Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:23

john57 schreef:
Colway schreef:
Tsjeeh die 2e foto John

Kijk en dat is dus een gecontroleerde instelling, geld van de overheid dus van ons.

Ik vind het van de zotte. Hetzelfde dat tinkers ook vaak het bokje zijn. Nou die van mij gaat liggen met zo'n gewicht op zijn rug.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:29

john57 schreef:
freeride schreef:
Wat therapie met paarden betreft zijn er denk ik 2 aspecten waarmee men rekening moet houden:
enerzijds hoe prikkelarm of prikkelrijk is de patient? een autistisch persoon is bijvoorbeeld heel prikkelarm, en zal door het gevoel en de beweging en het leven dat een paard uitstraald rustiger worden en meer 'in de wereld' kunnen zijn, ten koste van het paard, maar die kost valt nog enorm mee, ik ken toevallig 2 appaloosamerries die zich daar makkelijk voor lenen, stevige gespierde paarden met een goede kop erop.
anderzijds hoe prikkelarm of prikkelrijk is het paard? mijn eigen appiemerrie krijgt het al op haar heupen als een gehandicapte mevrouw van in de straat haar wil aaien, de merrie is te gevoelig. zij hebben echter zelf een hele oude forrester en fjord, die kunnen dat prima handelen, en dus is dat op die manier best acceptabel.
Zolang in de therapieschool er rekening wordt gehouden met de paarden en hun fysiek, kan ik er zeker mee leven dat paarden worden ingezet voor therapie. 2 van die stevige beesten met zo'n bed-doek erboven,zodat de patient de bewegingen voelt, respect voor de paarden en hun begeleiders hoor! maar ook hier moet een belastingsgrens aangehouden worden, om te voorkomen dat de paarden na een overbelasting in verzet komen en dus uit behoudt van de paarden lijkt mij.
De reden van paarden-therapie is voor mij wel duidelijk, paarden zijn puur en leven in het hier en nu, en wie van ons heeft nog nooit zijn/haar verdriet gedeeld met zijn/haar paard, ikke wel in ieder geval.

Mijn bedenkingen hebben idd betrekking op de fysieke gesteldheid van het paard. In een eerder bericht van phormicola blijkt dat hier niet of nauwelijks rekening mee gehouden wordt. Kan zeer goed begrip opbrengen in enkele gevallen, dat bepaalde therapien hun nut bewijzen echter de achterliggende gedachte dat in veel gevallen willens en wetens een paard geestelijk en lichaamlijk overbelast wordt gaat me te ver.

Ho stop halt wacht :') Mijn bericht is óf behoorlijk verdraait, óf ik heb het niet goed geschreven, want er werd juist zeer goed op de paarden gelet.
Ik denk dat deze conclusie is getrokken door het verhaal over m'n eigen gewicht in die tijd? Daar kun je idd vraatekens bij zetten, maar de paarden werden heel erg goed verzorgd en er werd geen geld bespaard. Grote ruiters kwamen niet op de kleinere paardjes.
Ik denk dat dat met mijn gewicht toen ook een beetje een tekort aan mensen was hoor. Heel soms gaat dat gewoon zo, ook in de paardenwereld en worden er concessies gedaan die niet helemaal zuiver zijn. Gelukkig ben je daar als ruiter zelf nog bij en kun je nee zeggen. Maar dat er geen rekening werd gehouden met de paarden is absoluut niet waar :n

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:30

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 13:40

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:43

Ik begrijp uit dit topic dat er alleen vrouwen met overgewicht zijn die paardrijden en géén mannen ;)
Tenminste de 90 kg met een lengte van gemiddeld 1.70/1.80 bij vrouwen kan ik mij iets bij voorstellen.
Ben alleen bang dat mijn paardrijdende broer van 1.92 hier niet blij van wordt..... :D (ja met zijn lengte weegt hij iets meer dan 90 kg en is nog net geen lopende den)
Hoe zwaar zouden Jeroen Dubbeldam, Albert Zoer, Hans Peter Minderhoud etc zijn? De eerste 2 zijn nou niet het type catwalk model qua lijf en de laatste is lang en dun, maar ja dat zegt niks toch? En volgens mij hebben hun paarden niet te lijden....
Zou het topic dan niet beter: té zware mensen te paard kunnen heten :D :D ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:43

En anders zeg je maar waar ik het gewoon dom heb opgeschreven, is ook nog een mogelijkheid. Ik ben niet altijd even scherp :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:45

Torius16 schreef:
Ik begrijp uit dit topic dat er alleen vrouwen met overgewicht zijn die paardrijden en géén mannen ;)
Tenminste de 90 kg met een lengte van gemiddeld 1.70/1.80 bij vrouwen kan ik mij iets bij voorstellen.
Ben alleen bang dat mijn paardrijdende broer van 1.92 hier niet blij van wordt..... :D (ja met zijn lengte weegt hij iets meer dan 90 kg en is nog net geen lopende den)
Hoe zwaar zouden Jeroen Dubbeldam, Albert Zoer, Hans Peter Minderhoud etc zijn? De eerste 2 zijn nou niet het type catwalk model qua lijf en de laatste is lang en dun, maar ja dat zegt niks toch? En volgens mij hebben hun paarden niet te lijden....

Of je nou man bent of vrouw, dun of dik. Te zwaar is te zwaar.
Ik heb zelf wel al het onderscheidt gemaakt tussen zware mensen die gewoon te vet zijn, of zware mensen door hun spiermassa/lengte. De laatste categorie is vaak soepel in het lijf. Dat soort mensen zou ik echt wel het voordeel van de twijfel geven en gewoon per combinatie kijken hoe het gaat.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:58

Torius16 schreef:

Ik denk dat het hier voornamelijk over vrouwen gaat omdat het aantal vrouwen op bokt/of die paardrijden wat groter is.. is dus gewoon makkelijker om over na te denken.
90 kg bij vrouwen van 1.80.. dan moet ik er nog de helft van mn eigen gewicht aaneten :Y)

Over mannen te paard..
Mijn broertje (18 jaar) - rijdt dan wel geen paard, maar even als voorbeeld dat gespierd en lang niet per se zwaar hoeft te zijn.. - is 1.90+ en weegt ook 60-70 kg.. en die is zeker niet onbespierd.. (traint momenteel voor zn zwarte band judo). Maar bouw verschilt natuurlijk ook bij mannen onderling een hoop..
Bovendien zullen de paarden van de ruiters die je noemt toch beter getraint/gereden worden dan bijv. het gemiddelde manegepaard.. (al snap ik wel dat dit wss voorbeelden zijn, je hebt natuurlijk ook recreatieruiters)
Hadden mannen niet sowieso een lager vetpercentage dan vrouwen? (Gemiddeld dan?) Dus dan heb je in elk geval minder 'achter de beweging aanklotsend vet'? :)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:00

phormicola schreef:
Torius16 schreef:

Of je nou man bent of vrouw, dun of dik. Te zwaar is te zwaar.
Ik heb zelf wel al het onderscheidt gemaakt tussen zware mensen die gewoon te vet zijn, of zware mensen door hun spiermassa/lengte. De laatste categorie is vaak soepel in het lijf. Dat soort mensen zou ik echt wel het voordeel van de twijfel geven en gewoon per combinatie kijken hoe het gaat.

Dat zeg ik: té zwaar, niet zwaardere :D
Aan de andere kant; ik hou ook niet van een lichtgewicht poppetje die met slof en al lekker zagend door de bak aan het crossen is, uiteraard met zweep en nog ff stevig die sporen in de ribbenkast prikkend.
Wat is erger? Iemand die zwaar is en alleen rustig stapt of de laatste categorie die ik noem?
Welk paard krijgt eerder last van zijn rug, nek en overige gewrichten?
Voor het geval je mij aanvalt: ik ben 1.70 en 60 kilo dus niet (té) zwaar, toch??? En mijn onderschrift zegt denk ik genoeg ;)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:04

@Tessa_1: Mijn broertje rijdt dus wel paard en wordt regelmatig verward met Sven Kramer ;) Dan weet je even z'n looks en bouw, volgens mij is daar niks mee qua bouw (idd gespierde torso en dito bovenbenen) en gewicht, maar goed daar verschillen de meningen nogal over.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:04

mannen hebben doorgaans een lager vetpercentage en meer vocht, vrouwen andersom

@ Torius, ik vind beide opties uit je vergelijking een no go

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:05

Het gaat er niet om wat 'dunne poppetjes' wel of niet doen. We hebben het hier over ruiters die gewoon rijden. Te zwaar of niet te zwaar voor het paard :)

Als we gaan denken in termen van zagen en andere klunzige bezigheden door ruiters, wat is dan slechter? Een zagende dunne ruiter, of een zagende dikke ruiter.
Zoals jij het stelt, is er geen vergelijking mogelijk. ;)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:06

@Colway: Want? Explain please!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:06

Colway schreef:

Vrouwen minder vocht? Echt waar? := Dan ben ik zeker een uitzondering :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:07

Waarom kiezen tussen 2 slechte opties?

Als er 2 meiden op mijn pad staan, de 1 met overgewicht, de ander met een hardhandige rij-stijl en normaal gewicht, dan mogen ze Col een aai geven en that's it. Als er iemand op gaat is dat een verantwoorde ruiter met een gezond gewicht.

Je moet niet willen kiezen uit 2 slechte opties, je moet gaan voor een juiste keuze

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:09

phormicola schreef:
Colway schreef:

Vrouwen minder vocht? Echt waar? := Dan ben ik zeker een uitzondering :')

doorgaans he? Dat is ook de reden (althans 1 van de redenen) waarom vrouwen eerder dronken worden. Alcohol verspreid zich over lichaamsvocht en niet over vet. Bij mannen wordt er dus meer verdeeld, bij vrouwen minder (en vrouwen zijn doorgaans ook nog eens kleiner)

Maar goed, we zijn van zwaaiende tieten, naar khillerwhales, via aangepast paardrijden voor gehandicapten nu in de kroeg beland :+ En ik zag Sven Kramer ook nog voorbij komen ;-)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:10

Volgens mij zijn de ruiters op de foto van een instelling niet ruiters die 'gewoon rijden'.
Ik ken een manege waar ook mensen met een handicap 'rijden'. Dit bestaat uit de hand stappen met begeleider ernaast en dan stappen ze wat oefeningen en draaien wat om pionnetjes heen. Draf en galop laat staan zelfstandig rijden komt er echt niet aan te pas. Er is nl. ook nog zoiets als 'veilig en verantwoord' rijden.
Dat is heel wat anders dan man/vrouw van 1.80 van 90 kg die bijv. wedstrijden rijdt op en KPWN van 1.63
Ja en idd als ik dat zie, vind ik geen gezicht en a-sociaal naar het paard toe.

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:16

Daar heb je wel een punt hoor Torius, desalniettemin denk ik dat je je moet afvragen of je ook stapritjes zou moeten willen, ook dat us belasting, zeker als ik zo'n foto zie met 2 mensen erop waarvan 1 nog met overgewicht ook, dat mogen zij van mij per direct verbieden.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:30

@ Colway:Oké dat te zwaar is dan dus belasting c.q. overbelasting. Maar voor hoe lang is dat? 1 uur? En wellicht zitten ze er met z'n tweeën in totaal een kwartier op. En dat vind je erger dan iemand die elke dag een uur rijdt en z'n paard met allerlei hulpmiddelen in de krul trekt (en het dan vreemd vind dat het paard een rugprobleem heeft)?
En waarom ik de vergelijking van oa Jeroen Dubbeldam maakte: Jeroen is ambassadeur van een Stichting waar oa ook met een duozadel wordt gereden. Hier liet hij een stukje van zien tijdens de Expo Talent Sale in Hengelo afgelopen keer.
Eerlijk ik ben er ook geen voorstander van, maar heb wel genoten van het jongetje dat voor bij hem op zat. Wat een blik, wat een uitstraling, wat een plezier!
En hoe Jeroen hier mee omging, fantastisch gewoon!
En toen dacht ik in een klein ogenblik aan de 'normale' kinderen die ik rond zie crossen op hun pony al trekkend aan de teugels, schelden, huilend, trappend etc.
Tja toen bracht de realiteit mij even met beide benen op de grond omdat oordelen en veroordelen zo gemakkelijk gaat en dat alleen op basis van een foto waar we niet eens de reden en achterliggende gedachte van kennen..........
Dan zijn onze paardjes toch hele lieve dieren die ons niet veroordelen op lengte, gewicht, kleur, rijvaardigheid etc. en toch maar weer doen wat wij vragen.
En idd die dieren moet je hier en daar wel zeker beschermen tegen, té zware personen, maar zeg jij dat iemand recht in z'n gezicht?
Hier op zo'n forum is het lekker anoniem en durft iedereen te schrijven wat 'ie denkt, maar in het echie??

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:42

Colway, met Sven Kramer in de kroeg, hmmm ik kan me ergere dingen bedenken om te doen op deze mooie vrijdagmiddag :P .

Ik vind persoonlijk een te zwaar minder valide persoon nog steeds wat anders dan een te zwaar valide persoon. Kijk, als ik die 1e foto zie dan denk ik eerst wel: gut da's wel zwaar voor dat beestje :(:) . Maar als ik dan die énorme glimlach zie van dat meisje, tja...
Eigenlijk màg dat soort dingen natuurlijk niet ten koste gaan van het dier en ik praat het ook niet goed maar aan de andere kant, de paarden van de bedoeïnen die ingezet worden voor ritjes in de woestijn met toeristen hebben het pas echt slecht. Evenals de koeien van arme boeren in Indonesië of wat te denken van politiepaarden tijdens een rel?

Geen goed vergelijk, ik weet het maar gevoelsmatig vind ik het dan tóch erger als een paardeneigenaar met een privépaard, die beter zou moeten weten, met overgewicht op een paard stapt en daar (wellicht) nog intensief mee rijdt ook als een gehandicapt iemand die de dag van zijn/haar leven heeft.

Maar te zwaar blijft natuurlijk idd te zwaar of iemand nu gehandicapt is of niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:46

Torius, ik zou dat zéker wel recht in iemands gezicht zeggen als het MIJN paarden betreft ;).

En nogmaals én overgewicht is slecht én onnodig trekken/sleuren/porren net zo goed goed. Maar daar gaat het in dit topic simpelweg niet over ;).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:52

Citaat:
En dat vind je erger dan iemand die elke dag een uur rijdt en z'n paard met allerlei hulpmiddelen in de krul trekt (en het dan vreemd vind dat het paard een rugprobleem heeft)?

waar hoor je mij dat zeggen? Nu trek je de boel uit z'n verband. Ik zie allebei liever niet. Ik snap ook nog steeds niet waarom voorbeelden van uitersten het onderwerp overgewicht op een paard moeten recht kletsen.

Dat is hetzelfde als zeggen dat je liever een kind ziet dat thuis verwaarloost wordt dan dat het misbruikt wordt. Het moet allebei niet mogen en je streven zal altijd moeten zijn om beiden niet te laten gebeuren

Citaat:
En idd die dieren moet je hier en daar wel zeker beschermen tegen, té zware personen, maar zeg jij dat iemand recht in z'n gezicht?
Hier op zo'n forum is het lekker anoniem en durft iedereen te schrijven wat 'ie denkt, maar in het echie??

Ligt eraan, maar het is wel lastig. Als ik iemand zijn paard zie trappen, ga ik daar zeker op af ja, net als mensen die hun hond verrot slaan. Bij overgewicht blijft dat lastig, want dan denk ik eerder 'wie ben ik'. Toch heb ik wel degelijk mensen erop aangesproken hoor, al waren dat dan weer bekenden (stalgenoten, lesgenoten, etc) omdat e met hen in gesprek raakt. Op mijn eigen paard sta ik gewoon geen ruiter met overgewicht toe. Een vriend wilde erop (105kg) en ik heb nee gezegd en gewoon gezegd dat ik hem et zwaar vond. Was hij niet blij mee. Maar mijn paard wel

Overigens is het flauw om te zeggen dat het hier allemaal maar anoniem gezegd kan worden. Ik discussieer ook mee over bijv. geloof of over ik noem maar iets overlast gevende allochtone jeugd, maar dat betekent toch niet dat je IRL ook altijd maar mensen moet aanspreken? Discussiëren is discussiëren. Wil iemand met mij IRL discussiëren zal ik ook mijn ongezouten mening geven. Ik zal er niet snel zomaar even op afstappen. En aangezien dit een forum is, oftewel een plek waar gediscussieerd mag worden en meningen worden gedeeld, laat ik me bij deze wel uitnodigen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:43

Het hoort bij mijn taak als instructie om er wat van te zeggen :) En dat heb ik ook in alle te zware gevallen gedaan. Ruiters die in principe niet echt overdreven zwaar zijn mogen van mij alleen op bepaalde paarden rijden en de rest gewoon niet. Net zoals dat je een lang persoon niet op kleinere paarden/pony's zet.
Ik zeg ook gewoon glashard 'nee, je bent daar te zwaar voor'. Aan hun de taak om er wat mee te doen, of niet :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:49

Torius16 schreef:
Volgens mij zijn de ruiters op de foto van een instelling niet ruiters die 'gewoon rijden'.
Ik ken een manege waar ook mensen met een handicap 'rijden'. Dit bestaat uit de hand stappen met begeleider ernaast en dan stappen ze wat oefeningen en draaien wat om pionnetjes heen. Draf en galop laat staan zelfstandig rijden komt er echt niet aan te pas. Er is nl. ook nog zoiets als 'veilig en verantwoord' rijden.
Dat is heel wat anders dan man/vrouw van 1.80 van 90 kg die bijv. wedstrijden rijdt op en KPWN van 1.63
Ja en idd als ik dat zie, vind ik geen gezicht en a-sociaal naar het paard toe.

dus 90 kg bij 1.80 vindt je a-sociaal naar het paard toe de kwpn-er van 1.63m, wat vindt jij dan de absolute grens,graag zo uitgebreid mogelijk
antwoorden, type paard, lengte en gewicht ruiter etc...daar draait het in dit topic om.
en het waarom is ook niet onbelangrijk natuurlijk :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:51

Ik denk dat het een beetje ondoenlijk wordt om voor elk specifiek paard hier een grens vast te leggen. Ik vind 90 kilo voor een gewoon paard van gemiddelde grote echt wel het maximum en eigenlijk nog iets te zwaar.