Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:50

snap eig niet waarom mensen helemaal gaan uitleggen dat ze medicijnen slikken en daardoor aankomen, want er staat gewoon in de openingspost dat het daar niet om gaat. Dus ben t eig 100% eens met de openingspost als we ervan uitgaan dat het om mensen gaat die te zwaar zijn voor hun paard, en niet gewoon te zwaar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:51

pinuts schreef:
snap eig niet waarom mensen helemaal gaan uitleggen dat ze medicijnen slikken en daardoor aankomen, want er staat gewoon in de openingspost dat het daar niet om gaat. Dus ben t eig 100% eens met de openingspost als we ervan uitgaan dat het om mensen gaat die te zwaar zijn voor hun paard, en niet gewoon te zwaar.

Inderdaad, de mensen met écht overgewicht. Ik denk dat de TS daar ook op doelde, maar er wordt werkelijk vanalles bijgehaald :D Maar goed, dat is altijd in een discussie :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:02

vooral met dit onderwerp, overgewicht ligt heel gevoelig.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:17

pinuts schreef:

maar houd er wel rekening mee dat het paard er dan nog geen last van hoeft te hebben . :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:19

pinuts schreef:
vooral met dit onderwerp, overgewicht ligt heel gevoelig.

ja dat is waar! :j

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:21

Haha , dit onderwerp leeft onder vrouwen! Maar als ik de OP lees, dan is het toch weer een vrouw aan de zijlijn die zeker weet dat een amazone 100 kilo weegt.

Een getrainde kerel van een 1,85 (geen uitzonderlijke lengte) kan gerust gerust 95 kilo wegen zonder dat het vrouwelijk publiek het gesprek aangaat over -ie-hij-niet-te-groot-en-te-zwaar voor zijn paard????? Nee, over die kerel wordt waarschijnlijk gesproken dat het een lekker ding is.

Maar een ongetrainde vrouw van 1.60 (ook geen uitzonderlijke lengte) van 75 kilo oogt dik en krijgt het commentaar dat ze te zwaar is en ik durf zelfs te stellen dat ze in de roddels doorgaat voor 100 kilo. Toch is zij 20 kilo lichter dan die mannelijke ruiter. Te dik, ja dat ook, maar ook lichter, en dat is wat telt.

Het maakt echt veel uit voor het plaatje of iemand een getraind lichaam heeft of niet. Ik wordt nl. altijd lichter geschat dan ik ben.

Leuke indicatie geeft de 3-D weergave van deze BMI-meter:

http://www.infosites.be/bmi-berekenen.php

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:24

Ik heb een tijdje nagedacht over of ik zou reageren, en zal misschien wel wat mensen beledigen, maar wil toch mijn mening geven.

Ik verbaas me erover dat zo veel zware mensen (die niet zwaar zijn door medicatie) aangeven gewoon te rijden en niet af te kunnen vallen.

Ik ben zelf 1,75 meter en weeg 82 kg, te zwaar dus. Mijn paard is 1,60 meter en normaal van postuur. Ik heb het gevoel dat ik een kilo of 10 te zwaar voor hem ben. Hij geeft dit overigens niet aan, maar met een beetje logisch en eerlijk denken kom ik tot deze conclusie.

Ik pas me hierop aan. Ik rij bijvoorbeeld maar 1 keer per maand en maak dan een stapritje door het bos. Mede doordat mijn paard lang niks heeft gedaan en dus geen rugspieren meer heeft, train ik veel aan de hand en aan de longe. Hier ben ik pas weer mee begonnen. Afhankelijk van hoe hij zich ontwikkelt qua spieren en algehele conditie, ga ik bepalen of ik vaker kan gaan rijden, of dat ik simpelweg te zwaar ben.

Ik hoop voor veel paarden, dat ruiters eerlijk en logisch gaan nadenken, en het al dan niet rijden hierop gaan aanpassen. Ik snap dat mensen die zwaar zijn door medicatie hier niks aan kunnen doen, maar vind dat ook zij, niet of aangepast horen te rijden wanneer zij te zwaar zijn voor hun paard, hoe jammer ook.

En eerlijk: als ik echt graag wil afvallen, lukt me dat. Ik vind gewoon alles lekker en eet dan ook. Een aantal jaren terug had ik heb gehad en ben 15 kg afgevallen, die er nu weer bij zijn. Ik vind het alleen egoïstisch om mijn paard te laten lijden onder mijn "gevreet".

Als jullie willen reageren, doe dat gerust. Een blad voor de mond nemen is niet nodig. Ik ben me bewust van mezelf en kan wel wat hebben.

even een foto ter verduidelijking (toen reed ik nog vaak):
Afbeelding

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:27

marit: als je te zwaar voor je paard bent, heeft hij er last van. Als je zo dik bent dat je je paard belast, ga je niet op je paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:27

cletjee schreef:
Ik heb een tijdje nagedacht over of ik zou reageren, en zal misschien wel wat mensen beledigen, maar wil toch mijn mening geven.

Ik verbaas me erover dat zo veel zware mensen (die niet zwaar zijn door medicatie) aangeven gewoon te rijden en niet af te kunnen vallen.

Ik ben zelf 1,75 meter en weeg 82 kg, te zwaar dus. Mijn paard is 1,60 meter en normaal van postuur. Ik heb het gevoel dat ik een kilo of 10 te zwaar voor hem ben. Hij geeft dit overigens niet aan, maar met een beetje logisch en eerlijk denken kom ik tot deze conclusie.

Ik pas me hierop aan. Ik rij bijvoorbeeld maar 1 keer per maand en maak dan een stapritje door het bos. Mede doordat mijn paard lang niks heeft gedaan en dus geen rugspieren meer heeft, train ik veel aan de hand en aan de longe. Hier ben ik pas weer mee begonnen. Afhankelijk van hoe hij zich ontwikkelt qua spieren en algehele conditie, ga ik bepalen of ik vaker kan gaan rijden, of dat ik simpelweg te zwaar ben.

Ik hoop voor veel paarden, dat ruiters eerlijk en logisch gaan nadenken, en het al dan niet rijden hierop gaan aanpassen. Ik snap dat mensen die zwaar zijn door medicatie hier niks aan kunnen doen, maar vind dat ook zij, niet of aangepast horen te rijden wanneer zij te zwaar zijn voor hun paard, hoe jammer ook.

En eerlijk: als ik echt graag wil afvallen, lukt me dat. Ik vind gewoon alles lekker en eet dan ook. Een aantal jaren terug had ik heb gehad en ben 15 kg afgevallen, die er nu weer bij zijn. Ik vind het alleen egoïstisch om mijn paard te laten lijden onder mijn "gevreet".

Als jullie willen reageren, doe dat gerust. Een blad voor de mond nemen is niet nodig. Ik ben me bewust van mezelf en kan wel wat hebben.

Afbeelding

jij te zwaar ? Volgens mij valt dat wel mee meid :) maar dat is mijn mening . ;)
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 12-07-11 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:28

pinuts schreef:
marit: als je te zwaar voor je paard bent, heeft hij er last van. Als je zo dik bent dat je je paard belast, ga je niet op je paard.

Ja maar wie ben jij om dat voor een ander te beroordelen ? Dat kunnen die ruiters heel goed zelf toch . :)

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:29

ik vind het idd best respectloos,
maar ergens snap ik je ook wel weer. soms erger ik me er ook aan hoor!

Toad

Anne. schreef:
Deja vu, Maar mensen met ernstig overgewicht.. Die rijden toch niet.. Of wel :OO

Is er hier iemand die überhaupt ooit iemand heeft zien rijden op een paard van "normale" afmetingen die meer woog dan 100kg?

Ja hoor, er zit zelfs iemand bij mij in de les waarvan ik weet dat die ruim over de 100 kg heen zit. Zij rijdt op een normaal, slank paard waarbij ik soms ook kan zien dat die er echt moeite mee heeft, vooral om haar stuiterende gewicht.

Anoniem

Mannen van 95 kg die niet dik tonen, zijn ook niet 1.70..en mannen van 95 die fatsoenlijk kunnen paardrijden, zul je ook niet op een paardje van 1.60 -1.65 zien zitten.

Vrouwen daarentegen van 90 willen vaak niet horen dat ze te dik zijn en gaan ook flink te keer in dit topic, (sorry dames) en zitten in den regel wel weer op paarden net boven de 1.60 of op ponyies, juist omdat ze vaak niet boven de 1.70 zelf uitkomen..

Dat is het verschil.

De bierbuikhobbelaars onder de mannen,die er ook zijn, zijn net zo erg...maar die hebben we niet onder de bokkers?????? :D

Marit-ariel, sans rancune, maar ze is idd een maatje teveel...en als dames dit niet willen inzien, is de discussie zinloos.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jettaaa

Ik weeg 82 kg, op een paard van 1,60. Ik vind dat toch wel aan de zware kant voor zijn hoogte (en gesteldheid van spieren)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:30

cletjee schreef:

Afbeelding

goed....ik ga even heeeeeel erg eerlijk zijn tegen jou.............

Je hebt vertled hoe jij er zelf over denkt maar........

ik vind dat je dat allemaal echt veel te serieus neemt hoor.....
Ik vind jou met je paard een hele leuke combi en zie geen reden waarom je hem zo weinig zou rijden.
Ik vind het ook leuk ogen, en zie hier echt geen probleem voor het dier.

voila

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:31

russel schreef:
Mannen van 95 kg die niet dik tonen, zijn ook niet 1.70..en mannen van 95 die fatsoenlijk kunnen paardrijden, zul je ook niet op een paardje van 1.60 -1.65 zien zitten.

Vrouwen daarentegen van 90 willen vaak niet horen dat ze te dik zijn en gaan ook flink te keer in dit topic, (sorry dames) en zitten in den regel wel weer op paarden net boven de 1.60 of op ponyies, juist omdat ze vaak niet boven de 1.70 zelf uitkomen..

Dat is het verschil.

De bierbuikhobbelaars onder de mannen,die er ook zijn, zijn net zo erg...maar die hebben we niet onder de bokkers?????? :D

Marit-ariel, sans rancune, maar ze is idd een maatje teveel...en als dames dit niet willen inzien, is de discussie zinloos.

ja maar een paard van 1.60 kan ook een lekkere brede tinker zijn ...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:31

cletje: vind jou nog wel goed op dat paard passen daar.. Maar vind het wel knap van je dat je er zo bewust van bezig bent in plaats van je kop in het zand te steken en zeggen dat je gewoon volslank bent ( want dat hoor ik ook veel ) heb respect!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:32

Ik zag dit weekend op wedstrijd een erg volslanke dame die met haar Haf mee deed. Mijn eerste gedachte was ook die van oei, als dat maar goed komt.. Maar toen keek ik wat beter naar het paard en die rakker leek zich best te vermaken en leek helemaal nèrgens last van te hebben. Helemaal top dus! +:)+

Maar ja, ook ik was eerst zo oppervlakkig om gelijk een oordeel klaar te hebben.

Nu vind ik wel dat als iemand het paard hindert in zijn bewegingen, het zowiezo niet kan. Maar daar hoeft de amazone echt niet persé volslank voor te zijn; ik ben zelf nogal scheef -linkerheup staat soms lager dan rechts- en dan voel ik soms dat ik mijn paard in de weg zit en stap ik gewoon zelf af. Het is een kwestie van verantwoord omgaan met je paard vind ik! :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:32

pinuts schreef:
cletje: vind jou nog wel goed op dat paard passen daar.. Maar vind het wel knap van je dat je er zo bewust van bezig bent in plaats van je kop in het zand te steken en zeggen dat je gewoon volslank bent ( want dat hoor ik ook veel ) heb respect!

sluit ik me helemaal bij aan :)!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:34

cletjee schreef:
Ik weeg 82 kg, op een paard van 1,60. Ik vind dat toch wel aan de zware kant voor zijn hoogte (en gesteldheid van spieren)

Dit zou mijn gevoel ook zijn :)
Heel fijn dat jouw paard een baasje heeft getroffen die zo bewust bezig is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:35

cletjee schreef:

Ik vind het heel erg respectvol naar je paard toe dat je het toegeeft en laten we eerlijk zijn, mooi is anders. toch?

Als ik foto's zie van mij zelf, 45 jaar lang maatje 34-36 en 57 kg en nu 70 kg, dan vind ik het ook niet mooi en geef ik toe dat mijn paard heeft moeten inleveren met mij, want hij moet nu wel meer dan 10 kg meer meezeulen en hij wordt er ook niet jonger op...zijn rug gaat vanwege zijn leeftijd ook veranderen en daarom rij ik ook tot hij moe wordt en dat kan ook na 20 minuten zijn en maar 3 keer per week...

Eigenlijk vind ik mijzelf al te dik en te zwaar voor mijn paard...

Ik heb ook het idee dat de normen sterk aan het vervagen zijn en dat 80 kg voor een jong persoon als normaal gezien wordt.

Misschien daarom wel dat Diabetes volks ziekte nummer 1 aan het worden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:36

MaritAriel schreef:
russel schreef:

Dat is het verschil.

ja maar een paard van 1.60 kan ook een lekkere brede tinker zijn ...

Die brede tinker is vaak een dikke tinker en dat is nog zwaarder voor het paard.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:37

ik vind het hetzelfde als dat ik ( ik ben 1.68 en 65 kilo ofzo ) op een c pony zou gaan zitten. Past gewoon niet. Niks mis met stevige ruiters op stevige paarden he, heb t over mensen die domweg te zwaar zijn voor hun paard zoals ik zou hebben met een c pony

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:38

@Russel
Maar het is geen regel dat een paard van 1.65 sterker (in de rug) is dan een paardje van 1.55.

Ik was met mijn Fjord (1,42) bij de kliniek (voor een enting, scheelt voorrijkosten), daar was een Friese merrie van bijna 1.70. Na wat heen en weer gepraat over de grootte van de merrie, en dat deze grootte oa wordt gefokt voor de wat grotere mannelijke ruiters .... zei de DA dat mijn Fjord makkelijker 100 kilo zou kunnen dragen dan die Fries. Mijn Fjord heeft nl een rechte rug en die Fries was wat week in de rug.

Mijn mening is, en volgens mij hebben dat de meeste hier, dat je een passend paard bij je gewicht moet hebben. Soms is het plaatje niet perfect, maar het type paard/gewicht ruiter wel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:38

Citaat:
ja maar een paard van 1.60 kan ook een lekkere brede tinker zijn

Citaat:
Die brede tinker is vaak een dikke tinker en dat is nog zwaarder voor het paard.

onzin . een brede tinker is een brede tinker . geen dikke tinker