[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hamsterfan

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:14

@maralyn; Rechterop zitten, schouders naar achteren en ik ben me bewust van dat ik mijn tenen en hakken uitsteek, maar binnen zit ik liever een gaatje korter wan met een gaatje langer zit ik al een stuk netter in het zadel

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:20

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:27

het lijkt hier wel een drop je foto topic ipv lever zelf ook nuttig commentaar

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:28

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:28

little_birdy schreef:
het lijkt hier wel een drop je foto topic ipv lever zelf ook nuttig commentaar

Precies wat ik dacht!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:29

sorry D:
ik ga al hoor.

@babootje
Dankje!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:31

ZarcoTje schreef:
Ik vraag me af hoe jullie Violette vinden lopen ? Ik doe hard m'n best om oprichting vanuit de schoft te krijgen ipv enkel aan de nek, mijn doel is om haar telkens fijn en los door het lichaam te rijden en dat ze zichzelf draagt en fijn actief is, want ze durft zichzelf nogal snel vasthouden in de kaak/in de rug waardoor ze dan gaat hangen op mijn handen.

[ Afbeelding ]

En hier een foto waar ze een beetje omhoog kruipt, dit bedoel ik met dat ik liever wat meer oprichting vanuit de schoft heb dan enkel die 'knik' in de nek (aan de kaak)
[ Afbeelding ]

Dit zie ik dan weer liever, wat vinden jullie ervan ?
[ Afbeelding ]

Ze loopt netjes! Niet veel op aan te merken
leuk beesie!

-nu tevreden?-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:32

meganproperx schreef:
Hoihoi, wat vinden jullie van deze foto?
In stap loopt kanjer al heel mooi laag en rond, maar zodra ik in draf ga strekt hij zijn hals helemaal uit.. begint wel al te komen met heel veel les :) galop is helemaal een ramp.. dit is draf:
[ Afbeelding ]
toevallig net een goed stukje :)

ben niet zo goed in commentaar geven op anderen..

Opzich is je houden goed , maar probeer je pony nageeflijker te werken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:41

Elinaaa

Nagevelijkheid vraag je niet, dat verdien je.

Zorcotje,

Rijd je je paard van achteren naar voren of sleutel je best veel vanuit voren...?
Want dat kan een groot oorzaak zijn dat je paard niet op zijn achterhand treed

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:18

Sorry ik weet dat het normaal gezien de bedoeling is om eerst iemand anders zijn foto eerst te beoordelen maar dat durf ik zelf niet goed omdat ik dat nog niet goed kan, vanaf een foto (tot in de puntjes) beoordelen of een paard al dan niet goed in de aanleuning loopt kan ik nog niet goed zien, ik kan er best iets van zeggen maar er is dan een grote kans dat ik er totaal naast zit.
Ik kan best zeggen je paard mag wat actiever vanachter, mag wat losser in de kaak, etc. maar zoals jullie die uitleg geven, zo uitgebreid kan ik dat (nog) niet. :=
Vandaar dat ik dus gewoon een foto van mijn paard plaatst, omdat ik graag eens die uitgebreide uitleg van jullie zou willen krijgen, ik wil wel eens weten of mijn paard correct loopt.
Als jullie toch liever hebben dat ik een foto beoordeel, dan wil ik dat best wel proberen, maar ben vooral bang dat ik er compleet naast zou zitten.

@maralyn: ik doe hard mijn best om steeds vanachter naar voren te rijden en mijn lesgeefster helpt me hier ook goed bij want inderdaad ik durf nog snel teveel te kijken naar wat er vanvoor gebeurd ipv naar wat er vanachter gebeurd, maar het gaat les per les wel steeds beter om me mee op die achterhand te focussen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:44

ZarcoTje schreef:
Sorry ik weet dat het normaal gezien de bedoeling is om eerst iemand anders zijn foto eerst te beoordelen maar dat durf ik zelf niet goed omdat ik dat nog niet goed kan, vanaf een foto (tot in de puntjes) beoordelen of een paard al dan niet goed in de aanleuning loopt kan ik nog niet goed zien, ik kan er best iets van zeggen maar er is dan een grote kans dat ik er totaal naast zit.
Ik kan best zeggen je paard mag wat actiever vanachter, mag wat losser in de kaak, etc. maar zoals jullie die uitleg geven, zo uitgebreid kan ik dat (nog) niet. :=
Vandaar dat ik dus gewoon een foto van mijn paard plaatst, omdat ik graag eens die uitgebreide uitleg van jullie zou willen krijgen, ik wil wel eens weten of mijn paard correct loopt.
Als jullie toch liever hebben dat ik een foto beoordeel, dan wil ik dat best wel proberen, maar ben vooral bang dat ik er compleet naast zou zitten.

@maralyn: ik doe hard mijn best om steeds vanachter naar voren te rijden en mijn lesgeefster helpt me hier ook goed bij want inderdaad ik durf nog snel teveel te kijken naar wat er vanvoor gebeurd ipv naar wat er vanachter gebeurd, maar het gaat les per les wel steeds beter om me mee op die achterhand te focussen.

het maakt niet uit of je het kan of niet, het idee is dat je leert kijken. dat kan alleen als je het ook zelf probeert te verwoorden :). dus gewoon proberen en begin dan bijvoorbeeld met het hoofd op, voor of achter de loodlijn, zie je een actieve achterhand die ondertreedt etc. er is geen goed of fout!
off-topic: sorry ik ben aan het sog'en. Ik heb tentamens en moet dus eigenlijk niet op bokt zitten... als ik weer tijd heb ga ik zelf proberen mijn oog voor foto's te verbeteren (d.w.z. bovenstaande foto's bekijken).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:54

@Zarcotje, ze lijkt inderdaad op de laatste (2) foto's wat strak van voren, ze wil niet helemaal los laten. wat op de eerste foto beter gaat maar daar mist ze dan weer wat activiteit van achteren.
Lastig te zien altijd van foto's :=

Ik zag een hafje met hackamore voorbij komen. Zoals al gezegd hangt deze veel te laag en hoort inderdaad neit met zoveel druk gereden te worden. Ik mis in het gehele beeld de activiteit, z'n achterbeen komt niet mee. Meer met je been naar de hand te rijden zodat z'n neusje er meer uit komt.
Ook zit je volgens mij zelf niet lekker in het zadel (of ben je boomloos/barefoot gewend?) je zit namelijk in een stoelzit.
Vind het wel een hele leuke pony! :)

@Elinaaa1: je pony ook wat 'strak' aan de voorkant, laat niet lekker los achter nek en kaak en je lijkt wat streng in je handen
De andere foto is dat beter te zien:
http://img191.imageshack.us/img191/9260 ... yyyyyy.png

Pony is duidelijk tegen de hand, en jou handen staan ook geen mm toe. Probeer meer naar de ontspanning toe te rijden. De draf is wel mooi ruim, maar heb het idee dat door je strakke hand je pony zijn as nét niet lekker af kan maken. Hij moet meer door zijn lijf gana lopen.
Probeer meer naar beneden te werken, lang en laag en je hand daarbij te ontspannen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:59

Zo, nu mijn eigen paard.
Nuadhu is m'n 4 jarige hengst. We starten sinds dit seizoen in de B.

Afbeelding

Afbeelding

Ik maakte hier net even een ophouding met mijn binnenhand (die pakte hij toe af en toe vast, is inmiddels over, binnenbeen aan, binnenhand een ophouding en als hij dan weer netjes inboog, door nek en kaak, weer ontspannen)
Afbeelding

Afbeelding

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:48

Ik zal ook weer eens proberen te reageren (: vind het wel lastig maar ik zal zeggen wat ik zie en denk.

De tinker hierboven: ziet er in mijn ogen heel netjes uit! Het enige wat nog iets beter zou kunnen is nog wat rechter op gaan zitten zodat je paard nog meer zn gewicht naar de achterhand verplaatst. Het lijkt nu namelijk alsof je een tikkeltje naar voren hangt, kan ook een momentopname zijn hoor, dan heb ik niks gezegd.

@ hamsterfan ik zou toch echt proberen om je beugels een paar gaten langer te doen, je zit nu zo ver achterin je zadel dat je je paard naar voren drukt. Weet je ook zeker dat je zadel fijn op je paard ligt? dat zou namelijk een oorzaak kunnen zijn waarom hij zo hard gaat. Ik zou in ieder geval eerst wat aan je eigen houding gaan werken, dat heeft vaak al heel veel invloed op de houding van het paard.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:08

@sunnalover Paar gaten langer zou goed kunnen inderdaad (zeker eentje, misschien twee) maar ben gewend om ook relatief kort te zitten en aangezien hij nog weleens een sprintje wil trekken of wil schrikken binnen zit ik liever kort vanwege de steun.. Ik heb niet het idee zelf dat ik te ver achter in het zadel zit, misschien oogt dit wel zo omdat hij best plat is om het zo maar te noemen, ik zal er de volgende keer in iedergeval op letten zodat ik er misschien iets aan kan veranderen. Dit zadel heeft hij al zolang hij op de manege is en volgens mij is het wel een goed zadel want buiten heeft hij er ook geen last van, het is meer de angst in de binnenbak van het waaien rondom en het ritselen op het dak, dat vind hij heel erg eng. Ik moet toegeven dat ik al flink vooruit ben gegaan in mijn houding in vergelijking met vorig jaar maar het blijft lastig..

Ik vind het ook niet erg om anderen te beoordelen, maar heb hier niet de kennis voor dus doe het eerlijk gezegd liever niet..

Dit zijn bijvoorbeeld twee foto's van vorig jaar, tweede foto was wel tijdens het wijken, maar dat doet er verder niet toe, gaat vooral om de houding die ik had :) http://i53.tinypic.com/24y3grc.jpg http://i54.tinypic.com/11ql0ch.jpg
Laatst bijgewerkt door hamsterfan op 30-10-12 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:09

@sunnalover: Je hebt gelijk hoor :j Ik val wat naar voren. Moet mijn schouders rechtop houden en voor mij uit kijken :j
Dankjewel.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:17

Hamsterfan:
Het valt me op dat je hakken en heupen niet in één rechte lijn zijn. Met een gaatje langer ziet het er al veel beter uit, maar je legt je onderbeen heel erg naar voren en volgens mij zit je ook een beetje achterop het zadel..?
(Heb zelf ook vaak last van mn onderbenen naar voren leggen..)
Verder zie ik op veel foto's je paard voor de loodlijn lopen..

Ik ben (nog) niet zo goed in commentaar geven.. ;)
Ik moet zelf namelijk ook nog veel leren en het ook nog leren zien wanner een paard wel goed actief loopt en wanneer niet, enz..
Dus als iemand commentaar op mijn commentaar ( :') ) heeft, post duidelijk wat ik verkeerd zeg en/of goed :)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:34

@cp112: voor zijn leeftijd vind ik hem erg netjes lopen, ik dacht eerst te zeggen hij mag misschien ietwat meer opgericht maar toen zag ik zijn leeftijd dus daar moet je helemaal nog niet aan denken. Vanuit mijn oogpunt loopt hij mooi ontspannen, goed op de loodlijn en actief genoeg vanachter. Je mag zelf wel iets rechter in je schouders zitten en meer naar voren kijken :j

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:50

@Carmenbrum; Volgens mij kwam ik alle foto's vanuit het lichtrijden terug naar mijn zadel dus ik denk dat ik er net boven zweefde, wat je niet terug ziet in de foto's eigenlijk, maar ik denk dat het daar wel aan lag dat het lijkt alsof ik te ver achterop het zadel zit. Mijn benen hebben soms een eigen leven inderdaad, moet bekennen dat dat ook wel een beetje door het zadel komt (moet mijn knieën tegen het zadel draaien, maar door een verkeerde stand in mijn bekken kan dat geloof ik niet ofzoiets := dat verklaard mijn tenen ook vooral) :o. Ik zal er wel op gaan letten, zaterdag een gaatje langer proberen dan worden er ook weer foto's gemaakt als het goed is :).
Vind jij deze foto bijvoorbeeld beter in hoofd houding van hem? (dus niet mijn houding, want die is hoogst beroerd op deze foto, maar gaat me even om zijn hoofd hier eigenlijk)
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:57

Hoofdhouding lijkt wat beter maar nageeflijk is het niet, ziet er erg zwaar uit in de hand (zie je ook aan je eigen houding) en dit komt doordat er veel te veel activiteit van achteren mist.

@Zarcotje, oprichting zijn we inderdaad nog niet echt mee bezig :) Hij begint nu pas lekker contstant in de aanleuning te worden. Alleen de galop nog niet maar dat is nog niet erg. Daar moet hij eerst sterker in worden.

Een tijdje terug heeft mijn vriend een filmpje gemaakt. Eens kijken of ik die nog kan vinden

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:59

Inmiddels zijn we al weer wat verder hoor, maar het geeft ene beetje een beter beeld bij de foto's

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:01

Dat heb je inderdaad goed gezien op deze foto :j. Op dat moment was hij inderdaad erg zwaar in mijn handen, ben alleen gauw bang dat hij de laatste tijd te diep wilt lopen en dat is natuurlijk ook niet goed.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:06

Beenbeenbeen, vooruit, eerst actief voor je aan z'n hoofd gaat zitten.
Actief van achteren en contact van voren. Dan komt dat nageeflijk vanzelf wel. Maar ze kunnen niet nageeflijk lopen als er van achteren niks gebeurd.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:23

hamsterfan schreef:
@Carmenbrum; Volgens mij kwam ik alle foto's vanuit het lichtrijden terug naar mijn zadel dus ik denk dat ik er net boven zweefde, wat je niet terug ziet in de foto's eigenlijk, maar ik denk dat het daar wel aan lag dat het lijkt alsof ik te ver achterop het zadel zit. Mijn benen hebben soms een eigen leven inderdaad, moet bekennen dat dat ook wel een beetje door het zadel komt (moet mijn knieën tegen het zadel draaien, maar door een verkeerde stand in mijn bekken kan dat geloof ik niet ofzoiets := dat verklaard mijn tenen ook vooral) :o. Ik zal er wel op gaan letten, zaterdag een gaatje langer proberen dan worden er ook weer foto's gemaakt als het goed is :).
Vind jij deze foto bijvoorbeeld beter in hoofd houding van hem? (dus niet mijn houding, want die is hoogst beroerd op deze foto, maar gaat me even om zijn hoofd hier eigenlijk)
[ Afbeelding ]

Hmm..
Qua ll wel, maar op de een of andere manier zie ik iets anders in zijn hals..
Volgens mij buigt hij die niet echt..?
Ik vind je beenhouding wel iets beter, puur omdat je beugels langer zijn ;)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:22

Om me even terug in te werken eerst een eigen foto (met mijn dochter en haar pony)

Afbeelding

Hoewel Rodhos (de pony) zijn hoofd wel min of meer op de juiste plaats heeft is dit een goed voorbeeld van hoe het niet moet :D
Te weinig actief, hij drukt zijn rug weg en spant de buikspieren niet op. De achterhand bungelt er als het ware een beetje achteraan.

Oorzaak : De pony stond te weinig aan het been, niet actief voorwaarts. Vaak ook teveel inwerking met de binnenhand.
Oplossing : Veel oefenen op het actief voorwaarts gaan, aan het been. Dus bij benen geven (1 keer) moest hij ONMIDDLIJK voorwaarts gaan desnoods in volle galop! Deed hij dat, dan volop belonen (wij belonen met clicker en voedsel maar dat hoeft niet echt).

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7329_n.jpg

Dit is al veel beter *\o/*
De pony is actief voorwaarts, ontspannen hoofd en halshouding en de amazone is rustiger en vriendelijker met de handen. De wervels vlak achter de oortjes zijn het hooste punt de hals is lang en ontspannen en er is geen valse knik al mocht hij hier misschien nog net iets meer uitschuiven.
Weliswaar nog geen oprichting maar een mooi horizontaal lopende pony :j Van hieruit kunnen we verder werken.