiek trainen.

Wat ik persoonlijk heel lastig vind is dat er heel veel beeldmateriaal is van dressuurruiters die al heel ver zijn met de africhting van hun paard en/of die al heel handig zijn als ruiter. Maar gewone stervelingen die de basis leren daar zijn maar weinig filmpjes van te vinden. Stel nou dat ik een goede instructeur zou zoeken op een meer elementair niveau dan zou het fijn zijn als ik kon zien hoe zo iemand lesgeeft. En wat dat betreft geef ik Horseyfries dus een dik compliment want op haar site kan ik gewoon beeldmateriaal vinden. Ik heb bijvoorbeeld vorige week het eerste filmpje bekeken van een les en ik zag daar dus helemaal niets in van vooruit jagen, of tegenhouden aan de voorkant, integendeel. En dan mag men nog zoveel kritiek hebben op Horseyfries zelf (en op haar lesgever Bartels), Horseyfries laat tenminste wel zien wat ze zelf doet en dat waardeer ik enorm. Ook heeft ze in het verleden een aantal tips gegeven op Bokt aan mensen die iets vroegen en die pas ik toe omdat ze namelijk helpen. Ook wat ze laatst zei over de schouderbinnenwaarts vond ik heel herkenbaar. Dat het soms juist minder "goed" of "gemakkelijk" gaat omdat je paard het zwaar vindt omdat je de oefening juist goed uitvoert. We zijn het misschien niet altijd eens maar je kunt wel een eerlijke discussie met haar voeren. En ook in de tijd dat we probeerden een soort Boktclinic te organiseren over de "stromingenstrijd" was Horseyfries heel bereid om mee te doen, terwijl de klassiek hoek toen afhaakte. Zo dat wilde ik wel even kwijt, want ik vond dat er wel erg negatief werd gedaan over Horseyfries.

Ik heb ook de twee boeken van Carl Hester gelezen, heel inspirerend. Maar - en dat zal voor sommige aanwezigen wel vloeken in de kerk zijn - ik heb ook dingen opgepikt uit het boek van Tineke Bartels.

@Nombrado
Bovenaan bladzijde 38 waar ik mezelf citeer staat de link naar het filmpje van de uitgestrekte draf van Hester. Jouw reactie erop staat daaronder. Toen je later ook nog zei dat Hester geen piaffe kon omdat hij dus fout reed en je ook een foute piaffe van Helen Langehaneberg plaatste en niet wilde antwoorden op de vraag van Horseyfries of je het niet terecht vond dat Charlotte de OS gewonnen had kreeg ik een beetje het idee dat jij helemaal niets goedkeurde van de huidige wereldtop (met uitzondering van Fuego die gewoon had moeten winnen natuurlijk, dat weten jij en ik :+ ).

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:31

Hermelientje, Imke kijkt weg van een combinatie die zo ongeveer een soort van teugelkreupelheid vertoont in de "Passage" ...!! Met of zonder muziek, dat is gewoon een constatering. Zonder ook maar gecorrigeerd te worden gaat ze gewoon daar in verder ...?! Ziet Imke dat niet? Ook al rijden er 10 paarden in de baan dat moet ze direct constateren.
Punt is echter dat deze "Passage" een gevolg is van hun manier van trainen. Het hoort erbij en dat moeten ze leren "glad strijken", iets waar Gal heel goed in is geworden.

Waar het mij omgaat is dat er hier iets getoond wordt alszijnde correcte dressuur, hetgeen m.i. (iedereen kan het zien) níet is. Daarbij is het zo dat Horseyfries niet bepaald flauw is om anders-denkenden "de les te lezen", meestal zonder enige duidelijke onderbouwing.
Gelijkertijd zeg ik erbij dat HF nog heel mild is in vergelijking met de doorsnee-ruiter op dat niveau, maar dat doet verder niets af aan het feit dat ook zij van Voor naar Achteren werkt.
Prima, dat is haar kéuze!
Maar probeer hier niet te vertellen, Hermelientje, dat de training van Anky, Tineke, Imke en noem ze maar op, niet ver af ligt van wat bijv. een Carl Hester laat zien.
Dat is niet appels en peren vergelijken met elkaar, maar autorijden en paardrijden: onmogelijk dus.

Daarnaast beweer je dat Anky niet terugwerkt. Hoe noem jij de Rollkur dan?
Ik zou haast denken dat jij erg naïef bent met een dergelijke uitspraak. Begin maar eens met de filmpjes van Youtube over de Rollkur: het is hoofdzakelijk Anky, Gal, Laurens van Lieren, Minderhoud enz. enz., maar Anky in de hoofdrol. Haar leermeester: Sjef. Dus Salinero en ook Totilas, ja op de handrem.
Waarom denk je dat Sjef Rath traint? Ja, ik zeg het goed: Rath, niet Totilas, want -om zijn eigen woorden te gebruiken- "Totilas kent de trainingsmethode, Rath nog niet".

Nergens zeg ik overigens dat Anky gelijkertijd hand en been laat geven.
Wat ik zeg is hóe zij trainen (en of het nu Gal, Minderhoud of Anky of wie dan ook is):
"gas, rem, gas, rem, ... nóg meer gas, nóg meer rem ...".
Niet tegelijkertijd, dat hoor je mij niet zeggen. Nee, achter elkaar, om zo snelle reflexen te ontwikkelen.
Het resultaat echter is een paard dat over de kook is en niet anders kan dan zijn voorbenen in zijn neusgaten te boren, omdat hij aan de voorkant tegen de handrem aan loopt.
Nu weten wij allemaal dat de Ned. top op dezelfde manier traint sinds de komst van Sjef.
Wel denk ik dat de fam. Bartels daar de meest sympathieke in is.
Maar, Hermelientje, je zult het toch wel met mij eens zijn, dat bewegingstechnisch de paarden van Carl H. en Charlotte bijv. zich geheel anders "voortbewegen" door de baan dan de Nederlandse paarden?!
Dat vergelijk is toch niet te maken? Iedereen kan toch zien dat dat niet in de buurt komt van elkaar?

Inderdaad zijn de paarden van nu zoveel sensibeler. Des te belangrijker is het om de ontspanning voor elkaar te krijgen en die krijg je niet op bovenstaande manier.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:33

Je legt me nu allerlei woorden in de mond terwijl ik alleen maar zei dat ik niet zoveel verschil zag tussen hoe Edward en Totilas losreden op wedstrijden en hoe Carl en Charlotte dat doen. Dat ik dat niet zie wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is, ik geef gewoon maar mijn visie. Jouw tirade heeft niets met mij of mijn post te maken, maar wel met hoe een mens alles als kapstok voor z'n frustraties kan gebruiken. Zoveel woede wordt mij te gek hoor, ik ga nu eens opzoeken hoe ik de foeiknop moet bedienen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:28

Nee, Hermelientje, ik dien jou van repliek. Ik reageer op datgene wat jij mij in de schoenen schuift.
Het is heel ridderlijk van je dat je het opneemt voor Horseyfries, maar laten we dat dan wel doen op basis van argumenten.
Ik heb de indruk dat jij o.a. dat niet wilt horen.

De toon kan veranderen als we eerst eens eerlijk durven te kijken naar onze eigen trainingsmethoden.
Daarvoor zal je toch ook wel kennis van je eigen methode moeten hebben. Dat vraag ik mij steeds vaker af bij die moderne ruiters.
Ik vind wel degelijk dat we elkaar moeten respecteren vwb onze gedachten en wat we "prediken", maar dan moeten we ook onder ogen zien dat dat -in dit geval- 2 uiteenlopende zaken zijn.
Durf dan ook te erkennen dat jouw eigen belang voorop staat en praat het niet recht door te stellen dat dat in de Moderne Rijderij precies hetzelfde gebeurt als in de KR (of noem het eerlijk paardrijden).
Dán ben je eerlijk en dan heeft elk de keuze om verder te discussiëren of niet.

Frappant is dan ook dat de moderne ruiter voorbeelden aanhaalt van ruiters én trainers (Henk van Bergen bijv. aktueel) die níet modern zijn.
Het is net of die moderne ruiter zich schaamt en eígenlijk ook wel bij zich zelf weet dat het niet zo chique is hun vaak harde en grove manier van rijden. En dan heb ik het even niet over Horseyfries.
Kijk, en daar kan ik niet tegen, wees gewoon eerlijk en zeg wat je belangen zijn, maar probeer het niet te verdraaien.
Jammer dat er tegenwoordig door die "moderne" trainers geen uitleg wordt gegeven over bijv. de werking van de stang. Het vele misbruik en daardoor leed bij paarden zou voorkomen kunnen worden, maar ja, dat eigen belang ...
Vele subtoppers, maar ook de niveau's daaronder hebben geen ander voorbeeld. Ergens kunnen zij het nog niet eens helpen, zou je denken. Horseyfries wel, die "pakte wel eens een les" bij Arthur Kottas.
Zij zal haar redenen hebben om voor die andere, huidige manier te kiezen, maar wees er eerlijk over.
Alleen dán kunnen we elkaar respecteren.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 10-12-12 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:33

En pien_2010 vond het jammer dat Murphy nooit meer reageerde in dit soort topics :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:38

En bovenstaande is daar de reden van, Setteke, maar op zoveel verdraaingen wilde ik toch reageren.
Er zijn veel "zoekende" ruiters en die kunnen pas hun weg kiezen als wij eerlijk zijn over onze rijwijze.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:40

Hermelientje, ik vind jou post altijd erg fijn om te lezen. Je blijft bij jezelf en daarnaast sla je wat mij betreft vaak de spijker op zijn kop.

Hermelientje schreef:
maar een drijvende hulp en tegelijkertijd stang erop komt zeker niet bij Anky vandaan. Ik heb haar wel een aantal malen zien lesgeven en als er iets is wat haar onmiddellijk in actie brengt is het wel een tegenwerkende handhulp als je het paard een voorwaartse hulp geeft. Daar is zij juist heel fel op. Even concreet vur hoe zou jij zelf wel werken aan een voorwaarts denkend paard?

Ik heb ook meerdere clinics van haar gezien/bijgewoond en als er iets is waar zij bovenop zit, dan is dat het. Dat het misschien niet altijd even goed lukt bij haar leerlingen, omdat zij die coördinatie nog missen (en is dat nu juist niet hetgeen wat wij als ruiters steeds opnieuw moeten leren/afstemmen/verfijnen; het op de juiste manier coördineren en doseren van hulpen) is wellicht een ander verhaal. Anderzijds zie je vaak weer dat bij ruiters de hebben geleerd iedere pas in het ritme te drijven (wat dan weer een redelijk klassieke opvatting is) het paard volledig stilvalt als zij hun been eraf halen. Lijkt mij ook niet wenselijk.

Hermelientje schreef:
Wat ik persoonlijk heel lastig vind is dat er heel veel beeldmateriaal is van dressuurruiters die al heel ver zijn met de africhting van hun paard en/of die al heel handig zijn als ruiter.

Wat bovendien jammer is, is dat zij hier niet meediscussiëren. En het dus altijd gissen blijft hoe en waarom ze iets doen.

Hermelientje schreef:
Maar gewone stervelingen die de basis leren daar zijn maar weinig filmpjes van te vinden.

Om het goede voorbeeld van HF te volgen, en een statement te maken richting degene die hier op alles en iedereen commentaar hebben zonder ooit wat van zichzelf te laten zien, bij deze een filmpje van een gewone sterveling := :o . Stukje losrijden en een ZZ-licht proef *zet zich alvast schrap*

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... F26_X8s8io

murphy102 schreef:
Het is heel ridderlijk van je dat je het opneemt voor Horseyfries, maar laten we dat dan wel doen op basis van argumenten.

Hermelientje geeft hele concrete argumenten. Niet de argumenten die jij wellicht wil horen. Zij pleit eerst met hele goede argumenten voor en betere, meer open en respectvollere basis om discussies over de inhoud te voeren.

murphy102 schreef:
Alleen dán kunnen we elkaar respecteren.

Respect krijg je (van mij in ieder geval) als je het gewoon bij jezelf houd. Spreekt vanuit je eigen ervaring en niet je punt moeten maken door het afkraken van anderen.
Je punt maken door het te hebben over 'ze' en 'hun' en 'vele subtoppers' en 'de moderne ruiter/trainer' vind ik redelijk kansloos. Want over wie hebben we het dan feitelijk? Ik zal daar nooit in meegaan. Ik ga geen oordeel geven over zo iets generalistisch gesteld zonder verdere enige onderbouwing of concrete voorbeelden daarbij. (en voor mij wordt een voorbeeld niet concreet omdat jij dat toevallig hebt gezien, daar is meer voor nodig) Je kunt gewoon niet alle ruiters over een kam scheren. Bovendien is mijn uitgangspunt ALTIJD dat ruiters er niet voor (bewust) kiezen dingen slecht of fout te doen, daarom zal ik dat soort kwesties sowieso veel milder benaderen dan dat jij dat doet.

Ik zou heel veel van die slecht onderbouwde argumenten die jij geeft, zoals dat moderne trainers geen uitleg geven over stanggebruik etc. vanuit mijn eigen ervaring kunnen weerleggen, maar ik weet dat dat in jou geval gewoon tegen dovemansoren is. Dat wil jij gewoon helemaal niet horen, dus bespaar ik mij die moeite ellenlange post te tikken. Wat ik jammer vind, want ik denk dat een aantal hier heel graag DAT soort ervaringen met elkaar zouden uitwisselen. Waar ben je mee bezig? Hoe los je dat op? Welke hulp krijg je daarbij? Dat is toch superinteressant om van elkaar te lezen? Dat mis ik in zijn algeheel hier op bokt en ik ben bang dat dat komt omdat criticasters zoals jij Murphy, de sfeer volledig verzieken voor ruiters om zich op die manier kwetsbaar op te durven stellen. En dat vind ik ontzettend jammer.

Verder begrijp ik nog altijd niet dat mensen als Nombrado en Murphy geen eigen filmmateriaal met ons willen delen. Als zij het daadwerkelijk zo goed kunnen en weten, waarom onthouden jullie dan jullie kunnen voor ons? Dan kunnen wij er toch wat van leren? Het feit dat jullie dat niet doen vind ik wel tekenend en daarom vallen jullie post vooralsnog in de categorie 'de beste stuurlui....'

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:06

De post van Nombrado neem ik helemaal niet serieus. Komt op mij over als iemand die alles denkt te weten, maar zelf niet veel kan. Een beetje vaag allemaal. Als je het antwoord zelf niet weet een wedervraag stellen.

Murphy schrijft wel veel dingen waar ik het opzich mee eens ben (maar zeker niet alles). Maar ik heb wel vaak het gevoel dat Murphy misschien door een iets te roze bril kijkt naar de klassieke dressuur. Zowel in de klassieke als moderne dressuur gebeuren goede en minder goede dingen. Het is eigenlijk jammer dat we van verschillende soorten stromingen spreken. Je gebruikt wat nodig is voor het paard.

Wat mij wel veel opvalt aan de klassieke filmpje die voorbij komen is het vele en harde handgebruik. Ook vind ik veel paarden teveel tegen zweefdraf aan draven. Rollkur vind ik niet erg prettig om te zien. Heb absoluut niets tegen ronder instellen, maar sommige beelden krijg ik een beetje een naar gevoel bij. Of het lichaamelijk wel of geen kwaad kan weet ik niet. Maar gezien het plaatje kan ik mij niet voorstellen dat het erg comfortabel is voor het paard om in deze houding te lopen en dus het welzijn voor mij teveel in gevaar komt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:25

Tja dat Anky niet tegelijk hand en been geeft, mag algemeen bekend zijn. Bij sommige anderen die paarden extreem rond instellen, zie je dat wel gebeuren. Kennelijk een typisch gevalletje van de bel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt?
Hoe dan ook, Hermelientje vroeg mij hoe ik mijn paarden voor het been maak. Daar wil ik wel antwoord op geven. Teneerst probeer ik zoveel discipline in mijn rijden te brengen, dat ik onbedoelde beenhulpen kan voorkomen. Of te wel, als een paard niet echt lekker voorwaarts is, is volgens mij een natuurijke reactie van een ruiter om te drijven en te blijven drijven totdat een paard iets meer voorwaarts gaat. Die valkuil probeer ik te vermijden, omdat ik dan het idee heb dat mijn paard mij africht ipv andersom. Als ik een beenhulp geef, neem ik voor om een reactie te krijgen die ik wil. Lukt dat, dan beloon ik mijn paard. Meestal met mijn stem. Ik beloon mijn paard dus ontzettend vaak tijdens een training. Lukt het niet, dan verstevig ik mijn beenhulp enzovoorts. Wel zorg ik van te voren dat ik mijn paard alert heb gemaakt op mijn beenhulp met een halve ophouding als ik voel dat mijn paard niet in de positie is om te gehoorzamen op mijn beenhulp. Als mijn paard dus oplettend en in de juiste aanspanning loopt, dan weet ik dat hij kan gehoorzamen. Loopt hij uit elkaar te sjokken, dan breng ik hem eerst met een halve ophouding in een meer juiste aanspanning om te kunnen gehoorzamen.
Het is trouwens niet zo dat ik met "afgestoken" benen rijdt. Ik hou het bovenste deel van mijn onderbeen aan mijn paard en laat mijn onderste deel van mijn onderbeen gewoon afhangen zodat ik heel lichtjes contact heb met mijn paard. Zo voorkom ik ook dat ik hem overval met een beenhulp. Tenminste, zo voelt dat voor mij.
Ik hoop dat ik het je duidelijk heb kunnen maken, zoniet, dan hoor ik het wel.

Trouwens, ik zit niet op internet met foto's en filmpjes, dus kan ook niks plaatsen. Daar heb ik bewust voor gekozen. Dat is misschien jammer voor de discussie, maar het is niet anders. Ik heb al wel eens gezegd, dat als mensen geinteresseerd zijn, ze gerust bij mij thuis mogen komen kijken. Misschien is dat een goed alternatief. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:59

setteke schreef:
En pien_2010 vond het jammer dat Murphy nooit meer reageerde in dit soort topics :D

Ja want ik weet niet of het "vriend en vijand" opvalt maar er wordt weer inhoudelijk gepost en hebben we het over paardrijden en hoe je dat kunt doen en zou moeten doen. Die mensen die inhoudelijk zaken "weggeven" over hoe te rijden enz. zijn voor mij Burl, Aillill, Murphy en ik zelf heb op mijn niveau ook de vraag van HF met inhoud en methodiek beantwoord. Ik mis gewoon echt het inhoudelijke waarom iets gebeurd bij mensen die vaak iets moderner georiënteerd zijn. We kijken met elkaar naar filmpjes en wisselen uit en dat is goed en gaaf binnen een topic. Zonder de inbreng van Murphy enz. zijn we elkaar alleen maar aan het bevestigen van wat niet goed is en toch goed wordt gevonden. Dit is beter ook al begrijp ik heel goed dat niet iedereen daar even blij mee is. Ik weet niet of het jullie opvalt maar dit topic heeft een behoorlijke mee lees achterban want het gaat weer ergens over.

En even ontopic ik ben zo hartstikke blij, mijn "pleegpaard" vandaag voor de 6de keer gereden en ben net thuis gekomen. Dat paard, dat zo boos is en zo gekwetst en zo verreden door ruiters die vanuit de moderne rijderij hem reden, heb ik tijdens de les zo fijn kunnen rijden, zonder dat mijn instructrice er op hoefde. Hij voelde zo gaaf, begon mooi met goed rug gebruik te marcheren. Hij is zo eerlijk als ik ook maar iets blokkeer in mijn eigen lijf of fout doe dan voelt hij dat gelijk en hij is daar helemaal klaar mee en geeft onmiddellijke reactie van onder hals erop of anders en vandaag kwam dat vrijwel niet meer voor. Paard wil alleen nog maar correct gereden worden en hij laat zich dan zo mooi rijden. Ik leer zoveel van hem, hij is zo eerlijk, en van mijn begeleiding.
Op dit paard was het schier onmogelijk om te rijden zo heb ik begrepen en moet je nu toch meemaken na zes keer rijden onder begeleiding. Het begin van vertrouwen wordt meer en meer uitgebouwd en hij laat me toe. Ben echt helemaal blij en natuurlijk gaan echt wel dingen fout, maar de basis vandaag was echt goed en kan nog vele male beter als we de tijd voor hem nemen zodat lijntje niet breekt. *\o/* Ben als een klein kind zo blij *\o/* .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 13:27

jasmijn78 schreef:
Om het goede voorbeeld van HF te volgen, en een statement te maken richting degene die hier op alles en iedereen commentaar hebben zonder ooit wat van zichzelf te laten zien, bij deze een filmpje van een gewone sterveling := :o . Stukje losrijden en een ZZ-licht proef *zet zich alvast schrap*

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... F26_X8s8io

'

Ik heb over dit filmpje 1 vraag.
Wat vind je er zelf van?
Zie je een ontspannen zittende ruiter en een ontspannen gaand paard?

(als dit de huidige zz licht is, haak ik af!)
Ik ga weer eens even filmpjes kijken van vroeguh

oja, en zit nog steeds in dit topic te wachten op antwoorden van "lengtebuiging en het doel, wat gebeurd er in het paardenlijf" en wat is het doel en de functie van het "over de rug rijden"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 13:31

Hermelientje schreef:
@Nombrado
Bovenaan bladzijde 38 waar ik mezelf citeer staat de link naar het filmpje van de uitgestrekte draf van Hester. Jouw reactie erop staat daaronder. Toen je later ook nog zei dat Hester geen piaffe kon omdat hij dus fout reed en je ook een foute piaffe van Helen Langehaneberg plaatste en niet wilde antwoorden op de vraag van Horseyfries of je het niet terecht vond dat Charlotte de OS gewonnen had kreeg ik een beetje het idee dat jij helemaal niets goedkeurde van de huidige wereldtop (met uitzondering van Fuego die gewoon had moeten winnen natuurlijk, dat weten jij en ik :+ ).

Sorry Hermelientje,
wat is nu concreet de vraag, incl het geplaatste filmpje
want op deze wijze kom ik er niet uit.

kheb een still gemaakt van het bewuste filmpje
Afbeelding

Zoals je kan zien, is er in deze uitgestrekte draf sprake van het halen van deze draf vanuit het voorbeen
voorbeen draagt zwaarder aan de grond dan achterbeen
nek is niet het hoogste punt, neusje is achter de LL , ruiter zit achter het middelpunt van het paard.
dus , nee, voor mij voorbeengezwaai.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-12-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:33

Hermelientje schreef:
Je legt me nu allerlei woorden in de mond terwijl ik alleen maar zei dat ik niet zoveel verschil zag tussen hoe Edward en Totilas losreden op wedstrijden en hoe Carl en Charlotte dat doen. Dat ik dat niet zie wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is, ik geef gewoon maar mijn visie. Jouw tirade heeft niets met mij of mijn post te maken, maar wel met hoe een mens alles als kapstok voor z'n frustraties kan gebruiken. Zoveel woede wordt mij te gek hoor, ik ga nu eens opzoeken hoe ik de foeiknop moet bedienen.

Bij het teruglezen van mijn eigen antwoord ben ik wel van mening dat ik de toon wat had kunnen dempen. Het is immers de toon die de muziek maakt.
Het spijt mij oprecht, Hermelientje, ik had e.e.a. wel wat vriendelijker kunnen zeggen. Ik zal in het vervolg de uitroeptekens en vraagtekens zoveel mogelijk weglaten. Dat geeft al een ander gevoel aan de discussie.
Inhoudelijk sta ik verder wel achter wat ik gezegd heb.

Je hebt gelijk als je de frustraties proeft achter mijn laatste post. Dat klopt ook, af en toe raak ik best gefrustreerd door wat ik elke dag weer aantref in de praktijk.
Nieuwe leerlingen die uiteindelijk bij mij komen als hun paard volledig in de staak is.
Ruiters die, om een vervolg te geven aan hun verdere opleiding en dat toetsen in de wedstrijd, met nieuwe paarden thuis komen, voor veel geld gekocht.
Het betreft hier hoofdzakelijk paarden, getraind en verkocht door stallen met de grote namen.
Paarden op Lichte Tour-niveau, die stuk voor stuk kapot gereden zijn. Op stang en trens en zelfs daar nog een slof bij. Paarden met "bekken van schokbeton" en keiharde ruggen.

In plaats van de opleidingsweg te vervolgen ben ik vooral bezig met "dweilen, repareren", revalideren, kortom corrigeren.
Stuk voor stuk paarden die modern gereden zijn, paarden die alle vertrouwen in de ruiterhand kwijt zijn. Elke dag weer ....
En natuurlijk krijg je die uiteindelijk weer op de rit, maar het klopt niet dat dit de paarden zijn, afgeleverd voor veel geld door top en subtop.
Ik vind dat door elke ruiter het paard onvoorwaardelijk op de eerste plaats gezet dient te worden en niet de commerciële belangen.

Dáár komt mijn boosheid vandaan.
Maar je hebt gelijk, de emotie mag niet spreken in een discussie.
Daarom nogmaals Hermelientje, mijn oprechte excuses voor de toon in m.n. mijn laatste bericht aan jou.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 13:40

Dat is ook mijn ervaring in de praktijk Murphy102
en dat steek ik zelf niet onder stoelen of banken, als ik dat op filmpjes hier voorbij zie komen.
Als niemand anders er wat van zegt, hoe moet men er dan achter komen?

Ik krijg hier serieus paarden, die bij het loslaten van de voorkant in een rustig drafje gewoon op hun waffel gaan. Hoe triest kan het rijden worden. Alles wordt vastgezet in het lijf. Kaak, rug, lendenen. Vreselijk om te voelen.
Kben een keertje op een paard gestapt, die als "levensgevaarlijk" werd bestempeld. Beesje was zoooooooo hard in dat mondje bewerkt, dat de afdruk van het bit in de tong stond.
Toen ik hem meer op zit signalen ging geven, de voorzijde met rust liep en meneer ontspannen kon bewegen , kreeg ik in de ontspannen draf, een zucht vanuit de tenen van het paard....(kben stil gaan staan en heb een traantje moeten wegpinken) Mensen die dit onbewust doen, wijs ik erop. In het belang van het dier.
Dat ik dan niet aardig gevonden wordt boeit me niet
iemand moet het doen toch? om eens anders te gaan leren kijken en omgaan met de paarden?
Mijn missie is de paarden. Niet de egootjes van de mens

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:03

Ik ben er weer, gaat even bijlezen en pb's beantwoorden :D

Trouwens, ik mis HF. Dat ze het weekend op wedstrijd was had ik zelf al bedacht, maar nu begin ik haar berichten te missen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:06

Mag ik even - heel brutaal - iets opmerken? Ik merk dat de sfeer af en toe nogal grimmig is, met hier en daar een (subtiele) steek onder water, ik zelf heb er ook een paar gemaakt. Zullen we, als volwassen mensen, proberen de sfeer open en leuk te houden?

Zoveel leuker!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:09

nombrado schreef:
Hermelientje schreef:
@Nombrado

Sorry Hermelientje,
wat is nu concreet de vraag, incl het geplaatste filmpje
want op deze wijze kom ik er niet uit.

kheb een still gemaakt van het bewuste filmpje
[ Afbeelding ]

Zoals je kan zien, is er in deze uitgestrekte draf sprake van het halen van deze draf vanuit het voorbeen
voorbeen draagt zwaarder aan de grond dan achterbeen
nek is niet het hoogste punt, neusje is achter de LL , ruiter zit achter het middelpunt van het paard.
dus , nee, voor mij voorbeengezwaai.

Huh? Welk punt is dan wel het hoogst?

Achter de LL? Volgens mij ligt ie perfect en zelfs iets vóór de LL. Rest klopt wel, Carl zit inderdaad achter het middelpunt van het paard. Al denk ik dat het hier echt een voorbeeld van een foto is, en dat hij tijdens de uitvoering perfect ontspannen het paard 'zit' te begeleiden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:13

Nieuw onderwerp *knal het er zo even tussendoor*

ik las een reactie van iemand die eens een filmpje wilde zien van een 'amateur' ruiter, of i.i.g. als ik het goed begreep geen GP-ruiter. In het onderstaande filmpje zie je een combinatie die ik al heel wat jaren ken, ik ga er verder (nu nog) niks over zeggen. Na jullie reactie's zal ik meer informatie geven, ben heel benieuwd naar jullie mening over zowel Anna y Presumido.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:44

The_Stig schreef:
De post van Nombrado neem ik helemaal niet serieus.

Ik denk dat je niet de enige bent.

nombrado schreef:
Ik heb over dit filmpje 1 vraag.
Wat vind je er zelf van?
Zie je een ontspannen zittende ruiter en een ontspannen gaand paard?

(als dit de huidige zz licht is, haak ik af!)

En bij deze voel ik mij tegenover jou dus ook niet geroepen om mijn rijderij toe te lichten. Jij hebt je oordeel toch al klaar.

The_Stig schreef:
Murphy schrijft wel veel dingen waar ik het opzich mee eens ben (maar zeker niet alles). Maar ik heb wel vaak het gevoel dat Murphy misschien door een iets te roze bril kijkt naar de klassieke dressuur. Zowel in de klassieke als moderne dressuur gebeuren goede en minder goede dingen. Het is eigenlijk jammer dat we van verschillende soorten stromingen spreken. Je gebruikt wat nodig is voor het paard.

Eens. Ik zie het ook niet zo zwart wit.

pien_2010 schreef:
Zonder de inbreng van Murphy enz. zijn we elkaar alleen maar aan het bevestigen van wat niet goed is en toch goed wordt gevonden. Dit is beter ook al begrijp ik heel goed dat niet iedereen daar even blij mee is. Ik weet niet of het jullie opvalt maar dit topic heeft een behoorlijke mee lees achterban want het gaat weer ergens over.

Ben ik het niet mee eens, zie mijn vorige post. Waarom zou ik de moeite doen iets toe te lichten als dat bij voorbaat toch al verguisd wordt? Verder vind ik het heel mooi om naar filmpjes van ruiters op heel hoog niveau te kijken. Maar het analyseren waarom iets goed of fout gaat bij hen? Daar begin ik niet aan. Ten eerste staat dat te ver van mijn eigen praktijk af, ten tweede ken ik achtergronden van de betreffende ruiters niet of nauwelijks.

murphy102 schreef:
Bij het teruglezen van mijn eigen antwoord ben ik wel van mening dat ik de toon wat had kunnen dempen. Het is immers de toon die de muziek maakt.
Het spijt mij oprecht, Hermelientje, ik had e.e.a. wel wat vriendelijker kunnen zeggen.

Dat siert je dan wel weer :)

En ik begrijp ook je frustratie. Want er gebeuren helaas een hoop dingen die 'niet chique' zijn. Ik heb ook wel wat inside info over zowel klassiek-georienteerde instructeurs, maar ook 'modern georienteerde' instructeurs (en dan hebben we het echt niet over de minste) die de plank volledig mis hebben geslagen en welwillende dik betalende leerlingen met een paard in de kreukels hebben afgeleverd. Helaas, en heel kwalijk. Daarentegen weet ik ook dat diezelfde instructeurs zelf of met andere leerlingen hele goede dingen hebben gedaan en ze heel goed op weg geholpen hebben. Dus het is nooit zwart-wit. De waarheid ligt altijd wel een beetje in het midden. Daarom moet je ieder geval op zich bekijken.

Ik denk ook dat sommige GP instructeurs, die altijd hele talentvolle paarden tot hun beschikking hebben gehad, te ver van de praktijk afstaan. Het gros van de welwillende dressuurruiters beschikt nu eenmaal niet over de allermeest getalenteerde dieren. En om het beste uit een iets minder getalenteerd dier te halen vraagt soms een andere benadering.

murphy102 schreef:
Ik vind dat door elke ruiter het paard onvoorwaardelijk op de eerste plaats gezet dient te worden en niet de commerciële belangen.

Ik denk dat niemand dat hier met je oneens zal zijn. En dat we allemaal realistisch genoeg zijn om te beseffen dat onder druk van geld en commercie niet altijd gebeurd. Maar dat is bij 'ze' en 'hun' en bij allemaal mensen die zich hier niet melden. En je hebt het hier tegen 'gewone stervelingen'. Die hun paard voor de hobby hebben. Bij wie het vooral alleen maar bakken met geld kost. Ik denk dat je veel meer bereik zult hebben als je het niet steeds over twee kampen hebt en je kennis met ons deelt aan de hand van voorbeelden die dichter bij onze praktijk staan. Bijvoorbeeld aan de hand van filmpjes van de gewone stervelingen en door bijvoorbeeld je eigen beeldmateriaal met ons te delen. Wat bij 'ze' en 'hun' gebeurd is buiten je invloed.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:05

Ik heb het filmpje bekeken Ailill. Wat wil je van me weten?
Verder vind ik je oproep om het hier gezellig te houden op zijn plaats. Ik ga dat ook zeker proberen.
Trouwens, ik weet ook nog een filmpje van een amazone die ik niet ken, maar waarvan ik vind dat ze haar jonge paard op een goede manier aan het rijden is. Over basis gesproken. http://www.youtube.com/watch?v=jlPtVoQbg98
Laatst bijgewerkt door vur op 10-12-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:08

Ailill schreef:
Huh? Welk punt is dan wel het hoogst?

Achter de LL? Volgens mij ligt ie perfect en zelfs iets vóór de LL. Rest klopt wel, Carl zit inderdaad achter het middelpunt van het paard. Al denk ik dat het hier echt een voorbeeld van een foto is, en dat hij tijdens de uitvoering perfect ontspannen het paard 'zit' te begeleiden.

uh...ongeveer 3e nekwervel is het hoogste punt en niet de nek.
als je naar het gehele plaatje kijkt, zie je dat het beeld, van compleet paard met de lijnen niet meer klopt
er zit in de lijn onderbrekingen. Vanuit het paard (in zijn natuurlijke vorm), zou deze nooit op die manier uitstrekken.
Ik ga even op zoek naar een still., die in mijn ogen een betere manier is van uitstrekken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:11

Je kunt je soms vergissen met het hoogste punt als het over een hengst gaat. Deze hebben vaak nogal wat vet bovenop hun hals waardoor het lijkt alsof de nek niet het hoogste punt is. Aangezien Uthopia een hengst is, kan dat hier zeker het geval zijn. Ik vind hem namelijk ook wel aan de loodlijn lopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:15

Ailill schreef:
Nieuw onderwerp *knal het er zo even tussendoor*

ik las een reactie van iemand die eens een filmpje wilde zien van een 'amateur' ruiter, of i.i.g. als ik het goed begreep geen GP-ruiter. In het onderstaande filmpje zie je een combinatie die ik al heel wat jaren ken, ik ga er verder (nu nog) niks over zeggen. Na jullie reactie's zal ik meer informatie geven, ben heel benieuwd naar jullie mening over zowel Anna y Presumido.

[ Video ]

Als ik deze ruiter zou begeleiden,
allereerst sporen af, beugels uit, en eens leren zonder holle rug (bovenlijf naar achter) op een paard te zitten. en alles ontspannen.
Middelpunt leren vinden op het paard. Vandaaruit , recht gezeten met benen meer ingedraaid leren onafhankelijke hulp te geven. en voelen wat en hoe het paard zijn lijf gebruikt als hij wendingen of voltes rijd.
die leren volgen vanuit je rechte positie boven het paard.
Teugels mag ze eerst eens helemaal los laten en Presimundo kan op die wijze makkelijker zijn rug ontspannen op het moment dat zij ontspant. (en zij leert dat ook voelen)
Dit is even de ruiter in het kort....want daar begint en staat een goed bewegend paard mee.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:17

Nombrado en Murphy, wat jullie op de vorige pagina beschrijven is in en in triest.. en ik geloof ook dat er veel van die paarden rondlopen.
Iets wat me opvalt in verkoopadvertenties; ik zie paarden voorbij komen die afgericht zijn op hoog niveau en minstens 20+ moeten kosten. Maar als ik dan filmpjes bekijk, denk ik dat ik echt helemaal opnieuw zou beginnen met die paarden. Ok, misschien hebben ze veel kwaliteit, daar betaal je voor, maar de manier waarop de dieren getraind zijn.. daar zou ik niet voor willen betalen (maar dat is wel wat de prijs ook opschroeft). Persoonlijk, als ik geld uit zou geven aan zo'n paard, zou ik het dier gewoon weer vanaf nul gaan trainen. Eerst weer vertrouwen geven in de hand, lichaam laten gebruiken enz. Maar dat is wel erg zonde als je mede voor de africhting hebt betaald!! Ik vraag me dan dus ook af of degene die zo'n paard koopt, gewoon door traint, en zo niet leert voelen hoe het anders kan. Op die manier blijft het cirkeltje rond gaan. Ik denk dat dat een kern van het probleem is evenals ruiters die niet meer tijd besteden aan bijv. anatomie, hoe beweegt een paard, leren kijken en voelen, in combinatie met instructeurs die niet meer uit kunnen leggen waarom oefeningen gereden worden en hoe je welke hulpen wanneer moet geven. Zo kom je dat cirkeltje niet uit. Zeker niet als een jury daar ook nog in mee gaat.
Voor zover ik hier in dit topic lees, is iedereen hier wel bewust bezig met voelen en probeert het hele hoe en waarom mee te pakken. Dus mensen hier hoeven zich ook niet aangesproken te voelen door mijn post. Het is meer een constatering van wat ik zie en ik probeer uit te vinden waar dit soort misstanden ontstaan en hoe dat verbeterd zou kunnen worden. En ook ik zie wel positieve veranderingen, ruiters die wel bewuster bezig zijn met het trainen van hun paard maar soms nog niet de informatiebronnen (boeken, internet, instructeurs) weten te vinden en vervolgens ondergesneeuwd raken met de vele (vaak uiteenlopende) informatie. Je moet ergens kunnen beginnen met een handreiking, een eerste stap zetten, maar hoe doe je dat? Afscheid nemen van je huidige instructie, lef hebben om dingen anders aan te pakken.. Dat is waar ik mensen tegen aan zie lopen. Ze willen wel maar weten niet hoe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:18

vur schreef:
Je kunt je soms vergissen met het hoogste punt als het over een hengst gaat. Deze hebben vaak nogal wat vet bovenop hun hals waardoor het lijkt alsof de nek niet het hoogste punt is. Aangezien Uthopia een hengst is, kan dat hier zeker het geval zijn. Ik vind hem namelijk ook wel aan de loodlijn lopen.

Dat is nu het lastige als je iedereen kent (ik bedoel ermee, dat je weet wie erop zit en wie je volgt) je mag namelijk altijd kritisch blijven kijken, hoe aardig je deze persoon ook vind.
deze hengst heeft géén kap zoals een fuego bv.
ik zal proberen (als me dat lukt met een tekenprogramma) lijntjes trekken waarmee je kan zien dat de nek niet het hoogste punt is, en de neus achter de ll