Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gootje12 schreef:Ik rij soms met slof ,omdat ik een zeer explosief paard heb. Hij is wel goed aan de hulpen , maar zoo kijkerig ,dat je geen tijd hebt om te reageren als hij wegspringt en dan lig je er naast . Met de slof wordt z'n reactie wat ingedamd. Dus is het puur voor zelfbehoud.
Als ik train heb ik hem niet nodig , alleen buiten en al het erg waait. Meneer denkt dan dat hij Pegasus is,
verder vind ik dat een beginner nooit met een slof moet rijden.
freeride schreef:Een vraagje aan iedereen die erop wil antwoorden: Waarom pak je er eventjes of voor enkele malen een slof bij? waarom neem je niet meer tijd, of zoek je niet naar een andere manier om door een probleem heen te raken? enkel eerlijke antwoorden kunnen een fijn vervolg van de discussie opleveren, en IEDEREEN mag van mij reageren,echt.
Joolien schreef:gootje12 schreef:Ik rij soms met slof ,omdat ik een zeer explosief paard heb. Hij is wel goed aan de hulpen , maar zoo kijkerig ,dat je geen tijd hebt om te reageren als hij wegspringt en dan lig je er naast . Met de slof wordt z'n reactie wat ingedamd. Dus is het puur voor zelfbehoud.
Als ik train heb ik hem niet nodig , alleen buiten en al het erg waait. Meneer denkt dan dat hij Pegasus is,
Waarom is jouw paard zo? Komt hij te weinig buiten? Teveel voer? Ben jij gespannen?
freeride schreef:Een vraagje aan iedereen die erop wil antwoorden: Waarom pak je er eventjes of voor enkele malen een slof bij? waarom neem je niet meer tijd, of zoek je niet naar een andere manier om door een probleem heen te raken? enkel eerlijke antwoorden kunnen een fijn vervolg van de discussie opleveren, en IEDEREEN mag van mij reageren,echt.
deruijter schreef:Joolien schreef:
Waarom is jouw paard zo? Komt hij te weinig buiten? Teveel voer? Ben jij gespannen?
je hebt ook gewoon paarden die heel explosief en heet van zichzelf zijn.
Joolien schreef:gootje12 schreef:Ik rij soms met slof ,omdat ik een zeer explosief paard heb. Hij is wel goed aan de hulpen , maar zoo kijkerig ,dat je geen tijd hebt om te reageren als hij wegspringt en dan lig je er naast . Met de slof wordt z'n reactie wat ingedamd. Dus is het puur voor zelfbehoud.
deruijter schreef:ik heb een paard gehad dat zich gewoon echt doodliep. Ze stond dag en nacht buiten.
en nog was ze met rijden niet te houden. Het enigste wat ze kreeg was hooi.
Het was wel een super voorzichtig paard, dus we hebben haar wel goed kunnen verkopen.
Maar heet dat ze was, zo'n heet paard heb ik nog nooit aangewezen gekregen.
MyWishMax schreef:freeride schreef:Een vraagje aan iedereen die erop wil antwoorden: Waarom pak je er eventjes of voor enkele malen een slof bij? waarom neem je niet meer tijd, of zoek je niet naar een andere manier om door een probleem heen te raken? enkel eerlijke antwoorden kunnen een fijn vervolg van de discussie opleveren, en IEDEREEN mag van mij reageren,echt.
Voor mezelf... Ik ben nooit een hele dappere ruiter geweest, maar ben ook nooit bang geweest voor eigen paard. Ik viel er wel eens af met opstappen, maar daaris hij altijd lastig mee geweest en toen ik wist hoe ik het aan moest pakken, viel ik ook niet meer. Tot ik hem, onbewust, aangeleerd had dat rennen niet mocht en hij dus 'braaf' ging stilstaan. Toenik hem daar doorheen prikte, knalde hij me er geheel terecht af. Gevolg was wel dat ik niks meer durfde te doen als we stil stonden. En als hij zijn hoofd omhoog deed omdat het moeilijk werd, stopte ik met rijden en kan hij gaan stilstaan. Hoofd omhoog bleek blessure te zijn, nadat hij weer goed was, bleef hij echter op moeilijke stukken stl staan en ik reed niet meer. Met de slof erom, deed hij zijn hoofd niet meer zo enorm hoog en durfde ik te blijven rijden. Terwijl het heel krom was, wat dat ding hing zo los...
setteke schreef:freeride schreef:door zelf gecontroleerd zo'n paard los te galloperen, of even buiten te laten, of even aan de longe met halster te laten gaan?
Als je dit allemaal doet en het gebeurt nog? Wat is er dan mis met een los slofje eraan?
Tendance schreef:Je hebt ook kinderen met ADHD, die kun je een pilletje geven, dat is er niet voor mensen.
Heel weinig en dan bedoel ik echt heel weinig eten geven zou dan ook kunnen helpen, maar dat wil je toch zowel een kind als een paard niet aandoen?
Dan heeft het paard gewoon te kort aan energie om op zijn manier te functioneren.

freeride schreef:MyWishMax schreef:Voor mezelf... Ik ben nooit een hele dappere ruiter geweest, maar ben ook nooit bang geweest voor eigen paard. Ik viel er wel eens af met opstappen, maar daaris hij altijd lastig mee geweest en toen ik wist hoe ik het aan moest pakken, viel ik ook niet meer. Tot ik hem, onbewust, aangeleerd had dat rennen niet mocht en hij dus 'braaf' ging stilstaan. Toenik hem daar doorheen prikte, knalde hij me er geheel terecht af. Gevolg was wel dat ik niks meer durfde te doen als we stil stonden. En als hij zijn hoofd omhoog deed omdat het moeilijk werd, stopte ik met rijden en kan hij gaan stilstaan. Hoofd omhoog bleek blessure te zijn, nadat hij weer goed was, bleef hij echter op moeilijke stukken stl staan en ik reed niet meer. Met de slof erom, deed hij zijn hoofd niet meer zo enorm hoog en durfde ik te blijven rijden. Terwijl het heel krom was, wat dat ding hing zo los...
De problemen begonnen dus eigenlijk al bij het opstappen, er was of is voor jouw paard een reden om je niet rustig te willen laten opstappen, dus er zit iets niet goed tussen jou en je paard, als op dat moment iemand jou had geholpen om de verhoudingen tussen jou en je paard goed te krijgen alvorens je zou opstappen, was er nooit een probleem geweest, je hebt niet goed genoeg kunnen luisteren naar zijn fluisterende klachten waarschijnlijk....een simpele manier om dit te voorkomen, als je paard er zo'n punt van maakt om je op te laten stappen, en hij kan jou er niet mee overtuigen om van zijn rug af te blijven, luister dan een beetje beter, en zie en hoor wat ie te zeggen heeft,stap er niet op tot ie het "toelaat".
Ze zijn niet Evil van zichzelf, en horen het graag als ze het goed doen, maar ze zijn niet zo sterk in menselijke communicatie.
setteke schreef:Freeride, zoals jij het allemaal omschrijft, werkt het niet in de praktijk meestal.
Je bedoelingen zullen vast goed zijn, en ik weet zeker dat een heleboel mensen blij zijn met je adviezen.