[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:16

Ik leer hier zó veel! Alleen maar door te lezen, alles visueel te krijgen en mee te kijken naar foto's en filmpjes.
Durf alleen nog geen eigen foto te plaatsen....Schijterd dat ik ben :o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:20

Mag ik nog wat toevoegen aan het stuk wat verteld werd over de biomechanica? Mijn instructrice heeft hier een gratis e-book over geschreven, wat ik zelf echt heel erg leerzaam vond. Denk dat het voor heel veel mensen een hoop duidelijkheid kan creëren.. :)

http://atletischerijkunst.nl/pagina204.html En dan is het de tweede.

Ik hoop trouwens binnenkort ook weer wat te kunnen plaatsen, ik heb gisteren voor het eerst weer gereden, maar die foto's zijn niet vertoonbaar. :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:37

Volgende keer beter!

Interessant, als ik tijd heb ga ik lezen Sodeletuut!

Jaan, welkom. Ach, komt vanzelf wel een keertje. Voor de reacties hoef je het niet te laten. Er is hier niemand afgebrand :n

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:45

S_en_Z schreef:
Volgende keer beter!

Interessant, als ik tijd heb ga ik lezen Sodeletuut!

Jaan, welkom. Ach, komt vanzelf wel een keertje. Voor de reacties hoef je het niet te laten. Er is hier niemand afgebrand :n

Het is zeker de moeite waard vind ik! :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:45

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:46

Leuk topic om te volgen. :j

Fijn dat hier gewoon eerlijk en opbouwend commentaar gegeven wordt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:46

S_en_Z schreef:
maar heb je daar misschien een goede tip voor om dat te oefenen?

Nee.

Of .. iemand erbij die je steeds vertelt wat je doet.
Oh , hoe heet dat ook al weer?
.. 'Les' misschien?

Wat je vraagt is niet simpel met een Bokt-tip 'even' beter te doen, en dat weet jij ook wel. :P
Die kleine dingetjes, daar heb je een spiegel voor nodig. Bokt kan zo'n spiegel niet zijn.

Jij weet dat donders goed, en nu vraag ik me af waarom je de vraag überhaupt stelt ..
Verteeel! _O-

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:52

Mee zitten is soms eum... erg lastig :Y)
Ik zat (en zit waarschijnlijk) in de keertwendig ook erg makkelijk 'tegen'.

Leuke foto's KvdM, appuyement zie je inderdaad duidelijk dat je lichaam niet mee werkt.
Probeer zoveel mogelijk voordat je het appuyement echt inzet zelf al goed te zitten (jaja makkelijk gezegd... :') ).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:06

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
maar heb je daar misschien een goede tip voor om dat te oefenen?

Nee.

.. 'Les' misschien?

Wat je vraagt is niet simpel met een Bokt-tip 'even' beter te doen, en dat weet jij ook wel. :P
Die kleine dingetjes, daar heb je een spiegel voor nodig. Bokt kan zo'n spiegel niet zijn.

Jij weet dat donders goed, en nu vraag ik me af waarom je de vraag überhaupt stelt ..
Verteeel! _O-

Ik heb les en daar stel ik AL mijn vragen.. mijn moeder is iedere dag mee.. maar mijn moeder ziet het niet, aan andere ruiters ga ik het niet vragen.. die rijden immers voor zichzelf in de bak.. niet voor mij. En die ene keer les weegt niet op tegen alle dagen dat ik zonder instructie rijd. Instructie zegt "maak je lang en recht. Hakken laag. Hoe langer je je maakt hoe rustiger ze zal stappen en dan je hulp geven. Wel voorwaarts houden" Dat zijn dingen die ik ook tegen mezelf roep :=

Ik weet wat ik doe en wanneer ik het doe, ik voel wanneer ik het "fout" doe en hoe ik EN paard daar op reageren. Maar wellicht had iemand hier de tip die het niet op zou kunnen lossen, maar het wel wat makkelijker zou kunnen maken. Er zitten hier ook zat mensen die wel "voelen" en het probleem kennen en die kleine (wellicht wel hele nuttige) tipjes hebben. Vragen staat vrij, nietwaar? ;)

Ik heb nog nooit een topic geopend voor een rijtechnisch probleem op bokt dus ja, ik weet dat bokt geen "spiegel" zou kunnen zijn als iemand die echt daadwerkelijk naast/ achter / voor je staat :=

Toch moet ik zeggen dat ik uit HAW ook best wel eens fijne feedback heb gekregen waarvan ik dacht "Ohja, daar let ik te weinig op inderdaad" of "oh, daar had ik nog niet aan gedacht.. dat is misschien wel een goede oefening om...."

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:28

Soms kan je op bokt inderdaad best fijne en goede tips krijgen, maar dan moet je wel in staat zijn om de onzintips die er soms ook tussen staan te skippen. :D Want soms lees ik ook wel dingen waarvan ik denk, hoe verzin je het en waar haal je die onzin vandaan?!?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:30

Dat is zeker waar :j Zoals mensen die altijd maar roepen dat een paard continu zijn rug wegdrukt.. als een paard van zichzelf een wat gezonken rug heeft bijv. _O- Als zo'n paard CONSTANT met opgebolde rug/lendenen rond loopt dan is er iets goed mis denk ik :=

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:32

Zo. Ben thuis, even uitgebreid reageren :)
Wilde eigenlijk even elke reacties quoten en daar mijn reactie onder zetten maar ik denk dat de post dan iets wat te lang wordt :P

FahyaFemke:
Bedankt, je hebt gelijk. Ik wil veel te veel aan die voorkant zitten, iets wat ik mezelf zal moeten afleren.

KarinvdM:
Over die binnenteugel, ja klopt enigszins. Ik begrens tot een bepaalde hoogte wel met mijn buitenhand, maar niet voldoende. Heb helaas op mijn manege lesjes vroeger geleerd aan de binnenhand te sturen en ik moet zeggen dat dat aardig diep er in gebakken zit. Ik moet me daar ontzettend bewust van zijn maar dat heeft even wat tijd nodig.

_Esther_87_:
Bang, mmm nee ik denk niet dat dat de goede benaming is, gespannen en onbegrip wel.

Bertie:
Jouw post print ik uit en hang ik boven m'n bed :D Jij slaat de spijker op z'n kop gewoon!
1,5 jaar geleden heb ik behoorlijk hard van haar afgevallen en sinds dien heb ik een angst ontwikkeld voor het rijden. Ik dacht er goed aan te doen om dan iedere week 1 keer te lessen, zodat ik wel moest rijden en zo m'n angsten wel zouden afnemen. Fout fout fout.
Iedere week weer doodsbenauwd voor de les en in m'n hoofd ben ik alleen maar bezig met 'hoe zorg ik er voor dat mijn paard er niet van door gaat' en zoals je ziet, belachelijk, want ik heb een doodbraaf paard <3
Ik probeer me heeeeeeeel bewust te gaan ontspannen maar dit wordt al snel doorbroken.

Freeride:
Hmmm ruk en pluk werk wil ik het niet noemen, misschien een te grote begrenzing aan de voorkant. Trekken in haar mond probeer ik in ieder geval niet te doen.
Ze heeft nog wat onder conditie omdat ze nog niet vol in het werk staat. Waarom niet? Omdat ik haar daar nog te jong voor vind. Het enthousiasme heeft ze dan weer wel :)
Afbeelding
Dit is ze in top conditie, een heel stuk slanker inderdaad :) Maar bollig blijft ze gewoon.
Ze is wat aan de forse kant, maar ook in top conditie heeft ze moeite gehad met naar voren komen omdat ze een te groot lijf op te korte beentjes heeft.
Struikelen doet ze ook in de paddock in draf met dr vriendjes. Ze heeft maaibeentjes voor en is te lui om dr benen op te trekken ( hier is al eens uitgebreid onderzoek naar gedaan door een VA ).
Dat ze iets mag versnellen ben ik met je eens en dat zal ik moeten oplossen door haar wat meer los te ( durven ) laten van voren. In kalmte rijden gaan we aan werken. Bedankt!

Als ik jullie reacties lees denk ik, ja duh, natuurlijk. Maar als ik er op zit slaat het gewoon weer om. Nou moet ik zeggen dat dit filmpje ook wel laat zien hoe het echt niet moet en dat het vaak ook gewoon een stuk lekkerder gaat. Maargoed, dit gebeurd dus wel en ik wil hier ook echt wel mijn aandacht op vestigen.

Ik ben nu dus al 1,5 jaar bezig met een lekker gevoel terug krijgen op m'n paard maar het schiet gewoon niet op. Ik weet wat voor paard ik heb en ik wil haar echt niet kwijt, ik ben echt wel bereid heel ver te gaan.
Ik heb nu al 3 weken niet gereden en dan doen we gewoon andere leuke dingen ( [ITP] Een buitenritje aan de lange lijnen! ). Dit is ook dubbel en dwars genieten.
Ik heb zojuist mijn eerste instructrice een mailtje gestuurd om te vragen of ze ons weer wil helpen. Zij doet centred riding en klassieke dressuur en kent mij goed. Ik wil gewoon weer graag bij het begin beginnen.
Jullie hebben me goed geconfranteerd, zit echt met een rot gevoel op de bank nu, wat heb ik m'n lieve pony een hoop kopzorgen bezorgd...

Ga nu even de verdere berichten bijlezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:36

Niet met een rotgevoel gaan zitten!
Maar met een nieuw begin!
Vanaf morgen is het anders.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:46

S_en_Z schreef:
bertie schreef:

Nee.

.. 'Les' misschien?

Verteeel! _O-

Ik heb les en daar stel ik AL mijn vragen.. mijn moeder is iedere dag mee.. maar mijn moeder ziet het niet, aan andere ruiters ga ik het niet vragen.. die rijden immers voor zichzelf in de bak.. niet voor mij. En die ene keer les weegt niet op tegen alle dagen dat ik zonder instructie rijd. Instructie zegt "maak je lang en recht. Hakken laag. Hoe langer je je maakt hoe rustiger ze zal stappen en dan je hulp geven. Wel voorwaarts houden" Dat zijn dingen die ik ook tegen mezelf roep :=

Ik weet wat ik doe en wanneer ik het doe, ik voel wanneer ik het "fout" doe en hoe ik EN paard daar op reageren. Maar wellicht had iemand hier de tip die het niet op zou kunnen lossen, maar het wel wat makkelijker zou kunnen maken. Er zitten hier ook zat mensen die wel "voelen" en het probleem kennen en die kleine (wellicht wel hele nuttige) tipjes hebben. Vragen staat vrij, nietwaar? ;)

Ik heb nog nooit een topic geopend voor een rijtechnisch probleem op bokt dus ja, ik weet dat bokt geen "spiegel" zou kunnen zijn als iemand die echt daadwerkelijk naast/ achter / voor je staat :=

Toch moet ik zeggen dat ik uit HAW ook best wel eens fijne feedback heb gekregen waarvan ik dacht "Ohja, daar let ik te weinig op inderdaad" of "oh, daar had ik nog niet aan gedacht.. dat is misschien wel een goede oefening om...."

Nou, dat kan allemaal wel zo zijn.
Maar dit is wel een punt waar ik afhaak.
Omdat je hier op een punt aankomt waar de directe interactie het moet gaan overnemen.
Puh, dat weet jij ook wel >;) Tuttekop!
De finetuning, dat is waar je om vraagt, en dat kan niet via Bokt.
Ik haak hier af, dus.

liefs

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:24

Mallow schreef:
Bertie:
Jouw post print ik uit en hang ik boven m'n bed :D Jij slaat de spijker op z'n kop gewoon!
bloos! :oo
Ik hoop ZO dat je leert dat dressuur ook FIJN kan zijn! *\o/*
Mallow schreef:
1,5 jaar geleden heb ik behoorlijk hard van haar afgevallen en sindsdien :+ heb ik een angst ontwikkeld .. <3

Wat sneu. :(:)
Wel heel begrijpelijk!
Mallow schreef:
Als ik jullie reacties lees denk ik, ja duh, natuurlijk. Maar als ik er op zit slaat het gewoon weer om.

Nou, om eerlijk te zijn .. Dit is nou precies waar we allemaal mee zitten. :j
Het IS gewoon niet altijd gemakkelijk. :=
En daar is NIET mis mee. +:)+
Het is FANTASTISCH dat we het zien. Want alleen ZO zijn we in staat om ons open op te stellen. Om te de zoektocht te starten hoe het WEL zou kunnen. +:)+
HA!
GEEN gemakkelijke zoektocht!
Maar ojee, wat levert het veel op! <3
Mallow schreef:
Jullie hebben me goed geconfronteerd, zit echt met een rot gevoel op de bank nu, wat heb ik m'n lieve pony een hoop kopzorgen bezorgd...

Nou, en dat moet je dus vooral NIET doen! >;)
NIET WETEN mag NOOIT tot een schuldgevoel leiden.

Je hebt stinkend je best gedaan. Daar mag je géén rotgevoel over hebben! :+:
Je zou wat mij betreft een rotgevoel MOETEN hebben als je beter zou weten, en het niet in daden WIL omzetten. -:(-
Niet weten is NOOIT slecht. Weten, en niet willen, DAAR heb ik problemen mee.

Hm .. je zit nu op de bank, en vanaf nu begint je spannende reis!
Stel vragen! Neem niets voor waar aan! Ga op zoek!

Ik wens je een spannende zoektocht!

Ben ZO benieuwd naar de volgende filmpje! :j

liefs

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:26

Ik snap Bertie ook wel, snelle, makkelijke instant oplossingen zijn er niet. " Huub Huub grote truc..."
Soms heb je ook van die mensen in de les die denken dat je iets wel even makkelijk en snel fixen kan, meestal zijn dat ook nog van die ' ja maar....' types die het allemaal beter weten en beweren te doen wat je zegt maar het helpt niet...

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:51

Ik heb heel veel gelezen in dit topic en meiden, jullie maken een betere ruiter van mij. Na het lezen van 10 pagina's gaat het rijden ineens beter. De puzzelstukjes vallen weer op zijn plaats! Bedankt bedankt bedankt!!!

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:02

_Marinke_ schreef:
IlonavB schreef:
Dank je wel voor de complimentjes over mijn zit! Ben benieuwd wat jullie van de houding van mij huidige paard vinden. Het was een cru om haar ontspannen te laten lopen, het gaat nog steeds met veel downs en een paar ups. Ben benieuwd hoe jullie deze foto's bekijken. Hand houding is hier mega slecht, heb ik inmiddels weer onder controle haha!

Afbeelding

Afbeelding

Nog altijd, ik probeer nog... :o

Maar vind haar best aardig lopen het is een leuk paard! :D Volgens mij alleen wel op de voorhand nog.. maar ook dat komt wel beter heb ik het idee met jou rijden! :)

Wat doe je eigenlijk op die 2e foto? Kom je van een wending af? Ga je recht uit? Voorbereiding op een zijgang of wat? Ik vind die foto er namelijk beetje "raar" uitzien als ik er beter naar kijk... Als je in een wending rijd mag het paard volgens mij meer in het lichaam buigen en drukt het de schouder er hier een beetje uit? Ook zit jij hier volgens mij niet heel fijn erop.. volgens mij draai je zelf te veel mee en loopt je paard te recht.. :=

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor...

Heel knap dat je kan zien dat ik te gedraaid zit haha! Ben net uit de bocht bij de tweede foto, paardje is moeilijk met buiging en stelling te laten lopen, gaat ondertussen al beter. Denk dat ik binnenkort maar even een filmpje ga maken. Dat is toch heel anders dan vanaf foto's denk ik!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:26

Anthonia_ schreef:
Ik heb heel veel gelezen in dit topic en meiden, jullie maken een betere ruiter van mij. Na het lezen van 10 pagina's gaat het rijden ineens beter. De puzzelstukjes vallen weer op zijn plaats! Bedankt bedankt bedankt!!!

Pffff! TIEN pagina's! :=
dat is nog niets, er is ook nog een eerste topic! *\o/*
Het is wel een dilemma: moet je nou Al die mails gaan lezen, of blij op je paard kruipen? _O-

je maakt ons natuurlijk wel nieuwsgierig, als je zegt dat je rijden beter gaat.
FOTO's is wat we willen!
Kunnen we je lekker afkraken! ~~}>
Nee hoor, dat doen we hier niet. <3

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:28

Bertie, ze heeft op pagina 37 al 2 foto's geplaatst!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:30

KarinvdM schreef:
Ik snap Bertie ook wel, snelle, makkelijke instant oplossingen zijn er niet. " Huub Huub grote truc..."
Soms heb je ook van die mensen in de les die denken dat je iets wel even makkelijk en snel fixen kan, meestal zijn dat ook nog van die ' ja maar....' types die het allemaal beter weten en beweren te doen wat je zegt maar het helpt niet...

Tijdens de les is het bij ons ook knip in je vingers, 2 woorden en alles lukt. Maar alleen nog niet _O-

Toch heb ik vandaag redelijk fijn gereden, paard was mega vrolijk, maar wilde liever wilde sprongen maken dan rijden. Galop was dus soms teruguit en soms hard. Maar hij was wel vrolijk en na een beetje uitrazen liep hij fijn!

Zondag hebben we Macrider cup, dan zal ik wel weer laten filmen. Op het moment heeft mams het druk met bandje spelen _O- 'Zitten, recht blijven, contact houden, ADEMEN!'

Ohja :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 00:31

KarinvdM schreef:

Uiteraard :j Ik snap Bertie ook heel goed :P Idd, finetuning is niet uit te leggen in een tekst. Iemand die bij je staat zoals in les zegt wat er moet gebeuren/gaat gebeuren. En als ze het ziet wijst ze je daarop. Zodat je het leert voelen wanneer je op je paard zit.. en niet 5 uur later na het plaatsen van een filmpje. Dat exacte gevoel kun je niet terughalen als je niet weet wanneer je wat voelde of moest voelen.

Net als uitleggen hoeveel hulp je moet gebruiken en exact wanneer en voelen hoe een paard daarop reageert is niet te doen via bokt. Zoiets moet iemand doen die bij je staat. Zodat je direct een link kan leggen en ervan kan leren om dat "gevoel" terug te krijgen.

Ben het daar ook absoluut mee eens, er gaat niets of niemand boven een (goede) instructeur/instructrice die je ECHT kan helpen en waar je van kan leren. Maar Bertie weet ook wel dat ik er ook zo over denk.

Alleen soms... heel soms.. ja.. dan kan bokt soms ook interessante visies/tips opleveren.

En dat ik mezelf rechter moet maken in mijn lijf.. dat kan ook niemand voor mij doen. En ik werk er echt voor om dat voor elkaar te krijgen. Alleen soms wil ik te graag.. := Dat is ook een beetje mijn valkuil. Met paardlief hou ik rekening.. maar IK moet alles van mezelf maar wel 1,2,3 kunnen (vooral buiten paardrijden hoor, op het paard heb ik dat aardig leren loslaten. Ik kan me bijv. verschrikkelijk frustreren als ik met mn vriend een stukje aan het inzingen ben.. met vreselijke plankenkoorts.. en als ik nou net die ene noot niet voor elkaar krijg.. ik kan wel 4 of 5 uur lang op 1 zinnetje staan pushen om hem goed te krijgen als het niet lukt. Gewoon omdat ik weet dat ik het kan, want als ik niet "moet" lukt het me wel.. Dan moet ik echt even aan mijn mouw getrokken worden van "Kom... we gaan even wat anders doen."Dat had ik vroeger dus ook met paardrijden.. ik die mezelf en mijn paard pushte.. + een instructrice die pushte en als het me niet lukte IK gefrustreerd, zij gefrustreerd, paard gefrustreerd.. en waar de kunde van de ruiter eindigt.... tsja..)

Ben daarom ontzettend blij dat ik nu op het paard dingen van me af kan zetten, ik begin iedere dag op 0 en ik zie wel wat ons ritje brengt. Is dat niet veel verder dan een paar fijne slangevoltes.. dan is dat niet anders.. is dat een superfijn voelend paard die ik aan alle kanten uit kan schuiven en op kan pakken.. ben ik een heel gelukkig meisje.. maar de dag erna begin ik weer op 0.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 01-03-12 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:40

Ik heb gisteren tijdens de les een opmerking van mijn juf gekregen die voor mij heel veel op de plaats deed vallen.
"Laat je navel in de richting wijzen waar je naartoe wil" (Nu niet allemaal omgekeerd op je paard gaan zitten als je achterwaarts wil... _O- )
Niet al te letterlijk nemen, maar als je dus een sb wil, wijst je navel rechtuit, terwijl, als je op de volte wil, wijst je navel bij wijze van spreken in de richting van waar je naartoe wil. Ik zit alleen te bedenken dat dit volgens mij dan niet op gaat voor wijken...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:42

Met wijken idd niet. Maar dat heb ik idd altijd geleerd. Ik moet nu alleen minder doen, ik draai teveel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:44

je heupen moeten toch evenwijdig zijn aan de schouders van je paard? :)