[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:17

Bertie ; nee hoor, ik vind het fijn om commentaar te krijgen want daar kan ik juist wat mee, het kwam alleen over alsof het maar een godswonder was dat ik me punten reed haha :+
Bedankt voor je commentaar, dat van mijn zit klopt, dat viel me zelf ook op in het filmpje.. heb inmiddels wat zitlessen gehad waardoor ik nu veel meer in balans zit en jeetje, wat kan dat veranderen in je hele rij-stijl, Lynn ging veel beter en veel ruimer lopen!

S_en_Z ; inderdaad, best grappig! Een stuuuuuuuk kleiner maar toch veel van elkaar gemeen! :D Dat ik Lynn net haar was ze echt heel lelijk, dun en lang, wat HAD ik gekocht maar nu met de bespiering begint het echt wat te worden.
Ik krijg veel complimentjes op wedstrijd maar ik ben nog té perfectionistisch, dat moet ik afleren!

Merel ; ik vind Beeb echt een ontzettend leuk paard, leuk om weer een foto van jullie te zien! Hij heeft een erg mooi voorbeen gebruik!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:19

mischien leuk om te zien mijn paard als 3.5 jarige en als 6 jarige.

Afbeelding
3.5 jaar meet hij 1.57

Afbeelding
als 6 jarige meet hij 1,65

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:21

Nog een leuke wijk foto! We begonnen met 4en en rijden nu 8en.
Afbeelding

Bloem24

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:23

Pion ; hoe groot is die van jou? Ga je nu eindelijk eens B starten? Dat ik in jullie topic zat moest je al starten joh, gaat makkelijk lukken met het beeld zo vanaf de foto's!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:30

Doris is een kleintje, 1.62, maar de perfecte maat voor mij :D
Ja, we gaan 1 maart starten!
Ben nu al een beetje zenuwachtig haha.
Had ik met mijn pony ook, maar het werd steeds 'normaler'. Maar nu is het weer helemaal nieuw.
Hoop dat ik het voldoende los kan laten.

Mooie foto hoor van het wijken! Erg netjes.

Daar zijn nog aardig wat centimeters bijgekomen Rali!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:33

Echt? Dat zou je niet zeggen, had haar een stuk groter geschat! Je hoeft helemaal niet zenuwachtig te zijn, denk gewoon 'ik ga voor de ervaring' en stel niet te hoge eisen aan jezelf, belangrijkste is dat je geniet, die punten komen vanzelf wel al denk ik dat dat niet eens een probleem is :+

Ik heb tegenwoordig homeopatische pilletjes, fantastisch spul.. Zit heel relaxt op mn peerd.

Rali ; wat een verschil in de nek! Knap hoor!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:37

Dat is ook mijn insteek, voor de ervaring. :j
Net zo rijden als thuis. Bij een 'foutje' gewoon door blijven gaan.
Maar toch heb ik een beetje kriebels.

En nu weer ontopic haha :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:02

Pion schreef:
Voor juryleden:
Wat zien jullie het liefst in de B?
Oprichting is daar nog niet echt aan de orde, maar moet toch het hoogste punt tussen de oren zitten?

Oprichting is in de B inderdaad niet aan de orde. Maar de nek als hoogste punt moet wel hoor.
In het dressuurproevenboekje lees ik op pag 20: (ik sla wat woorden over her en der)
"Houding van hoofd en hals .. afhankelijk van graag van africhting .. in ieder geval een hals .. met nek als hoogst punt".

Even verder staat:
"Evenwicht .. bij de basisdressuur .. wordt gestreefd naar 'horizontaal evenwicht' .. voor- en achterhand gelijkmatig belast"

Lijkt me klip en klaar. :)
Kijk om je heen, naar al die veel te 'ronde' paarden die op de voorhand lopen. Probeer je eens voor te stellen wat er moet gebeuren om dat om te buigen naar 'rijzen in de voorhand, zakken in de achterhand'. Wat een ellende voor de paarden: eerst verkeer aanleren, niet geleerd hebben om op eigen benen te lopen, en als de combinatie dan als het waren ' opeens' aan de verzameling moet, dan wordt dat een gewurg van heb ik jou daar.
Arme paarden. Liever vanaf het begin goed, toch?

Lees op pagina 16 van het dressuurproevenboekje trouwen ook even. :)
Daar staat het skala van de africhting.dan weet je vanzelf wat er in de B gevraagd wordt:
1. takt
2. souplesse/ ontspanning/ losheid
3. aanleuning.

Als je die drie basisonderdelen voor elkaar hebt zit je al dik in de L. :)
Het aller-, állerbelangrijkste is dus kwaliteit van beweging. Op vier benen. Dus: nek hoogste punt.

Heel interessant, dat dressuurproevenboekje! *\o/*

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:48

Ik ga het dressuurproevenboekje binnenkort even kopen :)

Ah, dus nek op hoogte punt (als ik het goed begrijp).
Dat moet te doen zijn.
Ik zat steeds in mijn hoofd met 'tussen de oren' en dat leek me in de B al best pittig haha.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:03

Opgericht en rond in de hals waarbij achter het hoofdstel hoogste plek is..

of langer in de hals met hoofd op ll = nek hoogste plek

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:24

S_en_Z schreef:

Even muggenziften mag wel he? :)
Lees pag. 20:
"Het hoofd moet iets voor de loodlijn zijn. Echter op het moment dat de ruiter hulpen geeft om ... kan het hoofd van het paard dichter bij de loodlijn komen"
Leuk he? Zelfs in dat laatste geval dus nog steeds vóór de loodlijn!

Veel van dit topic gaat over het te diep, het op de voorhand, het te rond.
Vreemd eigenlijk, want wat heel veel mensen kennelijk als 'goed' ervaren staat toch duidelijk beschreven als NIET goed.

Waarschijnlijk heeft het te maken met dat 'over de rug' rijden. Met over de rug rijden is op zich niets mis. maar als het een verkeerde rijstijl veroorzaakt is er iets niet in orde.
Het beste is om de hoofd- hals instelling af te kunnen wisselen. En daar zit hem nou net het probleem van zoveel ruiters.
Er is daarom ook wel wat kritiek te rechtvaardigen op al die instructeurs die denken dat 'het zo hoort'. Als je (algemeen 'je', natuurlijk) niet weet wat Anky aan het doen is (bij wijze van spreken), begin er dan alsjeblieft niet aan om te proberen iets na te doen.

In het belang van het paard.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:33

Even off-topic..

Naast het dressuurproevenboekje als bron van informatie is er nóg een boekje dat iedere wedstrijdruiter zou moeten hebben en kennen.

Dat is het wedstrijdreglement (als PDF te downloaden bij de KNHS).

Ik noem het even, want de keren dat ik misverstanden hoor over iets zou moeten zijn me te talrijk. Ja maar .. die zegt dit, en die zegt dat .. hoor ik dan.
Mijn antwoord is simpel: er is er maar één die het écht weet, en dat is het wedstrijdreglement.

Maak je niet afhankelijk van de (non-)kennis van een ander, maar weet zélf wat de voorschriften zijn! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:45

bertie schreef:
S_en_Z schreef:

Even muggenziften mag wel he? :)
Lees pag. 20:
"Het hoofd moet iets voor de loodlijn zijn. Echter op het moment dat de ruiter hulpen geeft om ... kan het hoofd van het paard dichter bij de loodlijn komen"
Leuk he? Zelfs in dat laatste geval dus nog steeds vóór de loodlijn!

Veel van dit topic gaat over het te diep, het op de voorhand, het te rond.
Vreemd eigenlijk, want wat heel veel mensen kennelijk als 'goed' ervaren staat toch duidelijk beschreven als NIET goed.

Waarschijnlijk heeft het te maken met dat 'over de rug' rijden. Met over de rug rijden is op zich niets mis. maar als het een verkeerde rijstijl veroorzaakt is er iets niet in orde.
Het beste is om de hoofd- hals instelling af te kunnen wisselen. En daar zit hem nou net het probleem van zoveel ruiters.
Er is daarom ook wel wat kritiek te rechtvaardigen op al die instructeurs die denken dat 'het zo hoort'. Als je (algemeen 'je', natuurlijk) niet weet wat Anky aan het doen is (bij wijze van spreken), begin er dan alsjeblieft niet aan om te proberen iets na te doen.

In het belang van het paard.

Ik begrijp dat het er staat. Ergens anders in het topic zei ik in een bericht ook idd op of voor de ll.

Eigenlijk best logisch, want als het neusje iets voor de ll is is de nek ALTIJD het hoogste punt (oke.. op halsstrekken na)

Het tegen de hand aanrijden voor paarden is ook vreselijk moeilijk want in principe rijd je een paard zo van achteruit dat hij de "druk" op moet zoeken om zijn hoofd op/voor de ll te houden terwijl hij altijd wijkt voor druk (opkroppen, te diep gaan) (aanleuning=verbinding, geen druk.. maar veel paarden zoeken geen aanleuning/verbinding uit zichzelf)

Wijken voor druk is iets dat aangeleerd is.. denk aan.. als je een paard wil laten wijken moet hij voor de druk van je binnenbeen opzij stappen.. dus druk uit de weg gaan :)

Wat mij overigens even aan het denken zet Bertie.. want ik hoor veel mensen over dat ik de SB verkeerd rijd.. :P

Op het moment dat ik vanuit de hoek de SB inzet vraag ik stelling, druk ik met mijn buitenbeen het paard met de voorbenen de hoefslag af dat gepaard gaat met het aanhouden van mijn buitenteugel om de schouder te begrenzen. De binnenhand staat vrij en licht naar voren en vraagt alleen lichte stelling.

Ik gebruik eigenlijk voornamelijk binnenbeen om het paard door te laten draven en enkel als het paard terug wil wenden naar de hoefslag gebruik ik mijn buitenbeen zodat ze op 3 sporen blijft.

Dit is toch de juiste gedachtengang Bertie?

Je wil toch juist niet dat het paard in sb tegen je buitenbeen aan loopt...? Het is toch juist van je binnenbeen naar je buitenteugel?? Buitenbeen hoort toch ook alleen te dienen als correct om het paard terug op 3 sporen te zetten indien nodig..??

Net als dat een volte gereden dient te zijn met buiging om je binnenbeen? Anders zou je een volte moeten rijden met je buitenbeen.. terwijl je buitenhand juist de begrenzende factor hoort te zijn en je buitenbeen alleen het paard corrigeert als hij de achterhand naar buiten zwaait??

Of rijd ik nu zo krom? (aangezien mij gezegd werd dat ik geen SB reed omdat mijn binnenbeen aan is :') )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:31

SB in mijn beleving voorhand opzij zetten door je buiten teugel.
Inderdaad meenemen van de stelling vanuit de hoek.
Buigen doet hij om je binnenbeen, zoals jij ook beschrijft.
Buitenbeen waakt voor het geval kontje buitenwaarts wil gaan.

Wat jij doet lijkt mij dus geen chinees, klinkt vrij logisch.

Zet hem volgens mij ook zo in, minus het buitenbeen wat ik in eerste instantie meteen voor iets anders gebruik.
(bewaking achterhand bij Toobs en bij Sjol kan ik daarmee heel simpel appyement inzetten.)
En ik denk dat ik hem meteen meer met de buitenteugel zijn schouder van de hoefslag zet en houdt.

Wat vonden hun dan dat je met je binnenbeen moest doen?
Als je die afsteekt kan paard er toch niet omheen buigen?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:45

[knipperdeknip - ging over loodlijn en wat er over staat in het dressuurproevenboekje]

Citaat:
Eigenlijk best logisch, want als het neusje iets voor de ll is is de nek ALTIJD het hoogste punt (oke.. op halsstrekken na)

Ja, maar nog steeds met neus voorste punt. Hoe vaak zien we een opgekruld halsstrekken. Bij mij steevast een dikke onvoldoende. Ruiters over de zijk als ze de punten zien .. :(
Citaat:
Het tegen de hand aanrijden voor paarden is ook vreselijk moeilijk want in principe rijd je een paard zo van achteruit dat hij de "druk" op moet zoeken om zijn hoofd op/voor de ll te houden terwijl hij altijd wijkt voor druk (opkroppen, te diep gaan) (aanleuning=verbinding, geen druk.. maar veel paarden zoeken geen aanleuning/verbinding uit zichzelf)
Ik weet niet waar de term 'tegen de hand aanrijden' vandaan komt. Volgens mij hoort het te zijn 'naar de hand toe rijden'. Dat vind ik ook een prettiger term, het klinkt vriendelijker, en ik geloof dat het dat ook is.
Naar de hand toe rijden: uitnodigend. :j Tegen de hand aanrijden: BOEM. >;)
Citaat:
Wijken voor druk is iets dat aangeleerd is.. denk aan.. als je een paard wil laten wijken moet hij voor de druk van je binnenbeen opzij stappen.. dus druk uit de weg gaan :)

Dat is dus ook een oefening waar ik totaal niet van houd! Hij past totaal niet in het 'systeem'. #)
Citaat:
Wat mij overigens even aan het denken zet Bertie.. want ik hoor veel mensen over dat ik de SB verkeerd rijd.. :P
Ik geloof heilig in het nut van het schouderbinnen *\o/* .. ALS het goed wordt uitgevoerd. :=
Citaat:
Op het moment dat ik vanuit de hoek de SB inzet vraag ik stelling, druk ik met mijn buitenbeen het paard met de voorbenen de hoefslag af dat gepaard gaat met het aanhouden van mijn buitenteugel om de schouder te begrenzen.
Huh? Je DRUKT met je buitenbeen de voorhand naar binnen? Waar ligt dat buitenbeen dan? Ben even perplex. >;)
Citaat:
De binnenhand staat vrij en licht naar voren en vraagt alleen lichte stelling.

Ik gebruik eigenlijk voornamelijk binnenbeen om het paard door te laten draven ..

dat begrijp ik
Citaat:
.. en enkel als het paard terug wil wenden naar de hoefslag gebruik ik mijn buitenbeen zodat ze op 3 sporen blijft.
en dat begrijp ik dus weer niet. :roll:
Citaat:
Dit is toch de juiste gedachtengang Bertie?
deels. Maar dat is inmiddels wel duidelijk, geloof ik. :o
Citaat:
Je wil toch juist niet dat het paard in sb tegen je buitenbeen aan loopt...? Het is toch juist van je binnenbeen naar je buitenteugel??
Ja, dat klopt. :j
Citaat:
Buitenbeen hoort toch ook alleen te dienen als correct om het paard terug op 3 sporen te zetten indien nodig..??
Nee. <<)
Citaat:
Net als dat een volte gereden dient te zijn met buiging om je binnenbeen?
Ja. :j
Citaat:
Anders zou je een volte moeten rijden met je buitenbeen..
Nee, je rijdt een volte inderdaad niet met je buitenbeen.
Citaat:
.. terwijl je buitenhand juist de begrenzende factor hoort te zijn ..
Ja.
Citaat:
.. en je buitenbeen alleen het paard corrigeert als hij de achterhand naar buiten zwaait??
Ja, dat inderdaad. :j
Citaat:
Of rijd ik nu zo krom? (aangezien mij gezegd werd dat ik geen SB reed omdat mijn binnenbeen aan is :') )

Ha! Interessant! *\o/*
De laatste opmerking is wel leuk. Een binnenbeen MOET aanliggen, en voorwaarts drijven. :j
De bedoeling van een schouderbinnen is dat het paard gebogen is om het binnenbeen, en extra ondertreedt. Daarom is het schouderbinnen zo'n mooie oefening om een paard sterker te maken in het achterbeen. :)
(hm .. hoort dit nog bij het topic? - maar ik ga er toch even op in, omdat er naar mijn idee veel misverstanden zijn rond het schouderbinnen.)

Té vaak zie ik dat er stelling gevraagd wordt, en amper meer dan dat. Of een paard alleen maar een beetje schuin zetten. Zonder impuls. *zucht*
Mensen die het echt snappen krijgen dan ook onmiddellijk super punten: als ik zie dat het achterbeen extra onder komt ben ik heel blij! En als het tot het gevolg heeft dat het paard vrijer wordt in de voorhand kan mijn dag niet meer stuk! :)
Want dat gebeurt er, als dat achterbeen in de buiging extra onder komt. Ik kan het euforische gevoel niet omschrijven als ik dat zie! :)

Het schouderbinnen is een gymnastiserende oefening die de ontwikkeling van de lengtebuiging stimuleert én tegelijkertijd ook nog 'even' het achterbeen sterker maakt.
Het is óók een oefening die enorm kan helpen bij een jong paard dat wat kijkerig is. Het is ook een oefening om een jong paard te helpen de aandacht bij jóuw te houden. De uitvoering bij een jong paard is totaal niet interessant, maar het kan helpen in lastige situaties. Bij 'enge' dingen bijvoorbeeld: schouderbinnen rijden. Dan geef je een paard (toch vluchtdier) het idee dat het 'mag' vluchten - de neiging ertoe is dan ineens veel minder groot. (mét open binnenhand!)
Mocht je dan in een proef het schouderbinnen moeten tonen, dan is er al zoveel voorbereidend werk geweest, dat het als het ware vanzelf gaat.

Eerst nog even over het 'buigen om het binnenbeen'. Ik heb jaaaaren niet begrepen (ja, echt decennia) wat ermee bedoeld werd. Ja, haha, buigen om het binnenbeen in een volte. :Z
Elk boekje schrijft dat. Geen wonder dat het binnenbeen eh .. aan de binnenkant zit. :Z
Waarom dan al dat gedoe, dat spreekt toch voor zich? :Z
Tot .. tot ik het voelde. Magisch. Een binnenbeen dat als het ware naar beneden gezogen werd. Tóen begreep ik het. Het is nog steeds een van de grootste eyeopeners die ik heb meegemaakt. :):) (na het drafuitstrekken van Hayayah, natuurlijk)(een ander eyeopener: wanneer je heerlijk in balans kunt zitten in een uitgestrekte draf, en dat je dan kunt zeggen: doe maar ietsje meer)

Ah, genoeg gedroomd. :oo
Terug naar het schouderbinnen!

Volgens mij gaat het als volgt. Terugzitten om de balans te concentreren op het achterbeen, het paard te vragen in de achterhand iets te zakken.
Stelling inleiden met de binnenhand (meer niet). Buitenhand stuurt (altijd eigenlijk he, ook voltes). Sturen over de schoft, de buitenhand plaatst de voorhand naar binnen. De binnenhand blijft open, faciliteert het binneachterbeen.
Het buitenbeen doet niets, eigenlijk. Is passief, het 'bewaakt'. Het buitenbeen zorgt ervoor dat de achterhand niet uitzwaait. Meer niet.
Het binnenbeen zorgt voor de impuls, het extra toetreden van het binnenachterbeen. (en ligt 'dus' inderdaad aan, ja)
De binnenhand is open, want moet het extra toetreden van het binnenachterbeen faciliteren. Het extra toetredende achterbeen zorgt voor meer 'rijzen in de voorhand'.
(een terugwerkende of begrenzende binnenhand begr ervoor dat het binnenachterbeen sneller op de grond gezet wordt, en dat is juist niet goed)
Vooral terug blijven zitten, zodat het paard op eigen benen blijft lopen.

Nou, heel verhaal.

Nu daag ik jullie uit!
Ik heb altijd een bepaalde manier van het rijden van een appuyement nagestreefd. Kunnen jullie die beschrijven? Alle ingrediënten staan hierboven. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:50

Sjolvir schreef:
SB in mijn beleving voorhand opzij zetten door je buiten teugel.
Inderdaad meenemen van de stelling vanuit de hoek.
Buigen doet hij om je binnenbeen, zoals jij ook beschrijft.
Buitenbeen waakt voor het geval kontje buitenwaarts wil gaan.

Wat jij doet lijkt mij dus geen chinees, klinkt vrij logisch.

Zet hem volgens mij ook zo in, minus het buitenbeen wat ik in eerste instantie meteen voor iets anders gebruik.
(bewaking achterhand bij Toobs en bij Sjol kan ik daarmee heel simpel appyement inzetten.)
En ik denk dat ik hem meteen meer met de buitenteugel zijn schouder van de hoefslag zet en houdt.

Wat vonden hun dan dat je met je binnenbeen moest doen?
Als je die afsteekt kan paard er toch niet omheen buigen?

Hmm.. SMAK! *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:51

Mennen.... (recentere liggen nog bij de fotograaf, die deze week te veel moest werken).

Afbeelding

Afbeelding

En dan nu even het postje van Bertie nalezen.

edit, foto's wat verkleind, waren wel heel groot.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:03

Wil je appyement vanuit sb, rechtdoor of travers?
Niet dat het gruwelijk veel uitmaakt.

Stel je zit in een sb en vanaf E moet je gaan appyeren.
Dan iets meer gewicht op binnenzitbeen knobbel, zodat paard die kant op wil gaan bewegen.
En door mijn buitenbeen aan te leggen gaat het paard opzij.
Verder veranders er dus niet veel behalve de richting, dus het wordt qua richting meer een travers.
Dat is eigenlijk het enigste dat ik doe.
Verder stilzitten en genieten.
(Beken meteen, aan mijn fjord qua zijgangen een wereld paard te hebben.
uitgestrekte draf was altijd drama (blij met een 5! zeg maar), maar met 8en voor travers, appyementen en sb, kon ik dat weer ophalen.)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:07

makkelijkste om te appyeren is op een diagonaal traver rijden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:14

nicky_rilana schreef:

Ga ik flauw doen :D En welke hulpen geef je dan?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:15

nicky_rilana schreef:

wat doet je binnenhand?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:17

Diagonaal travers heb je kans dat voorhandteveel voor komt. Ik rijd het liefst vanuit SB. Vraag stelling, neem hem mee op buitenteugel en draai mijn zit mee. Buitenbeen ligt licht naar achteren, maar doet vrij weinig. Binnenbeen zorgt voor de impuls en blijft ertegen aan, zodat hij eromheen kan buigen.

Ik vind het erg leuk om tempo wisselingen te rijden in zijgangen.

EDIT: ik doe trouwens mijn binnenhand naar binnen/voren.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:18

ik rij de diagonaal op buiten been naar achteren, en op mijn binnen been ga ik harder. ik moet wel zeggen dat het voor mij lang geleden is dat is zo iets heb gereden. en mijn pony deed alles wel wat ik vroeg, ze vond het allemaal niet zo moeilijk. niet veel houd ik haar schouder tegen, als ze meer mee moet dan geef ik meer mee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:24

Bertie.. ja mijn instructrice zegt altijd "tegen de hand aan blijven rijden" en daarmee bedoeld ze dat ik het gevoel moet hebben dat als ik haar van achteren activeer ze haar neusje naar voren duwt en ik een "verbinding" voel met haar mond. Ze mag niet sterk worden of zwaar worden in mijn hand. Maar je moet wel "iets" voelen.

In principe is het dus exact hetzelfde.. al klinkt naar de hand toerijden wel veel vriendelijker :=

Een beetje hetzelfde idee als met "stille handen" rijden. Als je je handen ECHT stil en op 1 plek houdt ruk je iedere pas in je paard zijn mond. De verbinding tussen de hand en de mond moet stil zijn. Maar de hand moet ALTIJD meeveren met de paardenmond!

Overigens zet ik "af" met mijn buitenbeen, omdat Zyalda gewend is dat ik even 1 hulp met mijn kuit (buitenbeen) geef als we een volte ingaan. (ik geef namelijk geen halve ophoudingen, ik snap dat veel mensen het fijn vinden om aan te geven met hun handen wanneer ze wat gaan doen.. maar ik probeer zoveel mogelijk met been en zithulpen op te lossen....) Voor haar betekent 1x buitenbeen dus eigenlijk "ik moet wenden en moet buigen vanaf mijn hals tot mijn billen." Of dat nu afwenden en de diagonaal op is of een volte. Ze krijgt altijd 1 hulpje op mijn buitenbeen. (been blijft gewoon op dezelfde plek overigens, ze voelt alleen een kuitdrukje..)

Als ze de binnenhoefslag op stapt blijft mijn buitenhand aan de hals en houdt ik mijn binnenbeen aan om haar actief en op 3 sporen te houden. Mijn buitenbeen is dus dan ALLANG van haar af. Soms loopt ze door mijn buitenteugel heen.. waardoor ik reageer met een hulp van mijn buitenbeen. Deze "waakt" dus inderdaad.

Appuyement. In de hoek, binnenhand opzij en naar voren. Binnenbeen aan in de hoek om door de hoek te geraken. Vanuit de hoek doorwenden, binnenbeen voor de singel buitenbeen tikje naar achter. Buitenteugel blijft aan de hals om te begrenzen. Ik blijf overigens redelijk recht zitten.. misschien ietsjes naar buiten.. als je op je binnenzitbeen zit en je buitenbeen naar achteren legt geef je tegenstrijdige hulpen.. je paard stapt van de druk af.. dus in principe moet je iets naar BUITEN zitten. Je binnenbeen onstpannen en waakt voor activiteit. Je buitenbeen geeft aan dat het paard moet "wijken" voor de druk.. dus appuyeren.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-01-12 22:52, in het totaal 3 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:30

Sjolvir schreef:
Wil je appyement vanuit sb, rechtdoor of travers?
Niet dat het gruwelijk veel uitmaakt.

Stel je zit in een sb en vanaf E moet je gaan appyeren.
Dan iets meer gewicht op binnenzitbeen knobbel, zodat paard die kant op wil gaan bewegen.
En door mijn buitenbeen aan te leggen gaat het paard opzij.
Verder veranders er dus niet veel behalve de richting, dus het wordt qua richting meer een travers.
Dat is eigenlijk het enigste dat ik doe.
Verder stilzitten en genieten.
(Beken meteen, aan mijn fjord qua zijgangen een wereld paard te hebben.
uitgestrekte draf was altijd drama (blij met een 5! zeg maar), maar met 8en voor travers, appyementen en sb, kon ik dat weer ophalen.)

Bijzonder! :)

Kijk eens naar foto's van de toppers.
Wat zie je?