is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:43

Ik rij soms met slof ,omdat ik een zeer explosief paard heb. Hij is wel goed aan de hulpen , maar zoo kijkerig ,dat je geen tijd hebt om te reageren als hij wegspringt en dan lig je er naast . Met de slof wordt z'n reactie wat ingedamd. Dus is het puur voor zelfbehoud.
Als ik train heb ik hem niet nodig , alleen buiten en al het erg waait. Meneer denkt dan dat hij Pegasus is,
verder vind ik dat een beginner nooit met een slof moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:45

gootje12 schreef:
Ik rij soms met slof ,omdat ik een zeer explosief paard heb. Hij is wel goed aan de hulpen , maar zoo kijkerig ,dat je geen tijd hebt om te reageren als hij wegspringt en dan lig je er naast . Met de slof wordt z'n reactie wat ingedamd. Dus is het puur voor zelfbehoud.
Als ik train heb ik hem niet nodig , alleen buiten en al het erg waait. Meneer denkt dan dat hij Pegasus is,

Waarom is jouw paard zo? Komt hij te weinig buiten? Teveel voer? Ben jij gespannen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:46

freeride schreef:
Een vraagje aan iedereen die erop wil antwoorden: Waarom pak je er eventjes of voor enkele malen een slof bij? waarom neem je niet meer tijd, of zoek je niet naar een andere manier om door een probleem heen te raken? enkel eerlijke antwoorden kunnen een fijn vervolg van de discussie opleveren, en IEDEREEN mag van mij reageren,echt.

Omdat ik liever niet eerst de tijd neem en een paar keer op een auto beland, maar dat liever direct wil voorkomen.
En een andere manier zoeken, die vaak niets zal opleveren, terwijl ik dit op voorhand al weet? Ik rijd met mijn ene paard zonder cap, maar ben echt niet zo suïcidaal, dat ik met het andere paard het verkeer in ga zonder slof.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:46

Het is gewoon een grapjas :+ , Joolien. En hij is nu zijn wilde haren wel kwijt, dus eigenlijk nooit meer nodig.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:47

Joolien schreef:
gootje12 schreef:

Waarom is jouw paard zo? Komt hij te weinig buiten? Teveel voer? Ben jij gespannen?

je hebt ook gewoon paarden die heel explosief en heet van zichzelf zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:49

freeride schreef:
Een vraagje aan iedereen die erop wil antwoorden: Waarom pak je er eventjes of voor enkele malen een slof bij? waarom neem je niet meer tijd, of zoek je niet naar een andere manier om door een probleem heen te raken? enkel eerlijke antwoorden kunnen een fijn vervolg van de discussie opleveren, en IEDEREEN mag van mij reageren,echt.

Voor mezelf... Ik ben nooit een hele dappere ruiter geweest, maar ben ook nooit bang geweest voor eigen paard. Ik viel er wel eens af met opstappen, maar daaris hij altijd lastig mee geweest en toen ik wist hoe ik het aan moest pakken, viel ik ook niet meer. Tot ik hem, onbewust, aangeleerd had dat rennen niet mocht en hij dus 'braaf' ging stilstaan. Toenik hem daar doorheen prikte, knalde hij me er geheel terecht af. Gevolg was wel dat ik niks meer durfde te doen als we stil stonden. En als hij zijn hoofd omhoog deed omdat het moeilijk werd, stopte ik met rijden en kan hij gaan stilstaan. Hoofd omhoog bleek blessure te zijn, nadat hij weer goed was, bleef hij echter op moeilijke stukken stl staan en ik reed niet meer. Met de slof erom, deed hij zijn hoofd niet meer zo enorm hoog en durfde ik te blijven rijden. Terwijl het heel krom was, wat dat ding hing zo los...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:50

deruijter schreef:
Joolien schreef:

je hebt ook gewoon paarden die heel explosief en heet van zichzelf zijn.

Dat klopt maar daar kun je zat aan doen. Dat soort paarden moet je gewoon veel buiten gooien, afleiden, de juiste voerbalans. Dan komt het goed.
Het is maar hoe je er mee omgaat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:52

Daar kun je niet altijd iets aan doen helaas. Vaak heeft dit ook met de ervaringen van het paard te maken en die zal het toch eerst op moeten doen, voordat het weet, dat het niet iets levensbedreigend is!
Mijn paarden staan van 7 tot 7 buiten en dat is echt wel zat, maar mijn tuin is gewoon Koos ervaringloos en moet dus gewoon ervaring opdoen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:54

Je hebt ook kinderen met ADHD, die kun je een pilletje geven, dat is er niet voor mensen.
Heel weinig en dan bedoel ik echt heel weinig eten geven zou dan ook kunnen helpen, maar dat wil je toch zowel een kind als een paard niet aandoen?
Dan heeft het paard gewoon te kort aan energie om op zijn manier te functioneren.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 29-01-12 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:54

@ Joolien ; Mijn paard is gewoon zo. Hij komt iedere dag in de wei en krijgt genoeg aandacht. Het is een oud ZZ-L paard van 21 Jr. dat nog altijd denkt dat hij een 4jr hengst is . ik heb er soms mijn handen aan vol. Maar ik ben blij dat hij nog zo goed is. En ondanks dat hij al op leeftijd is , is hij nog fit en bliksems snel.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:55

ik heb een paard gehad dat zich gewoon echt doodliep. Ze stond dag en nacht buiten.
en nog was ze met rijden niet te houden. Het enigste wat ze kreeg was hooi.
Het was wel een super voorzichtig paard, dus we hebben haar wel goed kunnen verkopen.
Maar heet dat ze was, zo'n heet paard heb ik nog nooit aangewezen gekregen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:56

Haha, Gootje12, jij hebt nog een fitte opa :D . Leuk hoor!

gootje12

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:00

O ja , heel leuk. Alleen is het vallen vaak zo pijnlijk, hij is n.l 1,75m , en ik niet zo lenig meer. Maar goed , ik ben blij dat hij nog zo'n plezier heeft.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:37

Joolien schreef:
gootje12 schreef:

je hebt ook gewoon paarden die heel explosief en heet van zichzelf zijn.[/quote]

Jij doelt nu op een energiek paard van nature, maar die eerste overtollige energie kun je toch ook in goede banen leiden door zelf gecontroleerd zo'n paard los te galloperen, of even buiten te laten, of even aan de longe met halster te laten gaan? accepteer dat karakter gewoon, en probeer dat niet te beteugelen maar te managen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:40

deruijter schreef:
ik heb een paard gehad dat zich gewoon echt doodliep. Ze stond dag en nacht buiten.
en nog was ze met rijden niet te houden. Het enigste wat ze kreeg was hooi.
Het was wel een super voorzichtig paard, dus we hebben haar wel goed kunnen verkopen.
Maar heet dat ze was, zo'n heet paard heb ik nog nooit aangewezen gekregen.

Geen enkel paard is "knetterheet" van zichzelf, als je lang en goed genoeg zoekt komt de reden en dus de oplossing wel boven,
ik zeg niet dat het volledig over zal zijn, maar zo energiek is een paard zonder rust in zijn donder, aan de ruiter dit beter te maken voor het paard, niet enkel voor de ruiter.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:43

freeride schreef:
door zelf gecontroleerd zo'n paard los te galloperen, of even buiten te laten, of even aan de longe met halster te laten gaan?

Als je dit allemaal doet en het gebeurt nog? Wat is er dan mis met een los slofje eraan?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:46

MyWishMax schreef:
freeride schreef:

Voor mezelf... Ik ben nooit een hele dappere ruiter geweest, maar ben ook nooit bang geweest voor eigen paard. Ik viel er wel eens af met opstappen, maar daaris hij altijd lastig mee geweest en toen ik wist hoe ik het aan moest pakken, viel ik ook niet meer. Tot ik hem, onbewust, aangeleerd had dat rennen niet mocht en hij dus 'braaf' ging stilstaan. Toenik hem daar doorheen prikte, knalde hij me er geheel terecht af. Gevolg was wel dat ik niks meer durfde te doen als we stil stonden. En als hij zijn hoofd omhoog deed omdat het moeilijk werd, stopte ik met rijden en kan hij gaan stilstaan. Hoofd omhoog bleek blessure te zijn, nadat hij weer goed was, bleef hij echter op moeilijke stukken stl staan en ik reed niet meer. Met de slof erom, deed hij zijn hoofd niet meer zo enorm hoog en durfde ik te blijven rijden. Terwijl het heel krom was, wat dat ding hing zo los...

De problemen begonnen dus eigenlijk al bij het opstappen, er was of is voor jouw paard een reden om je niet rustig te willen laten opstappen, dus er zit iets niet goed tussen jou en je paard, als op dat moment iemand jou had geholpen om de verhoudingen tussen jou en je paard goed te krijgen alvorens je zou opstappen, was er nooit een probleem geweest, je hebt niet goed genoeg kunnen luisteren naar zijn fluisterende klachten waarschijnlijk....een simpele manier om dit te voorkomen, als je paard er zo'n punt van maakt om je op te laten stappen, en hij kan jou er niet mee overtuigen om van zijn rug af te blijven, luister dan een beetje beter, en zie en hoor wat ie te zeggen heeft,stap er niet op tot ie het "toelaat".
Ze zijn niet Evil van zichzelf, en horen het graag als ze het goed doen, maar ze zijn niet zo sterk in menselijke communicatie.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:49

setteke schreef:
freeride schreef:
door zelf gecontroleerd zo'n paard los te galloperen, of even buiten te laten, of even aan de longe met halster te laten gaan?

Als je dit allemaal doet en het gebeurt nog? Wat is er dan mis met een los slofje eraan?

Eigenlijk alles, werk desnoods een uur met hem op de grond alvorens op te stappen, of wissel de 2 continu af, 20 minuten zinvol grondwerk, 5 minuten erop, terug grondwerk, even ontspannen, weer even rijden, terug wat grondwerk....ik zeg niet dat het gemakkelijk is, maar de moeizame weg en de langste weg dan ook daardoor neem je om op de mooiste plekjes te komen...(en wat anderen van je "spelletjes" vinden, moet je maar negeren).

Anoniem

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:52

Er een slof omhangen vind ik een simpele en snelle manier van het probleem omzeilen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:53

Freeride, zoals jij het allemaal omschrijft, werkt het niet in de praktijk meestal.
Je bedoelingen zullen vast goed zijn, en ik weet zeker dat een heleboel mensen blij zijn met je adviezen :D .

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:54

Joolien schreef:
Er een slof omhangen vind ik een simpele en snelle manier van het probleem omzeilen.

Precies en veilig voor paard en ruiter.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:55

Tendance schreef:
Je hebt ook kinderen met ADHD, die kun je een pilletje geven, dat is er niet voor mensen.
Heel weinig en dan bedoel ik echt heel weinig eten geven zou dan ook kunnen helpen, maar dat wil je toch zowel een kind als een paard niet aandoen?
Dan heeft het paard gewoon te kort aan energie om op zijn manier te functioneren.

ook even op je vorige bericht reageren: Klopt, een ervaingloos (jong) paard moet ervaringen opdoen, en als je dat op straat en in het verkeer niet aan de hand doet, en er dus op gaat zitten, kan ik leven met je slof-idee, echter een ouder dier dat ook ervaring moet opdoen buiten de rijbak, moet je eigenlijk begeleiden vanaf de grond, zo'n dier heeft inmiddels genoeg gezien om te weten dat: als de tweebener kalm is, zal ik dat ook wel kunnen zijn...dus, stevig halstertje (touwhalster bijv.) onder zijn hoofdstel, en als je een moeilijk of spannend stuk tegenkomt,stap je af en doe je het hem voor, hij zal je begrip en respect waarderen door van jou af te kijken hoe het moet :)
edit: adhd is bij paarden niet echt iets dat voorkomt, overload aan suikers wel, controleer zijn voer eens op suikers en zetmeel, geeft echt een wereld van verschil.
Laatst bijgewerkt door freeride op 29-01-12 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:59

freeride schreef:
MyWishMax schreef:

De problemen begonnen dus eigenlijk al bij het opstappen, er was of is voor jouw paard een reden om je niet rustig te willen laten opstappen, dus er zit iets niet goed tussen jou en je paard, als op dat moment iemand jou had geholpen om de verhoudingen tussen jou en je paard goed te krijgen alvorens je zou opstappen, was er nooit een probleem geweest, je hebt niet goed genoeg kunnen luisteren naar zijn fluisterende klachten waarschijnlijk....een simpele manier om dit te voorkomen, als je paard er zo'n punt van maakt om je op te laten stappen, en hij kan jou er niet mee overtuigen om van zijn rug af te blijven, luister dan een beetje beter, en zie en hoor wat ie te zeggen heeft,stap er niet op tot ie het "toelaat".
Ze zijn niet Evil van zichzelf, en horen het graag als ze het goed doen, maar ze zijn niet zo sterk in menselijke communicatie.

Je leest het niet goed. De enige keren dat ik eraf was gevallen, was toen vlak na het opstappen. Dat had ik na een half jaar helemaal door, toen kon ik dag in dag uit opstappen overal en elke manieren dat ging goed. Pas 3 jaar later gebeurde het verhaal hierboven, waardoor ik tijdelijk een slof om heb gedaan voor mezelf.

Hij liet trouwens niemand rustig opstappen, heeft/had enorme zadeldwang/singelnijd. Was ook aan de longeerlijn, altijd als er iets vreemds op zijn rug/rond zijn buik kwam. Ik heb dagen gehad dat ik niet eens reed, omdat we bezig waren met hem te laten wennen, grondwerk, schriktraining, manieren om hem op zijn gemak te laten zijn met alles wat we met hem deden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:01

setteke schreef:
Freeride, zoals jij het allemaal omschrijft, werkt het niet in de praktijk meestal.
Je bedoelingen zullen vast goed zijn, en ik weet zeker dat een heleboel mensen blij zijn met je adviezen :D .

En waarom werkt het niet? omdat je er niets voor voelt om op een andere manier dan je gewoonte is met zulke paarden/situaties om te gaan, of omdat je overtuigd bent dat het met de paarden die jij kent niet zal werken?
en ik heb niks dan goede bedoelingen, maar denk wel meer in het belang van het paard, zo geef ik ook les, en degene die daartegen kunnen vinden het ook fijn, degenen die het niet trekken zonder hulpmiddelen of harde hand, stopepn ook snel met lessen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:04

Freeride het zit bij mij echt niet in het voer hoor! Het zit in zijn schijterige karakter.
Minder voer gaat hij niet krijgen en ander voer ook niet, want hij functioneert verder geweldig namelijk!
Aan de hand ga ik niet met hem langs de weg. Veel te veel gedoe met zo'n paard van 1.80, dat iedere voorbij komende auto eng vindt. Dan zit ik er liever op. Dat gaat veel makkelijker!